Varför kan inte hästköpare vara ärliga?

Jag tror inte att en köpare som prutar heller absolut räknar med att få hästen eftersom man alltid spelar ett vågspel när man prutar. Kommer någon och bjuder mer och är en minst lika bra köpare som en själv, så går förstås hästen till den personen.

Men i grund och botten så var det inte av den anledningen som jag skrev att man visst kan pruta vid första telefonsamtalet. Jag har inte heller ifrågasatt er, uppfödares, seriösitet eller förmåga att sälja hästar för rätt pris eller till rätt köpare. Däremot konstaterar jag att det finns fina hästar att köpa som man faktiskt kan pruta på, att man kan missa passande hästar om man inte vågar ringa och fråga trots att man inte har precis så mycket pengar som det står i annonsen. Oavsett vad ni tyckerm, så är det sant och jag vore dum, som köpare, att låta sådana chanser gå förbi.

Beträffande att sälja sin egen häst innan man kan köpa en ny så tycker jag däremot att det är rent av befängt att bli upprörd över något sådant. En häst är en dyr investering för de allra flesta människor. Man har inte så mycket pengar drällandes i regel utan om man av någon anledning vill byta upp sig så kan man behöva sälja sin gamla häst innan man köper ny. Ibland står den rätta hästen framför näsan innan den gamla är såld.
Än en gång: om man måste sälja innan man kan köpa, så kan man inte heller räkna med att hästen man tänkt köpa finns kvar när man väl sålt sin och har pengarna i handen. Men varför blir NI upprörda över det?? Den som har mest att förlora i detta fall är köparen som måste sälja häst först. Ni har ju all rätt och tid i världen att sälja till någon annan om det dyker upp någon passande under tiden.

Det här luktar lite "Jag har inget att göra i mitt liv mer än att bli upprörd över småsaker". Och nu har jag börjat jobba igen så jag har definitivt mer att göra i mitt liv än att förundras över märkliga och lite von Oben-inställningar som jag läst här. Men lite intressant och spännande att dyka in i några (förhoppningsvis få) människors värld där alla har pengar och väger sina ord på guldvåg för att inte stöta sig med ömfotade hästförsäljare.
Det finns SÅ MÅNGA andra säljare som kan ta en rak fråga och naturligt besvara den som en sådan utan att ta illa upp. Tur att de är i majoritet, enligt min erfarenhet!

Det här luktar lite "Jag har inget att göra i mitt liv mer än att bli upprörd över småsaker". Och nu har jag börjat jobba igen så jag har definitivt mer att göra i mitt liv än att förundras över märkliga och lite von Oben-inställningar som jag läst här. Men lite intressant och spännande att dyka in i några (förhoppningsvis få) människors värld där alla har pengar och väger sina ord på guldvåg för att inte stöta sig med ömfotade hästförsäljare.
Det finns SÅ MÅNGA andra säljare som kan ta en rak fråga och naturligt besvara den som en sådan utan att ta illa upp. Tur att de är i majoritet, enligt min erfarenhet!

Det du kallar "bli upprörd över småsaker" kan, om man inte lärt sig tackla det på ett extremt tidsparande sätt, uppta flera heltidstjänster.

Att slösa långa telefonsamtal och hästvisningar på köpare som ändå inte är seriösa eller har pengar att handla för är inte så konstruktivt. Du ser det ur perspektivet att du är EN person som har rätt att ringa och pruta och titta på hästar du inte har pengar till eller möjligen får pengar till om ett halvår när du sålt din egen.

Sätt det i perspektivet att som säljare kan man få 50 sådana samtal per dygn.

Om man inte snabbt avslutar de oseriösa så skulle man inte göra annat än att prata med och visa hästar för pseudospekulanter.

Jag blir inte upprörd. Jag konstaterar bara att den här personen inte är värd att lägga tid på så jag tar mig friheten att avsluta sådana samtal och lägga min tid på annat, tex att jobba och försörja hästarna ;)

Även om man sållar hårt så tar det lång tid att hitta rätt matchning mellan häst och köpare. För en riden häst är som tidigare sagt genomsnittstiden ett år, och då ingår åtskilliga "gratisläger" och otaliga testsituationer för båda parter. Dessutom har jag ett års fri uppföljning med tillridning/lektioner vid behov.

Man vill inte lägga ner så mycket arbete på någon som i slutändan ändå inte tänker betala det hästen gott och väl är värd :smirk:

Och som Inte_Ung mycket riktigt påpekar, det skulle vara mer "lönsamt" ur ekonomisk synvinkel att slakta hästen och lägga all tid man ägnar åt att sälja den på lönearbete istället.

Tim

Tack, Silverkedjan, det var det mest informativa svaret jag fått, som givit en bra bild av din situation utan att någon blivit kallad för något negativt och trist.

Jag förstår din situation, även om den till stor del hör till rollen som säljare - den tristare biten, kan jag tänka iallafall när tiden du lägger ner inte ger någon resultat i slutändan.

Men håll med om att en fråga i det inledande telefonsamtalet måste bespara mycket tid. Där har du då en chans att tacka nej redan där. Jag förstår verkligen att du inte vill ha hem en massa folk på provridning, som senare inte visar sig ha råd med hästen. Speciella "dealer" bör ha diskuterats och godkänts tidigare per telefon.

Så, jag förstår dig, men ur köparens synvinkel måste jag ha rätt att ringa och fråga. Det du kan göra för att förhindra samtal du inte vill ha, är att uttryckligen skriva i annonsen att dina priser inte är prutbara och att tidigt klargöra per telefon att du endast är intresserad av kontant betalning direkt vid affär.
Många andra säljare kan tänka sig avbetalning och prutning, så du måste se att det finns fler sätt att göra affärer. Säkert har det att göra med antalet hästar man säljer snarare än hur seriös eller oseriös säljaren är.

Det är helt OK att undanbe sig vissa sorters samtal, men jag tycker att det inte är rättvist att dela upp i seriösa/oseriösa köpare/säljare på så sätt som skett i vissa delar av denna diskussion.

Vi har ett långt stycke på vår salusida om just priserna på hästarna. salulista

Du kan gärna titta där och säga vad du tycker, om något behöver förtydligas :bow: De enda "rabatterna" vi ger är när man köper fler hästar än en.

Det finns flera nyckelord i telefon där min erfarenhet säger mig att det inte är lönt att fortsätta samtalet. Dit hör "sommarponny", "till barnen", "xx spelar ingen roll bara den är billig", "på foder", "avbetalning", frågor bara om färgen, frågor bara om mankhöjd (cm spelar ingen roll på en islandshäst, hur stor den är att rida beror på andra faktorer) "gå ned på priset", "ska bara sälja min eksemhäst först" (marknaden för eksemhästar till överpris är inte direkt stor :smirk:) etc etc

Och obs att minst 95% av samtalen hör till denna kategori :crazy:

*luttrad*

Tim

:bow: :bow: :bow:

Det du kallar "bli upprörd över småsaker" kan, om man inte lärt sig tackla det på ett extremt tidsparande sätt, uppta flera heltidstjänster.

Att slösa långa telefonsamtal och hästvisningar på köpare som ändå inte är seriösa eller har pengar att handla för är inte så konstruktivt. Du ser det ur perspektivet att du är EN person som har rätt att ringa och pruta och titta på hästar du inte har pengar till eller möjligen får pengar till om ett halvår när du sålt din egen.

Sätt det i perspektivet att som säljare kan man få 50 sådana samtal per dygn.

Om man inte snabbt avslutar de oseriösa så skulle man inte göra annat än att prata med och visa hästar för pseudospekulanter.

Jag blir inte upprörd. Jag konstaterar bara att den här personen inte är värd att lägga tid på så jag tar mig friheten att avsluta sådana samtal och lägga min tid på annat, tex att jobba och försörja hästarna

Man vill inte lägga ner så mycket arbete på någon som i slutändan ändå inte tänker betala det hästen gott och väl är värd

Jag tror du tog orden ur munnen på mej precis.... ;) :bow: :bow:

Håller med många säljare, visst finns det skräck historier om oseriösa köpare. Men samtidigt vill jag stödja Geshira i dennes poängtering att som köpare måste man trots allt ha rätten att ställa frågor och att se sig om efter den absolut bästa mest passande hästen till sig själv. Har stött på säljare som blir SUPER sura när man har hittat en annan häst och ringt och sagt det till dom, att "tack så hemskt mycket för tiden, men har hittat en häst som trots allt passar bättre". Som säljare måste man trots allt inse att man inte har monopol på eller kan styra en ev. spekulant, och att detta dessvärre hör till spelets regler.
Har råkat ut för säljare som efter att man ringt och sagt att tack, men tyvärr har jag hittat en mer passande häst, och tackat för deras tid, sedan satt ut ny annons på hästen där det står "pga oseriös köpare", "pga strul med tidigare spekulant" osv. Hemskt missvisande och otroligt ledsamt att få höra måste jag säga, och inte ett uns sanning i, annat än att - somsagt - man hittat en mer passande häst.
Än en gång, visst finns det hemska spekulanter, men som säljare måste man lära sig att se objektivt på situationen och inte bli förbannad för att köpare anser sig ha hittat något bättre.
Vill samtidigt påpeka att jag noterat på sista tiden mellan bekanta och häst kretsar i största allmänhet, hur det verkar bli vanligare att köpare inte besiktar hästen eller finner det OK att en häst inte helt går igenom besiktning. Endera struntar de i besiktning då säljaren har papper på "nylig" besiktning. Eller så besiktas inte hästen förrän hemma med den nya hästen. Eller så köper man en häst som tex inte går igenom böjprov. Varför? Jag förstår bara inte resonemanget runt detta.det finns så många bra, friska hästar, varför köper man något som inte från början är helt friskt? Och skulle aldrig drömma om att genomföra köp och flytta hästen för att sen göra besiktning hemma. Hur bevisar man att fel/skada fanns innan hästen flyttades? Även om det går att bevisa är det en process som kan ta tid, och tänk så mycket krångel helt i onödan!

Måste bara få säga:

Herregud, Tim, vilka hästar!! Jag vill ha dem allihop.
Inte tusan tar du några överpriser där.

*suckar* jag kan inte annat än att hålla med Er än en gång!

Senast igår satt jag i telefon ganska länge med en tjej som för det första ringde på minna annons som inleds med "hopphäst" och en angiven hoppstam, när hon vill ha en dressyrhäst... (varför gör man det :confused:) Visst han kanske kan passa som dressyrhäst också, så varför inte. Men efter kanske en halvtimme i telefonen så kläcker hon ur sig att "Men ### kr har jag bara inte.." Och då står det ändå "LÄGST ### kr". Jag förstår helt enkelt inte varför man bemödar sig med att ringa och prata i en halvtimme då??? PÅ en häst som inte ens är utannonserad som det man söker till ett LÄGSTApris som är mer än man har råd med???
*suckar mer*

Samma visa igen!
Men jag måste bara få tala om något motsatt som hände mig för nån dag sedan. Hade en familj som kom för att titta på en treåring men som föll pladask och köpte ett av fölen istället. Dom skrev en check på engång och hämtar sin häst efter avvänjning. Det är en hästvan familj med många tävlingshästar och unghästar så fölet kommer att få det bra. Tänk om det fanns fler köpare av den sorten, då hade det varit lätt att vara uppfödare.
En sak till dom försökte inte pruta en krona heller, så det så!

Så en seriös hästköpare, det är någon med ett fett checkhäfte som köper en häst på rent infall?
Kunde inte låta bli! :devil:

....eller någon som känner igen en bra häst och ett utmärkt tillfälle när h*n får syn på det ;)

Och som dessutom är smart nog att betala den så den inte glider ur händerna. :bow:

Är det inte alltid så att den som säljer häst tycker att det finns fler oseriösa köpare, och den som söker häst tycker att det finns fler oseriösa säljare eftersom alla personer inte faller oss i smaken...

Men vem vet egentligen om den man väljer ut att överta ansvaret för en av ens älsklingar verkligen är den man trodde att det var! Kanske man skulle valt den som ville ha hästen på foder ett tag, kanske den bästa hade varit den som inte hade fullt så mycket kontanter...

Mina egna erfarenheter säger mig att INGEN av mina hästar lämnar min ägo utan att jag inspekterat stället där hästen ska bo, detta under minst en månads prövotid (så man kan göra oanmälda kontroller)! Det kan tyckas dyrt och besvärligt för säljaren, men är det verkligen bara pengarna som betyder något när ni säljer häst!? Dessutom vet då både säljare och köpare att det fungerar, detta innebär att alla parter blir nöjda och framför allt då hästen!

Är det inte bättre att hästen prövats en tid så man ser att den trivs på nya stället och med nya ryttaren! Att försöka med att folk ska komma och bo på plats och prova hästen är ju helt meningslöst! Hästen är ju hemma då och det finns inget som säger att hästen blir densamma på det nya stället!

Jag har två skräck-exempel för att visa vikten av att man ser till att allt fungerar innan man skickar iväg sin häst!
Vi sålde en liten ponny till en tjej som i princip köpte honom på telefon, det lät precis perfekt för vår lilla kille eftersom det fanns både barn och syskonbarn som längtade efter en liten ponny! Vi har inga barn kvar till att rida en B-ponny så vi ville ge honom ett bättre mer meningsfullt liv! Det var inget tal om att pruta utan de ville köpa till utrustning o allt, det kändes som jag hade hittat det perfekta hemmet och jag var verkligen nöjd!! - Tills jag såg honom på bild i Hästfynd där miljö- och hälsokontoret sökte människor som kände igen hästarna på bilderna eftersom de var hos en oseriös hästhandlare som inte gav dem mat och inte hade stallplats eller vindskydd i hagen! Detta knäckte mig totalt!!! Hade jag verkligen kunnat missta mig så oerhört! Efter att ha pratat med flera som drabbats så fick jag veta att det var på det sättet som de flesta blivit lurade! Men jag mådde inte bättre!

Mitt andra exempel är när jag sålde en ponny till en tjej jag kände lite grann. I det här fallet tvivlade jag inte på att köparen skulle ta god hand om hästen så det blev ett snabbt köp här också... Men ack så fel jag hade! När hästen flyttat till det nya stallet (o ägaren) blev den som förbytt! Den vantrivdes något hemskt och häst och ryttare kom inte överens för fem öre... Ändå hade hon varit hemma hos mig vid flera tillfällen och ridit hästen utan problem!

Så jag tycker att alla som ska sälja häst borde ta god tid på sig och verkligen kontrollera att det är det bästa tänkbara liv man ger sin häst!! Jag skulle hellre pruta några tusenlappar eller lämna den på hyrköp än att sälja den utan att veta hur den kommer att få det sen!! Det borde ligga i alla hästsäljares intresse!!!

Helt fel ute ;)

I de fall jag har gått på att låta hästen lämna gården utan betalt har jag mycket sällan fått några pengar.

Och en islandshäst förlorar OERHÖRT snabbt sina gångarter, en vecka utom min kontroll och jag kan stå med en värdelös grisepassare som kräver lång rehabilitering :mad:

Köparen får prova hur mycket som helst, vi åker iväg till kurser, andra platser etc, men jag släpper INTE kontrollen förrän köparen är godkänd och hästen betald. Man kan faktiskt godkänna köparens stall och hästhållning utan att släppa dit hästen först ;)

Det tar i genomsnitt ett år och många "gratisridläger" att hitta rätt köpare.

En seriös köpare skulle inte VILJA ta hem hästen utan att betala den först - man måste ju vara SÄKER innan hästen lämnar sitt hem, och man vill inte riskera att skada någon annans häst. Det är alltid en skaderisk vid insläpp i nya flockar etc.

Folk som vill "låna på prov" är helt enkelt inte tillräckligt säkra och motiverade att köpa just den här hästen.

Varför tror ni alltid att fattiga köpare är bättre än de som kan betala förresten ? Har det med svensk avundsjuka att göra ? Att man har sparat ihop tillräckligt med pengar tyder på ett ekonomiskt sinnelag eller en inkomst som är en NÖDVÄNDIGHET om man ska kunna ta bra hand om en häst.

Håller med fullständigt igen!
Har man inte pengar att köpa häst för, har man då verkligen pengar att ta hand om en häst? Det är ju inte gratis att ha häst och kan bli väldigt dyrt om man har otur.

Varför tror ni alltid att fattiga köpare är bättre än de som kan betala förresten ? Har det med svensk avundsjuka att göra ? Att man har sparat ihop tillräckligt med pengar tyder på ett ekonomiskt sinnelag eller en inkomst som är en NÖDVÄNDIGHET om man ska kunna ta bra hand om en häst.

Jag kan ju börja med att säga att jag inte tycker att prutning tyder på att man är fattig...Däremot är det inte det första jag säger när jag ringer på annonser. Nu i veckan blev jag uppringd av en människa som skulle sälja, jag har sett deras annonser och sade rent ut till henne att jag inte ringt på dessa för att priset var för högt för vad jag har satt som maxpris. Då var priset diskuterbart med rätt köpare (1/3 av ursprungspriset billigare). Och det var ingen "skithäst" som annonserades ut.

Däremot reagerar jag på köpare som vill köpa på avbetalning, ha prövomånad (skillnad om man köper från ett företag än från privatperson).

Vad är förresten en fattig köpare?

Faktum är att det är som så...att ska man lämna ut häst på avbetalning eller att man lånar ut häst före köp....så är gäller det att ha oerhört vattentäta avtal som inkluderar allt och även vitesföreläggande.Jag har lämnat ut en häst en gång på prov och säljaren skulle betala månaden därpå.

Vad fick jag för det? Jo en köpare som för det första försökte blåsa mej med en hemmabesiktning och menade på att min besiktning skulle varit en bluff och att hästen inte alls var så frisk som det stod i papperna.Denne personen utförde en egen besiktning i samband med att köpedatumet närmade sej.På denna korta tid hade de hunnit pressa denna unga häst så att han hade blivit halt på en månads tid.Ingen betalning inkom och ingen häst kom hem enligt avtalet.

Nej istället börjar denna person dels försöka pressa priset på hästen ytterligare eftersom den från att ha varit en frisk ung häst som debuterat med goda placeringar förvandlats til en mager halt krake på en månad.Sedan gav de mej ultimatum med att antingen sälja hästen för en spottstyver till dem eller betala för uppstallningen och skötseln för en månads tid(minst 4000 kr) annars skulle de inte lämna tillbaka hästen.

Vi åkte hela långa resan för att hämta hem honom...först så vägrade de att släppa honom när vi kom dit.Jag satte mej demostrativt på motorhuvuen och sa att vi åker inte därifrån förrän vi fått hästen med oss.6 timmar tog det...de hade kunder som skulle köpa häst där och det var väl lite väl pinsamt att ha oss där så till slut snäste gubbskrället att vi skulle lasta hästen och försvinna.Trots att vi hade papper med oss från advokaten och uppbackning av polis...så var det alltså så här svårt ändå!Tack vare vittnen,foton och film på hästen förutom besiktningen så lyckades vi reda ut allt.Våran tabbe var att vi inte hade satt något vitesföreläggande skrivet i kontrakt...

Har man en tidigare kund som köpt häst kan jag väl förstå det här med avbetalning, då många har svårt att få lån även om det blivit bättre idag.Men att skriva avtal utan vitesföreläggande ...ja det är en grej jag då sannerligen inte gör igen...

När det gäller hästar så kan de ju utnyttjas till ett syfte så länge de har dem...bråkar de med att lämna tillbaka dem så har de dem ännu länge och kan fortsätta rida dem.Jag har fått veta av advokaten att många har satt detta i system.När de till slut blir tvugna att lämna ifrån sej hästen efter utdragna månader med bråk...ja då gör de ett nytt avtal med någon annan...sedan är cirkusen igång igen.

....eller någon som känner igen en bra häst och ett utmärkt tillfälle när h*n får syn på det ;)

Och som dessutom är smart nog att betala den så den inte glider ur händerna. :bow:

Jaja, så den som betalar kontant, utan att pruta - vare sig det är ett oplanerat infallsköp eller inte, är intelligent, ansvarstagande, har gott ekomomiskt sinne och är därmed helt automatiskt en seriös hästköpare och en god hästhållare. :rofl:
:rofl:
:rofl:

Ni är väl för skojiga, Silverkedjan, Masse mfl.
En sådan trång liten värld ni lever i!!!!
Men det är väl klart att ni helst vill ha cash utan prut, annars vore ni inte affärsmänniskor. Men det vore tjusigare om ni stod för vad ni är och inte försökte framstå som så fantastiska och allvetande. Det är väl klart att ni gillar den hästköpare som betalar utan att knysta!

Fattar du inte?
Det är väl självklart att de gillar folk som betalar utan att knysta och det är väl självklart att de inte gillar den som ställer till minsta besvär vid en affär.

Det är väl bara att säga så: kul med folk som betalar och håller käften. Men att sedan tycka att alla som inte gör så är dumma, okunniga och oseriösa är helsjukt. Det är väl normalt att en hästhandlare och hästuppfödare vill ha enkla kunder, men att tro att alla som betalar direkt utan prut är smarta och seriösa...jaja...vill man tro så så kan man väl vara gud i sin lilla värld :p.

Jag tar ansvar för mina hästar oftast livet ut.

I ett helt år åtar jag mig alla problem som kan uppstå mellan häst och ryttare och bjuder på kurser och lektioner.

Då vill jag också kunna välja vilken typ av människor jag vill samarbeta med.

Sådana som förstår hästens värde och inte prutar på vare sig ett från början schysst pris eller senare på hästens omvårdnad.

Och nej, att man vill ha betalt för hästen innan den lämnar gården betyder inte att jag säljer hästar enligt "snabba klipp" modellen.

MÅNGA är de som fått vända på gårdsplanen för att de kommit med släp och kontanter och velat "ta med sig hästen direkt".

Jag vill ha bättre koll på köparna än så.

En gång till: Det tar i genomsnitt ett ÅR att sälja en häst. En tid då både köpare och säljare får övertyga sig om att det är rätt matchning INNAN hästen lämnar sin invanda flock.

Anar jag ett spår av avundsjuka i Puppans inlägg?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar