Tårta som är god på riktigt

Capybara

Trådstartare
Mitt äldsta barn fyller 20 :nailbiting: 😵‍💫🥳 och jag vill baka en riktigt god tårta. Jag gillar att baka och brukar ta i lite när nån i familjen fyller år, men tyvärr brukar tårtan antingen bli snygg eller god (tycker jag, åtminstone). Det har hänt att jag beställt ätbara bilder att lägga på eller speciella toppingar, men när jag gör sånt tycker jag att smaken oftast kommer i andra hand.

Nu vill jag baka en tårta som mest av allt är god, men som helst inte behöver se katastrofal ut heller. Jag tycker det är svårt med tårtor i allmänhet. Det finns ju goda, men ofta blir de för torra, för mörkt chokladiga, för sötsliskiga eller nåt annat.

Vilka tårtor har du bakat som du tyckt blivit goda på riktigt?

Det är egentligen bara två smaker som går bort, och det är lakrits och banan. Det får gärna vara choklad, men inte bara riktigt mörk choklad. Jag är inte rädd för lite komplicerade recept eller tidskrävande moment (egentligen inte för specialingredienser heller eftersom jag har lite tid på mig), men jag är ju ingen riktig sockerbagare utan bara en hungrig amatör, så inget riktigt avancerat skulpterande eller tempererande eller så. Tipsa på!

Oooh, det finns ju hur många som helst! :D
Jag har gjort en hemmavariant av en kondistårta som var en favorit för många år sedan; blåbär och maräng.
Den brukar vara jättepoppis.
Den enkla varianten är sockerkaksbottnar och en marängbotten. (Snabbast att köpa alla färdiga. ;) )
Jag lägger ihop dem med vaniljkräm i ett lager, blåbärssylt i nästa, sockerkaksbotten på det, sedan vispad grädde blandad med blåbärssylt, marängbotten, mer blåbärsgrädde och ett köpt blått eller vitt marsipanlock ovanpå. :d

Oooh, det finns ju hur många som helst! :D
Jag har gjort en hemmavariant av en kondistårta som var en favorit för många år sedan; blåbär och maräng.
Den brukar vara jättepoppis.
Den enkla varianten är sockerkaksbottnar och en marängbotten. (Snabbast att köpa alla färdiga. ;) )
Jag lägger ihop dem med vaniljkräm i ett lager, blåbärssylt i nästa, sockerkaksbotten på det, sedan vispad grädde blandad med blåbärssylt, marängbotten, mer blåbärsgrädde och ett köpt blått eller vitt marsipanlock ovanpå. :d
Låter gott! (Men färdiga marängbottnar köper jag inte :nailbiting: 😆 Har alldeles för mycket hönor och är för baknings-kaxig för det.)

Min allra allra bästa som alltid går hem är Roy Fares red velvet cheesecake-cake! Den är MAGISK. Ett lager är cheesecake och man kan ha marängsmörkrämsfrosting om man vill att den ska bli riktigt slätt snygg, eller cream cheese frosting om man vill ha lite bättre smak.

https://bettansmatochbak.wordpress.com/2017/05/15/red-velvet-cheesecake/

Denna cream cheese frosting gillar jag:
https://brinkenbakar.se/pumpacupcakes-med-cream-cheesefrosting-2/
Ser både god ut och rolig att baka! Den får jag kika närmare på, tack!

Mitt äldsta barn fyller 20 :nailbiting: 😵‍💫🥳 och jag vill baka en riktigt god tårta. Jag gillar att baka och brukar ta i lite när nån i familjen fyller år, men tyvärr brukar tårtan antingen bli snygg eller god (tycker jag, åtminstone). Det har hänt att jag beställt ätbara bilder att lägga på eller speciella toppingar, men när jag gör sånt tycker jag att smaken oftast kommer i andra hand.

Nu vill jag baka en tårta som mest av allt är god, men som helst inte behöver se katastrofal ut heller. Jag tycker det är svårt med tårtor i allmänhet. Det finns ju goda, men ofta blir de för torra, för mörkt chokladiga, för sötsliskiga eller nåt annat.

Vilka tårtor har du bakat som du tyckt blivit goda på riktigt?

Det är egentligen bara två smaker som går bort, och det är lakrits och banan. Det får gärna vara choklad, men inte bara riktigt mörk choklad. Jag är inte rädd för lite komplicerade recept eller tidskrävande moment (egentligen inte för specialingredienser heller eftersom jag har lite tid på mig), men jag är ju ingen riktig sockerbagare utan bara en hungrig amatör, så inget riktigt avancerat skulpterande eller tempererande eller så. Tipsa på!

Den mest uppskattade är alltid gräddtårta med jordgubbar, men den passar inte säsongen så bra.

Bifogade filer

• IMG_6748.webp
    IMG_6748.webp
    553,8 KB · Visningar: 49
Baka med Fridas Himelska jordgubbstårta :love: eller hennes Chokladtårta med hallon.

Båda två är underbara och jag har gjort dem hemma. Inte visuellt lika snygga som hennes (platta) men SÅ goda. Chokladtårtan är maffig o mättande!

Frukt- och gräddtårta med vitchokladmousse :)

Chokladtårta med chokladpudding tex med hallon eller apelsin är inte heller tokigt!

Bifogade filer

• 20241103_123304.webp
    20241103_123304.webp
    190 KB · Visningar: 47
Jag älskar också himmelsk jordgubbstårta och den brukar vara väldigt uppskattad. Gjorde på utländska jordgubbar när dottern hade kalas nu i början av mars. Helt klart godast med svenska, men det var jättegott med utländska också.
Jag brukar göra ett lager med Camilla Hamids vaniljkräm.

Sonsonen, Björn med smeknamnet Nalle, fyller 6 ar pa Mondag (nar vi har Springbreak har i Oregon) och har forklarat att han vill att Farmor bakar en tarta ... med Gummies.:D Det kommer nagra stora gummie bears i morgon, en pase gummie dionsaurs har redan inhandlats och nagra fler roliga barnvanliga "gummies".
Sjalva tartan blir en vanlig graddtarta med ett par lager med farska bar av nagon sort ... kanske jordgubbar och blabar med gummies som decoration uppe pa gradden och runt om.:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka