Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

......det är väl så att när hästen börjar bli lite kall så måste den hålla uppe energin :

1 - genom att äta .........om den möjligheten inte finns.....så

2 - börjar den skaka ..........så den klarar det säkerligen mycket bättre/längre än människor,
men funktionen är desamma.

Funktionen är densamma som vaddå?

Och för de som inte anser att hästen fryser när den skakar, hur beter de sig när de fryser då?

Att hålla energin/värmen uppe......ja,den börjar frysa....börjar bli nerkyld,
kroppen reglerar det med att skaka musklerna för att klara sig så länge den kan innan man blir riktigt nerkyld..........men vet man när den fick mat senast så bör det inte vara längre än så den skakat beroende på vädret.

.....energin tar så småning om slut & hästen blir nerkyld = inte bra!!!!!!!!

.........sedan spelar naturligvis omständigheterna roll, en del hästar är frysnare...
(vi har en enda som skakar hos oss vid regn-men vi lägger alltid ut X-tra hö när det regnar)
......än andra eller klippta.....men de behöver egentligen "bara" skydd & mat eller ett regn täcke för att slippa bli blöta....men en klippt kan ju behöva ett X-tra för att ersätta pälsen,
.....men bäst är ju grovfoder.

Att hålla energin/värmen uppe......ja,den börjar frysa....börjar bli nerkyld,
kroppen reglerar det med att skaka musklerna för att klara sig så länge den kan innan man blir riktigt nerkyld..........men vet man när den fick mat senast så bör det inte vara längre än så den skakat beroende på vädret.

Och om detta sker mitt i ett bete, vad är då förklaringen? Maten är ju mitt i ansiktet, och ändå skakar hästen.

Under betesperioden......väldigt ovanligt tror jag....då måste det vara ovanligt kyligt...& regnat oavbrutet i flera dagar....eller nå´t........regn skydd bör ju vara tillgängligt.
Har inget svar på det då jag aldrig varit med om det, då som du säger hästen har mat.......
Visserligen är det inte ett tillräckligt bete så........kanske........huvudbry.....känns inte riktigt sunt?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 785
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix