Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Det jag reagerar på är att TS har en tämligen udda agenda samt dygnsrytm. Så udda att ett heltidsjobb i nuläget känns i princip omöjligt.
Det är tämligen ovanligt att bli fysiskt sjuk av att gå upp tidigt, det är även ovanligt att ha så pass lite att göra dagtid.

Det låter ungefär som min fars vardag. Han är över 50, sjukpensionerad och svårt MS-sjuk.

Edit: Nu såg jag efteråt att "i nuläget" inte är aktuellt. My bad. Som niphredil säger så kanske du kan träna upp förmågan att gå upp tills dess att det är dags att släpa sig upp 08:30. Förlåt för sarkasmen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Haha tror du att det bara är chefer som bestämmer vem som ska rekryteras till en arbetsplats? Det beror nog mycket på var man jobbar men så är det INTE där jag jobbar.

Det har jag ingen erfarenhet av. Det enda jag vet är hur dom jag känner jobbar. Men det är väl som du säger att det beror väl på arbetsplats osv. Jag har liksom ingen aning om det.


Men nej, jag är inte chef nej. Jag tror dock inte att jag är den enda som skulle dra mig för att anställa nån som har uttalade problem med att gå upp på mornarna och inte sova bort hela dagarna.

Jag har inte sagt att någon kommer anställa mig om jag har samma problem då, vad har du fått det ifrån?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men du, vad är det som säger att TS inte kommer kunna jobba mornar sen? Allt är ju en vanesak. När jag fick mitt jobb som krävde att jag gick upp 03.15 så spydde jag på mornarna i början, var inte ett dugg van vid att gå upp så tidigt. Men vafan, man lär sig, man vänjer sig. Det kan TS också göra.

Precis, det blir ju en vanesak.
Jag tror också att jag kommer kunna lära mig.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ah så du tänker att du ska hinna vända detta innan du börjar jobba? Jamen dåså, då är det ju bara att sätta igång!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jo jag förstår ditt tankesätt. Men jag vet att ingen skulle ha råd att anställa mig nu, så ostabil som jag är. Och jag vill inte utsätta mina kommande kollegor/chef för det. Men jag har lite planer på det också, och förhoppningsvis får jag igenom det. Men det tar jag då isåfall :p

Du kanske skulle bli stabil av ett jobb?
Jag var också inne i en down-period, visserligen inte så lång som din och utan någon diagnos, eller något att diagnostisera (för du ska väl på utredning om för ADD?), vilket säkert påverkar men.. Jag fick en otrolig spark i baken av att börja jobba, få rutiner etc.
Gick från att somna 03 och vakna 14 till att börja jobba 06 och sluta 15 = hade ändå hela eftermiddagen på mig att hinna med hästar och dylikt, och somnade med ro i kroppen kl 22.
Avsaknaden av rutiner gjorde att jag mådde väldigt dåligt, och då är jag ändå inte särskilt mycket av en rutinmänniska när jag väl har koll på läget.

Om du hittar ett jobb du trivs med kan jag garantera att du kommer få ökat självförtroende, betydligt bättre vanor, troligtvis en hel drös med arbetskollegor och vänner (på de flesta arbetsplatser har man ju arbetskamrater), må bättre överlag och dessutom tjäna pengar och få ett bättre cv.

Du kunde ju få sommarjobb utan gymnasieutbildning, kan du inte hoppa in som vikarie där? Det kanske börjar successivt med några timmar i veckan bara?
Jag känner till flertalet personer som jobbar med t ex barn som inte har någon utbildning alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ah så du tänker att du ska hinna vända detta innan du börjar jobba? Jamen dåså, då är det ju bara att sätta igång!

Ja men gud ja, det är klart jag ska :P inte sjutton kommer jag orka vända allt på en dag, hehe xD
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag måste säga att jag håller med niphredil...

Och sedan tillägga, förlåt om detta låter hårt men du framstår som en riktig skitunge :eek: Denna tråd kanske är totalt missvisande och inte framställer dig korrekt. Men utifrån den information som finns i tråden kan man kort konstatera att du inte är en person jag skulle skulle anställa, eller ens jobba tillsammans med (om jag nu var chef). Det finns tusen, åter tusen ambitiösa arbetsvilliga unga människor som inte får feber av att gå upp tidigt som skulle gå före alla dagar i veckan!

Och nej, det är inte så jäkla härligt att gå upp tidigt på morgonen och det finns säkert många som känner sig halvsjuka, men dom tar sig upp ändå och arbetar.

Jag skulle råda dig att ta dig en funderare... för om du inte börjar lära dig nu så kommer du förmodligen få en rejäl smäll när du kommer ut i "riktiga livet", där du tvingas försörja dig själv och inte kan snylta på föräldrar (eller ännu värre, din pojkväns föräldrar!).
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du kanske skulle bli stabil av ett jobb?
Jag var också inne i en down-period, visserligen inte så lång som din och utan någon diagnos, eller något att diagnostisera (för du ska väl på utredning om för ADD?), vilket säkert påverkar men.. Jag fick en otrolig spark i baken av att börja jobba, få rutiner etc.

Mjo :) det är nog mycket möjligt att det är så. Aa, står i kö för utredning men kötiden är så jäääääkla lång. 2 år. Men jag har väl kommit en liten bit på väg iallafall. Och jag tror att, om jag får diagnosen fastställd, att det är lättare för arbetsgivaren som anställer mig att förstå också. Min psykolog på NPF sa något om det. Fast jag är lite trögfattad så jag kanske fattade helt fel hehe.


Gick från att somna 03 och vakna 14 till att börja jobba 06 och sluta 15 = hade ändå hela eftermiddagen på mig och somnade med ro i kroppen kl 22.
Avsaknaden av rutiner gjorde att jag mådde väldigt dåligt, och då är jag ändå inte särskilt mycket av en rutinmänniska när jag väl har koll på läget.

Vad skönt att du klarade av det och att det känns bra! :)
Det ger ju hopp åt mig med :P


Om du hittar ett jobb du trivs med kan jag garantera att du kommer få ökat självförtroende, betydligt bättre vanor, troligtvis en hel drös med arbetskollegor och vänner (på de flesta arbetsplatser har man ju arbetskamrater), må bättre överlag och dessutom tjäna pengar och få ett bättre cv.

Det håller jag med om! Vet av erfarenhet när jag hade praktik i en blomsterbutik att jag mådde så himla mycket bättre. Trivdes sjukt mycket och även fast jag inte fick vänner (dom som jobbade var pensionärer) som jag kunde umgås med så trivdes jag och det vart ju mycket lättare.

Så enligt mig och min erfarenhet så tror jag att själva uppgifterna på arbetet kvittar, huvudsaken är att man trivs och har kul med sina kollegor.


Du kunde ju få sommarjobb utan gymnasieutbildning, kan du inte hoppa in som vikarie där? Det kanske börjar successivt med några timmar i veckan bara?
Jag känner till flertalet personer som jobbar med t ex barn som inte har någon utbildning alls.

Nej tyvärr går inte det nu, men annars hade jag nog kunnat göra det :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

När det gäller kommun o landsting så lär de få problem med facket om de anställer outbildad personal framför utbildad.
Jag skulle aldrig anställa någon som inte redan visat att den kunde arbeta, dvs sköta tider.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Och sedan tillägga, förlåt om detta låter hårt men du framstår som en riktig skitunge :eek: Denna tråd kanske är totalt missvisande och inte framställer dig korrekt. Men utifrån den information som finns i tråden kan man kort konstatera att du inte är en person jag skulle skulle anställa, eller ens jobba tillsammans med (om jag nu var chef). Det finns tusen, åter tusen ambitiösa arbetsvilliga unga människor som inte får feber av att gå upp tidigt som skulle gå före alla dagar i veckan!

Ehh, okej. Det var ju precis det jag vill höra också. ÅH så peppande när man dagligen kämpar för att orka leva, och få höra av någon helt randomperson att man framstår som en riktig skitunge. Kul, väldigt. NOT! :mad:


Och nej, det är inte så jäkla härligt att gå upp tidigt på morgonen och det finns säkert många som känner sig halvsjuka, men dom tar sig upp ändå och arbetar.

Nej, jag har aldrig påstått att det är härligt att gå upp tidigt.


Jag skulle råda dig att ta dig en funderare... för om du inte börjar lära dig nu så kommer du förmodligen få en rejäl smäll när du kommer ut i "riktiga livet", där du tvingas försörja dig själv och inte kan snylta på föräldrar (eller ännu värre, din pojkväns föräldrar!).

Men om jag har föräldrar jag FÅR "snylta" av då? Vem bryr sig om hur andra försörjer sig? Det var det här jag menade när jag skrev tidigare i tråden. Jag vill inte gå in på min ekonomi eller blanda in min pojkvän i det här för det blir bara ännu mer kalabalik på buke då. Folk här verkar bli riktigt provocerade.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

När det gäller kommun o landsting så lär de få problem med facket om de anställer outbildad personal framför utbildad.
Jag skulle aldrig anställa någon som inte redan visat att den kunde arbeta, dvs sköta tider.

Ja men precis.
Såklart att folk som har utbildning går före dom som inte har utbildning.
Men det har jag ju sagt tidigare också :P.
Tider sköter jag, kommer aldrig för sent eller liknande.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja men precis.
Såklart att folk som har utbildning går före dom som inte har utbildning.
Men det har jag ju sagt tidigare också :P.
Tider sköter jag, kommer aldrig för sent eller liknande.

Hur menar du att det här hänger ihop med att din pojkvän försöker väcka dig i flera timmar utan att du vaknar?
Rimmar väldigt illa i mina öron.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Hur menar du att det här hänger ihop med att din pojkvän försöker väcka dig i flera timmar utan att du vaknar?
Rimmar väldigt illa i mina öron.

Ja, jag jobbar ju inte just nu och då har jag inga tider att passa.
Men när jag är vaken och har tider typ på eftermiddagarna (jag bokar bara in möten på eftermiddagarna) så passar jag ju tiderna. Kommer hellre för tidigt än för sent, och så har jag varit hela mitt liv.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det kan hända att Saeta, när hon blir så att säga tvingad till det, vänjer sig vid att gå upp i normal tid. Många har svårt när de inte har någon fast tid men kommer sedan in i det när de måste.

