G
Geshira
Jag undrar vad alla de som argumenterar att hästen är precis ovanför deras maxpris och de därför ringer ändå för att det kanske går att pruta. Har man så liten marginal så att man inte själv kan höja taket om man hittar den verkliga drömhästen när man väl hittar den, ja då finns det inte några stora marginaler för hästhållningen heller.
Nu är vi inne på svart eller vitt igen. Tänk att det ska vara så svårt att se att det finns något däremellan också.
Det är sällan frågan om att hitta drömhästen. Så mycket pengar har jag inte, det kan jag konstatera. Det har väldigt få människor att de kan få precis allt de önskar av hästen de vill köpa, och sedan betala därefter.
Det är frågan om att hitta bästa möjliga häst för de pengar man kan ge. Detta är verkligheten för de allra flesta hästköpare även om jag förstår att uppfödarna/säljarna helst skulle vilja ha en köpare som betalar det de begär utan att knysta. Vem skulle inte vilja det, vare sig man säljer bil, hus eller begagnade möbler.
Ingen av de hästar jag någonsin köpt har varit drömhästar. En del har blivit det, i princip, men jag har inga GP-hästar, inga VM-hästar. Därför finns det även en väldigt vid skala av vad som är värt hur mycket. Skulle jag verkligen hitta drömhästen och det fattas 5000 kr så är det SJÄLVKLART att jag skulle ordna fram de sista 5000, men då det sällan är så så är det lättare att ringa vidare och hitta en som säljer en likvärdig häst för mindre pengar.
Som många konstaterat kan säljaren och köparen också ha olika åsikter om vad en viss häst är värd.
Säljaren har rätt att fortsätta hålla på sitt pris, men det ÄR fortfarande så att köparen även har rätt att fråga om priset är fast, eller om det går att diskutera.
Vad gäller marginaler för hästhållningen så är det befängt att anta att man inte skulle ha råd med de löpande kostnaderna om man inte vill ge en viss summa för en viss häst. Var ligger gränsen för den som "inte skulle ha marginaler" i vardagen? Alla som köper häst under 30 000? Alla som köper häst under 60 000? Att göra affärer har inget med detta att göra!