Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Nu gör du det igen... klipper och klistrar och tar saker ur sammanhang. Dessutom var inlägget inte inriktat till dig. Utan det var svar på de övriga frågeställningarna från de andra som deltar i tråden. Det går tydligen inte prata om GENERELLA saker.

Klipper och klistrar gör jag inte.
Jag vet att svaret inte var till mig, men jag svarade ändå.

Och just det med diagnos är ju det jag säger. Det är INGEN som är intresserad av att sätta en diagnos på dig (som någon tidigare i tråden antydde att folk ville, alltså inte ett önskemål från ditt håll).

Ja men dåså.

Folk på forum (eller överallt annars för den delen) kommer alltid att ta upp saker som du inte tycker hör hit, just för att de faktiskt hör hit i det stora sammanhanget, och att nämna något generellt i en specifik situation som har med saken att göra det går inte att undvika. Det är ingen som drar in din pojkvän i det här mer än att det är en del i det stora hela som utgör "din situation".

Jo jag har börjat märka det. Och jag ska väl lägga av isåfall.


Det är tråkigt och synd att du ibland inte förstår vad folk ibland försöker säga dig. För du uppfattar nog en hel del saker på ett helt annat sätt än det är skrivet och menat på...

Jo, det är nog så. Det är svårt att uppfatta saker och ting genom internet.
Tyvärr.. Jag förstår att dom flesta inte är elaka. Varför vill man vara det liksom? Men jag har alltid haft svårt att uppfatta saker på rätt sätt och misstolkar allt som oftast texter. Det gäller ju inte bara här utan överallt. Men jag försöker vara noga med att skriva det så att den andra har en chans att förstå.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

*kl*

Jag har följt tråden lite och det jag reagerar på är att hela ditt liv hänger på en massa "om och men" som involverar en hel drös med andra människor. Ett exempel på det är att du måste be din stallägare lämna din häst inne för att du ska ta dig upp på morgonen. Det är nog där problemet ligger till stor del, jag tror du måste lära dig att ta mer ansvar för dig själv, man växer massor om man känner att man klarar sig själv. Jag tror faktiskt ditt stora problem är att du får FÖR mycket hjälp av din familj. Det är fantastiskt att ha en stöttande familj, men när det går till överdrift så hamnar man nog lätt i en sån situation som du är i. Exemplet med att du tar dig upp på morgonen om din häst står kvar inne är att krav faktiskt fungerar på dig, så be dina föräldrar, pojkvän och pojkvännens familj börja ställa lite mer krav på dig, och sen sakta men säkert öka på kraven.

Ursäkta om texten är osammanhängande, jag är lite groggy efter magkramper :p

Du har kommit en liten bit på väg,
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ett exempel på det är att du måste be din stallägare lämna din häst inne för att du ska ta dig upp på morgonen. Det är nog där problemet ligger till stor del, jag tror du måste lära dig att ta mer ansvar för dig själv, man växer massor om man känner att man klarar sig själv.

Nej. Jag såg det som en riktigt bra anledning till att jag faktiskt skulle komma upp. Och det gjorde jag ju = effektivt. Nu var det ju inte stallägaren jag bad utan den som hade utsläppet den dagen. Och det gick ju bra. Är inte det positivt att jag försöker med sånt i början för att sen kanske komma in i den rutinen att jag slipper be dom lämna min häst inne? Annars brukar vi säga till om någon häst ska stå inne då vissa rider tidigt.


Jag tror faktiskt ditt stora problem är att du får FÖR mycket hjälp av din familj. Det är fantastiskt att ha en stöttande familj, men när det går till överdrift så hamnar man nog lätt i en sån situation som du är i. Exemplet med att du tar dig upp på morgonen om din häst står kvar inne är att krav faktiskt fungerar på dig, så be dina föräldrar, pojkvän och pojkvännens familj börja ställa lite mer krav på dig, och sen sakta men säkert öka på kraven.

Nu hänger jag med hur du menar!
Så ett exempel kan vara att jag mer mina svärföräldrar att "säga till mig att göra det och det innan dom kommer hem..." typ? Lite svårt att förklara men tänkte bara så jag hänger med på det du vill få fram:)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Så om jag har varit ruggigt otrevlig mot nån är det okej för dig att vara lika otrevlig mot nån annan bara för det? Jo men visst, vad trevligt vi skulle ha det här på jorden :D
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja! Just så. Du kan be dem sätta upp en lista på vad du kan göra om dagarna. T.ex. dammsuga varje onsdag, tvätta, stryka, fixa maten, byta jord åt krukväxter.

Sen kan du göra en egen lista, där du varje dag/vecka ska ha ett visst antal poäng, säg 25.

Dammsuga 5 p
Plocka ur diskmaskin 1 p
Tvätta 4 p
Gå på möte 5 p
Handla mat 6 p

Ju svårare/mer ångestladdad uppgift destu högre poäng, naturligtvis.

Där ser du ju verkligen dina framsteg och kan följa din egen utveckling
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja! Just så. Du kan be dem sätta upp en lista på vad du kan göra om dagarna. T.ex. dammsuga varje onsdag, tvätta, stryka, fixa maten, byta jord åt krukväxter.

Sen kan du göra en egen lista, där du varje dag/vecka ska ha ett visst antal poäng, säg 25.

Dammsuga 5 p
Plocka ur diskmaskin 1 p
Tvätta 4 p
Gå på möte 5 p
Handla mat 6 p

Ju svårare/mer ångestladdad uppgift destu högre poäng, naturligtvis.

Där ser du ju verkligen dina framsteg och kan följa din egen utveckling

Skitsmart!!! :banana: det ska jag göra!!!
Men jag känner ju mig själv jäkligt bra, så jag vet att jag säkert skulle få mindre poäng ibland (om jag kör så), hur kan jag göra för att liksom klara det ändå? Alltså jag vet ju att det är viljan som är störst, men ibland är spärren för stark. Jag vet inte men ska jag straffa mig den veckan jag haft sämre poäng? Haha, inte direkt så att jag ska slå mig eller göra illa mig. Men något. Eller är det bara en dum idé?

Annars tycker jag faktiskt att det där med poänggrejset var bra.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Om inte känslan av att lyckas är tillräckligt som pepp kan du sätta in en belöning ifall du når upp till poängen. Vad det nu sen kan vara.

Jag tror att det är viktigt att du ser vad du har åstadkommit. Du kan spara poänglistorna och jämföra för att se hur du utvecklats.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Om inte känslan av att lyckas är tillräckligt som pepp kan du sätta in en belöning ifall du når upp till poängen. Vad det nu sen kan vara.

Jag tror att det är viktigt att du ser vad du har åstadkommit. Du kan spara poänglistorna och jämföra för att se hur du utvecklats.

Jag tror också att poänggrejen kan vara bra!
Jag har ju börjat föra matdagbok (hållt på i snart 2 veckor) och även fast jag nu inte ser någon direkt skillnad så är det ju på sikt en bra grej. Så lite lika med poänggrejset :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Tänker lite på det här med ett eventuellt belöningssystem. Jag tror att det är viktigt för dig att se till så att "belöningar" inte blir "onyttiga" - i sådana fall riskerar du ju att trilla in i en sämre livsstil. Och då ersätter du ju bara din overksamhet med dåliga saker - vilket inte är produktivt i längden.

Om du däremot kan komma på belöningar som är produktiva är det ju dock ett utmärkt system. Jag håller som bäst på att intala mig själv att promenader i höstrusk faktiskt är en belöning och inte ett straff - jag kan ju gå runt och tänka en massa skitsmarta saker samtidigt som jag är hälsosam :D

Vad det gäller veckor när du klarar dig sämre: för bok över vad du gör, och kanske om du gör så att du vid veckans slut reflekterar över vad som kan ha lett till att det har gått som det gått? Både när det har gått bra och dåligt. Försök att inte hitta på ursäkter ("Jag var sjuk/febrig") eller gömma dig bakom "Jag är dum/viljelös/etc" - utan tänk snarare "Ok, den här veckan gick det sämre/bättre. Vad var det som jag tyckte var jobbigt/vad som var lättare än jag trodde?".

I ditt fall kanske det skulle vara produktivt för dig att skriva en lista på saker du har gjort bra också, även utan poängssystem? Kan vara vad som helst, handlar mest om att hitta bra saker i vardagen. Min senaste lista (för i omgångar behöver jag sådana listor) såg ut som följande:

2012-09-24
1. Bokade tvättid.
2. Läste kurslitteratur
3. Åt en morot istället för att baka kladdkaka

Och nej, det ser väl inte så imponerande ut. Men hamnar man i dippar där man tycker att "Jag kan ingenting" så kan det vara bra att i alla fall hitta något som man kan hålla med om att man gjorde bra. Hur litet andra än tycker att det är. Med tiden så har i alla fall jag sett hur jag gör mer och mer "imponerande saker" - även om listorna ibland bara innehåller meningar som "gick upp, gick på föreläsning, kom hem".
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja! Just så. Du kan be dem sätta upp en lista på vad du kan göra om dagarna. T.ex. dammsuga varje onsdag, tvätta, stryka, fixa maten, byta jord åt krukväxter.

Sen kan du göra en egen lista, där du varje dag/vecka ska ha ett visst antal poäng, säg 25.

Dammsuga 5 p
Plocka ur diskmaskin 1 p
Tvätta 4 p
Gå på möte 5 p
Handla mat 6 p

Ju svårare/mer ångestladdad uppgift destu högre poäng, naturligtvis.

Där ser du ju verkligen dina framsteg och kan följa din egen utveckling

Det var precis så här jag menade! (ja, kanske inte SÅ avancerat som poänglista, men tanken är samma)

Börja med grejer i hemmet som du ber dem säga åt dig att göra, förklara hur det är. Jag tror det är extremt viktigt att du är ärlig mot dig själv OCH mot dem om hur läget är. Ta hjälp av dem att hitta lagom höga kravnivåer och börja väldigt enkelt med hemmasysslor, med tiden höjer ni kraven allt eftersom. Det är ett sätt att förbereda dig inför eget boende också.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

. Jag vet inte men ska jag straffa mig den veckan jag haft sämre poäng? Haha, inte direkt så att jag ska slå mig eller göra illa mig. Men något. Eller är det bara en dum idé?

.

Nej det tycker jag inte. Livet kan vara tufft som det är utan att vi "straffar" oss själva också.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

*sista knappen*

Jag tänker låna niphredils inlägg för att sammanfatta det jag vill säga:
Kom igen nu, vad fåniga ni är! För det första: ska man komma med "man är bara människa"-undanflykten kan man ÅTMINSTONE be om ursäkt också, annars har man ju inte ens en gång erkänt att man betett sig illa. För det andra: oavsett om Guldaskig nånsin varit otrevlig mot någon (relevans någon?) så betyder ju inte det att det är fritt fram att bete sig illa mot andra bar för det.
För det tredje: bara för att man inte är superpedagogisk, gullig och förstående behöver man inte vara jävla oförskämd. Det finns gradskillnader, de enda alternativen är inte antingen gulligulla eller säga att man ska banka vett i folk och tala om dem i tredje person när man vet att de läser.

Kom igen nu, ni beter er illa och är jävla tramsiga. Om ni nu blir så provocerade av TS att ni inte ens kan kontrollera era egna händer: gör världen en tjänst och skippa hennes trådar.


Ja, det är ett diskussionsforum och ingen TS kan styra svaren man får och svaren behöver på intet sätt vara gulligull, men för det får man inte vara otrevlig.

OM ni nu tycker att ni varit sååå himla snälla och tålmodiga som försökt hjälpa TS så mycket men hon lyssnar ju inte på er vilket blir frustrerande för er: Sluta läs tråden/trådarna och låt bli att svara! Ens egna otrevligheter är det man själv som står för.


Jag hade tänkt stänga tråden nu, men det allra sista har det kommit lite bra och konstruktiva tips igen så jag låter den hänga med en stund till.


//lizan, moderator
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag tror också att poänggrejen kan vara bra!
Jag har ju börjat föra matdagbok (hållt på i snart 2 veckor) och även fast jag nu inte ser någon direkt skillnad så är det ju på sikt en bra grej. Så lite lika med poänggrejset :)

Det du kan ha som belöning/straff på poängsystemet är om du kör lördag-lördag. Har du fått minst 25p/vecka så får du lov att unna dig någon myskväll med typ dricka och typ grönsaksstavar du doppar på lördagen. Har du fått under 25p blir det inte av :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Så om jag har varit ruggigt otrevlig mot nån är det okej för dig att vara lika otrevlig mot nån annan bara för det? Jo men visst, vad trevligt vi skulle ha det här på jorden :D

Njae, nu förstår jag inte alls vad du menar faktiskt.
Jag försökte förklara varför alla inte var superpedagogiska hela tiden.
Då kan man ju tycka att vissa borde lämnat tråden, men det är lätt att säga i efterhand.
Lämna ska dock jag göra nu, så du vet varför jag inte svarar mer :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Saeta: Har tänkt på en sak ganska länge nu och det skulle kunna vara så att du har ett medfött fel i hjärnan. Tex. Två av nånting (vad det nu heter kommer jag inte ihåg). Vilket bl.a. leder till att det blir tryck. Trångt och man har ofta huvudvärk. Behöver mkt sömn och har svårigheter i livet.

Nu behöver det ju inte vara så men det skulle förklara en hel del.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Allt som är värt att kolla upp är ju aldrig fel. Hoppas du kommer på namn, vore intressant att googla på det! Är det ett vanligt fel? Går att bota så man blir "normal" om det skulle vara så?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Låter som Chiari Malformation 1 och cranial settling?

KL

Det du skriver Saeta gör att jag tänker på en annan sjukdomsbild oxå. Vid denna så är förövrigt ovan nämnda sjukdomar vanliga följdsjukdomar. Jag har PM:at dig!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja det är ganska komplicerat. Min pappa fick en hjärnblödning för några år sedan. Och det var så man upptäckte att han hade nån form av ganska ovanlig mutation i hjärnan. Två an nånting som det i normala fall bara ska vara en av. Han har i hela sitt liv haft huvudvärk tills detta upptäcktes. Behöver fortfarande mkt sömn men det beror till stor del på alla starka mediciner.

Hela sitt liv har han ansetts normal sas men såhär i efterhand förstår man att sömnbehovet och huvudvärken berott på plastbristen i hjärnan -trycket. Han har jobbat och så men alltid haft massa problem på ett lr annat sätt.

För mkt tryck -> blödning.

Han ska röntgas snart igen för jag vet inte vilken gång i raden.

Vi vet idag väldigt lite om just hjärnan. Vad som orsakar vad och än mindre varför. Jag skulle gärna vilja att man kunde röntga folks hjärnor lite mer regelbundet. Men det göra inte då man inte vet vad man tittar efter. Bara efter olyckor.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Väldigt likartade jo. Flera olika "fel"/missbildningar/mutationer kan ju vara olikartade men ha likartade symptom.

Det jag vill framföra är att det inte vara behöver bero på lättja utan finnas allvarligare orsaker bakom. Men har man inte tillräckliga problem (läs dödssjuk) så granskas inte detta närmare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp