Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Men nu var ju inte mitt inlägg riktat till just dig, så du hade ju inte behövt svara om du är så trött på att diskutera detta.

Det var inget försök till diskussion om täckens vara eller inte vara utan en rättelse eftersom det du sa var fel.

Ligger kanske fel... då får en snäll moderator flytta:)

Har sökt liknade fråga.... men fick ingen bra sökning.... vet nån om det finns.... skicka gärna länk:)

Jag har en undran... VARFÖR har era hästar täcken??? OBS INGEN KRITIK tråd.... utan detta är en undran!

Jag har hållt på med hästar i ca 20 år.... Har haft/ Inte haft täcken på mina!

Just nu har jag det inte... Har 2 kallblod (1 shettis och 1 korsningsponny), ingen går med täcken...:) För att dom inte behöver det:)

Så då satt jag och funderade över varför dom inte har det... när mina andra (liknade) hästar har haft det.... Och jag kom inte på något bra svar;)

Som sagt, vill bara ha svar på frågan och ingen kritik från andra.... eller till andra!

MVH
Karin

Jag har täcke på min häst för att hon inte ska behöva 'slösa' energi på att skaka och värma sig själv.
Hon är varmblods travare och är ganska tunn och får inte mkt vinterpäls. (Hennes vinterpäls är ungefär lika tjock som kallblodens sommarpäls :crazy: trots att jag försöker ha så tunna täcken som möjligt på henne, vill ju inte att hon ska sätta mindre päls baa för att jag täcker hene...)
Så hon har täcke på sommaren vid regn, sen på hösten och våren har hon fleecetäcke dygnet runt, (alt. fleecetäcke + regntäcke), och sen har jag satt gränsen för vintertäcket vid minus 5 grader (360gram med hals). Just nu har hon ett thermotäcke (ca 200 gram) på sig dygnet runt, vi har 3-4 minusgrader nu, och i morse var det 8 grader i stallet (Hon står med två av kallbloden och då har vi hellre kallare temp. och täcke på henne ist för at kallbloden ska bli varma, för dom sätter redig mammutpäls!! :D )

*kl*

Det är ju numera djurskyddslag på att man INTE FÅR täcka i tid och otid, alltså Bara när hästen är klippt eller om det är riktig, riktigt snöstorm så att det kommer in mellan pälsen på hästen..

Så hur kommer det sig att folk inte följer det?

*Är bara nyfiken*

Whaaat?? :rofl: Du skämtar väl? Hänvisa direkt till källan tack! ;)

Men BEHÖVS det verkligen 24/7 emot kyla då? ;) Det tror inte jag!
Då tycker jag synd om din häst!

Jag som klipper min nordsvensk lägger självklart på täcke när det är kallt på vintern, och även när regnet öser ner och det blåser, då får hon ha det dygnet runt (jag kollar till henne varje dag), inte sjutton tar jag av det för att det är uppehåll i kylan några timmar.

"Nyheterna som träder i kraft 1 augusti, 2007 handlar bl.a. om att:
* Du inte får bygga nya spiltor som du använder till din hästs dygnsvila
* Vid behov ska du skydda din hästs hovar
* Du bör inte klippa hästens känselhår
* Du ska se till att hästens utrustning passar och inte skadar din häst.
* Använd bara täcken när det verkligen behövs. "

Citerat från jordbruksverket.

Och täckar man för att hålla pälsen kortare eller om det inte är snöstorm ute så är det verkligen inte så att det "verkligen behövs".

Därav mitt första inlägg! ;)

Du slarvar med dina citat! Ska du hänvisa till Djurskyddslagen bör du väl citera ur den och där står exakt:

Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov
och då huvudsakligen som skydd mot
kyla, väta eller insekter.

BÖR - det är alltså ingen tvingande lag utan en rekommendation.

Åhnej. Katastrof, jag slarvar med mina citat.

Ja, bör eller ska... Det är ändå hästens bästa dem tänker på när lagarna görs. Så jag undrar fortfarande varför inte det följs.. Oavsett om det är bör eller ska.

Jag avslutar här nu då jag inser att jag inte kmr få några vettiga svar.

Ja det är ju lite svårt när du inte hade så mkt vettigt att komma med.

Du citerade fel, läste fel och hittade på resten själv.

På vilket sätt citerade jag fel!? :S För att jag inte tröck på citat-knappen elr?
Vad har jag läst fel? Om det var bör eller ska? För min del har det inte ett dugg betydelse.

Hittade på resten själv? VAD har jag hittat på?

Hade ingen aning om att det står så i lagen numera! :)
Men tycker det är en vettig rekomendation!

Jag har just för tillfället täcke på båda mina islänningar som båda antagligen har päls nog att klara sig, , båda är klippta på hals, bog och fram till manken. Anledningen nu är att den ena klipptes (klart) så sent som igår och det va ganska kallt så jag ville att han skulle få chans att vänja sig, nu när det har regnat hela dagen så lät jag täckena sitta, täckar alltid om hästarna är svettiga. De går oftas ute, de skuylle säkert klara sig utmärkt utan men tycker synd om dem när det regnar flera dagar i sträck, så då får de ha täckena på!

Jag har täcke på min häst för att han är så vansinnigt frusen.Vid lite lätt regn börjar han genast skaka som ett asplöv. Dessutom har han väldigt väldigt lätt at gå ner i vikt, och därför vill jag inte att han skall behöva sätta energi på att hålla värmen - jag hjälper honom med det.

På vilket sätt citerade jag fel!? :S För att jag inte tröck på citat-knappen elr?
Vad har jag läst fel? Om det var bör eller ska? För min del har det inte ett dugg betydelse.

Hittade på resten själv? VAD har jag hittat på?

Det finns ingen lag att följa! Du hänvisar till Djurskyddslagen men citerar den felaktigt (det kan man kalla katstrof eftersom du missar hela innebörden) och juridiskt är det all skillnad i världen på BÖR eller SKALL.

Det finns ett allmänt råd som säger att hästar bör täckas som skydd mot kyla, väta och insekter. Det är upp till var och en att avgöra när det skyddet behövs.

Ja det är ju lite svårt när du inte hade så mkt vettigt att komma med.

Du citerade fel, läste fel och hittade på resten själv.
:bow:

Det finns ingen lag att följa! Du hänvisar till Djurskyddslagen men citerar den felaktigt (det kan man kalla katstrof eftersom du missar hela innebörden) och juridiskt är det all skillnad i världen på BÖR eller SKALL.

Det finns ett allmänt råd som säger att hästar bör täckas som skydd mot kyla, väta och insekter. Det är upp till var och en att avgöra när det skyddet behövs.
Håller helt med.
Det är rejäl skillnad på bör och skall..

Bra att dessa rekommendationer finns.

Jag har täcken på mina under den leriga perioden för jag är astmatiker och vill helst slippa stå i lerdamm så mycket som möjligt. Jag damsuger dem dessutom för att bespara både mig och hästarna "dammlunga " ;)
Under vintern har dom täcke för de går på lösdrift och står gärna ute i snöstorm och "njuter" av vädret. Dom ser ut som pälsbollar om jag inte täckar dem och så torkar dom så långsamt med för lång päls. ( ja jag är lite bekväm :angel:)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 785
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix