Spruckna tummetottar

Skjøldur

Trådstartare
Mina tummar får alltid en djup hudspricka i hörnet på den sidan som är in mot handen. Jag har testat att smörja med allt tänkbart men än har jag inte hittat något som funkar. Det som hjälper bäst är att tejpa med vanlig vit pappershudtejp, kallas kanske häfta. Men den blir ju fort smutsig. Sommarhalvåret går det bättre, kanske för att luften är fuktigare då. Tips?

Mina tummar får alltid en djup hudspricka i hörnet på den sidan som är in mot handen. Jag har testat att smörja med allt tänkbart men än har jag inte hittat något som funkar. Det som hjälper bäst är att tejpa med vanlig vit pappershudtejp, kallas kanske häfta. Men den blir ju fort smutsig. Sommarhalvåret går det bättre, kanske för att luften är fuktigare då. Tips?

Jag säger som @skiesabove, kanske svamp?

Det kan vara värt att behandla med honung över natten. På med honung (obs, inte pastöriserad honung som är utblandad med socker utan ren honung), linda på lite plast och tejpa fast det hela.

Jag förhindrar genom att vara noga med handskar och att smörja med olja och handkräm och nattetid även balm. Men det är svårt att vara i fas!

Mina bästa tips är att vara noga med vantar när det är kyligt och att hålla tumnaglarna korta. Då minskar risken att det spricker. När det uppstått sprickor använder jag CCS lösning för hudsprickor (finns på apoteket) och ev också plåster eller sårtejp för att hålla ihop sprickan tills den läkt.

Försvarets hudsalva (som finns i olika varianter på alla(?) apotek) är det enda som funkar riktigt bra på mig. Den verkar lägga sig som en skyddande hinna över sprickan som sedan kan läka i fred under. Jag sätter på några gånger/dag.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 441
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 413
Senast: -Catherine-
·
P
Träning Hej. Ni som rider på ridskola och träffar ridskolehästar som hotar och är buffliga, eller hästar som leder sina ryttare in i...
Svar
2
· Visningar
1 112
Senast: krumeluren
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka