Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

*kl*
Jag förundras över att alla har tålamod med TS. Jag tror säkert att hon är en trevlig person men hon har inte sina diagnoser, hon ÄR dem. Hon lever med en sjukdomsidentitet som är hela hennes personlighet och det kommer aldrig att förändras förrän hon själv är mogen nog att inse det och ta hjälp. Vilket troligen aldrig kommer att hända.

Men du TS, det går att fungera i samhället trots att man har svårt med diagnoser. Jag har ADHD-C och klarar ändå av vardagen med häst, barn & familj OCH heltidsstudier som jag pendlar till. Vet du varför det går? För att jag har tagit hjälp och lärt mig hur jag fungerar och vägrar låta min diagnos styra mitt liv på det sätt som du gör. För att vara frank; grow a pair och sluta vara så mesig!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Bra skrivet! Mitt tålamod är slut, jag orkar inte svara TS mer efter att ha gjort det flera gånger. Jag har också diagnoser; Autismliknande tillstånd, ADHD-I och bipolär sjukdom. I perioder har jag brottats med agorafobisymptom, ända sedan mellanstadiet har jag haft perioder med djup depression.

Hade jag tänkt på mina diagnoser och hur jobbiga och svåra saker är så hade jag knappt tagit mig hemifrån.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Om du hängt med i svängarna är vi flera som skrivit till TS som själva har olika sorters problematik; psykiska och fysiska sjukdomar och/eller neuropsykiatriska funktionshinder. Det handlar inte om en oförståelse inför att saker är svåra, det handlar om att man måste göra saker fast det är svårt och jobbigt. Vi är många som varit i situationer liknande TS och vet att man måste få krav på sig, kanske en spark i baken, och inte bara medömkan för att ta sig ur den.

:bow: :bow: :bow:

Nej, dom hjälpte mig inte alls. Men det är rätt komplicerat :p

Nej, det är klart dom inte hjälpte dig för du gick ju inte dit. Och om du gick dit och fick minsta krav på dig så var dom dumma. Nu vill du inte ens fortsätta på Hiki, enligt bloggen, för att det inte hjälper dig. Där får du ju träna på att göra saker, men då är det också fel? Eller klarar du att åka buss dit osv. nu så du inte behöver deras hjälp?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Sjukdomsvinst heter det o alla som påpekar det i olika ordalag är elaka o/e korkade.
Förstår inte att föräldrarna inte kickat ut henne för länge sedan.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

:bow: på ditt också!

Jag har också diagnoser: PTSD och emetofobi. Mitt liv har ärligt talat varit ett helvete, jag har blivit våldtagen fler gånger än jag kan hålla räkningen på, legat tvångsvårdad på psyk fler gånger än jag kan hålla räkningen på. Försökt ta livet av mig några gånger osv osv. En av anledningarna till att jag klarat mig så pass bra är att de (få) vettiga människor jag haft omkring mig har erbjudit stöd, men också ställt krav. Hade jag inte varit tvungen att ta tag i saker, hade jag troligtvis inte heller gjort det. Och nu var jag väl alldeles för utlämnande igen, men jag blir less på inlägg som antyder att vi som ger TS råd inte har haft svårigheter, så vi inte förstår.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Sjukdomsvinst heter det o alla som påpekar det i olika ordalag är elaka o/e korkade.
Och skulle man bli frisk måste man ju stå ut med krav och tråkiga saker.

Så då är det ju mycket bekvämare att se till att inte bli frisk och i stället sätta upp motstånd närhelst man får möjlighet till hjälp (t.ex. psykologtider och Hikikomori).

Och om man gullifierar och spelar dum så minskar risken för att få krav ställda på sig ännu mer. Ingen blir arg på den som "inte förstår" eller "inte vet" eller bara nickar och håller med utan att ens förstå vad man nickar och håller med till.

Inom psykiatrin ett extremt välkänt och okontroversiellt fenomen, utom just för dem som medvetet eller omedvetet åtnjuter sjukdomsvinst. För dem är omgivningen i stället enbart elaka, kränkande, mobbande, nedvärderande etc. etc. etc.

Förstår inte att föräldrarna inte kickat ut henne för länge sedan.
:bow: Hade aldrig, aldrig, aldrig gått med på att försörja en lat 23-åring utan extremt goda skäl och rejäla, uppriktiga motprestationer. Framför allt hade jag börjat fundera på vad JAG gjort för fel.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

:bow: Hade aldrig, aldrig, aldrig gått med på att försörja en lat 23-åring utan extremt goda skäl och rejäla, uppriktiga motprestationer. Framför allt hade jag börjat fundera på vad JAG gjort för fel.

Är TS 23 år gammal?

Nu har jag inte läst tråden tillräckligt grundligt för att uppfatta vilken utbildning det var, men antog faktiskt att det var typ gymnasiet :o
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Är TS 23 år gammal?
Ja, och detta är tråd nummer 2738412738472985494853 om ungefär samma ämne eller där i alla fall samma problem identifieras och TS går i försvar på samma sätt.

Nu har jag inte läst tråden tillräckligt grundligt för att uppfatta vilken utbildning det var, men antog faktiskt att det var typ gymnasiet :o
USKA-utbildning. Alltså gymnasienivå.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Och skulle man bli frisk måste man ju stå ut med krav och tråkiga saker.

Så då är det ju mycket bekvämare att se till att inte bli frisk och i stället sätta upp motstånd närhelst man får möjlighet till hjälp (t.ex. psykologtider och Hikikomori).

Och om man gullifierar och spelar dum så minskar risken för att få krav ställda på sig ännu mer. Ingen blir arg på den som "inte förstår" eller "inte vet" eller bara nickar och håller med utan att ens förstå vad man nickar och håller med till.

Inom psykiatrin ett extremt välkänt och okontroversiellt fenomen, utom just för dem som medvetet eller omedvetet åtnjuter sjukdomsvinst. För dem är omgivningen i stället enbart elaka, kränkande, mobbande, nedvärderande etc. etc. etc.

:bow: Hade aldrig, aldrig, aldrig gått med på att försörja en lat 23-åring utan extremt goda skäl och rejäla, uppriktiga motprestationer. Framför allt hade jag börjat fundera på vad JAG gjort för fel.


Sjukdomsvinst heter det o alla som påpekar det i olika ordalag är elaka o/e korkade.
Förstår inte att föräldrarna inte kickat ut henne för länge sedan.

Ni har så jäkla rätt. Det är nästan så att man blir förbannat emellanåt! Eller ja, mest hela tiden :grin: Jag tycker det är sorgligt att man lägger resurser på sådana personer när det finns dem som vill och behöver dem bättre.

Man kan undra vad som rör sig i huvudet på föräldrarna, eller som jag fattat det, POJKVÄNNENS föräldrar(!). Och det är fascinerande att det finns människor som står ut dagligen med att bli utnyttjade, frågan är om föräldrarna ens är medvetna om det.

Jag passade på att kika i TS blogg där hon verkade leva ett aktivt liv med bland annat häst. Hon verkar lägga en hel del tid på bloggen, och även här på buke. Men vad jag läst i tidigare trådar så anser hon sig oförmögen att kunna arbeta, och hennes läkare tyckte det motsatta. Man slutar aldrig att förvånas...
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Oh. Tack för upplysingen.

Sockerbit: Jag blir också förbannad och provocerad. Beundrar, likt någon annan, tålamodet vissa har med TS. Jag hade det i början men tappat det för längesen (och tydligen fler med mig, av antalet "tack och hej, jag ger upp nu"-uttalanden i tråden). Om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag att TS har en helflummig attityd för att vara 23, ta bort tio år så okej.
Men en vuxen människa?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Tyvärr kan man inte banka in vett i huvudet på folk, annars skulle jag mer än gärna göra det nu! Man kan enkelt lista ut såhär i efterhand att alla inlägg mellan TS och mig ikväll, bara är en lek på hennes villkor, precis som i alla andra av hennes trådar. Och vi kan säkert förvänta oss mothugg från hennes sida för detta som skrivs nu, men jag kan nog leva med att vara en elak, dålig människa ;) :o

Helflummig var milt uttryckt ;) Den mentala nivån är nog inte vad den borde vara... och är den det så har vi istället att göra med en otroligt manipulativ människa. Det kommer inte att förekomma någon vidare dialog mellan henne och mig mer, säkert inte henne emot då det finns fler som säkert går i hennes fälla. Man blir så trött!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Mothugg och mothugg, tråden har ju i princip blivit kapad :angel:
Det tråkiga är ju att även i TS's framtida trådar så kommer folk att försöka hjälpa. Och hjälpa. Och hjälpa..
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Haha! Kapad ja... och jag skäms inte :devil: Nu är det slutlekt, iaf med mig! Precis, folk kommer försöka hjälpa, gå i fällan precis som jag och många dessförinnan!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag att TS har en helflummig attityd för att vara 23, ta bort tio år så okej.
Men en vuxen människa?

Det är väl ganska typiskt för personer som inte har haft krav på sig och inte lärt sig ta ansvar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

*Jag har beundrat denna tråd på avstånd och :bow:*1 miljon till alla bukefalosar med tålamod.* Varning för ett megalångt inlägg*

TS jag har stått bakom dig i tidigare trådar. Men efter följt denna tråden sedan juni (?), visst du har tagit dig framåt och det ska du verkligen ha beröm för. Men du måste faktiskt ta dig i kragen.

Jag har en skit-tonårsuppväxt med självmordsförsök, ätstörningar, mobbning, misshandel yes, you name it, som satt sina spår. Jag vågade inte prata inför personer, jag vågade inte visa min kropp, jag vågade inte ta plats, jag vågade ta bussen för att jag trodde jag var förföljd. Ett steg utanför min säkerhetszon och jag bröt fullständigt ihop. Aldrig någonsin att jag skulle fråga personalen på Ica var mjölken stod. Ett misslyckade på ett matteprov bekräftade hur djävla kass och korkad jag var (som min far hade berättat klart och tydligt för mig!). Misslyckande => Hej, vi tar en överdos!

Tills den dagen jag faktiskt bestämde mig. Jag är inget offer. Jag har varit ett offer i 7 år det räcker. Jag satte mig i en ny miljö och utmana mig själv. För mig var det en internatskola 15 mil bort ifrån min hemort.

Var är jag idag? Jo, jag ser nya grejer som en utmaning. Jag är självständig. Har en inkomst. Och en någorlunda livsplan. Dessutom är jag en ganska lycklig och glad människa trots mina problem!
Jag får bakslag hela djändrans tiden, men vem kan lösa dom? Inte min mor eller min sambo. UTAN JAG. Jag tar mig till mina KBT & psykologsamtal/besöken trots jag har panikångest-attacker innan. (alla minnen rivs upp! Awesome feeling -not!) Trots jag har en övervikt på ca 10kg, så kan jag lägga mig i en bikini på stranden! Tycker någon att jag är så jävla äcklig att se på, så kan dom välja att titta ett annat håll?

Ordet "jag orkar inte" är ett jävla skitord som min kära mormor säger. (ursäkta moi) 3 månaderna nu i somras jobbade jag över vad medelsvensson gör på ca 7 månader. Vi snackar: Upp 03.00, Köra i 2h till dagens jobbort, jobba i ca 12h, Kör hem, Får sovit 2h, Chefen ringer i panik för att en kollega blivit magsjuk och ber på sina bara knä att jag sticker och jobbar, kör 1h, iväg och jobba natt, hemma kl 06.00, får sova till kl 11, på nästa jobb. OM OCH OM IGEN. Men vet du vad? Jag fixade det. Trots jag är en otroligt tjinkig människa som behöver sova minst 6h/dag för vara vettig. Har man viljan, så GÅR DET. Försover du dig i mitt yrke (och ganska många yrken), så förstör du för alla dina kollegor, beställaren och chefen. Man får ganska få chanser, sen får man en sko i röven.
(Att tillägga: Najn, icke hälsosamt i längden. Men efter varit pank och arbetslös i 4 månader, så gör man det mesta för att rätta till sina skulder till sina närstående.)

Min mor, mormor och bror gick in och hjälpte mig i 4 månader ekonomiskt. Jag skulle aldrig någonsin be om pengar om det inte verkligen behövdes. Jag skäms fortfarande över det. Har du inte någon minsta skuldkänslor över att din mor betalar för dig? Hur känner du själv över att ni bor hos hans föräldrar? Vid det här laget borde ni haft egen lägenhet för länge sedan. Eller det är kanske lite bekvämt att slippa betala en hyra, elräkning mm? Kommer du någonsin betala tillbaka till din mor?

Vad händer om din mor konkar eller allt går och helvete. Med andra ord hon måste börja på ruta 1 - arbetslös och pank. Din pojkvän dumpar dig. Och du blir tvungen att söka bidrag? Det hårda systemet kommer icke tillåta dig gå hemma och dra. Får inte ens moi gå hemma mer än 1 månad av FK trots en dokumenterad knäskada som behöver vila och sjukgymnastik (enligt flertal läkare). Så tror jag icke att FK kommer låta dig vara "sjukskriven"-halva livet för du har svårt att masa upp dig ur sängen, hålla dig vaken, mår illa , panik av bussen eller får huvudvärk. Sanningen är hård men sann.

Dessutom blir fler och fler utskrivna ur FK. Som exempel kan vi dra min vän som blivit operarad i båda händerna för ca tre-fyra månader sedan. Hon saknar nu grepförmåga och måste be sina söner på 10 och 12 att klä på henne. Hon tuggar hyfsat mycket narkotikaklassade smärtstillande för att ens kunna ta sig igenom dagen. FK anser att hon är redo att jobb nästa månad. Så funkar vårt fantastiska system nuförtiden.

SKAFFA EN PLAN MED LIVET. Din granne kommer inte komma och knacka på dörren med den. Du får aldrig tillbaka tiden eller livet du förlorat. Livet är IDAG OCH KANSKE I MORGON. Ta vara på det istället för svartmåla det med problem. Problem skapar vi oftast själva eller andra åt oss, men ansvaret ligger på OSS själva att fixa det. Jag påstår inte att du är lat. Men jag tycker faktiskt du ska tycka lite mindre synd om dig själv. För du tjänar inget på det. Du har faktiskt inte ett så tråkigt och beklagligt liv som du tror. Det finns garanterat dom som har eller haft värre än vad du har det just nu.

/Ursäkta för ev. särskrivningar, felstavningar och utdraget inlägg. Jag pluggat hela dagen och har precis slutat mitt nattjobbpass. Kommer säkerligen ångra detta inlägg när jag vaknar i morgonbitti. God natt! PEEACEEE TILL HELA VÄRLDEN
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Delvis kl

Äsch, jag orkar inte. Är vaken nu iaf.
Tack till er som är kloka och snälla som ger mig hjälp och tips!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men du, det du håller på med nu är bara oförskämt tycker jag. Skriv direkt till TS om du vill något, sitt inte och skriv OM henne i tråden. Att skriva att man vill banka vett i någon är inte heller trevligt eller kul.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp