Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Det är ljuset som styr pälstillväxten. Eller rättare sagt bristen på dagsljus.

det har jag också hört, men får det inte riktigt att gå ihop.
Jag börjar täcka min tävlingshäst när det börjar bli kallare (eller borde jag säga mörkare) eftersom jag vill "hindra" henne från att börja samla päls.
För att göra det ännu mer invecklat, hon borde ju i princip lägga mer päls med täcke på eftersom det blir mörkare samt att hennes täcke "skymmer" dagsljuset? :confused: Och om hon är otäckad på halsen en vinter är hon värsta hårbollen på halsen, men inte kroppen.

Jag har alltid förstått och tycker det låter mer logiskt att de sätter päls för att värma kroppen.

Det är ljuset som träffar hästens ögon, inte kroppen.

Aha, ok. Låter mer vettigt. Men jag är endå fundersam, hon brukar ju ha kort päls när jag täckar henne. Men då måste hon ju också ridas svettig ett par gånger för att pälsen ska hållas kort.
Men ifjol blev hon skadad på hösten och fick vila, jag täckade henne av gammal vana men hon hade endå satt päls. Och nu vet jag varför! :laugh:

Ööh, varifrån har du fått att en häst måste ridas svettig för att hålla pälsen ska hållas kort ?

Svettig och svettig, men att täcka henne hjälper ju inte enbart för att hålla hästens päls kort. Däremot om hon rids och tränas så hålls pälsen kort.

Det är ljuset som styr pälstillväxten. Eller rättare sagt bristen på dagsljus.

Våra hästar får iallfall tjock vinterpäls om de skulle gå ute otäckade. Känns väldigt logiskt att man sätter päls efter behov. Är de ordentligt täckade finns ju inte behovet att sätta tjock päls.
Har alltid funkat för oss under alla år.
Sen måste ju hästen ridas regelbundet och få bra mat för att hålla pälsen i bra skick också naturligtvis!

Många hästar här i närheten ser typ ut som långhåriga mammutar. Men de har varken täcke, bra mat eller rids ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

Våra hästar får iallfall tjock vinterpäls om de skulle gå ute otäckade. Känns väldigt logiskt att man sätter päls efter behov. Är de ordentligt täckade finns ju inte behovet att sätta tjock päls.
Har alltid funkat för oss under alla år.
Sen måste ju hästen ridas regelbundet och få bra mat för att hålla pälsen i bra skick också naturligtvis!

Många hästar här i närheten ser typ ut som långhåriga mammutar. Men de har varken täcke, bra mat eller rids ordentligt.

:bow: De var det jag menade, men du är bättre på att skriva!

Men att hålla pälsen i bra skick är ju inte samma sak som att hålla den kort, eller hur ?

Öö, nej. Nu talade vi ju om att hålla pälsen kort.

Tornblomma skrev att hästen måste motioneras och få rätt mat för att hålla pälsen i BRA SKICK.
Vilket för mig inte är samma sak som att hålla den kort.
Så min fråga är, varför skulle motion hindra pälsen från att växa ut igen ?
Undrar bara då jag har haft hästar som helrakat i ett par år nu och dessa har pälsen inte hållit sig kort bara för att dom fått rätt motion och rätt foderstat.

Okej, JAG talade om att hålla pälsen kort.

Krångla inte till det så nu :)

Har jag helklippt häst och den tränas hålls pälsen kort.

Förra året var min häst helklippt och då blev ju täcke givetvis en nödvändighet, såväl inne som ute. I år får hon sätta sin päls och jag kommer inte att klippa henne, det har jag i alla fall inte tänkt. I somras har hon haft regntäcke om det verkar som om det ha varit på gång och bli mer ihållande regn, men sedan ca 3-4 veckor tillbaka började jag täcka dagligen med regntäcke. Detta mest av praktiska skäl när man ska rida, då är det bra att inte ha en jätte blöt häst (svårt att veta när det ska regna), sedan är det för att hålla hästen varm och torr, det kan ju bli rätt kyligt när det regnar och blåser - samtidigt. Senaste veckorna har det varit lite "busväder" emellanåt, svårt och veta När det kommer.

Jag använder ett tunnare regntäcke ute, det är bomullsfodrat bara. Om hon är svettig efter ridning får hon ha fleecetäcke/ulltäcke på sig under eller inne i stallet. Annars har jag inget stalltäcke inne.

*kl*

Det är ju numera djurskyddslag på att man INTE FÅR täcka i tid och otid, alltså Bara när hästen är klippt eller om det är riktig, riktigt snöstorm så att det kommer in mellan pälsen på hästen..

Så hur kommer det sig att folk inte följer det?

*Är bara nyfiken*

Hepp. Hur menar du på att det är då? Är det inte att täcka i tid och otid, när man täckar hästen varje dag eller dygnet runt? Jo.

En del hästar tappar mycket hull om dom fryser, så då e det väl läge att hålla dom varma! Regn å nån plusgrad e ju inte heller så kul. Å ska man rida på kvällen e det bättre om hästen e torr när man tar in den.

Ja, som JAG uppfattat det, har även pratat med våran djurskyddsinspektör om det.

Men BEHÖVS det verkligen 24/7 emot kyla då? ;) Det tror inte jag!

Den diskussionen tröttnade jag på för länge sen. Jag brukar hänvisa hit sen får folk dra sina egna slutsatser.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 796
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka