Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Använder du din häst till ridning/körning? Hur mycket och hur ofta?

Är det en häst som bara går och inte används så kan jag också tycka täcke är överreklamerat.
Nu rids min häst och tränas för tävling och därför vill jag inte riskera något.

Fast om du anser att hästen står still i hagen och spänner sig bär den väl ha täcke oavsett om den tränas eller ej? Det är ju inte ok att ha ont i ryggen bara för att man "går och slår dank".

Varför klipper du inte haflingern, då?

Hehe... Bantningstråden antecknar! Annars hade jag tänkt klippa min för att liksom få honom att se smalare ut..!

Ursäkt OT!

Det är lugnt. För att hålla sig varm behövs rörelse. Så teorin är att en frusen häst rör sig mer och gör av med mer energi och blir då något mer trimmad.

Problemet är dock att han ju lätt får skållor. Så det är lite moment 22 med honom.

Nu står han i alla fall med tunnt regntäcke med tunnt nylon foder. Inget fleece eller padding alls. Gamla fullblodet är sval under liknande täcke öven när solen ligger på. Därav kommer hon snart få på sig ett tunnt termo.

Grabben vill jag bara ha torr så jag kan lägga på sadel och rida. Jag är inte rädd för att rida i regn. Rätt kläder står emot sådant bra. Även regnridtäcken.

Fast tävlingskläder klarar inte ösregn, kan jag påpeka. Har ridit fram i sådant ösregn så ridbanan var vattendränkt. (framridning ute, täving inne)

Ska ju inte diskutera hur dränkt jag och häst var. Bussiga pållen gjorde vad som begärdes, om än motvilligt, och tyckte det var underbart att komma på stall efteråt.

Det var en sådan dag ingen var beredd på. Solen sken fint. Påväg till tävlingen öppnade sig skyarna och det slutade inte förns vi satte hoven i ridhuset bara för att börja igen så fort vi kom ut. Tack och lov hade jag bokat box för dagen.

Nej då så. Det bedömer väl du bäst!

Härikring ligger flera tävlings- och utbildningsstall där hästarna sedan månader tillbaka varit täckade där de gått i sina små fyrkanter till hagar utan möjlighet till skugga. Det är obehagligt att se, tycker jag. Nu börjar det bli lite kyligare här, men det kan utan vidare vara 15 grader i solen fortfarande. Och för en månad sedan var det betydligt varmare. Nu är detta förstås intill perfektion rakade halvblod och inte kallblod med vinterpäls, men ändå!

Men det där tycker jag heller inte är särskilt OK. Grannen har dubbla täcken på sina hästar och det förstår inte jag heller. Vad ska dom då ta till den dagen det blir vinter och riktigt kallt och skitväder?

Haflingern går nu med regntäcke på sig, ett ofodrat sådant. Han får på sig ett vintertäcke när det börjar bli kallt och då pratar vi minusgrader.
Jag har inget 1000 grams vintertäcke till honom när det väl är dags utan ett ganska lagom.
Jag säger inte att man ska ha värsta vintertäckena med hur många grams fyllning som helst. Jag har täcke på för att skydda från väta och blåst, that´s it.

Han är klippt...på hals, bog och halva magen alltså där han svettas mest.

Lite OT kanske men har fått lära mig att ofodrade regntäcken inte är bra alls, de hindrar pälsen från att "resa sig" och hålla värmen så det blir kallare och gör ingen direkt nytta.

Med päls håller hästen sig själv torr ändå på huden.

Fodrat regntäcke dock är väl bra så man slipper lägga sadel m.m. på dyngsur häst.

Han är klippt...på hals, bog och halva magen alltså där han svettas mest.

Då är han ju delvis klippt iaf!

Jag skulle nog dock föredra att klippa ännu mer, så det inte blir tjockt med päls över hela ryggen/sidorna och på det tjockt täcke. Det blir för varmt.

Tidigare klippte jag med så men blev så krångligt så klipper hela, utom där sadeln skall ligga och möjligtvis över korset.

Om man ska låta hästen frysa av sig lite hull så kan man ju i stället få andra problem, spända muskler i rygg och bakdel tex.
Då får han hellre vara överviktig och banta genom motion.

Jo, jag håller med om det. Än värre är att han är inte direkt frusen av sig. Det är värre om han står med för varma täcken på sig. Hade häftiga diskussioner om detta med en stallägare samt medryttare som tyckte jag var otroligt elak som bara la på ett termotäcke utan hals när han var helklippt. Kom ofta ut och fick dra av honom 2-3 extra täcken för han stog och ångade i boxen, Notera att det var uteboxar.

Resultatet var skållor på ryggen.

För att inte tala om den klåda han fick av detta.

Fast om du anser att hästen står still i hagen och spänner sig bär den väl ha täcke oavsett om den tränas eller ej? Det är ju inte ok att ha ont i ryggen bara för att man "går och slår dank".

Varför klipper du inte haflingern, då?

Men det är klart...har man en häst som spänner sig oavsett den rids eller inte så bör den ha täcke. Mitt äldre travsto är pensionär med senskada och rids inte...hon har täcke för att hon gör precis så...spänner sig och blir öm i rygg och bakdel.

Eftersom ni "hugger" så så undrar jag om ni verkligen har läst hur jag menar?
Jag har inte hävdat någonstans att man ska ha jättetjocka täcken på sina hästar med päls.
Jag har bara sagt hur jag gör och jag använder täcke för att skydda mot blåst och regn.
Hur andra gör är upp till dom.
Men jag väljer att ha ett "skyddande" täcke under vintern till min björnpälshäst trots övervikt för att inte riskera nåt med musklerna.

Då är han ju delvis klippt iaf!

Jag skulle nog dock föredra att klippa ännu mer, så det inte blir tjockt med päls över hela ryggen/sidorna och på det tjockt täcke. Det blir för varmt.

Tidigare klippte jag med så men blev så krångligt så klipper hela, utom där sadeln skall ligga och möjligtvis över korset.

Ja, han är delvis klippt och var det även förra vintern (bara ägt han 1 år) men återigen, jag använder inget tjockt täcke och har inte skrivit det någonstans överhuvudtaget.

Jag har regntäcke på mina hästar ibland av två olika anledningar. 1. När det blåser halv storm och skall ösregna alt. regna i flera dagar. 2. För att vi skall iväg o träna eller jag vill rida(torr häst) den närmaste tiden(förutsätter att det skall regna givetvis :D).

Inatt var båda exemplen ovan aktuella, det blåser ordentligt och skall regna hela dagen imorgon (förmodligen delvis inatt?). Och Unghästen o jag skall köra iväg till kompisen för en ridtur på kvällen- dvs jag vill ha med en torr häst. Hade ju lätt kunnat låta de andra två gå utan täcken, men lägger jag på täcke på den ena kan ju lika väl de andra två va torra oxå. I extremt väder känns det bra. Så kanske sambon rider imorrn o då är ju hans häst torr oxå!

Jag har tre islandshästar, med björnpäls fast spårklippta nu under tidig höst där är pälsen inte lika tjock men på god utväxt inför vinterkylan.

Jag är dock noga med att inte ha täcke på för mycket/för länge med tanke på att de oxå skall klara gå utan. Det sägs ju att hårresarmusklerna blir lama av för mkt täckning?

Jag har dåligt med naturliga skydd i min hage, bara enstaka träd. Därför tar jag på täcke vid regnväder (vintertid), vid kraftig blåst och om det blir riktigt, riktigt, riktigt kallt. Jag försöker dock ha dem täckesfria så mycket som möjligt eftersom hästar i regel blir stressade av att bära täcken, det är inte naturligt för dem.

Har jag ridit och hästen är svettig väljer jag hellre att låta honom/henne stå kvar inne i boxen en timme och torka till innan jag släpper ut i hagen igen. Då slipper jag ha täcke på i onödan :)
Ser också att det är ett sundare alternativ med tanke på hästens övriga hälsa, den tappar inte pälssättningen och får använda energi genom att hålla sig varm.

Nej, teorin är att en häst reglerar sin kroppstemperatur genom att darra när den blir kall. (Ja, det gör väl de flesta andra djurslag också, förstås). Det är darret som drar energi, inte att kusen vankar av och an.

Att hästen darrar betyder dock inte att den fryser, om man med "fryser" menar "lider", bara att den inre termometern rekommenderar en liten åtgärd.

Sen reser sig pälsen också med hjälp av en liten muskel som sitter i huden och drar i hårsäcken. Muskeln heter Musculus pili eractor. Och uppburrad päls heter pilierection. Onödigt vetande som jag så här dags på kvällen finner skojigt..!

Alltså jag skojar bara om det här med att "frysa sig i form". Jag förstod att du skrev det med glimten i ögat o tyckte det var festligt.

Var ska du tävla i mars, då? Och i vad? Vi kanske kommer å klår dig, jag och min tjockis!! :D

Jättebra...men det låter så.
Det verkar som att ni tror att jag har ett tjockt vintertäcke på honom och det har jag inte ens skrivit någonstans, jag har ett skyddande.

Jag tror ingenting. Som jag skrev i nåt inlägg ovan så har jag svårt för att se hästar som går med täcken så att de blir FÖR varma. Det är i mina ögon lika illa som att frysa. Men nu gäller det ju inte din haflinger och, som sagt, hur mycket eller lite täcken han bör ha bestämmer du förstås helt själv!

Lite OT kanske men har fått lära mig att ofodrade regntäcken inte är bra alls, de hindrar pälsen från att "resa sig" och hålla värmen så det blir kallare och gör ingen direkt nytta.

Med päls håller hästen sig själv torr ändå på huden.

Fodrat regntäcke dock är väl bra så man slipper lägga sadel m.m. på dyngsur häst.
Håller med om att helt ofodrade täcken är värdelösa om man inte har dem som "skaltäcken", med annat täcke under.
Lägger sig som en film runt hästen och kyler mer än hjälper.

Jag har en quarterhäst med stora biffiga muskler. Om han fryser så blir han väldigt stel i dessa muskler. Han sätter inte tillräckligt med päls för att inte frysa. Så, ja, han behöver sitt täcke.

Min förra häst var en arab. En riktig fryslort som inte heller satte tillräckligt med päls för att slippa frysa. Så han täckades också. Han stod verkligen och huttrade även på sommarbetet när han var otäckad när det var väderomslag.

Han gick utan täcke på sommaren, ser att det kan missuppfattas.

Senast ändrad:

Jag är dock noga med att inte ha täcke på för mycket/för länge med tanke på att de oxå skall klara gå utan. Det sägs ju att hårresarmusklerna blir lama av för mkt täckning?
Det är väl också därför det är så viktigt att fortsätta använda täcke på en häst som är van vid det, för funktionen att resa pälsen funkar inte riktigt som den ska längre.

Håller med om att helt ofodrade täcken är värdelösa om man inte har dem som "skaltäcken", med annat täcke under.
Lägger sig som en film runt hästen och kyler mer än hjälper.
Precis!

Har ej läst hela tråden...
Nu har du hårfagra hästar, men ädlare hästar har ingen riktigt bra skyddande päls.

Om vi tittar på andra djur- får o de vilda, så har de en otrolig päls. Inte sällan med ihåliga strån- som fibrerna i BoT.

Älg, rådjur, ren m.fl är gjorda för friluftsliv;)- inte hästar där urvalet inte är gjort på den starkaste individen-tamhästen

Fri tillgång på mat kan göra gott, men alla hästar mår inte bra av att skaffa ett späcklager.

Hästarna klarar ej av kall väta eftersom de ej har ngn skyddande ullpäls närmast huden.
Pälsen reser sig o exponerar huden.Vid väta kan den inte resa sig- hästar ogillar väta i komb. med blåst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 802
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka