Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Hur kan hon veta att ni är bättre lämpade än andra sökande när hon inte ens vet vilka de andra sökandena är?

För att hon väljer och vrakar friskt bland alla som söker jobb? Sen vet hon ju hur vi är som personer och jag är uppväxt med henne på alla hennes olika jobb och fått hjälpa till oerhört mycket plus att jag fick bra omdöme när jag hade sommarjobb. Dessutom har jag hört, inte bara från henne, att både jag och min pojkvän borde jobba inom vården.

Hur kan hon veta att ni är lämpade när hon inte ens vet om ni klarat utbildningen än?

Hur ska jag kunna veta det?



Och varför vart du så upprörd över detta?
Är inte det bra att ha kontakter? Sen spelar det väl ingen roll om det är en familjemedlem, vän eller vad som?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du har inte sökt läkarhjälp för att du får feber utav att gå upp 8.30 (som faktiskt inte är speciellt tidigt)? Känns inte sunt att få feber för att man måste passa en tid? Hur ska det då gå att jobba sen? När du måste sova 16h efteråt?

Jaså, har jag inte? Nä okej, det trodde jag att jag hade, men okej...
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Läs om. Avslutade med ett ?. Så det var faktiskt en fråga. Vad säger läkaren om det då? Att du får feber och måste sova efter att ha gått upp 8.30?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag är inte upprörd alls, men det känns antingen helt orealistiskt eller bara väldigt oproffsigt av din morsa.

För att hon väljer och vrakar friskt bland alla som söker jobb?
Men de har ju för guds skull inte ens skickat in ansökningarna än :p Hon vet ju inte NU vilka andra som söker tjänsterna när ni vill ha jobb, alltså kan hon inte garantera er ett jobb. Det kan hända att det är andra som söker som är avesvärt bättre lämpade; kanske för att de förutom utbildning faktiskt också har erfarenhet av att jobba inom vården.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Å andra sidan finns det otroligt många som arbetar inom vården, och hur gärna din mamma skulle vilja tror jag inte att hon skulle kunna anställa någon som har så lite erfarenhet som en nyutexaminerad, om det var någon mer erfaren som också sökte jobbet, kanske rent av flera som är mer erfarna och kanske också har specialkunskaper som inte ni besitter. Tror inte att hon skulle kunna motivera ett sådant beslut för sin chef.

Självklart!
Nej hon är väldigt noga med vilka hon anställer. Hon skulle aldrig anställa någon hon känner inte passar inom hennes område, alternativt skickar vidare till någon av hennes kollegor. Och självklart anställer hon ju folk som har mer erfarenhet och är duktigare än mig och min pojkvän. Såklart.



Men 30% då?
Det kommer nog bli en chock för dig om du ska gå från att ta hand om hästen och plugga en timme om dagen, till att börja jobba heltid när du är färdigutbildad, om du inte gör något mer däremellan :)
Ett jobb skulle ju också innebära rutiner, vilket du verkar behöva hjälp med för att få din vardag att fungera.

Jo jag förstår ditt tankesätt. Men jag vet att ingen skulle ha råd att anställa mig nu, så ostabil som jag är. Och jag vill inte utsätta mina kommande kollegor/chef för det. Men jag har lite planer på det också, och förhoppningsvis får jag igenom det. Men det tar jag då isåfall :p
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Läs om. Avslutade med ett ?. Så det var faktiskt en fråga. Vad säger läkaren om det då? Att du får feber och måste sova efter att ha gått upp 8.30?

Aha, sorry, missade frågetecknet.

Jag har bara träffat praktarsel (ursäkta ordvalet men så är det tyvärr) till läkare, undantagsvis dom som inhyrda. Men jag har en inbokad läkartid om några veckor då jag ska ta upp allt (har fört matdagbok, sömndagbok och varit oerhört noga med att skriva ner allt). Hittils säger min läkare att det beror på mediciner och alla läkare skyller på varandras mediciner. Suck...
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag är inte upprörd alls, men det känns antingen helt orealistiskt eller bara väldigt oproffsigt av din morsa.

Du får tycka det om du vill, dock förstår jag inte varför. Men jag är lite dålig på att förklara och uttrycka mig så att andra ska förstå hur jag menar. Så jag vet inte riktigt... Oproffsig är hon inte iallafall. Och det säger jag som sagt inte bara för att hon är min mamma.

Men de har ju för guds skull inte ens skickat in ansökningarna än :p Hon vet ju inte NU vilka andra som söker tjänsterna när ni vill ha jobb, alltså kan hon inte garantera er ett jobb. Det kan hända att det är andra som söker som är avesvärt bättre lämpade; kanske för att de förutom utbildning faktiskt också har erfarenhet av att jobba inom vården.

Alltså, grejen är den att just mamma får ju inte anställa oss. Det är ju inte direkt bra att ha sin mamma (eller svärmor) som chef. Men hennes kollegor, chefs kollegor osv har hon ju god kontakt med som jag också känner väldigt bra. Så det gäller inte direkt 2 gruppboenden här i stan utan vi kanske pratar om ... ett 20-tal eller ännu mer. Jag vet inte riktigt. Just min mamma har hand om kanske 8 ställen (plus en massa annat jag inte ens hänger med i) runt om i Uppsala och det är ju bara en liten pyttedel av hur många ställen det finns. Och nu snackar jag inte heller om bara gruppbostäder för funktionshindrade utan sjukhus, äldrevård, psyk osv. Och jo, oftast finns det alltid jobb inom vården.

Och självklart skulle hon inte anställa oss bara för att vi känner varandra utan självklart väljer hon ju dom hon tycker passar bra. Men det borde ju vara självklart ;)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Och nu snackar jag inte heller om bara gruppbostäder för funktionshindrade utan sjukhus, äldrevård, psyk osv.
Okej, ja, alltså det är ju väldigt olika hur det är att arbeta inom de olika falangerna inom vården. Innan man testat är det ju svårt att veta om man överhuvudtaget tycker om det eller passar för det. Därmed kan urvalet bli än mer begränsat när man faktiskt ska jobba.

Oavsett tycker jag att det är väl kaxigt att tro att man är garanterad jobb nånstans bara för att ens morsa känner folk. Särskilt om man aldrig tidigare jobbat heltid eller provat på yrket (men det kanske du har?).

Och självklart skulle hon inte anställa oss bara för att vi känner varandra utan självklart väljer hon ju dom hon tycker passar bra. Men det borde ju vara självklart
Ja, för mig är det självklart. Därför kan hon även tycka att nån annan passar bättre och därför hellre anställa den.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Okej, ja, alltså det är ju väldigt olika hur det är att arbeta inom de olika falangerna inom vården. Innan man testat är det ju svårt att veta om man överhuvudtaget tycker om det eller passar för det. Därmed kan urvalet bli än mer begränsat när man faktiskt ska jobba.

Falanger? Betyder inte det "utlänning" på thailändska? :p

Precis, vi kommer ju inrikta oss på olika delar inom vården och det är ju svårt att veta vad som passar än bäst. Jag vet med mig att jag nog skulle trivas mer med äldre, på ett lugnare ställe, än till exempel på akuten eller på psyk. Men det kan jag ju inte veta till 100% utan får helt enkelt känna av. Kanske passar jag perfekt på ett ställe som jag idag inte alls tror att jag passar på? Det är ju tur att man faktiskt får prova på olika inriktingar på utbildningen och det ska bli jätte roligt :).


Oavsett tycker jag att det är väl kaxigt att tro att man är garanterad jobb nånstans bara för att ens morsa känner folk. Särskilt om man aldrig tidigare jobbat heltid eller provat på yrket (men det kanske du har?).

Jag förstår att det kanske låter kaxigt. Det var inte så jag menade. Jag förklarade mig lite dåligt där tror jag. För jag hade inte för avsikt att det skulle låta kaxigt. Nej jag har aldrig jobbat heltid (eller jo, på mitt sommarjobb). Äldrevård för funktionshindrade var sommarjobbet. Och jag stormtrivdes faktiskt. Det är därför jag just är inne på just det området.


Ja, för mig är det självklart. Därför kan hon även tycka att nån annan passar bättre och därför hellre anställa den.

Självklart. Och det var ju precis det jag skrev. Självklart anställer hon ju dom som passar bäst!!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det låter inte som att man är riktigt lämpad att jobba inom vården om man får feber av att gå upp 08:30 :cool:
Bara den grejen får mig att tro att det finns sökande som passar bättre för jobbet - dotter eller ej.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det låter inte som att man är riktigt lämpad att jobba inom vården om man får feber av att gå upp 08:30 :cool:
Bara den grejen får mig att tro att det finns sökande som passar bättre för jobbet - dotter eller ej.

Jag har inte sagt något annat :cool:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Olika områden inom vården menade jag. Thailändska pratar jag inte.

I övrigt orkar jag inte förklara mig mer.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det kan hända att Saeta, när hon blir så att säga tvingad till det, vänjer sig vid att gå upp i normal tid. Många har svårt när de inte har någon fast tid men kommer sedan in i det när de måste.

Det finns ingenting som säger att det inte kan vara så för TS, även om TS naturligtvis får kämpa mer än en person som faktiskt är van vid att jobba.

Jag personligen skulle inte vilja anställa någon som under så lång tid bara varit hemma.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag personligen skulle skämmas om mamma rekommenderade mig till sin chef eller kollegor, och så kan inte jag jobba för att jag får feber utav att gå upp 8.30.
Vilka tider hade du tänkt jobba? Morgnar går väl bort antar jag.
Inom sjukvården jobbar man ofta skift. Kväll-morgon-kväll-morgon osv...
För att dom sjuka ska få träffa samma vårdare.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Haha tror du att det bara är chefer som bestämmer vem som ska rekryteras till en arbetsplats? Det beror nog mycket på var man jobbar men så är det INTE där jag jobbar.

Men nej, jag är inte chef nej. Jag tror dock inte att jag är den enda som skulle dra mig för att anställa nån som har uttalade problem med att gå upp på mornarna och inte sova bort hela dagarna.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag personligen skulle skämmas om mamma rekommenderade mig till sin chef eller kollegor, och så kan inte jag jobba för att jag får feber utav att gå upp 8.30.
Vilka tider hade du tänkt jobba? Morgnar går väl bort antar jag.
Inom sjukvården jobbar man ofta skift. Kväll-morgon-kväll-morgon osv...
För att dom sjuka ska få träffa samma vårdare.

Alltså, eftersom det inte är aktuellt idag så kan jag inte svara på vilka tider jag hade tänkt jobba. Jag har liksom precis börjat plugga, och jag måste ju ta mig igenom det först. SEN får jag väl tänka på jobb. Ett steg i taget liksom ;)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men du, vad är det som säger att TS inte kommer kunna jobba mornar sen? Allt är ju en vanesak. När jag fick mitt jobb som krävde att jag gick upp 03.15 så spydde jag på mornarna i början, var inte ett dugg van vid att gå upp så tidigt. Men vafan, man lär sig, man vänjer sig. Det kan TS också göra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp