Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Skoj att man kan roa dig med så lite.

Nyanserad = Att man kan se något på fler sätt än ett. Att man inser att det finns en gråskala och inte bara svart eller vitt.

På vilket sätt anser du att du och de som låg i drevet igår, var nyanserade? Framförde ni fler än ett budskap, nämligen att håltagning i öronen är detsamma som övergrepp och (någon skrev det:) stympning?

Idag visar det sig att det finns fler som anser att man kan se på saken ur andra perspektiv än just ditt.

Du har rätt till din åsikt, men det måste gå att framföra andra orsaker och anledningar till fenomenet som är ursprungsfrågan, än att alla som tar hål i öronen på sina barn är okunniga.

Ja för som sagt jag fick hål i öronen för att min mamma saknade hål i öronen när hon var liten. Skall tilläggas att jag alltid har haft guldörhängen fast jag tappade örhängena då och då.

Man kan som sagt diskutera andra aspekter på om det är bra att göra hål i öronen eller inte men att kalla det övergrepp tycker jag är helt felaktigt. För borde inte jag som har fått hål i öronen uppleva det som ett övergrepp? Varför är jag då tacksam? Varför skulle jag absolut vilja att min mamma gjorde om det igen på mig om tillfället dök upp igen (tex om man vred tillbaka tiden)?

Jag tror att det ligger mycket mode i orden övergrepp och kränkt. Var och varannan person kastar dessa ord till höger och vänster. Vilket jag dock tycker är synd speciellt när de används i sådana inlägg som här.

Faktum är att jag finner det kränkande att någon påstår att jag har blivit utsatt för ett övergrepp när jag inte tycker det själv. Att någon annan gör mig till ett offer som jag inte är. Det om något är ett övergrepp.

Mvh

Tora

Hahahaha, fakta är inte att man får nickelallergi av håltagning i öronen. Visst var det så förut, men idag är det annorlunda.
Om man ser till att barnet använder helt rena metaller så är risken för allergi försvinnande liten. Det är fakta.

Jag har själv bara läst om det i Aftonbladet och jag vågar inte ta upp det då Aftonbladet inte känns som någon direkt pålitlig källa.

Dock är det som sagt intressant då man som sagt har gjort undersökningar på barn som är uppvuxna på en bondgård. De uppvisade mindre allergi än andra barn som inte gjort det. Enligt de råden som man fick för bara 5 år sedan så skulle man hålla barn under 2 år borta från allt som hade med djur och smuts att göra. Idag börjar det istället luta åt andra hållet dvs att det är bra med djur och "skit" runt omkring barnet. Detta för att imunförsvaret inte skall löpa amok senare i livet.

Men allt detta är svårt. Det skulle vara intressant om någon kunde länka till en pålitligt källa om olika forskning kring allergier och dess uppkomst. Jag läste att man funderar på om man skulle kunna vaccinera barn mot allergier, dvs utsätta kroppen för små doser precis som man vaccinerar mot polio och liknande.

Mvh

Tora

Fast ditt påstånde att det skulle vara ett övergrepp ser jag inte som speciellt seriöst. Faktum är att för mig är det skrattretande och löjligt. Så jag antar att det inte heller har att göra i denna debatten?
Du får gärna tycka att mina argument är löjliga, det rör mig inte i ryggen. För mig är de välgrundade på

För faktum kvarstår:

Bara för att du tycker att det skall vara ett övergrepp så betyder det inte att jag som har hål i öronen sen jag var liten upplever det som det. Är det trots allt inte den som har upplevt saken som bestämmer om det är ett övergrepp eller inte. Förklara det faktum att jag är tacksam för att jag har hål i örnonen?
Det är inget konstigt att du tycker att det är en bra sak. Det står inte i motsats till att jag tycker att det är respektlöst att utföra onödiga ingrepp på en frisk kropp, som tillhör en människa som inte kan föra sin egen talan. Det finns liksom ingen anledning att inte vänta tills personen själv har möjlighet att göra ett rationellt val. Alla vinner på det, ingen förlorar.

För att ge dig lite svar på tal:

Att fråntas rätten till sin egen kropp som barn, var drar man den gränsen? Ett barn som borde opereras enligt läkarna, men som själv vägrar. Är det rätt eller fel?
Jag har uttryckligen skrivit flera gånger i tråden: att jag tycker det är fel att göra "icke medicinskt motiverade ingrepp". Klarare än så tycker jag inte att jag kan göra det.

Så rätt eller fel när det gäller den egna kroppen, det har jag svårt att se att varken barn, föräldrar eller läkare vet något om. Endast framtiden kan utvisa det!
Jag blir ideligen kallad onyanserad i denna debatt, men jag tycker faktiskt att det är rätt stor skillnad på ett motiverat medicinskt ingrepp och ett estetiskt ingrepp.

Det är lite lustigt att många utav de komplikationer kommer när man har gjort ett smycke i tungan. Så jag tycker nog att du skall ta och läsa på lite. Det är inte bara frågan om vad som läker fortast. Det är lite mer komplicerat än så.

Fast till och med du som har verkar ha så svårt att se skillnad på olika nyanser måste inse skillnaden i ett litet hål som knappt syns eller ett stort hål som dessutom verkligen finns där för resten av livet.
Varför tycker du att det är stor skillnad på ett stort och ett litet hål i örsnibben? Jag förstår att du har svårt att se begreppsskillnaden, men förstår du inte att det är principerna jag jämför? Hål som hål, estetiskt ingrepp som estetiskt ingrepp. Var går gränsen, det har jag frågat flera gånger men inte fått något svar på. Istället blir jag hånas som nyanslös av bland annat dig. Jag avstår att bemöta det och låter inläggen tala för sig själva.

Det räcker att du vänder dig till närmaste läkare så kan denna förklara varför det är så ofarligt att ta hål i öronsnibbarna (nu pratar vi om små hål och inte sådana där man gör hål i hela öronsnibben).

Närmaste läkare tänker inte alls förklara det.

Ja för som sagt jag fick hål i öronen för att min mamma saknade hål i öronen när hon var liten. Skall tilläggas att jag alltid har haft guldörhängen fast jag tappade örhängena då och då.

Man kan som sagt diskutera andra aspekter på om det är bra att göra hål i öronen eller inte men att kalla det övergrepp tycker jag är helt felaktigt. För borde inte jag som har fått hål i öronen uppleva det som ett övergrepp? Varför är jag då tacksam? Varför skulle jag absolut vilja att min mamma gjorde om det igen på mig om tillfället dök upp igen (tex om man vred tillbaka tiden)?

Jag tror att det ligger mycket mode i orden övergrepp och kränkt. Var och varannan person kastar dessa ord till höger och vänster. Vilket jag dock tycker är synd speciellt när de används i sådana inlägg som här.

Faktum är att jag finner det kränkande att någon påstår att jag har blivit utsatt för ett övergrepp när jag inte tycker det själv. Att någon annan gör mig till ett offer som jag inte är. Det om något är ett övergrepp.

Mvh

Tora

Visst!

Hade man bara velat ha en diskussion om de medicinska orsakerna för eller emot håltagning så vore det ju bra att vinkla frågan så från början.

Nu var den allmänna frågeställningen helt enkelt "varför" vilket jag gav min syn på. Mitt "därför" är inte medicinskt utan kulturellt.
Det ger ingen medicinsk förklaring, men förutom att jag tycker att riskerna överdrivits och förstorats grovt, så är en kulturell anledning lika stor anledning som vilken som helst. Att avfärda den är ju lika som att säga att man måste hålla med om att all håltagning på barn är övergrepp annars är man dum, och det går jag inte med på.

Skoj att man kan roa dig med så lite.

Nyanserad = Att man kan se något på fler sätt än ett. Att man inser att det finns en gråskala och inte bara svart eller vitt.

På vilket sätt anser du att du och de som låg i drevet igår, var nyanserade? Framförde ni fler än ett budskap, nämligen att håltagning i öronen är detsamma som övergrepp och (någon skrev det:) stympning?
Nej, jag framförde inga fler åsikter än att jag tycker det är fel att göra ingrepp på människor utan egen talan. Det betyder ingalunda att jag är onyanserad. Jag har gott om nyanser och perspektiv, men de leder alla till samma åsikt.[/quote]

Du har rätt till din åsikt, men det måste gå att framföra andra orsaker och anledningar till fenomenet som är ursprungsfrågan, än att alla som tar hål i öronen på sina barn är okunniga.
Det har jag aldrig skrivit.

Märkligt det där. Om du hoppar på mig då är det sakligt och fint. Om jag känner mig påhoppad och försvarar mina åsikter, då är det fel?
Jag skulle dö för din rätt att uttrycka dina åsikter, däremot äger du inte rätten att stå oemotsagd på ett diskussionsforum. Personangrepp är aldrig ok.

Jorden är inte platt, men den ser inte heller ut exakt som du tror heller. Varför inte vara lite ödmjuk och fråga istället för att platta till alla som anser något annat än det du anser?
Du vet ingenting om hur jag tror att jorden ser ut. Det är inte min mening att platta till folk, om någon upplever sig som tillplattad ber jag om ursäkt. Jag försöker föra en seriös diskussion, utan personangrepp, men frustrationen över att folk verkligen inte läser, eller ens försöker förstå, vad jag skriver blir ibland helt enkelt för stor.

Kom nu inte än en gång och prata om sakliga argument för/emot håltagning. Eftersom jag från första början tog upp den kulturella aspekten så handlar det om känslomässiga argument som jag framfört. De sakliga har ni redan avhandlat många, många gånger här men det jag är ute efter är att det finns andra förklaringar.
Jag har aldrig förnekat att det finns andra orsaker än okunskap som gör att man tar hål i öronen på sina barn. Jag gillar inte att du tillskriver mig saker som jag aldrig framfört.

Varför tycker du att det är stor skillnad på ett stort och ett litet hål i örsnibben? Jag förstår att du har svårt att se begreppsskillnaden, men förstår du inte att det är principerna jag jämför? Hål som hål, estetiskt ingrepp som estetiskt ingrepp. Var går gränsen, det har jag frågat flera gånger men inte fått något svar på. Istället blir jag hånas som nyanslös av bland annat dig. Jag avstår att bemöta det och låter inläggen tala för sig själva.

Kan du inte se skillnaden på detta självklara så förstår jag att du har så svåra problem att kunna se helheten. Det är bara att beklaga men jag hoppas att det är något som du kommer att förvära ju äldre du blir.

Genom det du skriver påstår du att jag har blivit utsatt för övergrepp och blivit kränkt. Du försöker utmåla mig som ett offer jag inte är. Detta är däremot ett övergrepp och en stor kränkning.

Jag antar helt kallt att du inte har haft hål i öronen sen du var liten (du kanske inte ens har hål i öronen nu) så att ta dig en sådan stor frihet att kalla något för övergrepp som inte är det är bara sorligt och patetiskt.

Men du verkar ha väldigt svårt att förstå att jag är glad att jag har haft hål i örnen sen jag var liten. Är det så svårt att förstå? Är det så omvälvande i din värld att du inte kan ta det till dig? Att det faktiskt finns andra ,som dessutom har upplevt situationen, och som inte tycker som du?

Mvh

Tora

Att avfärda den är ju lika som att säga att man måste hålla med om att all håltagning på barn är övergrepp annars är man dum, och det går jag inte med på.
Nej, det är inte samma sak.

Diskussioner drar ibland åt håll som man som trådskapare inte riktigt styr över. TS frågeställning ledde till en intressant parallelldiskussion, och jag tycker att dorumet måste få vara levande i sina debattförgreningar, om inte TS misstycker (vilket hän inte gjort).

Du vet ingenting om hur jag tror att jorden ser ut. Det är inte min mening att platta till folk, om någon upplever sig som tillplattad ber jag om ursäkt. Jag försöker föra en seriös diskussion, utan personangrepp, men frustrationen över att folk verkligen inte läser, eller ens försöker förstå, vad jag skriver blir ibland helt enkelt för stor.

Jag har aldrig förnekat att det finns andra orsaker än okunskap som gör att man tar hål i öronen på sina barn. Jag gillar inte att du tillskriver mig saker som jag aldrig framfört.

Jag börjar med att konstatera att vi delar samma frustration.
Forstätter med att godta din ursäkt och avslutar med att åter be om ursäkt för egen del, om du fått stå till skott för åsikter som andra i diskussionen framförde. Min usla förklaring är att det blev lite många som (enligt min upplevelse) bombarderade igår och att det till slut blev lite svårt att hålla isär vad varje person skrev. Det är inte OK att tillskriva någon vad någon annan sagt, så återigen. Ursäkta.

Kan du inte se skillnaden på detta självklara så förstår jag att du har så svåra problem att kunna se helheten. Det är bara att beklaga men jag hoppas att det är något som du kommer att förvära ju äldre du blir.
Nej, jag ser inte skillnaden. Om du istället för att håna mig försökte förklara vilken skillnad du ser så kanske jag skulle kunna bli lite mer nyanserad.

Genom det du skriver påstår du att jag har blivit utsatt för övergrepp och blivit kränkt. Du försöker utmåla mig som ett offer jag inte är. Detta är däremot ett övergrepp och en stor kränkning.
Du kallar mig onyanserad, men ärligt så tycker jag att det är du som är det. Du ser dig inte som utsatt för övergrepp och det är ju jättebra! Felet uppstår när du i samma andetag gör samma sak som du anklagar mig för: du tar din egen upplevelse och applicerar den på alla andra i samma situation. Om jag använde din retorik skulle jag kunna påstå att du förminskar alla som upplever detta som övergrepp och reducerar dem till gnälliga mesar, deras föräldrar var ju bara snälla och de är otacksamma.

Jag antar helt kallt att du inte har haft hål i öronen sen du var liten (du kanske inte ens har hål i öronen nu) så att ta dig en sådan stor frihet att kalla något för övergrepp som inte är det är bara sorligt och patetiskt.
Du gör en massa antaganden om mig och tillskriver mig åsikter efter vad du fantiserat ihop. Seriöst?

Men du verkar ha väldigt svårt att förstå att jag är glad att jag har haft hål i örnen sen jag var liten. Är det så svårt att förstå? Är det så omvälvande i din värld att du inte kan ta det till dig? Att det faktiskt finns andra ,som dessutom har upplevt situationen, och som inte tycker som du?
Jag har inte alls svårt att förstå att du är glad för dina piercingar. Däremot talar jag för dem som inte är fullt lika glada för sina, och som upplever det som övergrepp. Skulle du blivit mindre glad för dina öronhål om du fått välja dem själv, när du haft chansen att göra ett rationellt val? Om inte, vad är då så fel med att förespråka att vänta med estetiska ingrepp tills barnet kan bestämma själv?

Kan inte låta bli att svara igen. Icke medicinskt motiverade ingrepp var just det som stoppade operationen när jag var 4 år. Samma när jag var +30 år. Än idag har ingen kunnat bevisa att det var medicinskt rätt att utföra den operation man ville på min kropp för drygt 36 år sedan...

Citat av Pallas:"Det är inget konstigt att du tycker att det är en bra sak. Det står inte i motsats till att jag tycker att det är respektlöst att utföra onödiga ingrepp på en frisk kropp, som tillhör en människa som inte kan föra sin egen talan. Det finns liksom ingen anledning att inte vänta tills personen själv har möjlighet att göra ett rationellt val. Alla vinner på det, ingen förlorar."

Vad anser du om kyrkan? Dop av bebisar som absolut inte kan föra sin talan. Skolavslutningar där prästen talar, eller luciahögtid som firas, påskvandring osv.

Borde man vänta med sånt tills dess barnet själv skapat sig en åsikt?

Eller gör du skillnad på de mentala "övergreppen" och de fysiska?

Jag svarade inte dig så du kunde besparat dig knapptryckningarna.

Jag ber så heeemskt mycket om ursäkt, men det här är en diskussion, och jag har rätt att svara hur mycket jag vill på andra inlägg även fast dom inte är riktade till mig.

Om du vill ha en tvåpartsdiskussion rekommenderar jag PM.

Vad anser du om kyrkan? Dop av bebisar som absolut inte kan föra sin talan. Skolavslutningar där prästen talar, eller luciahögtid som firas, påskvandring osv.

Borde man vänta med sånt tills dess barnet själv skapat sig en åsikt?

Eller gör du skillnad på de mentala "övergreppen" och de fysiska?

Jag gör ingen skillnad på fysiologiska och mentala övergrepp.

Nej, jag ser inte skillnaden. Om du istället för att håna mig försökte förklara vilken skillnad du ser så kanske jag skulle kunna bli lite mer nyanserad.

Du kallar mig onyanserad, men ärligt så tycker jag att det är du som är det. Du ser dig inte som utsatt för övergrepp och det är ju jättebra! Felet uppstår när du i samma andetag gör samma sak som du anklagar mig för: du tar din egen upplevelse och applicerar den på alla andra i samma situation. Om jag använde din retorik skulle jag kunna påstå att du förminskar alla som upplever detta som övergrepp och reducerar dem till gnälliga mesar, deras föräldrar var ju bara snälla och de är otacksamma.

Du gör en massa antaganden om mig och tillskriver mig åsikter efter vad du fantiserat ihop. Seriöst?

Jag har inte alls svårt att förstå att du är glad för dina piercingar. Däremot talar jag för dem som inte är fullt lika glada för sina, och som upplever det som övergrepp. Skulle du blivit mindre glad för dina öronhål om du fått välja dem själv, när du haft chansen att göra ett rationellt val? Om inte, vad är då så fel med att förespråka att vänta med estetiska ingrepp tills barnet kan bestämma själv?

Vilka pratar du för? Var är dessa personer?

Det är ett vanligt psykologiskt fenomen att när man igentligen bara pratar för sig själv och inte har stöd från andra så pratar man om alla andra och man använder sig av uttryck som "folk" och "alla andra".

Det är ett typexempel. Man får en ny chet och någon gillar inte honom. Personen i fråga försöker få stöd från andra men får det inte. Då blir det så att personen pratar i termer om "alla andra" och "alla tycker så". Men när man försöker definera vem alla andra och alla är så finns dessa inte.

Jag har aldrig pratat om någon annan jag pratar bara om mig själv. Att du blir hånad är det bara du själv som upplever det. Jag har inte hånat dig jag har bara belyst det svåra i att försöka förklara detta för någon som inte ens kan se nyanserna i ett stort hål i öronsnibben som syns på lång håll och alltid kommer att synas mot ett litet hål i öronsnibben som knappt syns alls.

Jag tillskriver dig bara de åsikter som du har skrivit om här. Inget annat. Med tanke på dina svårigheter att förstå vissa skillnader så har jag dragit slutsatsen att du inte har upplevt situationen själv.

Är det så att du har upplevt situationen själv så är det ännu viktigare att poängtera att du upplever det så och inte alla andra. Faktum är att det är nog det som jag vänder mig mest emot att du anser dig företräda en massa "andra" människor som påstår att det är en kränkning och ett övergrepp.

Du kan tex skriva att jag skulle uppleva det som en kränkning och ett övergrepp och då kan jag påpeka att jag inte har upplevt det utan faktiskt tvärtom. Jag är glad för det.

Det är ju här man kommer till en liten dösituation för det är ju den egna upplevelsen som räknas. Det finns lixom inget mer att diskutera. Du hade upplevt det som ett övergrepp men inte jag (vilket är helt okej, vi upplever ju inte saker på samma sätt). Vad du inte då dock kan fortsätta med då är att måla ut mig som ett offer för det i sig är en kränkning och ett övergrepp genom att utmåla dig som en företrädare för "alla andra".

Mvh

Tora

Jag gör ingen skillnad på fysiologiska och mentala övergrepp.

Så du tycker att ett dop på en bebis är ett övergrepp (med tanke på att de för det mesta gråter och då alltså upplever ett obehag)?

Eller blev jag utsatt för ett övergrepp när jag började gråta för att jag tyckte att djävulen var så hemsk (man firar 6 december med den gode och den onde på vissa ställen i Europa, barnen brukar oftast få godis och/eller presenter)

Mvh

Tora

Jag ber så heeemskt mycket om ursäkt, men det här är en diskussion, och jag har rätt att svara hur mycket jag vill på andra inlägg även fast dom inte är riktade till mig.

Om du vill ha en tvåpartsdiskussion rekommenderar jag PM.

Jag svarade på specifika frågor och kommenterade specifika texter som någon annan skrivit, och du svarade som om det var dig jag syftade på. Självklart får du väl, om du vill, svara som om det var dig jag menade, men det var det inte.

Du verkar sakna förmågan att dra resonemang till sin spets, förmodligen därav oförmågan att förstå mina liknelser och parallellresonemang. Det är först när de dragits till sin spets som det blir möjligt att se på dem objektivt, annars missar man stora bitar av pusslet. Det är förmodligen också därför du ser mig som onyanserad.

Jag kan visst göra mig till företradare för dem som upplever det som övergrepp. Du vet precis ingenting om mig, mina motiv eller mitt engagemang i frågan. Ändå sitter du och fantiserar ihop en massa saker som du sedan applicerar egenskaper och åsikter på. Du argumenterar mot ett fantasifoster och det är det som stör mig och gör meningsutväxlingen tråkig.

Nu gör jag ett sista försök med en liknelse:

Om jag som kvinna upplever mig kränkt på arbetsmarknaden pga mitt kön, och om jag märker att det också finns många andra som blivit kränkta samt att det finns ett system som hindrar mig att bestämma över mitt eget liv, då vore det väl inget konstigt om jag propagerade emot orättvisorna å "alla andras" vägnar? De som inte blivit kränkta får bara fördelar och de som blivit kränkta får fördelar. Du verkar ställa dig på de okränktas sida och menar att ansvaret är ens eget. Jag menar att sde kränktas upplevelse är värd att ta på allvar, och att ansvaret för bättring kan delas. Ingen förlorar på min modell, medan många förlorar på din. Vilket verkar löjligast?

Jag förstår inte var i övergreppet ligger?
Göra (onödiga) ingrepp på en försvarslös kropp. Det går inte att jämställa med t ex ett lungdränage där man måste sticka hål på en skadads kropp för att den ska överleva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 040
Senast: Lupin
·
M
  • Låst
Övr. Barn Har själv inga egna barn men satt nästan i halsen när jag såg en bäbis på 7 månader hade HÅL i sina öron!! :eek: Tycker det är...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar