Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Ehh, okej. Det var ju precis det jag vill höra också. ÅH så peppande när man dagligen kämpar för att orka leva, och få höra av någon helt randomperson att man framstår som en riktig skitunge. Kul, väldigt. NOT! :mad:

Nej, jag har aldrig påstått att det är härligt att gå upp tidigt.

Men om jag har föräldrar jag FÅR "snylta" av då? Vem bryr sig om hur andra försörjer sig? Det var det här jag menade när jag skrev tidigare i tråden. Jag vill inte gå in på min ekonomi eller blanda in min pojkvän i det här för det blir bara ännu mer kalabalik på buke då. Folk här verkar bli riktigt provocerade.

Kul nej, absolut inte. Men det kan väl knappast komma som en överraskning? För att förändra något måste viljan att förändra finnas där. Att klamra sig fast vid tanken, och ibland ursäkten "att kämpa för att orka leva varje dag", kommer inte hjälpa dig framåt. Det är jävligt hårt att höra, jag påstår inte annat! Känner du att det är en hållbar situation att fortsätta som du gör nu?

Då är frågan: VILL du snylta på någon annan? Det är säkert hur bekvämt som helst. Att du "får" snylta på någon annans föräldrar kanske snarare stjälper dig än hjälper dig. Vad händer om deras ekonomiska situation/förutsättningar/inställning ändras? Då måste du åtminstone vara beredd och inte stå handfallen för att du aldrig tidigare har försörjt dig själv. Bara för att föräldrarna kan och har råd att försörja sitt barn (eller andras), betyder det inte att det alltid är en speciellt sund sak att göra. Vad händer den dag de går bort? Den dag din pojkvän gör slut (eller du för den delen)? Ja, du förstår säkert poängen... Och att inte nämna ekonomin är väl som att undvika kärnan i det hela, vilket du också vet.

Som flera redan nämnt i tråden är det helt normalt att bli trött och utkörd av såväl nya aktiviteter, jobb, vanor/rutiner... LIKASÅ passivitet. Kroppen och hjärnan behöver tid att vänja sig, men för att den skall kunna göra det krävs att man faktiskt ger det en ordentlig chans (och det är det som det ofta faller på).
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja, jag jobbar ju inte just nu och då har jag inga tider att passa.
Men när jag är vaken och har tider typ på eftermiddagarna (jag bokar bara in möten på eftermiddagarna) så passar jag ju tiderna. Kommer hellre för tidigt än för sent, och så har jag varit hela mitt liv.
... om du dyker upp alls, vill säga.:angel:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Kul nej, absolut inte. Men det kan väl knappast komma som en överraskning? För att förändra något måste viljan att förändra finnas där. Att klamra sig fast vid tanken, och ibland ursäkten "att kämpa för att orka leva varje dag", kommer inte hjälpa dig framåt. Det är jävligt hårt att höra, jag påstår inte annat! Känner du att det är en hållbar situation att fortsätta som du gör nu?

Om jag var nöjd med min vardag och tyckt att det var en hållbar situation hade jag nog inte ens skapat den här tråden.


Då är frågan: VILL du snylta på någon annan?

Nej, och jag har inte sagt något annat där heller.


Det är säkert hur bekvämt som helst. Att du "får" snylta på någon annans föräldrar kanske snarare stjälper dig än hjälper dig.

Bekvämt är en tolkningsfråga. Självklart är det skönt att få hjälp, det tycker väl alla. Men det är inte direkt så att jag ber om pengar. Och jag köper aldrig kläder längre.


Vad händer om deras ekonomiska situation/förutsättningar/inställning ändras? Då måste du åtminstone vara beredd och inte stå handfallen för att du aldrig tidigare har försörjt dig själv. Bara för att föräldrarna kan och har råd att försörja sitt barn (eller andras), betyder det inte att det alltid är en speciellt sund sak att göra.

Det har jag ingen aning om. Och nej, men nu har dom den möjligheten att kunna hjälpa mig ekonomiskt.

Vad händer den dag de går bort? Den dag din pojkvän gör slut (eller du för den delen)? Ja, du förstår säkert poängen... Och att inte nämna ekonomin är väl som att undvika kärnan i det hela, vilket du också vet.

Anledningen till att jag inte vill nämna ekonomin här är för att det blir sånt kalabalik jämt. Nu är det igång igen. Folk som inte verkar acceptera att föräldrar hjälper till osv. Suck...

Och varför ens anta att det kommer en dag då det tar slut mellan mig och pojkvännen? Det känns lite väääääl onödigt att tänka på.


Som flera redan nämnt i tråden är det helt normalt att bli trött och utkörd av såväl nya aktiviteter, jobb, vanor/rutiner... LIKASÅ passivitet. Kroppen och hjärnan behöver tid att vänja sig, men för att den skall kunna göra det krävs att man faktiskt ger det en ordentlig chans (och det är det som det ofta faller på).

Jo precis :) så är det ju!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Vad är det som gjort att du inte kommit iväg på vissa aktiviteter? Och kommer du iväg på dylikt i dagsläget? Har du kommit framåt så pass att du kunnat förändra den biten så du inte avbokar någon för att du inte orkar t.ex.?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Vad är det som gjort att du inte kommit iväg på vissa aktiviteter? Och kommer du iväg på dylikt i dagsläget? Har du kommit framåt så pass att du kunnat förändra den biten så du inte avbokar någon för att du inte orkar t.ex.?

Dels fobi för att åka buss, men också att jag har svårt att ta mig iväg.
Startknappen finns inte riktigt.

Jag avbokar mycket mindre nu än förr iallafall. Så det är väl lite positivt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Dels fobi för att åka buss, men också att jag har svårt att ta mig iväg.
Startknappen finns inte riktigt.

Jag avbokar mycket mindre nu än förr iallafall. Så det är väl lite positivt.

Vad är det som du tycker är så svårt med att komma iväg? Är det orken eller för att du har fobi, eller något annat?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Vad är det som du tycker är så svårt med att komma iväg? Är det orken eller för att du har fobi, eller något annat?

Jag vet inte. Det tar emot. Jag har försökt förstå i flera år varför det är så svårt, eller vad det är som är svårt. Men jag kommer liksom inte fram till något. Jag har svårt att ta tag i saker. Det gäller inte att bara ta mig iväg utan liksom att diska, komma ihåg saker osv.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det är rätt uppenbart att insikten inte finns där överhuvudtaget om man läser dina svar. Det handlar inte om att förvänta sig det värsta, det handlar om att vara beredd OM det händer något och framförallt att vara realistisk. Och helt ärligt så talar väl statistiken för att du och din pojkvän troligtvis inte kommer hålla ihop hela livet.

Du säger att du inte ber om pengar, men du tar emot dem? Skulle det inte vara härligt att kunna ge något tillbaka? Och då talar jag inte enbart om pengar utan det kan tex vara att bidra i hemmet. Människorna som försörjer dig väljer troligtvis bort andra saker de hade kunnat lägga sina surt tjänade pengar på, då är det minsta du kan göra att visa att du faktiskt förtjänar det.

Men jag tror det kvittar vad folk skriver till dig i denna tråden, såvidare det inte är "ligg kvar i sängen och ät karameller". Åter igen, för att förändra måste DU VILJA förändra (verkligen verkligen vilja förändra).

För övrigt så tycker jag att du borde googla inlärd hjälplöshet...
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det är rätt uppenbart att insikten inte finns där överhuvudtaget om man läser dina svar. Det handlar inte om att förvänta sig det värsta, det handlar om att vara beredd OM det händer något och framförallt att vara realistisk. Och helt ärligt så talar väl statistiken för att du och din pojkvän troligtvis inte kommer hålla ihop hela livet.

Det sista var bara onödigt sagt av dig.


Du säger att du inte ber om pengar, men du tar emot dem? Skulle det inte vara härligt att kunna ge något tillbaka? Och då talar jag inte enbart om pengar utan det kan tex vara att bidra i hemmet. Människorna som försörjer dig väljer troligtvis bort andra saker de hade kunnat lägga sina surt tjänade pengar på, då är det minsta du kan göra att visa att du faktiskt förtjänar det.

Ja, men jag vill som sagt inte diskutera detta mer, om min ekonomi. Kan du inte bara acceptera det? Jag har ju för tusan sagt att jag hjälper till hemma.


Men jag tror det kvittar vad folk skriver till dig i denna tråden, såvidare det inte är "ligg kvar i sängen och ät karameller". Åter igen, för att förändra måste DU VILJA förändra (verkligen verkligen vilja förändra).

För övrigt så tycker jag att du borde googla inlärd hjälplöshet...

Och detta var också väldigt onödigt, för jag har ju sagt att jag VET det.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ts:

En ren allmän fråga:
Men du har ju emetofobi, hur kommer du klara det när du jobbar inom äldrevården?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det sista var bara onödigt sagt av dig.

Ja, men jag vill som sagt inte diskutera detta mer, om min ekonomi. Kan du inte bara acceptera det? Jag har ju för tusan sagt att jag hjälper till hemma.

Och detta var också väldigt onödigt, för jag har ju sagt att jag VET det.

Allt jag skriver verkar onödigt... how come? Det finns inte ens uns av sanning eller något som stämmer in i det? Eller saker som är värda att tänka över?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag vet inte. Det tar emot. Jag har försökt förstå i flera år varför det är så svårt, eller vad det är som är svårt. Men jag kommer liksom inte fram till något. Jag har svårt att ta tag i saker. Det gäller inte att bara ta mig iväg utan liksom att diska, komma ihåg saker osv.

Men hur känns det då när du har lyckats ta tag i det du behövde? Och hur känns det om du inte orkat/velat göra det du behövde? För egen del känner jag t.ex. nedstämdhet när jag inte har gjort det jag skulle ha behövt göra, och det kan peppa mig att ta tag i det nästa gång. Du måste ju hitta något som peppar dig att komma igång och ta tag i det, så du får in vanan och inte faller tillbaka.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp