Q
Question
Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)
Hej
BRA svar
Precis som du skriver... vill jag veta VARFÖR
Ofta täckar man/ anväder skydd/ utrustning "bara för"... utan att veta den VERKLIGA anledningen!
Jag rider min ena 6 dar i veckan... han blir svettig.... men ofta är det bra "ytligt" om du/ ni fattar Då skrittar jag av tills han är nästan torr... sen borstar man och ev. fleecetäcke på(om han inte redan hunnit rulla sig i torven, då har han ett "naturligt" skydd Och mamma bara skrattar åt sin vita häst... som kamoflerat sig med ett TJOCKT lagar torv Fint, tycker hästen)
// Karin
Många hästar rids och tränas aktivt och då är det inte speciellt shysst mot dem att ha tjock päls så att de blir väldigt svettiga och tar lång tid på sig att torka. Därför behöver sådana hästar klippas, och har man klippt hästen behöver man (i de flesta fall- en spårklippt häst med tjock päls på resten av kroppen klarar sig ofta bra ändå) ersätta pälsen med ett täcke. Även av naturen tunnhåriga hästar kan må väl av att täckas framför allt som skydd mot väta och blåst (den rena kylan är oftast inget problem, men regn och blåst kyler ner). Har man hagar med rejält skydd av skog eller liknande är behovet av täcke mindre än om man har en helt öppen hage ute på en slätt där det blåser.
Det finns tusen åsikter om detta med täcke. Själv tycker jag att det ofta finns behov av det till tränande och /eller korthåriga hästar, och definitivt fyller ett fleecetäcke på en svettig häst en kylig dag en funktion för att hästen inte ska kylas av för snabbt. Däremot tycker jag att man ska täcka med måtta och hela tiden veta varför man gör som man gör. Tyvärr ser jag inte allt för sällan hästar som ägarna byltat på täcken in absurdum av okunskap och missriktad välvilja - de värsta exemplen är väl när det är 10-15 grader varmt och vissa hästar går med DUBBLA täcken och liknande.
Min egen halvblodsvalack är ännnu inte klippt men går för närvarande med regntäcke i hagen, för att skydda mot regn och blåst.
Hästar av den modell du har, förutsatt att de inte tränas svettiga flera gånger i veckan och alltså behöver klippas, hade inte jag heller täckat.
Hej
BRA svar
Precis som du skriver... vill jag veta VARFÖR
Ofta täckar man/ anväder skydd/ utrustning "bara för"... utan att veta den VERKLIGA anledningen!
Jag rider min ena 6 dar i veckan... han blir svettig.... men ofta är det bra "ytligt" om du/ ni fattar Då skrittar jag av tills han är nästan torr... sen borstar man och ev. fleecetäcke på(om han inte redan hunnit rulla sig i torven, då har han ett "naturligt" skydd Och mamma bara skrattar åt sin vita häst... som kamoflerat sig med ett TJOCKT lagar torv Fint, tycker hästen)
// Karin