Varför kan inte hästköpare vara ärliga?

Jag undrar vad alla de som argumenterar att hästen är precis ovanför deras maxpris och de därför ringer ändå för att det kanske går att pruta. Har man så liten marginal så att man inte själv kan höja taket om man hittar den verkliga drömhästen när man väl hittar den, ja då finns det inte några stora marginaler för hästhållningen heller.

Nu är vi inne på svart eller vitt igen. Tänk att det ska vara så svårt att se att det finns något däremellan också.

Det är sällan frågan om att hitta drömhästen. Så mycket pengar har jag inte, det kan jag konstatera. Det har väldigt få människor att de kan få precis allt de önskar av hästen de vill köpa, och sedan betala därefter.

Det är frågan om att hitta bästa möjliga häst för de pengar man kan ge. Detta är verkligheten för de allra flesta hästköpare även om jag förstår att uppfödarna/säljarna helst skulle vilja ha en köpare som betalar det de begär utan att knysta. Vem skulle inte vilja det, vare sig man säljer bil, hus eller begagnade möbler.

Ingen av de hästar jag någonsin köpt har varit drömhästar. En del har blivit det, i princip, men jag har inga GP-hästar, inga VM-hästar. Därför finns det även en väldigt vid skala av vad som är värt hur mycket. Skulle jag verkligen hitta drömhästen och det fattas 5000 kr så är det SJÄLVKLART att jag skulle ordna fram de sista 5000, men då det sällan är så så är det lättare att ringa vidare och hitta en som säljer en likvärdig häst för mindre pengar.

Som många konstaterat kan säljaren och köparen också ha olika åsikter om vad en viss häst är värd.
Säljaren har rätt att fortsätta hålla på sitt pris, men det ÄR fortfarande så att köparen även har rätt att fråga om priset är fast, eller om det går att diskutera.

Vad gäller marginaler för hästhållningen så är det befängt att anta att man inte skulle ha råd med de löpande kostnaderna om man inte vill ge en viss summa för en viss häst. Var ligger gränsen för den som "inte skulle ha marginaler" i vardagen? Alla som köper häst under 30 000? Alla som köper häst under 60 000? Att göra affärer har inget med detta att göra!

Tillgång och efterfrågan styr ju marknadsvärdet. :)

OBS! Jag hör inte till telefonprutarna, med undantag för en annons där säljarens beskrivning av hästen i mitt tycke inte överensstämde med priset

Det är väl okej att pruta på en häst som ligger orimligt högt över marknadsvärdet...man har ju sitt sunda förnuft att gå efter förhoppningsvis. ;)

Jag tyckte att uppfödaren hade satt ett skäligt pris utifrån de kostnader de hade haft för hästen och den uppväxt och utbildning han hade fått. Förmodligen blev det en förlustaffär för dem ändå

Ja när det gäller hästar så är det i regel aldrig någon vinst att tala om.Det är så pass dyrt att föda upp en häst och även att utbilda hästen.Ja antagligen blev det en förlustaffär för dem ändå,men du tänker ju på ett sunt sätt. ;) :)

Jag undrar vad alla de som argumenterar att hästen är precis ovanför deras maxpris och de därför ringer ändå för att det kanske går att pruta. Har man så liten marginal så att man inte själv kan höja taket om man hittar den verkliga drömhästen när man väl hittar den, ja då finns det inte några stora marginaler för hästhållningen heller

:bow: :bow: :bow:

Som köpare blir jag irriterad över alla annonser utan pris. Jag vill kunna ringa på de hästar jag anser mig ha råd med.

Så sant som det är sagt! Varför inte ha obligatorisk prissättning i tidningar etc? Bara här kan man undvika ett flertal irriterande samtal ifrån dem som ändå inte har råd.Jag sätter alltid ut pris på mina hästar!Dessutom är det irriterande som köpare att behöva ringa runt och fråga och konstatera att den där hästen kanske ligger 20 000 kr över vad man hade tänkt sej att ge. ;) :)

Många av de som säljer hästar (nu har jag mestadels pratat med privatpersoner) lever i en drömvärld när det gäller sina hästars värde

Det finns det säkert...men räknar man som så att hästen man funderar på kanske är ett föl efter en seminhingst,ja då får man räkna att dennes omkostnader ligger på ca 25 000 kr i snitt ungefär.Så att bara tillverka ett föl efter en seminhingst som säljs för 25 000 kr...ja då handlar det om noll i förtjänst ändå.Man inser nog inte detta som hästköpare om man inte sätter sej ner och verkligen ser sanningen i vitögat och beräknar alla omkostnader.

Att sedan ha denna häst kostar ungefär 4-5000 kr per år med alla omkostnader(räknat på hbl).Så en rimlig höjning UTAN beräknad förtjänst för arbetstimmar så bör hästen kosta minst 5000 kr till för varje år.Dvs en åring 30,en tvååring 35 och en treåring 40 och då räknat helt utan förtjänst...sedan ska man tänka på att det faktiskt finns dem som försöker leva på detta(hur nu någon kan göra det för det övergår mitt förstånd...då ska man lägga till förtjänst på arbetstimmar etc).Sedan har vi resten av bitarna som kommer med åldern...inridning, prestation på treårstest,utbildande och tävlande av hästen. ;) :)

Jag skulle ju börja ifråga min prissättning om jag som uppfödare/säljare ständigt får folk som vill pruta på priset

Ja nu hör det inte till vanligheten att folk prutar på mina föl utan det här har mer drabbat bekanta till mej i högre grad.Tyvärr är det så att priserna verierar så oerhört...då har vi de som säljer hästan utan papper som tror att de ska ha lika mkt betalt som de med papper...där hästen inte alls kostat detsamma att producera fram som föl.Samtidigt så verkar folk tro att de ska ha hästar med bra stam för samma pris som en som är utan någon som helst härstamning.

Tyvärr har detta gått så långt att jag vet en som beriver stuteri som avlivar hästar som han inte får sålt till det pris han har satt,om de inte är sålda inom 1 år...ex gallston och valacker så tas de väck...stona tex går i aveln under tiden de är till salu.Han säger att han inte ska förstöra den svenska marknaden för hästar...jag tycker det är fruktansvärt att köpare kan driva en uppfödare så långt att de till slut tänker så! :eek:

De som sätter "överpriser" förstör för alla andra helt enkelt.Detta gör att folk inte kan få en normal bild av hästens värde och vad den borde kosta... ;)

Men hur vet man att 80' är lågt då? Säljaren kanske tycker det medans köparen tycker det är dyrt och att hästen bara är värd 65'. Köparen hade förväntat sig att se en häst värd 80' och är beredd att lägga det på en häst, kommer sedan ut och möts av en häst som inte riktigt är vad som h*n trott men är beredd att köpa den för säg 65', är köparen då okunnig? Enöigt säljaren är h*n väl det eftersom h*n anser att dennes häst är värd 80' eller mer medans köparen antagligen tycker att säljaren är okunnig då denne satt ett enligt köparen alldeles för högt pris.

Men nu är det ju inte de situationerna vi diskuterar, utan köpare som på telefon prutar utan att ha sett hästen, och ringer på en häst de (om de hade någon koll på marknaden) borde förstå är ovanligt prisvärd.

Det är STOR skillnad om man är privatpersom och försöker sälja en häst man kanske själv köpt dyrt men sedan inte lyckats förvalta så att den håller värdet (då ser man ju många optimistpriser i annonserna) eller om man är uppfödare med många år i branschen och många sålda hästar per år. I det sista fallet så vet man ju vad det faktiskt går att sälja hästarna för på riktigt, och kan lägga sig så rimligt att man kan välja köpare.

Jag begriper för övrigt mig inte på "billigare till rätt hem". Det måste ju innebära "dyrt till FEL hem" - eller hur? Hur kan man ens fundera på att leta efter ett olämpligt hem till pållen???

Att sedan ha denna häst kostar ungefär 4-5000 kr per år med alla omkostnader(räknat på hbl).Så en rimlig höjning UTAN beräknad förtjänst för arbetstimmar så bör hästen kosta minst 5000 kr till för varje år.Dvs en åring 30,en tvååring 35 och en treåring 40 och då räknat helt utan förtjänst...sedan ska man tänka på att det faktiskt finns dem som försöker leva på detta(hur nu någon kan göra det för det övergår mitt förstånd...då ska man lägga till förtjänst på arbetstimmar etc).Sedan har vi resten av bitarna som kommer med åldern...inridning, prestation på treårstest,utbildande och tävlande av hästen. ;) :)

...och vissa raser säljer man inte förrän de är fem, och de ska ha ett antal gångarter på plats vilket tar tid och kunskap att få fram ;)

Produktionskostnaden för en 5-åring islandsvalack är minst 60 000 + träning/arbetskostnad.

Jag brukar sälja mina med ett års uppföljning, fria kurser, eksemgaranti för ca 50000 om de har tävlingskapacitet för svår klass, och ca 40000 om de har kapacitet för lätt klass. Inget tävlingsvärde - oftast under 40000. Och då har de dessutom nästan alltid en SAGOFÄRG som ökar marknadsvärdet och som gör att man faktiskt har RÅD att välja köpare.

Om någon intresserad försöker pruta på de priserna så avslöjar de sig helt enkelt - de letar efter något HELT annat.

Allvarligt - vet ni att de flesta som ringer på islandshästannonser och prutar vill ha en billig ponny till barnen eller något oavsett eksem, spatt, stam, ridbarhet bara det är kostar under 25000.

Det är helt enkelt inte lönt att prata med dessa i telefon.

Men nu är det ju inte de situationerna vi diskuterar, utan köpare som på telefon prutar utan att ha sett hästen, och ringer på en häst de (om de hade någon koll på marknaden) borde förstå är ovanligt prisvärd.

Jag har ingen koll på hur islandshästar säljs och vad som står i annonserna, men jag kan berätta att bland de hästraser jag tittat på, kan en annons för en häst för 50 000 kr och en för 70 000 kr se i princip likvärdig ut. Du kan inte alltid utifrån annonsen förstå om hästen är värd sitt pris eller inte.

Jag begriper för övrigt mig inte på "billigare till rätt hem". Det måste ju innebära "dyrt till FEL hem" - eller hur? Hur kan man ens fundera på att leta efter ett olämpligt hem till pållen???

Det är en konstig formulering, men faktum är att en del faktiskt menar det de skriver. Med detta kanske säljaren vet att hästen inte är en fullständig drömhäst för alla, men att det kan dyka upp köpare som kanske inte har hela den begärda summan men som tycks fungera mycket bra med hästen och kan erbjuda ett gott hem.

Så, i en drömvärld skulle det finnas ärliga säljare med toppenhästar, eller åtminstone hästar som annonseras och visas utifrån deras verkliga kapacitet utan överord. Där skulle drömvärldens fantastiska köpare gå runt med oändligt antal slantar i fickan, köpa allt kontant och aldrig behöva bekymra sig för att få den gamla ponnyn såld innan den nyare, dyrare ponnyn köps. Om den ändå säljs i förväg så kommer drömköparen hitta sin drömponny genast efter försäljningen, och inte efter 6-12 månader som det brukar vara i vår mindre fantastiska riktiga värld.

Tills vidare får vi leva i den verkliga världen, vara glada för de ärliga säljare och köpare som ändå finns och godta att det inte finns något fullständigt svart eller vitt - rätt eller fel - seriöst eller oseriöst i hästsäljar-/köparbranschen.

Varför inte irritera sig på de verkliga skojarna istället för de som ÄRLIGT säger som det är redan vid första samtalet. Var det inte ärliga hästköpare det handlade om från början?

Vad gäller marginaler för hästhållningen så är det befängt att anta att man inte skulle ha råd med de löpande kostnaderna om man inte vill ge en viss summa för en viss häst. Var ligger gränsen för den som "inte skulle ha marginaler" i vardagen? Alla som köper häst under 30 000? Alla som köper häst under 60 000? Att göra affärer har inget med detta att göra!

Problemet är inte vad man köper hästen för utan om man köper en häst utan att ha marginaler. Oavsett vad hästen kostar i inköp så är driftskostnaderna de samma (med undantag för kostnaden för livförsäkring). En som inte har marginaler kan få problem, och den som prutar hejdlöst (exv innan den sett hästen) ger en indikation på att de kanske har en benägenhet att prutar på andra delar i livet, tex hästhållningen.

Att sedan ha denna häst kostar ungefär 4-5000 kr per år med alla omkostnader(räknat på hbl).

Hur lyckas du hålla en unghäst för dessa pengarna? Bara verkning var 7 vecka går lös på över 3000:-/år Sedan bör den väl ha en viss mängd mat också, lite avmskningar, vaccineringar odyl för att inte tala om försäkringspremien. Lutar nog mer åt att det minst kostar 15.000:- - 20.000:- per år med en unghäst.

Jag har utgått efter en artikel om hästhållning och avel där de har gjort en genomsnittlig uträkning och enligt dem så ska det kosta 4-5000 kr om året.Jag tyckte själv det var lågt räknat...jag vet inte hur billigt man kan komma undan om man producerar allt foder självt?

verkning 125 kr per häst vart 8:e vecka =750 kr om året.
hö...ja tack vare att jag har kontakter så kostar höet mej 430 kr per häst i månaden(jag fodrar med hö 7 mån utav 12=3010 kr om året).Kraftfodret har jag inte räknat på det är individuellt(ca 2-4 kg krafft groov plus lusern)(5-600 kr i månaden?? x 7=minst 3500 kr perhäst och år...beroende på behov.Avmaskning 5 gånger per år...ja och allt annat som kommer därtill...jag har inte räknat på vad det kostar mej.Försäkringarna är sådant som oftast drar med sej mest.Har man sto med föl vid sidan blir det ju alltid ytterligare extra omkostnader med kraftfoder etc...men det är nog alltid så när man håller på med hästar...man blundar för vissa kostnader...

EGET stall och bete....detta räknar jag inte in eftersom kostnaden hade varit densamme om jag hade haft en lägenhet,boende måste man ju ändå ha eller hur!?!Men visst ska man räkna då på som en del som skaffar större gårdar just för att bedriva hästavel och därmed får omkostnader som är extra höga pga av detta så måste ju även det räknas in...

Det enda jag har räknat ut är genomsnittskostnaden för att producera fram ett föl efter en ngt dyrare hingst som står på semin...och då hamnar man på 25000 i snitt.

Det var billig verkning du har. Här tar hovis ca 300:- för verkning runt om. Jag tycker man skall hålla efter växande individers hovar mer än var 8:e vecka, kalkylerar mer med 6 veckor.
Likadant räknar jag inte med så långt bete.
Men det är klart man kan komma ganska billigt undan om man gör som vissa uppfödare här i närheten. De slänger ut alla hästar på bete 1 maj sedan går de där utan att överhuvudtaget bli verkade/avmaskade eller tillskottsfodrade (salt eller mineraler finns inte utlagt på betet heller) tom 1 november. Blir ju bara halva kostnaden då när hästarna är ute halva året. Vet faktiskt inte hur det sköts med verkning och dylikt resten av året. Det kan ju inte vara särskilt nyttig uppväxt för en häst precis.

Jag förstår inte varför köpare som betalar utan att orda anses bättre än andra? Vad är det som säger att de som svarat i den här tråden har en vettig prissättning på sina hästar?

Det är det nog ingen som påstår att köpare som langar upp pengarna utan frågor är en bättre köpare (även om riktiga vissa som tänker mer på pengar än på hästarnas välfärd nog anser det). Det spelar väl mindre roll om säljaren har en vettig prissätting, som köpare har du noll chans att avgöra det innan du sett hästen. Förutsättningen här är att hästen åtminstone enligt beskrivningen väl motsvarar priset och för den som ändå inte har råd att köpa den utan att pruta så är det väl lika bra att få ett nej direkt istället för att ödsla tid på en för dyr häst.

Det var Masses inlägg jag reagerade på:
Men jag måste bara få tala om något motsatt som hände mig för nån dag sedan. Hade en familj som kom för att titta på en treåring men som föll pladask och köpte ett av fölen istället. Dom skrev en check på engång och hämtar sin häst efter avvänjning. Det är en hästvan familj med många tävlingshästar och unghästar så fölet kommer att få det bra. Tänk om det fanns fler köpare av den sorten, då hade det varit lätt att vara uppfödare.

Det tolkade iaf jag som om det var den sortens köpare som var det som efterstävas...

Men tycker du att det är okej att pruta på plats om du som köpare inte anser att den häst du tittar på inte motsvarar dina förväntningar?

Men även om du kanske inte tror det, så har iaf jag upptäckt att många hästars försäljningspris är satta med "prutmån"...Jag har blivit kontaktad av säljare som genast säger att priset är diskuterbart när jag sagt att priset på hästen ifråga är för högt.

Jodå jag vet en som är likadan...där går hästarna på bete halva året och det andra halva året lever de enbart på hösilage och inget annat(inget kraftfoder,inga mineraler eller vitamintillskott,de verkas inte heller,ingen hantering etc).

Jag litar på min hovslagare att han gör rätt med vart 8:e vecka...han är utbildad på hovslagarskolan i skara, så jag hoppas att han vet vad han gör.Jag brukar dock ta ut oftare om jag märker ett behov för det...det är ju sådant man ser.

Jag har inte heller så lång tids bete...som du ser så räknar jag med att fodra 7 månader.Visst stora hagar och där finns alltid fortfarande gräs dock...men hellre det säkra före det osäkra...vill ju inte ha hästar som tunnar ur inför vintern.

Kommentarer som får dig att framstå som en pinsam parasit:

-"Jag vet inte om jag får lån än".
Så sa jag :o ....
Med viss modifikation "men det ska inte vara några problem". Vilket det heller inte var. Och hästen blev min eftersom säljaren insåg att jag var en prima köpare av hennes ungsto. Nu har jag haft henne i ca 2,5 år och köparen o jag har blivit väldigt goda vänner under dessa år! Jag har lånat en häst på foder från henne (som sen såldes och hon var jättenöjd med min "träning" av kusen) och haft ett av hennes sto +föl hemma på lösdrift hos mig. Min häst har även varit hemma hos henne på bete förra sommaren.

Så; jag tror inte ALLTID att kommentarer som ovan betyder att man är oseriös. Tackolov så såg inte min uppfödare det så!

Tyvärr har detta gått så långt att jag vet en som beriver stuteri som avlivar hästar som han inte får sålt till det pris han har satt,om de inte är sålda inom 1 år...ex gallston och valacker så tas de väck...stona tex går i aveln under tiden de är till salu.Han säger att han inte ska förstöra den svenska marknaden för hästar...jag tycker det är fruktansvärt att köpare kan driva en uppfödare så långt att de till slut tänker så! :eek:
Så du menar att det är hästköpare i allmänhet som gör att denne uppfödare får avliva hästar??? Det kan inte vara så enkelt att produktionen av hästar är större än efterfrågan?
:confused:

Mina pållar går ute från slutet av april till slutet av november, om vädret tillåter det.
De FÅR dock tillskott i form av mineraler, extrafoder, hö när betet tryter osv. De blir avmaskade och får hovarna omsedda..
Man måste inte vara oseriös bara för att de går ute mycket - vilket hästar ju är gjorda för... ;) Men det förutsätter ju att man tar hand om dem.

I övrigt så tror jag att många i den här tråden har missförstått varandra.
Det handlar ju inte om att det är fel att pruta utan om att man inte ska göra det innan man sett hästen... SER man att hästen inte är värd det angivna priset så är det väl okej att göra ett försök, men utan att ens ha sett hästen tycker inte jag heller att man ska göra det. Och måste man nödvändigtvis försöka redan i telefon så kan man kanske BÖRJA samtalet med att tala om att man ringer på en annons där priset är något högre än man tänkt sig och redan DÅ fråga om det finns prutmån på priset. Det skulle bespara både säljare och köpare en massa onödig möda och tid. :crazy: Människan ja gnämnde ovan, som inte har pengar till det pris jag satt, vill till och med komma och provrida för att se om det är lönt för henne att kanske ÄNDÅ lyckas skramla ihop pengar. VILL man verkligen ha hästen så betalar man vad den kostar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar