Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Fast med den hagen är det ju inte konstigt att de blir skitiga. Bra att din häst kan slppna av och lägga sig trots vällingen. ;) Vet att det är svårt att ha lerfria hagar (Vi får också geggigt vid grindarna)Men jag skulle köra ut ett lass sand om jag vore du, kan inte bli mycket till bete iaf på sommaren, så det där är ju inget att gå och spara på.

Bilderna är som sagt tagna förra vintern när det regnade hela tiden. Hoppas på lite snö den här vintern. Eftersom att det inte är mitt stall och hagen är väldigt stor så är det svårt för mig att lägga in sand. I skogspartierna är det inte lika illa. Men han älskar leran så det verkar inte gå någon nöd på honom. På sommaren går han på bete i andra hagar….

Vårat kallblod går utan då hon sätter så mycket päls, ser ut som en björn.

Våan andra häst som är ett smäckert halvblod av fullblodsmodell sätter inte mycket päls och har svårt att hålla hullet vintertid därför går han med ett heltäckande täcke, så han kan vara ute och ha det gott lika mycket som kallblodet.

Har ej läst hela tråden...
Nu har du hårfagra hästar, men ädlare hästar har ingen riktigt bra skyddande päls.

Fri tillgång på mat kan göra gott, men alla hästar mår inte bra av att skaffa ett späcklager.

Hästarna klarar ej av kall väta eftersom de ej har ngn skyddande ullpäls närmast huden.
Pälsen reser sig o exponerar huden.Vid väta kan den inte resa sig- hästar ogillar väta i komb. med blåst.
Jag har nog allt sett ett par araber som blir rediga hårbollar som går täckeslöst hela vintern, däremot fullblod har väl rykte om sig att inte sätta så mycket päls?

Fri tillgång på mat handlar ju inte om att sätta "späcklager" utan snarare om att de håller värmen när de tuggar.

Jag har då aldrig märkt något på nordis tidigare när hon var oklippt, gick täckeslös och det spöade regn och vind...
men självklart är vind och vatten inte rolig kombination i luften.

IMG_01891.jpg
Skitgris! :p

Tur att vi inte har någon lera alls i våra hagar, de går på så olika ställen.
Men rullar sig gör de allt här också.

Töcken överhuvudtaget hämmar muskeln som gör att hårstrået reser sig. Börjar man täcka för vintersäsongen rekommenderas det att man t'ckar hela säsongen igenom.
Självklart. Man kan ju inte bara sluta mitt i vintern. :crazy:

Eller så vänjer man dom inte vid det, utan har det bara i extrema väderlekar(som idag med regn och kuling). Att en muskel förlamas kan ju knappast ske över något dygn...
Om jag tar bort det naturliga skyddet min häst har av päls så sätter jag självklart på täcka på vintern, dock inget dubbelt eller jättetjockt, men fodrat täcka ska hon allt ha.

Hej!
Jag frågade "kicki_83" VARFÖR.....

Du hade redan sagt att du hade täcke när regnar och är kallt....

Jag menar bara.... Lägger man på täcke för att man TROR att om fryser... eller gör dom verkligen det???

Vissa djur "skakar" pga att hålla blodcirkulationen i gång.... HUR var vet man att hästar inte gör samma sak???

ÅTER INGEN: INGEN KRITIK..... Bara funderingar!!!!

// Karin

Ja, och kicki_83 svarade ju likadant som jag - att hon bara använder täcke när det regnar och är kallt. ;)

Min åsikt är att OM hästen (eller vilket annat djur som helst) verkligen skakar vid t ex kyla eller regn då betyder det att det är en reaktion på att den fryser.

Oavsett vad man tror eller inte tror att detta skakande egentligen betyder spelar ingen roll för mig. Konsekvensen av skakandet och att min häst kanske stått och spänt sig under mer eller mindre hela dagen blir att han blir väldigt öm och stel i hela bakpartiet.

Så även om det nu skulle vara så som vissa säger att de egentligen inte fryser utan "bara" vill hålla igång blodcirkulationen så kan det absolut inte vara bra att bli så öm och stel. Detta undviker jag då genom att lägga på ett regntäcke när jag tror det ska bli långvarigt regn och samtidigt ganska kyligt.

Visst finns det de som täckar alldeles för mycket och i onödan men långt ifrån alla :)

Har ej läst hela tråden...
Nu har du hårfagra hästar, men ädlare hästar har ingen riktigt bra skyddande päls.

Om vi tittar på andra djur- får o de vilda, så har de en otrolig päls. Inte sällan med ihåliga strån- som fibrerna i BoT.

Älg, rådjur, ren m.fl är gjorda för friluftsliv;)- inte hästar där urvalet inte är gjort på den starkaste individen-tamhästen

Fri tillgång på mat kan göra gott, men alla hästar mår inte bra av att skaffa ett späcklager.

Hästarna klarar ej av kall väta eftersom de ej har ngn skyddande ullpäls närmast huden.
Pälsen reser sig o exponerar huden.Vid väta kan den inte resa sig- hästar ogillar väta i komb. med blåst.

Jag har inte heller orkat läsa hela tråden ordentligt utan fuskat lite.
Jag har aldrig tänkt så långt som att vi naturligtvis har styrt urvalet även när det handlar om att frysa eller inte. Det är naturligtvis så men sedan kan man undra om det verkligen har ngn betydelse under de årtusenden som har gått sedan hästen blev domesticerad. Det tar nog ganska lång tid för en art att anpassa sig. Men det är nog mkt möjligt, har ingen aning. Men i så fall borde de ha haft ullpäls från början eller?
Vi har en häst som fryser ofta så är det bara. de andra klarar sig utan täcken. Men jag lägger regntäcke med foder på min om jag ska rida henne en vinterem då det ska regna/snöa.

Utanför tråden
axel - varför har du bytt bild? Jag tyckte den förra var häftig! (Ursäkta onödig kommentar)

Anledning till att jag har täcke på min ena hästen är att jag klipper honom under vintern. Då anser jag att det är naturligt att man täcker hästen när man tar bort den naturliga värmen. Hästen har dessutom shiveringen och mår bättre om han hålls varm. Den andra anledningen är att jag har världens största skitgris ! Bildbevis:
IMG_01931.jpg

IMG_01891.jpg

Det finns inte tid att sanera en sån här skitig häst varje dag när man ska rida/träna och tävla.
Unghästen (snat 2 år) går naken, då hon har björnpäls och bara går i hagen och myser.

:rofl: men gud sicken lite gris du har....ser ut att må bra i alla fall ;)

Anledningen till att jag ibland använder täcke är för att jag vill kunna rida om det har ösregnat. Så det är för att slippa stå och vänta på en häst som måste torka.

Sen använder jag det när det blåser och regnar hela dagen. Regnet kommer under pälsen då vilket gör att det blir kallt. Men annars använder jag bara reflextäcke för att synas

alla djur gör likadant när temperaturen sjunker. musklerna vibrerar för att alstra värme och vi uppfattar det som att djuren skakar av köld. när djuret blir kallt värmen det sig själv alltså. :)
men det ger oss som vårdnadshavare ingen anledning till att inte täcka dom! att dom värmer sig själva alltså. för lite fett och för lite päls är största orsakerna tror jag. och för lite mat.... mer mat - mer energi - mer värme för mindre insats.

en häst med vibrerande muskler fryser, på med ett rejält täcke!!!!!
man kan även se hur hästen ångar över ryggen när den står och skakar på det här sättet. speciellt om den står med ett tunt, blött täcke. värmen går rakt ut..... inte nog med att den egna pälsen inte räcker till för att värma, den tvingas dessutom ner av täcket och har ingen möjllighet att resa sig för att hålla isolation. så ett ofodrat regtäcke är det värsta du kan lägga på häst, av ovan nämnda orsaker....

Hej:)

BRA svar:)

Det är typ detta jag menar...."så ett ofodrat regtäcke är det värsta du kan lägga på häst, av ovan nämnda orsaker...."

Att man KANSKE TROR att det är bättre....men att det egentligen är dumt....

Det var det jag menade med frågan VARFÖR täcke.... Jag (och många andra) VET INTE varför man gör vissa saker..... samma sak när det tex gäller lindor... Jag hade en kompis som ALLTID haft skydd på sin häst... så bytte hon tränare... Tränaren frågade VARFÖR hon hade det (för han visste inte varför man hade.... JA, han var en TOPPEN tränare... med JÄTTESTOR kunskap om hästar och dess NATURLIGA beteende...).... Då stod min kompis som ett:confused: och undrade VARFÖR hon hade det...Hennes svar vart: "Men... jag har ju alltid ridit med skydd..." Så hennes anledning till skydd var för att "hon alltid haft det"... Alltså, hon gjorde det bara av ren rutin...Och det är det jag menar men VARFÖR gör vi vissa saker???:)

Jag har min täckad under vinterhalvåret dels för att leran sätter sig som ett smäck - och det blir därmed superduperdammigt inne i stallet när man borstar, vilket inte är bra för hennes lungor.
Och dels för att hon blir öm i ryggen om det regnar (Har något fel).
Hade jag haft möjlighet hade jag bara tagit på vid dåligt väder, men de i staller tar inte på täcke så man måste ha på det själv på kvällen.
Hon har dock bara regntäcke (med fleece) på sig oavsett om hon är klippt eller inte eftersom det bara är regnet hon behöver skydd mot.

Gamlingen har täcke på sig nu när hon går ute dygnet runt ifall det skulle bli skitväder över natten.
Trots sin extrema vinterpäls så händer det att hon fryser vid mkt regn och hon behöver värmen för att hålla hullet.
Om två veckor kommer hon stallas in och då lär hon inte behöva täcke när hon bara går ut dagtid. (Om hon inte klipps massa mer, nu är det bara hals/bakom frambenen)

Jag avstår helst egentligen från att ha på täcken på hästarna om de inte är helklippta (eller det är superkallt) eftersom det enl mina erfarenheter bara leder till atthästarna blir frusna och därmed i fortsättningen måste ha täcke.

Hej!

"eftersom det enl mina erfarenheter bara leder till atthästarna blir frusna och därmed i fortsättningen måste ha täcke."

Det är det jag menar med att det kanske är VI MÄNNISKOR som SKAPAR ett beteende som gör att dom måste ha täcke/ skydd

håller med dej görel, bara för att min inte har regntäcke ´på sig i regnet och blåsten så får jag skäll av tävlingsmännikiskorna i stallet.mitt sto har jättelång vinterpäls och dem säger att jag måste ha täcke på henne :S Jag gör det naturligaste för hästen, inga tecken om det inte är jättenödvändigt,pälsen skyddar mot sånt, hästar skakar inte för att dem fryser. det har ajg dessutom läst att dem skakar för att hålla värmen

Som jag skrev i mitt förra inlägg, så är hästar OLIKA och har olika behov. Detta beror på såväl ras som individ och användningsområde.

Myten att hästar som skakar inte alls fryser utan gör det för att hålla värmen används ofta som argument av "täckesmotståndare". Det stämmer att hästen skakar för att hålla värmen, MEN den börjar skaka för att den FRYSER. Det är alltså inte så att hästen står i hagen och tänker "det verkar kyligt, jag ska nog skaka lite", utan den börjar skaka just för att den är KALL. I just det här fallet kan man faktiskt jämföra hästar och människor - vi försvarar oss ju mot kyla på exakt samma sätt, alltså genom att börja skaka/huttra, och när vi är så pass kalla att vi behöver ta till det känner vi ji inte heller oss lagom varma och tillfreds. En häst som ofta fryser så den skakar löper dessutom stor risk att få muskelspänningar just p g a skakandet. Hästen måste ju spänna sig för att skaka.

Du frågade vidare varför alla hästar inte sätter vinterpäls. Det beror som sagt på att hästar är olika (både individmässigt och rasmässigt). Det är heller inte något avelsmål att ridhästar ska ha tjock päls. Det är helt enkelt opraktiskt och inte av godo för en häst som tränas internsivt att släpa runt på en tjock vinterpäls, och hårlaget är inget man tittar på inom aveln. Man avlar på prestation, exteriör och temperament. Många raser har dessutom sitt ursprung i länder där man aldrig behöver ha tjock päls.

Helt enkelt: Alla hästar behöver inte täcke, men det finns många som gör det, i allafall om de ska må så bra som möjligt.

Hej!

Vill bara påpeka att jag INTE är "täckesmotståndare"..... Däremot vill jag veta VARFÖR jag gör vissa saker...

Tex. om någon frågar mig varför jag har sadel.... Blir svaret att JAG rider bättre i det:)

Tex. Jag har en kompis som rider med kandar...(heter det så???) Jag frågade varför hon hade det och hon svarade att HÄSTEN INTE kan gå i form annars....(:confused:)
Då tänkte jag:idea:... "hmm... kan verkligen inte hästen gå i form utan.. eller är det HON som INTE KAN få hästen att gå i form....:angel:

Jag har sett hästar i stooora hagar.... som "springer runt i form".... och då kan det väl inte vara "fel" på hästen... som MÅSTE ha kandar (:confused:) för att gå i form...

OBS: Jag säger inte att det fel... utan IFRÅGASÄTTER bara:idea:

Jag kan inte heller få min häst att gå i form i alla lägen... med det inte fel på hästen.... utan "fel på mig" som inte har LÄRT hästen HUR den ska göra det:)
Ni fattar?? eller hur:)

// Karin

Ligger kanske fel... då får en snäll moderator flytta:)

Har sökt liknade fråga.... men fick ingen bra sökning.... vet nån om det finns.... skicka gärna länk:)

Jag har en undran... VARFÖR har era hästar täcken??? OBS INGEN KRITIK tråd.... utan detta är en undran!

Jag har hållt på med hästar i ca 20 år.... Har haft/ Inte haft täcken på mina!

Just nu har jag det inte... Har 2 kallblod (1 shettis och 1 korsningsponny), ingen går med täcken...:) För att dom inte behöver det:)

Så då satt jag och funderade över varför dom inte har det... när mina andra (liknade) hästar har haft det.... Och jag kom inte på något bra svar;)

Som sagt, vill bara ha svar på frågan och ingen kritik från andra.... eller till andra!

MVH
Karin

Här har vi ca 26 minus kanske, ska fullbloden elr halvbloden med en tunnpäls gå utan och frysa? Du har raser med tjockpäls that's it!

Vi har täcken för att dom ska hålla sig varma.
Använder inte du täcke om dom är svettiga efter ett pass och ska gå ut i hagen sen? :O

Elr får dom inte gå ut då??

Varför tror du att vi har täcken som man kan köpa? :)
För att vi äger inte vildhästar och dom bor knappast där det är så hära kalla vintrar och vissa dör av svält pga av att all energi går åt till att hålla sig varm!

Ha de bra!

*kl*
Jag kan bara svara för mig själv. Mina hästar som inte rids(avelsston, unghästar samt en pensionerad dressyrhäst)går alla otäckade. Samtliga klarar det hur bra som helst. Naturligtvis har de skydd av antingen en lösdrift eller rejält med träd i hagen samt ordentligt med hösilage.

Ridhästarna går täckade vid behov. Dvs riktigt kallt eller regnigt väder.

Angående att ädlare hästar inte sätter så mkt påäls så skulle jag vilja visa min f.d dressyrhäst och numera pensionär , han är en angloarab men har alltid sett ut som en isbjörn på vintern. (ja då han reds var det klippning o täcke som gällde)
8-12.jpg

(här håller han visserligen på å fäller)

... hästar skakar inte för att dem fryser. det har ajg dessutom läst att dem skakar för att hålla värmen...

Suck! Och vad kan konsekvensen bli av att stå och skaka/spänna sig längre perioder? Jo, överansträngda muskler, stelhet och ömhet. :(

Men det gör väl inget för "de fryser ju inte"? :crazy:

Håller med. Och dessutom skakar ju inte hästarna normalt för att hålla värmen, så antagligen är det ju så att de måste skaka för att hålla värmen, just för att de fryser.

Frågan är väl om det har funnits vildhästar i Sverige?
Russ o Nordsvenskar kom...?

Förädlade o just stora hästar skulle aldrig klara sig som de ser ut idag.

De skulle bli mindre, få mer päls o många många skulle stryka med.

De ska heller inte ridas på eller tvättas någonsin.

*bytte avatar eftersom jag är så snäll nuförtiden:angel:'

Jag har täcke på min ena, hon har täcke först mot regn & vind.
Nu klippte jag henne idag så nu har hon för jag klippt bort pälsen på henne.
går med 200g + regntäcke med fleece.

Den andra är en 1åring som jag inte har täckt änsålänge, men om det blir riktigt äckelväder (regn o typ storm) så kommer hon få ha ett regntäcke .

men guuud mina hästar används täcke men lite duggregn och blåst får människorna i detta stallet att slänga på 500 grmas regntäcken :O spöregn så lägger jga självfallet på regntäcke och tar in dem

men guuud mina hästar används täcke men lite duggregn och blåst får människorna i detta stallet att slänga på 500 grmas regntäcken :O spöregn så lägger jga självfallet på regntäcke och tar in dem

Okej men min kommentar var snarare riktad mot påståendet att hästar inte fryser när de skakar. Har inte kommenterat om du använder täcke eller ej :)

Ville bara påpeka att oavsett vilket så kan det bli muskelspänningar om hästen står och skakar länge.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 802
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka