Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

kl
De två halvbloden i vårt stall som tränas och tävlas klipps och täckas, den ena kanske väl tjockt i mitt tycke, men det är inte min häst.

Ponnyn har tunn päls, har inget täcke på natten och tunt fodrat regntäcke på dagen, fullblodet har ännu tunnare päls, fleecetäcke hela tiden och regntäcke ovanpå på dagen.

Fullblodet hatar när det regnar på honom, har jag märkt, det är precis som om det gör ont i skinnet. Inte vet jag, men han ser ut så...

Sen är det ju skönt att ta in en torr och olerig häst när man ska rida;)

Blir det en vacker dag tar jag av täckena när jag lunchfodrar. Men hur många vackra dagar är det i västsverige på hösten - vintern? Grått och regn är mer vårt öde...

Känner man sin häst väl ser man på hela dess kroppsspråk om den fryser.

Anledning till att jag har täcke på min ena hästen är att jag klipper honom under vintern. Då anser jag att det är naturligt att man täcker hästen när man tar bort den naturliga värmen. Hästen har dessutom shiveringen och mår bättre om han hålls varm. Den andra anledningen är att jag har världens största skitgris ! Bildbevis:
IMG_01931.jpg

IMG_01891.jpg

Det finns inte tid att sanera en sån här skitig häst varje dag när man ska rida/träna och tävla.
Unghästen (snat 2 år) går naken, då hon har björnpäls och bara går i hagen och myser.

När jag ser honom så förstår jag att jag är lyckligt lottad- de rullar sig ej.
Har heller ingen direkt lera i hagarna:banana:
*Hur mår han?*

När jag ser honom så förstår jag att jag är lyckligt lottad- de rullar sig ej.
Har heller ingen direkt lera i hagarna:banana:
*Hur mår han?*

Jag är så avundsjuk på alla som har hästar som inte rullar sig. Man brukar väl säga att lyckliga hästar rullar sig. ;) Med tanke på det så mår han bra, för han rullar sig varje dag. Bilden är tagen förra året när hagarna var förfärliga. Tycker faktiskt att han ser bättre ut. Skrittas för hand nu varje dag och om 2 veckor kommer ”domen”

Så där sett mitt sto också ut;)

Men hon är tack och lov lätt att göra ren och torkar snabbt så det är sällan jag har problem när jag ska rida.

Börjar med att säga att mina hästar normalt går utan täcke..

Men förra hösten fick jag hem mitt sto efter avvänjningen från sitt föl.
Hon var ganska mager och urfallen och urmjölkad... Då fick hon täcke på för att snabbare komma igen. Behövdes inte så mycket energi till att hålla värmen. Detta var i dec. Sen insåg jag att det var rätt så bekvämt med det där täcket. Det gick oerhört mycket fortare att få henne klar inför ridtur. Hon var ju ren på kroppen. Bara borsta av lite snabbt och på med grejorna.

I år har vi dock gått tillbaka till gamla vanor... Hon är en skitig raggsocka som måste groomas en lång stund innan vi är klara för ridtur..

sötnos :p Jobbigt med så leriga hagar! jag har klarat mig hyffsat *peppar peppar* för min är oxå en äkta spahäst som gillar inpackningar av diverse slag;) vill gärna ligga å sova i solen en stund oxå...

*kl*
Min unghäst har fleecefodrat regntäcke när det blåser storm och är mulet (risk för regn) och om det regnar. Har även en 22 årig b-ponny som får ha samma sorts täcke som unghästen vid samma förhållanden. Och apropå detta med regntäcke utan foder så har jag ett levande bevis på att det är värdelöst. På sommaren funkar det fint, men nu när det dessutom kan blåsa kallt och regnet blir kallt uppe på täcken så blir hästen verkligen ISKALL under! ponnyn har björnpäls så jag tänkte att han "nog klarar sig med det ofodrade regntäcket" Det regnade nästan ingenting under dagen (regnde på morgonen när jag släppte ut därför täcke) men på kvällen när jag tog in honom så var han verkligen hur kall som helst under täcket ! fy fabian!
Så hädanefter är det bara fleecefodrade regntäcken på mina hästar vid dåligt väder. Minusgrader och strålande eller bara en mulen dag så får de inga täcken på sig.

Varför? För att jag inte vill kyla ned mina små liv. Regn och 2-3 plusgrader är ingen hit. Dessutom blåser det mest hela tiden där vi bor. Även OM de skulle klara sig utan täcken i hällregn så tar jag hellre det säkra före det osäkra och lägger på ett täcke. Unghästen faller ur om han får lägga för mkt energi på att hålla värmen.

Till vintern blir det fri tillgång på grovfoder om det blir 25 minus. Och så lägger jag bara ett innetäcke (fleece eller ull) under regntäcket om det blir mindre än 25 minus. Så länge de håller sig torra och slipper blåsten så klarar de sig fint trots kylan.

Tur att det finns täcken med hals. Ett måste de dagar som man vet att det är ont om tid....

Lite OT kanske men har fått lära mig att ofodrade regntäcken inte är bra alls, de hindrar pälsen från att "resa sig" och hålla värmen så det blir kallare och gör ingen direkt nytta.

Med päls håller hästen sig själv torr ändå på huden.

Fodrat regntäcke dock är väl bra så man slipper lägga sadel m.m. på dyngsur häst.

Töcken överhuvudtaget hämmar muskeln som gör att hårstrået reser sig. Börjar man täcka för vintersäsongen rekommenderas det att man t'ckar hela säsongen igenom.

Funktionen återkommer efter pälsskifte till våren.

Det är väl också därför det är så viktigt att fortsätta använda täcke på en häst som är van vid det, för funktionen att resa pälsen funkar inte riktigt som den ska längre.

Precis!

Eller så vänjer man dom inte vid det, utan har det bara i extrema väderlekar(som idag med regn och kuling). Att en muskel förlamas kan ju knappast ske över något dygn...

Nej, teorin är att en häst reglerar sin kroppstemperatur genom att darra när den blir kall. (Ja, det gör väl de flesta andra djurslag också, förstås). Det är darret som drar energi, inte att kusen vankar av och an.

Rörelse som rörelse :wink: Det går i alla fall åt mer energi att hålla sig varm utan täcke.

Sen reser sig pälsen också med hjälp av en liten muskel som sitter i huden och drar i hårsäcken. Muskeln heter Musculus pili eractor. Och uppburrad päls heter pilierection. Onödigt vetande som jag så här dags på kvällen finner skojigt..!

Faktiskt inte det minsta onädigt vetande.

Precis som folk tror att hästen slutar sätta vinterpäls bara för att man täckar den. Uhm - nä. Den sätter vinterpäls trots täcke. Skillnaden är att täcket hemmar Musculus Pili Eractor att dra i hårsäcken så att man får Pilierection (ehum, med min fantasi ska man inte skriva sådana ord).

I alla fall påstås det.

Jag har då aldrig stött på en häst som inte satt vinterpäls bara för att den täckats.

Alltså jag skojar bara om det här med att "frysa sig i form". Jag förstod att du skrev det med glimten i ögat o tyckte det var festligt.

Det gjorde inte jag.

Anledning till att jag har täcke på min ena hästen är att jag klipper honom under vintern. Då anser jag att det är naturligt att man täcker hästen när man tar bort den naturliga värmen. Hästen har dessutom shiveringen och mår bättre om han hålls varm. Den andra anledningen är att jag har världens största skitgris ! Bildbevis:

Jag kan inte låta bli att gapskratta. Jag trodde JAG hade världens största skitgris men din slår faktiskt min med hästlängder.

Tycker åtroligt synd om dig och förstår fullständigt varför du skulle kört med helkroppstäckande täcken, om de bara fanns.

Min gubbe har jämt täcke på sig ute höst, vinter och vår. På sommaren har han flugtäcke.
Varför? För att han är gammal, 27 år. För att han är klippt. För att han har känsliga leder. På sommaren får han massor av utslag av alla flugbett.

För att de svettas i vinterpälsen av att bara skritta en runda, så jag klipper och då är det klart man täckar för att ersätta pälsen.

Fast med den hagen är det ju inte konstigt att de blir skitiga. Bra att din häst kan slppna av och lägga sig trots vällingen. ;) Vet att det är svårt att ha lerfria hagar (Vi får också geggigt vid grindarna)Men jag skulle köra ut ett lass sand om jag vore du, kan inte bli mycket till bete iaf på sommaren, så det där är ju inget att gå och spara på.

Min häst går utan täcke förutom vid kraftigt regnoväder eller blötsnö. Han går ute ofta 10-12h så om det spöregnar hela dagen blir det ganska blött & blötsnö har lättare att snöa "igenom" till huden, enligt mig. Men jag försöker ha täcke på honom så lite som möjligt, står dock i kollektivstall så det är den som släpper ut som avgör hur mkt det regnar osv. Nu är han också en fjording, oklippt såklart, så han skyddar sig bra. :)

Regn i första hand, men vid riktigt kalla perioder har jag fleece eller liknande under.

Ffa för att jag gärna ser att hästen inte sätter fullt så mkt päls som den skulle kunna göra, efter som att det tar tid att torka en svettig lång vinterpäls efter en tur och jag lägger inte täcke på en blöt häst. Men också lite för att håren vid kyla reser sig för att isolera och jag upplever att detta inte är möjligt på samma sätt med ett regntäcke som tynger ner... Kinkighet till viss del, absolut, men ffa praktiskt sett. Mindre päls = mindre svettig vid ridning och kortare torktid efteråt. Hade blöt-problemet inte funnits hade mina hästar alltid gått utan täcke. Utan tvekan. Det är bara dyrt och ibland problematiskt, att ha täcke på sin häst dygnet runt.

För 4 år sen flyttade jag från Hälsingland (norra delen) till Småland (södra delen). I norr fick hästarna gå utan täcke såvida de inte ridits/svettats/varma och temperaturen låg runt minus 15. Då fick dom ett lättare täcke för att inte kylas av så fort alt.stå inne tills dom torkat. Aldrig täcken ute ens om temperaturen dippade ner till minus 40. Hästarna såg ut som frostiga raggsockor och var friska. Har aldrig klippt en häst utan tar omaket med att stå och torka torrt så mycket det går. Fritt med grovfoder!

Här i småland kräks jag på vädret. Snålblåst och regn i känsligaste temperaturskalan +5 till -5. Regntäcken på och blåser det riktigt hårt (inte ovanligt) läggs ett fleecetäcke under. Har även vintertäcken p.g.a. den fuktiga blåsten även när det blir kallare. Stallet är öppet när hästarna står inne tills det riskerar att frysa i vattenhinkarna. Eftersom dom står stilla i boxar får dom stalltäcken på för att skydda mot draget. Skulle det bli kallare så att luftens fuktighet dämpas går dom utan täcken och ser ut att må toppen av det. Det har hänt, även om det inte är ofta...hatar vädret här:cool:

Hästarna är under träning för tävling...

I mitt fall för att jag helklipper mina hästar varje höst. Och jag anser att om jag skalar av pälsen, då behöver jag ngt annat för att hästen inte ska frysa. Jag anser att man om man tränar och tävlar när hästen har vinterpäls, då ska man klippa, för jag anser inte det är bra för hästen att gå blöt så länge som den gör med vinterpäls i fullt arbete. Ta tex i år när det är en mkt varm höst. Varje dressyr eller hoppass flåsade min häst som en blåsbälg och var dyngsur av svett, trots hon var avspänd och allt fungerade. När hon klipptes flåsade hon inte alls under/efter ridpassen.

Lång päls är ju även så svårtorkad om hästen blir blöt av regn i hagen. Inte kul att dag efter dag sadla en blöt häst när man ska rida, bättre att då ha täcke.

Täcke skyddar även mot allt för mkt lera. Jag reagerar på att borsta lera, är ngt allergisk. Med täcke slipper jag hosta och snora.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 802
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka