Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Många hästar rids och tränas aktivt och då är det inte speciellt shysst mot dem att ha tjock päls så att de blir väldigt svettiga och tar lång tid på sig att torka. Därför behöver sådana hästar klippas, och har man klippt hästen behöver man (i de flesta fall- en spårklippt häst med tjock päls på resten av kroppen klarar sig ofta bra ändå) ersätta pälsen med ett täcke. Även av naturen tunnhåriga hästar kan må väl av att täckas framför allt som skydd mot väta och blåst (den rena kylan är oftast inget problem, men regn och blåst kyler ner). Har man hagar med rejält skydd av skog eller liknande är behovet av täcke mindre än om man har en helt öppen hage ute på en slätt där det blåser.

Det finns tusen åsikter om detta med täcke. Själv tycker jag att det ofta finns behov av det till tränande och /eller korthåriga hästar, och definitivt fyller ett fleecetäcke på en svettig häst en kylig dag en funktion för att hästen inte ska kylas av för snabbt. Däremot tycker jag att man ska täcka med måtta och hela tiden veta varför man gör som man gör. Tyvärr ser jag inte allt för sällan hästar som ägarna byltat på täcken in absurdum av okunskap och missriktad välvilja - de värsta exemplen är väl när det är 10-15 grader varmt och vissa hästar går med DUBBLA täcken och liknande.

Min egen halvblodsvalack är ännnu inte klippt men går för närvarande med regntäcke i hagen, för att skydda mot regn och blåst.

Hästar av den modell du har, förutsatt att de inte tränas svettiga flera gånger i veckan och alltså behöver klippas, hade inte jag heller täckat.

Hej:)

BRA svar:)

Precis som du skriver... vill jag veta VARFÖR:)
Ofta täckar man/ anväder skydd/ utrustning "bara för"... utan att veta den VERKLIGA anledningen!

Jag rider min ena 6 dar i veckan... han blir svettig.... men ofta är det bra "ytligt" om du/ ni fattar;) Då skrittar jag av tills han är nästan torr... sen borstar man:) och ev. fleecetäcke på(om han inte redan hunnit rulla sig i torven, då har han ett "naturligt" skydd;) Och mamma bara skrattar åt sin vita häst... som kamoflerat sig med ett TJOCKT lagar torv;) Fint, tycker hästen:))

// Karin

Ptja...

Annars skulle hon frysa, Hon är helklippt.
Skulle hon inte vara helklippt så skulle hon inte vara ridbar.

För att slippa torka tjock vinterpäls innan ridning och för att slippa torka tjock vinterpäls efter ridning.

Min häst går på lösdrift och jag har långt att åka. Jag värderar att slippa torka hästen före ridning om den blivit blöt i regn/snöväder då jag hellre lägger tid på massage eller annat och inte har jättemycket tid på vardagkvällarna.

Så det är HELT o hållet av egoistiska skäl. :o Jag är o andra sidan noga med att hitta täcken som sitter bra på hästen.

Hej!

Vad för täcken är det du har då? Regn eller vintertäcken??

// Karin

Fast det är till det hästen har päls.

Hej:)

Det är ungefär så jag menar.... Hästen har ju päls av en anledning... och inte bara för att det är fint;)

Jag använder oxå täcke IBLAND.... men ofta får jag höra "stackars din häst... han fryser ju och kan bli sjuk".....

Och det är det som får mig att UNDRA VARFÖR man använder täcken....

Man kan egentligen säga att MÅNGA hästar klarar sig utan, men att ägaren använder det för sin egen skull (OBS OBS OBS: INGEN kritik i det). För att "slippa" borsta/ torka hästen innan/ efter ridning... och ist lägga den tiden på ANNAT FÖR HÄSTEN:)

Men VISSA hästar "måste" ha täcke för att inte frysa... tex. om dom är klippta eller till naturen har "dålig" vinterpäls?!!

Kan hästar då få ett dåligt skydd pga av att man tex. borstar för mycket:confused:och då tar bort deras naturliga fetter/ skydd mot kyla och vatten och vind...??? Eller har dom hästarna "ett fel" från början....(jag menar om man går tillbaka X antal år i tiden, var din INGA hästar som hade täcken....) Är det vi människor som SKAPAT behovet av täcken eller borde dom ha haft det för X antal år sedan också???

OBS: INGET jag skriver är kritik....Bara funderingar och frågor:) Kanske några är "klumpigt" skrivna:o

// Karin

VARFÖR??? (Undrar bara:))

Ja, antagligen för att hästen fryser? ;)

Jag svarade ju också att jag lägger på täcke om det regnar och är kallt så jag kan svara varför jag gör det. :)

Min häst är en Kallblodstravare som sätter bra vinterpäls. Han har också fri tillgång på grovfoder i hagen (halm).

Men vintern i Skåne är numera inte så trevlig alltid, dvs det regnar och blåser mer än det är kallt, torrt och snö.

Mitt täckesanvändande kommer sig inte av att "alla andra" lägger på täcke utan jag utgår helt och hållet av den erfarenhet jag har av min häst.

Han tåler kyla utan problem ( de få gånger det verkligen är så) och han tåler också blåst men inte om det regnar som spön i backen samtidigt och under lång tid.

Då hittar jag honom frysandes,skakandes och stel som en pinne! Ja, vid något tillfälle är han så stelfrusen att han knappt kan röra sig och det är definitivt inte bra för muskler etc.

Varför han inte tåler iskallt hällregn en hel dag funderar jag inte så mycket över - jag vet bara att det är så och lägger då på ett regntäcke. Problemet löst! :)

Hagkompisen till min häst fryser aldrig och de lever under samma förhållanden.

Ja, antagligen för att hästen fryser? ;)

Jag svarade ju också att jag lägger på täcke om det regnar och är kallt så jag kan svara varför jag gör det. :)

Min häst är en Kallblodstravare som sätter bra vinterpäls. Han har också fri tillgång på grovfoder i hagen (halm).

Men vintern i Skåne är numera inte så trevlig alltid, dvs det regnar och blåser mer än det är kallt, torrt och snö.

Mitt täckesanvändande kommer sig inte av att "alla andra" lägger på täcke utan jag utgår helt och hållet av den erfarenhet jag har av min häst.

Han tåler kyla utan problem ( de få gånger det verkligen är så) och han tåler också blåst men inte om det regnar som spön i backen samtidigt och under lång tid.

Då hittar jag honom frysandes,skakandes och stel som en pinne! Ja, vid något tillfälle är han så stelfrusen att han knappt kan röra sig och det är definitivt inte bra för muskler etc.

Varför han inte tåler iskallt hällregn en hel dag funderar jag inte så mycket över - jag vet bara att det är så och lägger då på ett regntäcke. Problemet löst! :)

Hagkompisen till min häst fryser aldrig och de lever under samma förhållanden.

Hej!
Jag frågade "kicki_83" VARFÖR.....

Du hade redan sagt att du hade täcke när regnar och är kallt....

Jag menar bara.... Lägger man på täcke för att man TROR att om fryser... eller gör dom verkligen det???

Vissa djur "skakar" pga att hålla blodcirkulationen i gång.... HUR var vet man att hästar inte gör samma sak???

ÅTER INGEN: INGEN KRITIK..... Bara funderingar!!!!

// Karin

Jag tror att många hästar har lite svårare att tåla kylan om de är vana vid att alltid få täcke på sig då det blir sämre väder/. Det är klart att ras och sådant ochså spelar in. Även om jag har erfarenhet av araber som klarat ut det där med att sätta en väl fungerande päls jättebra;) Hästens päls är igentligen ganska fantastisk och klarar mer kyla än vad man tror om de är vana vid det. Sen blir det ju lite kludd om vätan kommer in i bilden den med:crazy:

Jag började täcka min ena lite senare än vanligt (mer för att exprimentera över hur han skulle klara av det) så han har fått utstå lite kyla/väta, och då han är van vid att alltid få täcken på sig så fort det bara finns en misstanke om att det vankas regn/kyla. Och jag har märkt ganska tydligt att han får nog fortsätta med täcken trots lång vinterpäls för han har blivit mycket känsligare i ryggen och lite skakig på grund av kylan:cry: Ärligt talat blev jag ganska förvånad då de andra är av en "ädlare modell" och de har alltid klarat sig bra utan, förutom vid de mest extrema väderlagen. De svettas faktist om jag lägger på ett täcke ovanpå deras tjocka vinterpäls, så jag låter bli:grin:
Men han som rids mest blir klippt och täckas mest för att jag egoistiskt och tycker det är så skönt med en pålle som håller sig ren och inte blir lika svettig:grin:
En positiv sak till är ju att uppvärmningsarbetet får en rejäl skjuts på traven om hästen i fråga inte är "kall" utan redan lite lagom "uppvärmd", om ni förstår hur jag menar.

Ha det bra!

Hej!
Jag frågade "kicki_83" VARFÖR.....

Du hade redan sagt att du hade täcke när regnar och är kallt....

Jag menar bara.... Lägger man på täcke för att man TROR att om fryser... eller gör dom verkligen det???

Vissa djur "skakar" pga att hålla blodcirkulationen i gång.... HUR var vet man att hästar inte gör samma sak???

ÅTER INGEN: INGEN KRITIK..... Bara funderingar!!!!

// Karin

Jag har en liten kines och det är klart att han skakar för att få upp värmen och han fryser nog mindre än vad man tror men han reagerar ju ändå på att det är kallt, han hade kanske fixat att temperera upp sig själv men istället för att låta honom slösa energi på det stoppar jag in honom i jackan och låter honom få upp värmen en stund:grin: så vi kan fortsätta promenaden ett tag till( kanske inte hör till alls men förstår ni sambandet så kanske ;P)..jag tror inte det är av "ondo" det där med täcken om det görs på rätt sätt, ganska bekvämt för både häst/ människa är det nog allt:grin: Men jag tvivlar inte en sekund på att de klarar sig utan om de har ett bra vindskydd och inte blir riden och svettas.

Sedan får man ju inte glömma det där med korsförlamning:crazy:.. det är väll inte så många andra djur som kan få något liknande?

Mina hästar har täcke om de är klippta. Och klippta är de för att de blir så grymt svettiga när de arbetas i ridhus.
De år jag inte tränat utan "bara" ridit och hästarna blivit svettiga ibland, ibland inte, har jag inte klippt och inte haft täcke.

Undantaget är när det rengar riktigt ihärdigt, då kan även en långpälsad häst få täcke över dagen.

Har aldrig täcke när det blir riktigt varmt, anser att det är djurplågeri att låta hästarna gå och svettas med sina täcken när vårsolen börjar värma.

Min har alltid ett regntäcke på sig hösten och vintern bara för jag inte vill att han ska bli blött är himla tråkigt att ta in en blött häst varje dag.
Min har massa päls och klara sig bra utan täcke, synd att det regnar så mycket bara.

enkelt!

anledning ett:
min häst är klippt för att kunna hålla ryggen ren under sadeln och undvika hårsäcksinflamationer.
anledning två:
min häst är klippt för att kunna röra sig utan att drunkna i sitt eget svett.
anledning tre. vill inte lägga sadel på en blöt rygg.
anledning fyra.
steget mellan 10 plus inne i stallet tolv timmar varje dygn är för stort till 20 minus ute i hagen tolv timmar varje dygn.

hade jag haft lösdrift och inte motionerat min häst skulle inte hon heller ha täcke.

För att det i fullblodets fall inte går att få i hästen så mycket foder som krävs om han ska gå otäckad. Han går ner otäckt mycket i vikt och börjar frysa väldigt lätt, efter bara 30 minuter i ett för tunnt täcke står han och skakar.

Halvblodet får täcke för att hon klipps, hon svettas på tok för mycket under träning om hon inte klipps. Därför täcke.

När jag hade kallblod gick hon otäckad, hon klarade det och trivdes absolut inte i täcke.

I mitt gamla stall fanns ett varmblod som älskade lerbad. Hagarna som fanns att tillgå var heller inte så bra att man kunde undvika detta på annat sätt än att ha hästen inne, vilket jag tycker hade varit ett sämre alternativ. Den hästen hade regntäcke då det var lerigt ute eftersom han annars var täckt av ett lerpansar och fick duscha varje dag innan ridning - torka - ridas. Eftersom hästen reds varje dag och arbetade som vilken ridhäst som helst så förstår jag att ägaren ville slippa detta problem. Alterativet hade väl varit att 1. Lämna honom inne hela våren och hösten 2. Riskera att lägga utrustning på en häst som har grus och sand i pälsen hur noga man än borstade honom. 3. Leva med bada - torka - rida-proceduren VARJE dag.

Ibland är inget det optimala men vad gör man? Jag hade förmodligen resonerat på samma sätt även om jag inte gärna täckar i "onödan".

Alltså du behöver kanske inte ha täcke om hästen inte rids. jag tror att de flesta skulle klara sig mycket bra utan täcke här i sverige.
jag har vissa vintrar inte haft täcke, men de flesta har jag haft det. jag rider dem varje dag hela vintern, de går ute upp till 12 timmar om dagen. så länge det inte är fryst ute (vilket det säkert inte blir förräns i januari) så är det värsta lervällingen ute. mina rullar nästan varje dag. jag jobbar heltid. att ryckta den stora om han är långhårig och lerig, tar så lång tid så jag inte skulle hinna rida på kvällarna. han är även en sån som svettas bara av att skrittas ett pass (typ) och med tjock vinterpäls torkar han då aldrig.
o den andra är vit, o har jättekorta ben så han är hälften brun, hälften vit höst vinter vår. om jag inte haft täcke hade jag aldrig kunnat rida honom.

min medryttar häst har täcke jämt just nu. hon har fått väldigt ont i ryggen de senaste två åren när de börjat bli kallt ute.. och nu får hon även ha täcke inne. måste väl inse att hon börjar bli till åren :)
åren innan har hon bara haft täcke om de varit riktigt kallt o regnat.
jag tkr att om man vill ha täcke elr ej inte spelar så stor roll.. jag tror inte hästen dör om han inte får (om den inte e sjuk) elr om man får ha täcke. man får helt enkelt se vad som passar bäst för en sjlv, hur mycket man rider, tävlar osv.. :D

Hej!

// Karin

alla djur gör likadant när temperaturen sjunker. musklerna vibrerar för att alstra värme och vi uppfattar det som att djuren skakar av köld. när djuret blir kallt värmen det sig själv alltså. :)
men det ger oss som vårdnadshavare ingen anledning till att inte täcka dom! att dom värmer sig själva alltså. för lite fett och för lite päls är största orsakerna tror jag. och för lite mat.... mer mat - mer energi - mer värme för mindre insats.

en häst med vibrerande muskler fryser, på med ett rejält täcke!!!!!
man kan även se hur hästen ångar över ryggen när den står och skakar på det här sättet. speciellt om den står med ett tunt, blött täcke. värmen går rakt ut..... inte nog med att den egna pälsen inte räcker till för att värma, den tvingas dessutom ner av täcket och har ingen möjllighet att resa sig för att hålla isolation. så ett ofodrat regtäcke är det värsta du kan lägga på häst, av ovan nämnda orsaker....

Min häst har täcke då han inte kan vara jättepälsig då han blir väldigt svettig vi ridning. Han blir även väldigt spänd i ryggen när han blir kall.

det beror väl på hur man har häst..min är klippt och behöver därför täcke både inne och ute. ponnyn har täcke "året om" när det behövs. flugtäcke på sommaren och regntäcke / vintertäcke ute när det är kallt och innetäcke på vintern och hösten.

Jag har min täckad under vinterhalvåret dels för att leran sätter sig som ett smäck - och det blir därmed superduperdammigt inne i stallet när man borstar, vilket inte är bra för hennes lungor.
Och dels för att hon blir öm i ryggen om det regnar (Har något fel).
Hade jag haft möjlighet hade jag bara tagit på vid dåligt väder, men de i staller tar inte på täcke så man måste ha på det själv på kvällen.
Hon har dock bara regntäcke (med fleece) på sig oavsett om hon är klippt eller inte eftersom det bara är regnet hon behöver skydd mot.

Gamlingen har täcke på sig nu när hon går ute dygnet runt ifall det skulle bli skitväder över natten.
Trots sin extrema vinterpäls så händer det att hon fryser vid mkt regn och hon behöver värmen för att hålla hullet.
Om två veckor kommer hon stallas in och då lär hon inte behöva täcke när hon bara går ut dagtid. (Om hon inte klipps massa mer, nu är det bara hals/bakom frambenen)

Jag avstår helst egentligen från att ha på täcken på hästarna om de inte är helklippta (eller det är superkallt) eftersom det enl mina erfarenheter bara leder till atthästarna blir frusna och därmed i fortsättningen måste ha täcke.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 796
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka