Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Jag tycker att det är både rätt och fel att ha täcke på hästarna. Om det är en unghäst eller en häst som inte tränas utan bara rids lite ibland så tycker jag att de gott kan gå utan täcke. Men en häst som rids regelbudet/tränas så kan det vara bra att ha täcke av många olika anledningar tex att hästen kanske är rakad, att hästen inte ska bli så smutsig eller att man vill förhindra att hästen får så mycket päls. Om hästen lätt fryser så ska den såklart också ha täcke! ;) Så tycker jag :)

Intressant fråga! :)

Jag har aldrig använt täcke eller klippt. Jag äger inget ens. :eek::D

Mina hästar har aldrig sett ut att frysa så jag har svårt att förstå att det kan finnas så många frusna pållar.

I stall där jag haft häst har jag varit den enda som inte använt täcke och när jag ridit tillsammans med de andra (samma sträcka och tempo) har mina hästar visat sig svettas mindre än de som har täcke. Mina kommer hem och är lite lagom varma på bringa etc, medan de täckesvana nästan är sjöblöta.
Likaså har mina på våren blivit av med vinterpälsen mycket snabbare och tidigare än de täckade.

Vore intressant om någon har liknande erfarenhet och/eller förklaring till detta fenomen.

Hej!

Min tjej har täcke när der regnar eller blåser ordentligt. Hon kommer ha täcke på sej "inne" när det blir kallt- hon står i utebox. Där kan hon förvisso värma sej på halmen, men jag är inte säker på att hon gör det (ja, jag är lite fjollig). Pållans päls är underbar och torkar på 20 min ca, även om hon är svettig så hon kommer inte klippas förrän tidigast nästa år.

Där jag jobbar försöker jag få folk att fatta att man inte måste sätta täcke på hästar som står inne hela dagarna när det är minst 10 grader i stallet hela tiden. De klippta hästarna ska självklart ha täcke (detta tycks också vara svårt att förstå, de står ofta utan iaf, ffa i hagen när det blåser..)

/ Lavinia, som hellre klipper och täckar, än bara täckar.

Bilderna är som sagt tagna förra vintern när det regnade hela tiden. Hoppas på lite snö den här vintern. Eftersom att det inte är mitt stall och hagen är väldigt stor så är det svårt för mig att lägga in sand. I skogspartierna är det inte lika illa. Men han älskar leran så det verkar inte gå någon nöd på honom. På sommaren går han på bete i andra hagar….

Okej, jo förra vinter var förj*klig. :( Hoppas också på minusgrader iaf ett tag så inte marken blir så söndertrampad. Det blir bara lite extrajobb för matte med borstningen annars;) Och bra att din häst trivs i geggan, det lär bli fler såna vintrar med tanke på utveckingen de närmasta åren vad det gäller vintrarna.

undrar samma sak enda anledningen till täcke är väl eg. om hästen är helklippt min arab går ute året runt utan täcke.

*KL*

Två anledningar. Hästens klipps. Och den här anledningen:

KLockan 08.30

thumbnail.aspx

Klockan 12.00

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Ni kan ju gissa hur det ser ut när det är blötare i hagen, och till kvällen...

Monstret står och verkligen skarapar upp/ihop gyttja, för det ska bli riktigt gosigt. Utan hals brukar det klirra när han komemr in på kvällen, av lerkokorna i manen :crazy:

Senast ändrad:

Känns igen. ;)
Jag sticker inte under stolen med att jag har täcke pga att ha en ngt renare häst.:angel:
Hoppas så mkt att min lilla häst inte är ett lika stort lermonster som den gamla herren. Då måste jag köpa en drive-in tvättomat för hästar.:D

jag har täcke på min 2åring, inte för att hon rids utan dels för att det inte finns några skydd i hennes hage,
hon har ett fodrat regntäcke...
delsvis även för att det tar ett tag för att ställa om sig för hästarna för att sätta mindre vinterpäls, så jag börjar nu för jag vill inte klippa... hellre täcka!

Jag har täcke på mitt halvblod bara för att han inte ska lera ner sej och inte frysa. Men jag tycker om man har ett täcke varför inte lägga på det(dvs. ifall den inte svettas av det) den håller värmen då och ifall man har en lerig hage så slipper man stå oh tokborsta hästen eller spola av den ;) det är väl lite så jag tänker =)

det tar ett tag för att ställa om sig för hästarna för att sätta mindre vinterpäls, så jag börjar nu för jag vill inte klippa... hellre täcka!

Varför skulle du behöva klippa en 2-åring? :confused: Kör du den svettig? Rida den svettig gör man väl inte på en tvååring?

Det är inte temperaturen som styr pälssättningen utan dagsljusets längd!

Senast ändrad:

men om den har anledning att börja skaka måste det ju bero på att den fryser!:confused:

Små kontraktioner den ytliga muskulaturen är ett sätt för kroppen att öka värmen. Det tyder på att hästen börjar bli lite kall och att autopiloten bestämmer sig för att höja temperaturen lite. Ungefär som när man är för varm och svettas, en kompensation för väder och vind helt enkelt.

Att täcka en tvååring tycker jag personligen känns onödigt. Varför? Detta är dock ingen kritik mot dig, huruvida man täckar sin häst eller inte är naturligtvis upp till var och en. För mig känns det onödigt, för dig nödvändigt! Om jag skulle täcka tvååringen vore det bara för att jag tycker att hon är söt i täcke... :idea:

I övrigt resonerar jag tvärtemot dig, hellre klippa än täcka medan vädret fortfarande är fint. Min valack är fortfarande oklippt - de flesta dagar är det 10 plusgrader och sol. Det känns skönt att kunna ha honom naken då! Så snart vädret börjar bli lite sämre åker klippmaskinen och täckena fram.

Att hästen skulle hålla värmen bättre med ett ofodrat regntäcke håller jag för osannolikt. Om det regnar, ja, om det blåser kraftigt, kanske. Men annars ska man ha i åtanke att täcket inte täcker hela hästens kropp och att den därigenom får motstridiga signaler - kall mage, varm rygg. Dessutom plattas pälsen till så att den luftspalt som normalt isolerar försvinner och istället trycks det kalla, täcket direkt mot huden.

Det där med varm mage och kall rygg ska väl vara nåt Strasserresonemang är jag rädd. Men jag tycker att den biten låter vettig.

jag har täcke på min 2åring, inte för att hon rids utan dels för att det inte finns några skydd i hennes hage,
hon har ett fodrat regntäcke...
delsvis även för att det tar ett tag för att ställa om sig för hästarna för att sätta mindre vinterpäls, så jag börjar nu för jag vill inte klippa... hellre täcka!

Varför i hela fridens dar behöver du klippa o täcka en 2-åring?:confused:
Jobbar den hårt?:confused:

Här har vi ca 26 minus kanske, ska fullbloden elr halvbloden med en tunnpäls gå utan och frysa? Du har raser med tjockpäls that's it!

Vi har täcken för att dom ska hålla sig varma.
Använder inte du täcke om dom är svettiga efter ett pass och ska gå ut i hagen sen? :O

Elr får dom inte gå ut då??

Varför tror du att vi har täcken som man kan köpa? :)
För att vi äger inte vildhästar och dom bor knappast där det är så hära kalla vintrar och vissa dör av svält pga av att all energi går åt till att hålla sig varm!

Ha de bra!

Hej!

TROR du MISSADE rubriken!!!! INGEN KRITIK!!!!!

Jag frågade VARFÖR!!!

Den verkar du inte ha läst alla inlägg!!! Där det står TYDLIGT att jag HAR använt täcken.... men inte vetat VARFÖR!!!!
Sen HAR jag täcken på mina ibland... men jag UNDRAR VARFÖR man har det.....

SOM SAGT INGET KRITIK!!!!!!

Ponnyn: För att hon är helklippt i och med att hon tränas och tävlas.
Klipps hon inte så går det inte att rida för hon har mamuttpäls.
Hon har nu 200g täcke på sig som ersättning för pälsen jag klipper bort.

Den stora: Hon är oklippt och konvalecent, men hon har tunn päls och behöver ett täcke för att inte frysa helt enkelt. En häst som står ganska högt i blod.
Hin har bara ett ofodrat regntäcke, mer behövs inte än.

Det beror ju på hur mycket och hårt dom rids if dom behöver täcke eller inte.

Fjordingen jag lånar har gått oklippt och utan täcke hela livet (10 år) tills jag fick hem henne. Hon har skogsridits då och då de senaste åren och haft ett vindskydd i hagen att gå in i. Gått ute dygnet runt när det varit varmt och stått inne på nätterna när det varit kallt och fått på sig ett fleecetäcke om hon vart väldigt blöt.

Nu när jag fick hem henne gick hon först på bete dygnet runt hela sommaren utan täcke såklart och kommer att göra det nästa sommar med om jag har kvar henne, men
- nu går hon i en liten hage på dagarna, och hästarna får inte mat i hagen
- hon rids varje dag och rids för tränare en gång i veckan.
- Eftersom hon gått oklippt hela livet satte hon mycket päls och svettades df jättemycket när jag red. Så jag filtklippte henne och nu svettas hon knappt alls.
- Man vill gärna rida direkt när man slutar skolan så man slipper rida när det är kolsvart ute = man har inte tid att låta hästen torka innan man rider = vanligt, ofodrat regntäcke på.
- Hästarna har inte så mycket att göra i hagarna nu, kan inte äta och regnar det så står dom mest med rumpan mot regnet och ser deppade ut.. Då blir man kall också.

Så därför är det på med täcke :) Men täckar så lite som möjligt. Helst skulle jag ha kuperade stora hagar med många hästkompisar, och vindskydd.

Kan ju tillägga att jag bor i blåsiga, regniga halland med helt platta hagar..

Har ridit många skogsmullehästar (från travare och halvblodskorsningar till fjordingar o shettisar) som gått utan täcke och oklippta året runt men dom har gått lugna turer i skogen och haft stora, mer kuperade hagar och vindskydd och dom har ju inte behövt nåt täcke.

Ja det var min uppsats

Idag åkte 100gr täcket av och på kom istället ett nyinköpt 300gr utetäcke från Hansbo. Anledningen till detta är att det är en fullblodsdam som fryser på sommaren om solen går i moln ochhon stog oh var kall under 100gr täcket. Nu är hon varm och gosig under. Kollar naturligtvis under dagen hur hon känns. Är hon för varm så växlar jag ner under dagen.

Våra hästar (kallblod och PRE) har täcken dygnet runt.
Ylletäcke eller thermo inne i stallet. Ute har kallblodet ett 100 gr allväderstäcke/regntäcke Bucas och PREn har ett 300 gr Rhino

Vi har täcken för att de inte ska sätta så mkt päls. De klippt inte men har aldrig någon vinterpäls att tala om. Inte ens kallblodet. Många tror att han är klippt

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 796
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka