Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Seriöst? Är du dum eller väljer du bara att inte förstå mig?

Jag jämför inte håltagning i öronen med könsstympning.

Jag försöker påvisa att bara för att det är kutym att göra en sak behöver det inte betyda att det är bra.

Bara för att håltagning är mer vanligt än ovanligt betyder det inte att håltagning är bra.

Bara för att könsstympning är mer ovanligt än vanligt betyder det inte att det är bra.

Eller, för att ta ett exempel som du kanske förstår:
Bara för att det är mer vanligt än ovanligt att klä sitt barn som ett luder så betyder det inte att det är bra att klä sitt barn som ett luder.

Jag har inte diskuterat ett dugg om det är rent hälsosamt att ta hål i öronen på små barn eller inte.

På frågan "Varför tar man hål i öronen på bebisar" så framlade jag anledningen som jag förstår den, samt - ur eget perspektiv, min upplevelse av detta.

Sedan blev en del upprörda för att det är ju SÅÅÅÅ farligt med hål i öronen, och där tappade diskussionen redan alla proportioner.
Så farligt är det inte. Hade vi kunnat hålla diskussionen på ett mer jordnära plan så hade den varit fruktbar, men nu blev det bara larvigt.

Ok, jag refraserar: Risken för livslånga biverkningar av öronhåltagning är densamma, både i Mogadishu och Skövde. Förstår du nu? Det handlar inte om kulturella skillnader, utan om kliniskt bevisade risker med tex öronpiercing. Dessa risker är konstanta och beror inte på var du kommer ifrån. Din medvetenhet om dessa risker kan däremot variera, beroende på var du kommer ifrån.

Men jag tror att folk inte är dumma i huvudet. De som kommer från en kultur där det är fint att ha hål i öronen på de små flickorna, gör det nog även om de känner till riskerna.

Precis som föräldrar går till McDonalds, ger sina barn godis etc etc trots att de känner till riskerna.

De tycker nämligen att riskerna inte är tillräckligt allvarliga för att de ska avstå.

Vad man anser är en stor risk är däremot, uppenbarligen, lite av en kulturfråga eftersom det i denna tråd (Sverige i stort?) anses som en risk till livslångt lidande att göra hål i öronen. Folk ur andra kulturer ser inte risken som lika stor. Svaret på TS fråga är alltså att det är en klulturell skillnad - och ingen anledning till att se ner på andra eller tro att de är okunniga eller dumma för det.

Måste saker vara direkt livsfarliga för att man skall få ta upp dem till debatt? Och den etiska frågan, skall man ha rätt att bestämma över sin egen kropp, skall den skyfflas undan bara för att man inte nödvändigtvis avlider av ingreppet i fråga?

En anledning till att man gör hål i öronen i vissa kulturer är att man gör det för att man tycker det är snyggt.

Gör den åsikten det o.k. att göra hål i sina spädbarns/småbarns öron?

Är det också o.k att pierca även andra kroppsdelar på sitt spädbarn för att man tycker att det är snyggt?

Jämförelsen med att folk klär sina småbarn som luder (vilket dock inte verkar förekomma i mina trakter) blir enbart löjlig eftersom piercingens resultat/effekter hänger kvar även efter barnet blir stort nog att bestämma själv. Fula kläder gör det inte.

Jag lämnar det till någon läkare på forumet att redogöra för alla riskerna med håltagning i örat (infektionsrisk, risk att örhänget fastnar och sliter sönder snibben, ökad bindväv i snibben, smittorisk etc) men jag är högst tveksam till om någon förälder men kunskap om riskerna inom området skulle välja att ändå göra ett sådant ingrepp på ett barn.

Ex;- "Jag var fullt medveten om att jag kunde göra dig nickelallergisk för resten av livet men jag lät ändå någon skjuta/göra ett hål i örat på dig med håltagningspistol/nål när du var spädbarn för jag tyckte det var snyggt".

Vad man anser är en stor risk är däremot, uppenbarligen, lite av en kulturfråga

Det håller jag med om. Om det är en bra eller dålig sak kan ju också diskuteras.

Ok, låt oss säga att jag skulle vilja tatuera min bebis. Han är ju ändå så liten och kommer inte komma ihåg smärtan. Det är fint och tufft med tatueringar där jag kommer ifrån. Jag ska tatuera in ett stort hjärta som det står "mamma" i på hans bröst. Känns det ok?

Förresten, min dotter skulle vara jättefin med en klitorispiercing. Känns det ok? Sådär i maggropen alltså?

Vill gärna ha synpunkter på detta.

Fast i rimlighetens namn, hur mycket "hälsovådligt" utsätter man inte barn för egentligen?

Man utsätter nog barn för massa hälsovådliga saker, men det var ju INTE det min fråga handlade om heller. Svara i stället på ursprungsfrågan..alltså, med vettigt svar.

Måste saker vara direkt livsfarliga för att man skall få ta upp dem till debatt? Och den etiska frågan, skall man ha rätt att bestämma över sin egen kropp, skall den skyfflas undan bara för att man inte nödvändigtvis avlider av ingreppet i fråga?

Det hade varit roligt med en förutsättningslös diskussion.
Men då måste man acceptera att det finns kulturella skillnader på sättet att se på en företeelse. Det är inte heller OK att uppförstora något som görs dagligen i Sverige till att bli något dödsfarligt när det faktiskt inte är så.
Då hade det varit lättare att diskutera.

Det är ett lustigt restoriskt grepp det där, att vifta bort sakfrågan med att det ju finns andra saker som är lika dåliga eller värre.

Här i Ungern har jag sett öronpiercing på en bäbis som var så liten att hon fortfarande var kvar på BB. :crazy:

Fattar inte att de tillät det!?

Jag tycker det ser illa ut och är inget som jag skulle rekommendera eller göra på mina egna ev barn.

Det hade varit roligt med en förutsättningslös diskussion.
Men då måste man acceptera att det finns kulturella skillnader på sättet att se på en företeelse.
Vad menar du med "acceptera"? Räcker det med att man förstår att det finns kulturella skillnader, eller innebär det att man inte får kritisera något man tycker är tokigt?

Det är inte heller OK att uppförstora något som görs dagligen i Sverige till att bli något dödsfarligt när det faktiskt inte är så.
Var ser du att någon gjort det i tråden?

Ang kulturer, man får väl för tusan se till VAD kulturen består av. I många länder är det kultur med barngifte. Är den kulturen fin då bara för att det är en KULTUR ? Tjurfäktning anses som en kultur, ska vi hylla den kulturen då ?

I går på spårvagnen såg jag en bebis, den kanske var max 1 månad..med JÄTTESTORA örhängen. Sånna där ploppar som går rakt igenom. Såg hel sjukt ut. Örhänget var i princip lika stort som örsnibben. Detta var 2 utländska föräldrar, så kanske det är nån slags *tradition*, vad vet jag. Men det såg faktiskt inge vidare ut. Stackars barn tyckte jag.

Här kommer mitt svar:
Ditt inlägg andas invandrarförakt, du dömer företeelsen utan att känna något om varför den görs, du spekulerar kring varför och sedan ger din spekulation en negativ laddning.

Jag försökte svara på det, ärligt, utifrån min synvikel och då skriver du att du vill ha ett vettigt svar?

Jag har förstått här att mitt svar borde varit:

"Ja, det var ett par okunniga invandrare som utsätter sitt barn för livslång plåga. Usch vad fult och vad konstiga de är". Då hade ni alla applåderat och varit glada för då tycker jag precis som ni, vilket underförstått är det enda rätta och riktiga.

Klappa er på huvudet. Ni vinner. När är bäst och jättenormalast. Alla andra mäniskor är jättekonstig och okunniga. Eller hur?

Ang kulturer, man får väl för tusan se till VAD kulturen består av. I många länder är det kultur med barngifte. Är den kulturen fin då bara för att det är en KULTUR ? Tjurfäktning anses som en kultur, ska vi hylla den kulturen då ?

Jaja, återigen. Din kultur är bäst.
Lugn bara. Låt barbarerna i andra länder ha sina äckliga kulturer och hoppa och skita för sig själva...

Nu förslår jag att du ser över din argumentationsteknik en smula.

JAG har ingen kultur..har jag sagt det ??

VAD vill vi ha egentligen ??

JAG har ingen kultur..har jag sagt det ??

VAD vill vi ha egentligen ??

Första meningen hade jag redan kunnat lista ut av de svar du gett mig här på slutet.

Svaret på andra frågan är: medhåll till varje pris. Eller så är man en okunnig stackare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 040
Senast: Lupin
·
M
  • Låst
Övr. Barn Har själv inga egna barn men satt nästan i halsen när jag såg en bäbis på 7 månader hade HÅL i sina öron!! :eek: Tycker det är...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar