Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag vet faktiskt inte. Förhoppningsvis har jag jobbat bort det då. För jag VILL jobba med äldre.

Har du funderat ut ett aktivt sätt att jobba bort din fobi? Jobbar du med det idag?
Hur lång tid tar det innan studierna är klara?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men hur känns det då när du har lyckats ta tag i det du behövde? Och hur känns det om du inte orkat/velat göra det du behövde? För egen del känner jag t.ex. nedstämdhet när jag inte har gjort det jag skulle ha behövt göra, och det kan peppa mig att ta tag i det nästa gång. Du måste ju hitta något som peppar dig att komma igång och ta tag i det, så du får in vanan och inte faller tillbaka.

Det känns bra när jag lyckas göra något jag har svårt att göra. Men det är precis likadant nästa gång det gäller att ta tag i saker och komma iväg. Oavsett om jag vet att jag mådde bra när jag gjorde det sist så blir det svårt nästa gång.

Självklart, jag mår dåligt när jag inte kommer iväg och när jag glömmer saker. Det där med att peppa fungerar inte riktigt för lik förbannat har jag svårt att göra saker. Och tro mig, jag har försökt i åratal ;P
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Har du funderat ut ett aktivt sätt att jobba bort din fobi? Jobbar du med det idag?
Hur lång tid tar det innan studierna är klara?

Nej, jag har gått hos några psykologer men har slutat pga olika anledningar som jag inte orkar gå in på.
Studierna beräknas vara klara om 1,5 år.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det kan du behöva fundera på. Och jag tror mycket väl du förstår.

Alla som på något sätt kritiserar eller ställer sig frågande till din situation är "onödig". Men är det liksom inte hela poängen, att du ska få nya infallsvinklar och kanske se saker på ett annat sätt som du kanske inte gjort tidigare, för att kunna komma vidare då du uppenbart har kört fast i ditt liv. Att stryka medhårs är säkert bekvämt, men det tar dig inte någonstans...
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det känns bra när jag lyckas göra något jag har svårt att göra. Men det är precis likadant nästa gång det gäller att ta tag i saker och komma iväg. Oavsett om jag vet att jag mådde bra när jag gjorde det sist så blir det svårt nästa gång.

Självklart, jag mår dåligt när jag inte kommer iväg och när jag glömmer saker. Det där med att peppa fungerar inte riktigt för lik förbannat har jag svårt att göra saker. Och tro mig, jag har försökt i åratal ;P

Hur blir det om du bara bestämmer dig för att göra något då, som häromdagen (igår?) när du steg upp på morgonen för att sticka till stallet. Tänk inte, bara gör det.

Nej, jag har gått hos några psykologer men har slutat pga olika anledningar som jag inte orkar gå in på.
Studierna beräknas vara klara om 1,5 år.

Var detta också ett svar på att du inte har någon plan på hur du ska bli av med fobin? Du behöver inte gå in på varför du har slutat, men hjälpte psykologerna dig alls så du kan tänka dig att börja om med någon annan?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

En grej som jag inte riktigt förstår är varför du känner behovet av att peppas hela tiden. Varför du ska vara pepp/någon ska peppa etcetera.

Sanningen är sådan att man väldigt ofta måste göra saker som man inte vill. Man måste lägga pengar på saker som man inte tycker om. Man måste jobba med saker som man faktiskt tycker är skittråkiga. Jag är då aldrig pepp när jag läser kurslitteratur jag tycker är tråkig, när jag går upp tidigt efter att ha sovit dåligt eller när jag går till tandläkaren. Men jag gör det för att jag måste. För att jag ständigt intalar mig själv att det blir mer pinsamt och jobbigt om jag stannar hemma än om jag faktiskt går iväg.

Att du misslyckas med vad du företar dig är ju inte särskilt märkligt när du för varje litet steg måste känna dig pepp. Ingen människa är peppad hela tiden - större delen av oss är det nog en ganska liten del av tiden, faktiskt.

Förhoppningsvis går du inte till försvar p g a detta inlägg.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Sanningen är sådan att man väldigt ofta måste göra saker som man inte vill. Man måste lägga pengar på saker som man inte tycker om. Man måste jobba med saker som man faktiskt tycker är skittråkiga. Jag är då aldrig pepp när jag läser kurslitteratur jag tycker är tråkig, när jag går upp tidigt efter att ha sovit dåligt eller när jag går till tandläkaren. Men jag gör det för att jag måste. För att jag ständigt intalar mig själv att det blir mer pinsamt och jobbigt om jag stannar hemma än om jag faktiskt går iväg.

Amen! :bow:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det kan du behöva fundera på. Och jag tror mycket väl du förstår.

Alla som på något sätt kritiserar eller ställer sig frågande till din situation är "onödig". Men är det liksom inte hela poängen, att du ska få nya infallsvinklar och kanske se saker på ett annat sätt som du kanske inte gjort tidigare, för att kunna komma vidare då du uppenbart har kört fast i ditt liv. Att stryka medhårs är säkert bekvämt, men det tar dig inte någonstans...

Fast hade jag förstått hade jag ju inte behövt säga att jag inte förstår, jag vill ju inte framstå som dummare än vad jag redan är ;)

Nej, allt som kritiserar är inte onödigt. Men att du säger att det talar för att det kommer ta slut mellan mig och pojkvännen är väldigt onödigt då det inte har med andra att göra. Jag har inte bett om hjälp där, för vi har det redan så bra.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Hur blir det om du bara bestämmer dig för att göra något då, som häromdagen (igår?) när du steg upp på morgonen för att sticka till stallet. Tänk inte, bara gör det. [/QUOTE}

Nej alltså kolla, trots att jag bestämmer mig att göra något så går det bara inte ibland. Och jag försöker klura på varför det inte går. Så det är liksom inte bara att "göra det". Det fungerar ibland, men inte alltid.


Var detta också ett svar på att du inte har någon plan på hur du ska bli av med fobin? Du behöver inte gå in på varför du har slutat, men hjälpte psykologerna dig alls så du kan tänka dig att börja om med någon annan?

Nej, dom hjälpte mig inte alls. Men det är rätt komplicerat :p
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

En grej som jag inte riktigt förstår är varför du känner behovet av att peppas hela tiden. Varför du ska vara pepp/någon ska peppa etcetera.

Behov och behov, alla är ju olika och jag behöver folk som peppar mig.


Sanningen är sådan att man väldigt ofta måste göra saker som man inte vill. Man måste lägga pengar på saker som man inte tycker om. Man måste jobba med saker som man faktiskt tycker är skittråkiga. Jag är då aldrig pepp när jag läser kurslitteratur jag tycker är tråkig, när jag går upp tidigt efter att ha sovit dåligt eller när jag går till tandläkaren. Men jag gör det för att jag måste. För att jag ständigt intalar mig själv att det blir mer pinsamt och jobbigt om jag stannar hemma än om jag faktiskt går iväg.

Självklart, jag håller med dig!

Att du misslyckas med vad du företar dig är ju inte särskilt märkligt när du för varje litet steg måste känna dig pepp. Ingen människa är peppad hela tiden - större delen av oss är det nog en ganska liten del av tiden, faktiskt.

Förhoppningsvis går du inte till försvar p g a detta inlägg.

Håller med dig här också.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

*kl*

Nu ska inte jag gå in och försvara på något sätt. Men TS är en jätte rar tjej som har svårt med vissa delar som vi tycker är självklara i livet. Vi måste kunna se att det finns svårigheter på alla nivåer. Alla har vi mer eller mindre svårigheter att klara livet. Se tillbaka till er själva så finns det alltid något som kan sätta en större eller mindre käpp i hjulet någon gång. Och jag tycker ändå det är bra att TS vill ta tag i sitt liv och kunna leva mer eller mindre normalt som många av oss.

Ang utbildning och vård. Anställning? Existerar det?! Jag har själv jobbat mig till en tjänst som jag fick för ett år sen. Den hade jag jobbat ihop genom LAS som timvikarie. Jag är förvisso utbildad undersköterska och har kompetensen till att jobba inom vård. Men vi har många som man näst intill plockat rakt från gatan. Så att säga att utbildning inom vården är superviktig, nja. Snarare personlighet och hur man är att arbeta. Nu menar inte jag sjukhus vård då det krävs utbildning. Snarare vårdboende och gruppboenden. Visst vill chefer ha utbildad personal men alla gånger går inte det. Anställning inom vården arbetar man sig oftast till genom timvik. Iaf inom våran kommun...
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Om du hängt med i svängarna är vi flera som skrivit till TS som själva har olika sorters problematik; psykiska och fysiska sjukdomar och/eller neuropsykiatriska funktionshinder. Det handlar inte om en oförståelse inför att saker är svåra, det handlar om att man måste göra saker fast det är svårt och jobbigt. Vi är många som varit i situationer liknande TS och vet att man måste få krav på sig, kanske en spark i baken, och inte bara medömkan för att ta sig ur den.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast hade jag förstått hade jag ju inte behövt säga att jag inte förstår, jag vill ju inte framstå som dummare än vad jag redan är ;)

Nej, allt som kritiserar är inte onödigt. Men att du säger att det talar för att det kommer ta slut mellan mig och pojkvännen är väldigt onödigt då det inte har med andra att göra. Jag har inte bett om hjälp där, för vi har det redan så bra.

Men du, nu griper du efter halmstrån. Det var inte alls poängen och det framgick tydligt. Poängen var att man ska vara beredd, vare sig det handlar om att man byter livspartner vars föräldrars inkomst man är starkt beroende av, får förändrar ekonomisk situation eller helt plötsligt tvingas försörja sig själv av andra anledningar.

Mycket tycks handla om bekvämlighet, på olika plan förstås. Det är bekvämt att dra täcket över huvudet och ställa in en bokad tid för att det är jobbigt att gå upp tidigt. Det är bekvämt att skylla allt man inte gjorde på det ena och det andra. Det är bekvämt att inte förstå, låtsas att inte förstå eller VILJA förstå. Eftersom du tycker vissa bitar är svåra, kanske inte nödvändigtvis de bitar som andra människor tycker är det. Så måste du såsom alla andra bita i det sura äpplet, för att kunna komma dit du vill. Jag tror inte det finns någon vars vardag alltid flyter på smärtfritt och där allt är en dans på rosor. Det handlar om att lära sig att ta sig förbi dessa hinder, och lära sig hur man lättast gör det och uppnår maximalt resultat av sina ansträngningar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men du, nu griper du efter halmstrån. Det var inte alls poängen och det framgick tydligt. Poängen var att man ska vara beredd, vare sig det handlar om att man byter livspartner vars föräldrars inkomst man är starkt beroende av, får förändrar ekonomisk situation eller helt plötsligt tvingas försörja sig själv av andra anledningar.

Jag är inte beroende av mina svärföräldrars inkomst.

Mycket tycks handla om bekvämlighet, på olika plan förstås. Det är bekvämt att dra täcket över huvudet och ställa in en bokad tid för att det är jobbigt att gå upp tidigt. Det är bekvämt att skylla allt man inte gjorde på det ena och det andra. Det är bekvämt att inte förstå, låtsas att inte förstå eller VILJA förstå. Eftersom du tycker vissa bitar är svåra, kanske inte nödvändigtvis de bitar som andra människor tycker är det. Så måste du såsom alla andra bita i det sura äpplet, för att kunna komma dit du vill. Jag tror inte det finns någon vars vardag alltid flyter på smärtfritt och där allt är en dans på rosor. Det handlar om att lära sig att ta sig förbi dessa hinder, och lära sig hur man lättast gör det och uppnår maximalt resultat av sina ansträngningar.

Ja, det är bekvämt. MEN det är ju inte direkt så att jag väljer att strunta i saker för att jag hellre vill vara bekväm. Det är inte heller så att jag SKITER i att gå på bokade tider. För vem vill leva så? Knäppt att folk verkar tro att jag vill leva så :S
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Nej alltså kolla, trots att jag bestämmer mig att göra något så går det bara inte ibland. Och jag försöker klura på varför det inte går. Så det är liksom inte bara att "göra det". Det fungerar ibland, men inte alltid.

Men om du inte alls funderar kring huruvida du orkar eller ej, utan bara bestämmer dig för att göra det, vad är det då som gör att det inte funkar? Funkar det inte så måste det vara så att du ändå funderar för mycket. Du ska inte fundera alls.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men om du inte alls funderar kring huruvida du orkar eller ej, utan bara bestämmer dig för att göra det, vad är det då som gör att det inte funkar? Funkar det inte så måste det vara så att du ändå funderar för mycket. Du ska inte fundera alls.

Men jag funderar ju inte alls. Utan det bara inte går.
Jag vet inte hur jag ska förklara, för hur jag än förklarar verkar jag inte kunna förklara hur jag känner. Fast det är svårt när jag inte vet själv ;D
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men jag funderar ju inte alls. Utan det bara inte går.
Jag vet inte hur jag ska förklara, för hur jag än förklarar verkar jag inte kunna förklara hur jag känner. Fast det är svårt när jag inte vet själv ;D

Fundera på det nästa gång det händer och skriv ner hur/vad du känner. Något finns det ju som tar stopp.

I vilka situationer är det du lyckas? T.ex. när du varit aktiv med något och är klar i huvudet sas, eller när du känner dig utvilad eller...?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag är inte beroende av mina svärföräldrars inkomst.

Ja, det är bekvämt. MEN det är ju inte direkt så att jag väljer att strunta i saker för att jag hellre vill vara bekväm. Det är inte heller så att jag SKITER i att gå på bokade tider. För vem vill leva så? Knäppt att folk verkar tro att jag vill leva så :S

Det är ingen idé att argumentera med dig och därför kommer jag inte göra det mer. Du inser att alla som skriver i tråden vill hjälpa dig?

Efter att ha diskuterat här en stund med dig så kan jag konstatera att du har väldig förmåga att skriva och försvara dig. Varför lägger du inte allt detta krut där det behövs istället?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp