Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Seriöst? Är du dum eller väljer du bara att inte förstå mig?
Jag jämför inte håltagning i öronen med könsstympning.
Jag försöker påvisa att bara för att det är kutym att göra en sak behöver det inte betyda att det är bra.
Bara för att håltagning är mer vanligt än ovanligt betyder det inte att håltagning är bra.
Bara för att könsstympning är mer ovanligt än vanligt betyder det inte att det är bra.
Eller, för att ta ett exempel som du kanske förstår:
Bara för att det är mer vanligt än ovanligt att klä sitt barn som ett luder så betyder det inte att det är bra att klä sitt barn som ett luder.
Ok, jag refraserar: Risken för livslånga biverkningar av öronhåltagning är densamma, både i Mogadishu och Skövde. Förstår du nu? Det handlar inte om kulturella skillnader, utan om kliniskt bevisade risker med tex öronpiercing. Dessa risker är konstanta och beror inte på var du kommer ifrån. Din medvetenhet om dessa risker kan däremot variera, beroende på var du kommer ifrån.
En anledning till att man gör hål i öronen i vissa kulturer är att man gör det för att man tycker det är snyggt.
Vad man anser är en stor risk är däremot, uppenbarligen, lite av en kulturfråga
Ok, låt oss säga att jag skulle vilja tatuera min bebis. Han är ju ändå så liten och kommer inte komma ihåg smärtan. Det är fint och tufft med tatueringar där jag kommer ifrån. Jag ska tatuera in ett stort hjärta som det står "mamma" i på hans bröst. Känns det ok?
Förresten, min dotter skulle vara jättefin med en klitorispiercing. Känns det ok? Sådär i maggropen alltså?
Fast i rimlighetens namn, hur mycket "hälsovådligt" utsätter man inte barn för egentligen?
Måste saker vara direkt livsfarliga för att man skall få ta upp dem till debatt? Och den etiska frågan, skall man ha rätt att bestämma över sin egen kropp, skall den skyfflas undan bara för att man inte nödvändigtvis avlider av ingreppet i fråga?
Vad menar du med "acceptera"? Räcker det med att man förstår att det finns kulturella skillnader, eller innebär det att man inte får kritisera något man tycker är tokigt?Det hade varit roligt med en förutsättningslös diskussion.
Men då måste man acceptera att det finns kulturella skillnader på sättet att se på en företeelse.
Var ser du att någon gjort det i tråden?Det är inte heller OK att uppförstora något som görs dagligen i Sverige till att bli något dödsfarligt när det faktiskt inte är så.
I går på spårvagnen såg jag en bebis, den kanske var max 1 månad..med JÄTTESTORA örhängen. Sånna där ploppar som går rakt igenom. Såg hel sjukt ut. Örhänget var i princip lika stort som örsnibben. Detta var 2 utländska föräldrar, så kanske det är nån slags *tradition*, vad vet jag. Men det såg faktiskt inge vidare ut. Stackars barn tyckte jag.
Ang kulturer, man får väl för tusan se till VAD kulturen består av. I många länder är det kultur med barngifte. Är den kulturen fin då bara för att det är en KULTUR ? Tjurfäktning anses som en kultur, ska vi hylla den kulturen då ?
Nu förslår jag att du ser över din argumentationsteknik en smula.
JAG har ingen kultur..har jag sagt det ??
VAD vill vi ha egentligen ??