Som en liten inflikning bara så var jag helt död de första 2 veckorna jag började jobba dagtid 07-16 nu den här hösten. Nytt jobb, nya kollegor, ny miljö men framförallt tider jag inte jobbat på över ett år gjorde att jag var astrött dygnet runt. Hur mycket jag än sov var jag ändå alltid utpumpad.

Och då är jag inte heller någon som är ovan att kliva upp, börja tidigt eller arbeta hårt. Bara det att jag (och säkert många med mig) blir ansträngda vid nya situationer och nya arbeten. Jag blir även trött när jag är inaktiv och sysslolös.

Bara en liten input.

Till TS: Det är helt okej att vara dödstrött ibland. Jag tycker snarare det är konstigt om man inte är det emellanåt. Skulle satsa på att det är din inaktivitet som gör dig trött.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men om jag har föräldrar jag FÅR "snylta" av då? Vem bryr sig om hur andra försörjer sig? Det var det här jag menade när jag skrev tidigare i tråden. Jag vill inte gå in på min ekonomi eller blanda in min pojkvän i det här för det blir bara ännu mer kalabalik på buke då. Folk här verkar bli riktigt provocerade.

Fast alltså, har man föräldrar som vill sponsra en så tycker jag att det är helt ok.

Mina föräldrar betalar t ex mitt boende och en del av min mat, jag pluggar 100% och har två extrajobb som det ser ut nu. Inget lån, men studiebidrag.
Det är inga större kostnader (för dom), och dom vill gärna göra det, så jag låter dom hållas, även om jag skulle klarat mig på de kronorna jag får ihop :p
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja, jag jobbar ju inte just nu och då har jag inga tider att passa.
Men när jag är vaken och har tider typ på eftermiddagarna (jag bokar bara in möten på eftermiddagarna) så passar jag ju tiderna. Kommer hellre för tidigt än för sent, och så har jag varit hela mitt liv.

Jo, bokar man bara in möten på em så kan man ju sova halva dagen.
Tyvärr kommer den grejen inte hålla livet ut, men ja.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast alltså, har man föräldrar som vill sponsra en så tycker jag att det är helt ok.

Mina föräldrar betalar t ex mitt boende och en del av min mat, jag pluggar 100% och har två extrajobb som det ser ut nu. Inget lån, men studiebidrag.
Det är inga större kostnader (för dom), och dom vill gärna göra det, så jag låter dom hållas, även om jag skulle klarat mig på de kronorna jag får ihop :p

Ja såklart! Jag tycker också att det är okej att sponsra om man har råd till det.
Nu tänker jag när jag själv får barn i framtiden. Att har vi råd så kommer vi självklart att hjälpa så mycket vi kan.

Jo men precis. Det är ju superbra om man har föräldrar som faktiskt har möjlighet att hjälpa till ekonomiskt. Det är självklart för mig att när jag väl får en stadig inkomst så kommer jag att betala tillbaka och hjälpa mina föräldrar. Det är väl lite det som är livets gång också. Beroende på hur stor ekonomi man har inom familjen såklart. Men nu när min mamma har råd att kunna hjälpa mig så kommer jag, när hon blir äldre, att hjälpa henne i vått och torrt. Men det hade jag ju gjort ändå även fast hon inte haft råd att stötta mig ekonomiskt nu.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jo, bokar man bara in möten på em så kan man ju sova halva dagen.
Tyvärr kommer den grejen inte hålla livet ut, men ja.

Näe, jag vet. Och jag har inte sagt något om det heller.
Men det är väl bättre att jag bokar in möten som jag VET att jag klarar av att gå på än att boka in möten tidigare som jag vet att jag kanske inte kommer iväg på? För misslyckas jag och inte kommer iväg tar det oerhört hårt på mitt självförtroende och så blir allt bara värre.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men om jag har föräldrar jag FÅR "snylta" av då? Vem bryr sig om hur andra försörjer sig? Det var det här jag menade när jag skrev tidigare i tråden. Jag vill inte gå in på min ekonomi eller blanda in min pojkvän i det här för det blir bara ännu mer kalabalik på buke då. Folk här verkar bli riktigt provocerade.

Grejen för mig och många andra är att klara sig själv. Veta att ja, även om man gör slut med pojkvännen eller om föräldrarna omkommer i en bilolycka eller man bråkar med sin farmor så man blir avskriven ur testamentet så klarar man sig ändå. Man kan ta hand om sig själv.

Är man beroende av att andra ska försörja en är man hela tiden i underläge.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Grejen för mig och många andra är att klara sig själv. Veta att ja, även om man gör slut med pojkvännen eller om föräldrarna omkommer i en bilolycka eller man bråkar med sin farmor så man blir avskriven ur testamentet så klarar man sig ändå. Man kan ta hand om sig själv.

Är man beroende av att andra ska försörja en är man hela tiden i underläge.

Nu strävar jag ju efter att kunna klara mig själv. Men det trodde jag var självklart:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp