Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

jag försöker så mycket som det går att ha mina hästar utan täcke. Min unghäst har inga täcken på sig då hon har bra vinterpäls. Min 20 åriga dam har på något år tillbaka fått problem med njurarna då och då vilket visas genom att hon blir tjurig och arg. på senhösten när graderna sjunker får hon ha täcke på sig just för att hålla värmen över njurarna. hade det funkat hade hon fått gått utan täcke hela tiden.

Hej!
Jag frågade "kicki_83" VARFÖR.....

Du hade redan sagt att du hade täcke när regnar och är kallt....

Jag menar bara.... Lägger man på täcke för att man TROR att om fryser... eller gör dom verkligen det???

Vissa djur "skakar" pga att hålla blodcirkulationen i gång.... HUR var vet man att hästar inte gör samma sak???

ÅTER INGEN: INGEN KRITIK..... Bara funderingar!!!!

// Karin

Som jag skrev i mitt förra inlägg, så är hästar OLIKA och har olika behov. Detta beror på såväl ras som individ och användningsområde.

Myten att hästar som skakar inte alls fryser utan gör det för att hålla värmen används ofta som argument av "täckesmotståndare". Det stämmer att hästen skakar för att hålla värmen, MEN den börjar skaka för att den FRYSER. Det är alltså inte så att hästen står i hagen och tänker "det verkar kyligt, jag ska nog skaka lite", utan den börjar skaka just för att den är KALL. I just det här fallet kan man faktiskt jämföra hästar och människor - vi försvarar oss ju mot kyla på exakt samma sätt, alltså genom att börja skaka/huttra, och när vi är så pass kalla att vi behöver ta till det känner vi ji inte heller oss lagom varma och tillfreds. En häst som ofta fryser så den skakar löper dessutom stor risk att få muskelspänningar just p g a skakandet. Hästen måste ju spänna sig för att skaka.

Du frågade vidare varför alla hästar inte sätter vinterpäls. Det beror som sagt på att hästar är olika (både individmässigt och rasmässigt). Det är heller inte något avelsmål att ridhästar ska ha tjock päls. Det är helt enkelt opraktiskt och inte av godo för en häst som tränas internsivt att släpa runt på en tjock vinterpäls, och hårlaget är inget man tittar på inom aveln. Man avlar på prestation, exteriör och temperament. Många raser har dessutom sitt ursprung i länder där man aldrig behöver ha tjock päls.

Helt enkelt: Alla hästar behöver inte täcke, men det finns många som gör det, i allafall om de ska må så bra som möjligt.

Jag har i huvudsak shettisar, där täckas endast gammeldamen när det regnar, för hon får ont i ryggen när hon blir blöt o kall (har ägt henne i knappt 3 månader). Araben får oxå täcke på sig när det regnar, just nu har hon fällt av sig all sin päls, så hon blev helt kal, så därför går hon med fodrat regntäcke ute, är det uppehållsväder går de alltid utan täcke. Araben har iof täcke på hela vintern oxå, hon får ingen ordentlig vinterpäls.

Mina går med täcken för att dem sätter ingen vinterpäls. Annars vill jag gärna att dem ska gå utan. Försökte förra året men det sket sig..

Min har täcke under vinterhalvåret pga att hon fryser annars (får ont i ryggen). Speciellt när hon blir blöt. Vissa hästar är helt enkelt känsligare än andra.

Min ena har regntäcke på nu trots lätt övervikt (borde få gå och frysa av sig lite hull) men han får regnskållor på ryggen om han blir blöt = ingen ridning.

Han sätter också tidernas björnpäls på vintern som behöver klippas när han arbetas ordentligt. Just nu är han oklippt men han kommer att bli det så småningom. Dock får han inte stå med för varma täcken i det läget för då får han skållor av det.

Sedan tar det timmar för den björnpälsen att torka. Han eftersvettas en hel del så uppåt 4 timmar kan det ta från svettig till lätt fuktig och det skulle vara hemskt om han stog så i minus grader, icke uppvärmt stall med bara ett fleece på sig. Klippt torkar han mycket snabbare och eftersvettas nästan inget alls. Innan inridning gick han otäckad oavsett väder (då han första gången fick skållor)

Den andra är ett klent fullblod som fryser bara hon tittar på femdygnsprognosen på TV. Har svårt att hålla hullet och går tidvis med regntäcke på sommaren. Hon står ännu så länge bara med regntäcke men kommer snart få på sig ett tunt termostalltäcke under som övergång innan det tjocka gosiga vintertäcket åker på. Hon klipps inte, rids inte utan är i full pension. Men som sagt, skallrar tänder om hon inte går täckad.

Jag har två hästar och båda har täcken på sig under höst och vinter.

Den ena är ett äldre travsto som har en känslig rygg och bakdel så därför har hon täcke.

Den andra är en haflinger. Han har mycket päls och skulle klara sig utan MEN, jag rider han en del och vill ha en häst med mjuka och varma muskler och vill inte riskera att han blir öm eller stel, varken innan eller efter ridning.
Hästar med mycket päls kan också få ont eller problem om de blir tillräckligt blöta och med en vind som ligger på.

Många tycker/säger att hästar klarar sig utan, det gör dom ju i det vilda och att det ligger i deras natur men då ska man också tänka på att vi idag använder hästen till något som inte ligger i deras natur och då får man också ta hand om dom efter det.

från min sida är svaret ganska enkelt, en häst som klipps behöver skydd att ersätta pälsen med, även hästar som inte sätter vinterpäls behöver täckas, fölet och 1åringen går utan.
Håller med!

Jag måste klippa min nordsvensk för att hon ska gå att rida ordentligt, och då måste jag självklart ersätta hennes naturligga skydd med ett täcke.

Min unghäst har självklart inget täcke.
På en gammal häst skulle jag ha täcke.

Mina hästar går på lösdrift med fri tillgång på hösilage av bra kvalité.

Hade jag haft tex en annan häst med mindre päls hade den haft täcka så den inte satt så mycket vinter päls, så den går att rida ordentligt. Men nordis får så mycket så hon MÅSTE verkligen klippas.

Hästar är ju olika. Jag tror dom flesta skulle klara sig utmärkt utan täcke i alla väder om dom inte blev klippta. Men sen finns det dom som aldrig kan sätta ordentlig päls och fryser lätt. Tror också många rengör sina hästar för mycket - shamponerar och grejar så hästen förlorar sitt naturliga feta stöv som ska vara ett skydd.
Alla kan nog sätta päls, men det beror på hur de hanteras från början.
Har de alltid täcke så får man nog allt fortsätta med det också.

Senast ändrad av en moderator:

Min ena har regntäcke på nu trots lätt övervikt (borde få gå och frysa av sig lite hull)

Min ena häst är också överviktig och har dessutom björnpäls (haflinger) men han får ha täcke på ändå.
Om man ska låta hästen frysa av sig lite hull så kan man ju i stället få andra problem, spända muskler i rygg och bakdel tex.
Då får han hellre vara överviktig och banta genom motion.

Min häst har täcken för att han inte ska sätta för mkt päls, då vi tävlar mkt och han svettas mkt.

kommer också klippa honom sen för att han svettas så mkt när han går så hårt som han går. och då måste han ha täcken för att inte frysa...

regnar det mkt kan du inte ens peta på honom utan att sjunker ihop, om han gått utan täcke. men på sommaren så får han gå utan =) brukar sätta gränsen för täcke på ca 10 plusgrader! :)

Ett kallblod behöver inte både päls och täcke för att hålla muskulaturen mjuk. Så mkt värmer inte ett täcke, hästens stora muskelgrupper värms genom cirkulation och rörelse.

Klart man kan täcka någon dag när nordanvinden viner och regnet piskar, men att låta en överviktig häst gå med "björnpäls" och täcke låter i mina öron svettigt.

Ett kallblod behöver inte både päls och täcke för att hålla muskulaturen mjuk. Så mkt värmer inte ett täcke, hästens stora muskelgrupper värms genom cirkulation och rörelse.

Klart man kan täcka någon dag när nordanvinden viner och regnet piskar, men att låta en överviktig häst gå med "björnpäls" och täcke låter i mina öron svettigt.

Håller med.

Skulle ALDRIG täcka min nordis med den pälsen hon har nu, och än är den inte fullväxt. Det är nästan djurplågeri, solen tittar ju även fram ibland trots överhängande kyla och regn.. usch och fy.

Men hur mycket rör sig hästarna under vintern i sin hage? Inte särskilt mycket; hårt och ojämnt på marken, halt osv. så rörelsen blir det ju inte mycket av. De står mest still och förflyttar sig vid behov...i stort sett.
Jag kan ju bara tala för mig själv och gå efter hur våra hagar ser ut.

Inte ens de soliga dagarna har han varit svettig när han haft täcke på sig under vintern. En tillräckligt blöt häst trots mycket päls blir ju också kall.

Men hur mycket rör sig hästarna under vintern i sin hage? Inte särskilt mycket; hårt och ojämnt på marken, halt osv. så rörelsen blir det ju inte mycket av. De står mest still och förflyttar sig vid behov...i stort sett.
Jag kan ju bara tala för mig själv och gå efter hur våra hagar ser ut.

Man får väl göra det bästa för hästen.
Erbjuda varierande hagar och kanske lägga höt i småhögar lite här och där istället för på ett ställe.

Mina hästar busar och leker året runt, oavsett årstid.
De har inte heller ligghall, mat och vatten på samma ställe så de måste röra sig.

Använder du din häst till ridning/körning? Hur mycket och hur ofta?

Är det en häst som bara går och inte används så kan jag också tycka täcke är överreklamerat.
Nu rids min häst och tränas för tävling och därför vill jag inte riskera något.

Min häst rids, tränas och tävlas.

Vinterpäls och täcke=big no no.

Nej då så. Det bedömer väl du bäst!

Härikring ligger flera tävlings- och utbildningsstall där hästarna sedan månader tillbaka varit täckade där de gått i sina små fyrkanter till hagar utan möjlighet till skugga. Det är obehagligt att se, tycker jag. Nu börjar det bli lite kyligare här, men det kan utan vidare vara 15 grader i solen fortfarande. Och för en månad sedan var det betydligt varmare. Nu är detta förstås intill perfektion rakade halvblod och inte kallblod med vinterpäls, men ändå!

Det är klart att det är det optimala men det beror ju på hur det ser ut där man har hästen. Hade jag haft hästen hemma hade det kanske sett annorlunda ut men som jag skrev nyss så rids och tränas min häst en del och jag tar det säkra före det osäkra.
Många vinterhagar är mindre än sommarhagarna och de blir också gärna leriga och otympliga när det väl fryser på, då rör dom inte på sig som dom gör sommartid..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 796
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka