Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

På vilket sätt citerade jag fel!? :S För att jag inte tröck på citat-knappen elr?
Vad har jag läst fel? Om det var bör eller ska? För min del har det inte ett dugg betydelse.

Hittade på resten själv? VAD har jag hittat på?

Elektron och Tornblomma har ju faktiskt fullständigt rätt. Du har ju gjort en helt egen tolkning av vad rekommendationen ang. kyla, insekter och väta betyder, och helt tydligt skrivit ut i skrift att lagen säger att man bara får täcka sin häst om den är klippt, eller om det regnar in genom pälsen. Det är att citera fel, för det står ingenstans och det stämmer inte.

*kl*
Det är ju numera djurskyddslag på att man INTE FÅR täcka i tid och otid, alltså Bara när hästen är klippt eller om det är riktig, riktigt snöstorm så att det kommer in mellan pälsen på hästen..

Senast ändrad:

VARFÖR??? (Undrar bara:))

Min har bara täcke om det regnar och är kallt. Annars får han vara utan!

Jag utgår ifrån att denna användare har lagt på täcke av samma orsak som jag gjorde i morse på vår gamla islänning, de blir kalla om ryggen och kan börja ömma. Nu vet inte jag hur det är i andras fall, vår häst är bogklippt men har päls på kroppen. Regn i kombination med med några få + grader eller i sämsta fall mot noll kan vara förödande för vissa hästar.
Ingen nederbörd, inget täcke.

Att hästen darrar betyder dock inte att den fryser, om man med "fryser" menar "lider", bara att den inre termometern rekommenderar en liten åtgärd.

Sen reser sig pälsen också med hjälp av en liten muskel som sitter i huden och drar i hårsäcken. Muskeln heter Musculus pili eractor. Och uppburrad päls heter pilierection. Onödigt vetande som jag så här dags på kvällen finner skojigt..!

Väldigt skoj att du tar upp det här, jag skrev samma sak för ca 2-3 år sedan och blev sen slagen i sank för att folk trodde att jag skämtade. Jag ska se om jag hittar den tråden, inte stor förhoppning att den finns men kanske, kanske.

För hästar som går hela sommaren med eksemtäcke kan detta innebära problem, beroende på hur länge de måste gå med sitt eksemtäcke så kan det vara så oturligt att håren inte hinner resa sig innan nederbörden tågar in. Då har dessa hästar inget skydd alls på kroppen, det brukar ta ca 2-3 veckor i vanliga fall för stråna att resa sig. För en häst som gått en lång tid med detta ekesemtäcke kan det ta lite längre tid ändå i anspråk.

För att man ska skydda hästen mot kyla och väta som kan göra den förkyld osv!

Nu har jag en 07:a och hon har bara ett tunt ofodrat regtäcke om det regnar, annars får hon vara naken :)

Hästar (inte människor heller för den delen) blir inte förkylda av kyla och väta.
Förkylning är en virussjukdom.

Täckar min häst när han är klippt eftersom han tränas hårt året om och blir svettig. Väntar dock så länge som möjligt innan han får täcke, och undviker att övertäcka. Klippte honom i september och nu går han endast i ett tunt sommaretäcke ute + fleecefodrat regntäcke ute. Är väl mellan 3-10 plus ute. Inne endast sommartäcket.
Ska snart klippa honom en andra gång och då får han på sig ett fodrat täcke.
Sen åker täcket av så fort som möjligt på våren igen. Vill att pälsen ska få lufta så mycket som möjligt.
Jag tycker inte alls om täcken, tar bara extra tid och är bökigt.
Vill att min häst ska ha ett så naturligt hästliv som möjligt, trots att det är en tävlingshäst.

Klipper man är det ens skyldighet att täcka. Klipper man inte och har en häst som sätter bra päls och inte fryser bör man inte täcka.
Överlag övertäckar hästägare sina hästar. Har sett hästar gå med dubbla täcken när det varit 15 grader ute. Folk tror att hästarna är människor/porslinsdockor.

Men kyla och väta kan öka individens känslighet för infektion.

Visst är det så, men det måste fortfarande finnas ett virus som smittar djuret.
Dessutom har ju hästar päls och skyddar sig faktiskt väldigt bra mot väta och kyla - förutsatt att de ej är klippta.

Bara det att folk fortfarande tror att man blir förkyld av att vara ute i regnet, en väldigt långlivad myt.

Ja, naturligtvis krävs det virus (eller något annat agens) för att orsaka en infektion. Personligen anser jag det inte vara en myt att man lättare drabbas av en infektion när man blir nedsatt, vilket man blir vid nedkylning.

På vilket sätt citerade jag fel!? :S För att jag inte tröck på citat-knappen elr?
Vad har jag läst fel? Om det var bör eller ska? För min del har det inte ett dugg betydelse.

Hittade på resten själv? VAD har jag hittat på?

När man hänvisar till en lag för att delge oss andra vad som gäller ska man väl citera det korrekt?

Så här skrev du i ett inlägg: "Det är ju numera djurskyddslag på att man INTE FÅR täcka i tid och otid, alltså Bara när hästen är klippt eller om det är riktig, riktigt snöstorm så att det kommer in mellan pälsen på hästen.."

Du påstår alltså att man endast "får" täcka vid dessa speciella tillfällen dvs vid klippt häst eller vid snöstorm där snön tränger in mellan pälsen.

Som några andra här redan påpekat så står det inte på det viset. Lagen (eller rekomendationen) ger stort utrymme för att bedöma behovet utifrån den egna hästens situation och egenskaper.

Om jag har en häst som blir stel och öm i ryggen av lite kyla (kanske utan snöstorm/regn etc) så får jag som ägare själv bestämma om det föreligger ett behov eller inte.

Finns ingen lag som så precist bestämmer när ett täcke ska på eller av.

Om inte orden "bör" eller "ska" har någon betydelse i skillnad för dig så förstår jag att du tolkar lagar fel eftersom det verkligen ÄR stor skillnad i dess innebörd.

Fast tendensen jag sett är frusna ägare = täcke på häst, gärna både 2 och 3 st så fort det närmar sig 2-3 plusgrader. Själv har jag Islänningar och de täckas inte, är heller inte klippta då jag istället väljer att rida dem med måtta riktigt kalla dagar, Blir de ändå svettiga får de stå och torka under ett fleece medan de står inne och äter.

Det taskigaste man eg kan göra är att kalla våta dagar slänga på ett ofodrat regntäcke, hästar vrider sina hår som skydd för väder och vind och går de då med ett ofodrat regntäcke fryser de faktiskt bra mycket mer än utan.

Min vet lärde mig dessutom att hästar skakar inte för att de fryser ihjäl utan för att hålla uppe värmen, ibland förmänskligar folk djur alldeles för mycket vilket leder till att man ställer till det mer.

Däremot kan jag förstå dem som klipper sina hästar, då måste man ju naturligtvis hjälpa dem med skydd.

Ja jag klipper av hygien skäl, har islänningar men täckar ändå vår äldsta häst inte pga han är klippt utan för att han i vissa väder ändå behöver täcke.
Visst fryser hästen när den skakar, gör inte du det?

Ja jag klipper av hygien skäl, har islänningar men täckar ändå vår äldsta häst inte pga han är klippt utan för att han i vissa väder ändå behöver täcke.
Visst fryser hästen när den skakar, gör inte du det?

Kan förstå att man täckar om det är en äldre häst eller det finns muskelproblem etc.

Nu håller en skakande häst värmen bra mycket bättre än oss, de har faktiskt päls ;) jag tror inte att mina strån värmer så mycket när jag skakar och hästens skakningar fyller en liiiite annorlunda funktion än hos människan och se där - där kom en jämförelse med oss vilket jag anser att man faktiskt inte bör göra, men det är min egen högst personliga åsikt :D

Jag lägger inte täcken på mina hästar. Varför? Dom går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och vindskydd/ligghall. Här uppe är det inte ovanligt med 30 minusgrader men vi har oftast torra vintrar. Ponnyn ser redan nu ut som en isbjörn med en massa päls som står nästan rakt ut när det är kallt. Hästen sätter inte samma päls men han håller sig varm sålänge han har mat. Ingen av dom klipps eftersom det helt enkelt inte behövs. Om dom blivit svettiga så lägger jag fleecetäcke och regn/vintertäcke tills dom torkat :)

Hur kommer det sig då att min åring är varm och go under sitt ofodrade regntäcke som hon har när det regnar? :)

De har päls ja, men annars skiljer det sig inte alls mellan häst och människa när det gäller att frysa. När en häst fryser så skakar den, när en människa fryser så skakar även den. Bara för att hästen har päls innebär det inte per automatik att de inte skulle frysa, nederbörd i form av ihållande regn i kombination med någon enstaka plusgrad ger absolut inte en varm häst trots sin tjocka päls. Här kan tvärtom pälsen bli förödande för hästen.

Vad hysterisk denna "INGEN Kritikertråd" blev bitvis ..... många som reagerar lite påhoppande !!
De flesta täckar nog med förstånd, men långt ifrån alla.....!!!!
En länk att kolla in : http://www.busfro.nu/tacke.htm
Lycka till // Allihopa

Säger det igen: Var och en med sitt.

Man kan ju bara inte tro att alla ska göra som just man själv gör.

Enkelt.

Nej, hästen fryser inte när den skakar men det är nära att den ska börja frysa. Det är sas en varningsignal att nu börjar det bli kallare. Man kan ju då inte bara rycka på axlarna och säga att hästen fryser inte och gå därifrån. Det är ju ett solklart tecken på att hästen gör någonting för att behålla värmen och då tycker jag att man som hästägare ska ta sitt ansvar och gå och hämta hästen då för om man inte gör det kommer den med största sannolikhet att börja frysa.

I den här tråden har flera veterinär svarat samma sak, hästen fryser när den skakar. Kollar man på studier från SLU så fryser hästen när den skakar, vad har du för källa till ditt påstående?

Så när jag hittar min häst i hagen en sommar genomblöt och han skakar, vad är det då han sysslar med? Dansa flamenco månne.;):grin:

......det är väl så att när hästen börjar bli lite kall så måste den hålla uppe energin :

1 - genom att äta .........om den möjligheten inte finns.....så

2 - börjar den skaka ..........så den klarar det säkerligen mycket bättre/längre än människor,
men funktionen är desamma.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 789
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka