Varför kan inte hästköpare vara ärliga?

Anar jag ett spår av avundsjuka i Puppans inlägg?

Nej, det du skulle kunna ana är en viss förundran över viljan att utan minsta eftertanke skriva att den som snabbt betalar är fantastisk medan den som av någon anledning inte är beredd att göra det, är en lömsk och oseriös person som säkert inte ens kan sköta sin häst.

I övrigt låter det föredömligt att du är så noga med hur du säljer dina hästar. Har man riktigt bra hästar så kan man ställa stora krav på köparna. Men det betyder fortfarande inte att de som inte har pengar i hand direkt är usla människor utan kunskaper.

Nä men faktum är...har man inte god ekonomi så har man sämre förutsättningar att kunna ge sin häst det som behövs.

Dessutom jag slänger inte iväg mina hästar hur som helst.Jag sätter rimliga priser och därefter kan jag välja bland de intresserade spekulanterna VEM som jag anser är lämpligast att ta hand om min uppfödning.Alltid i princip faller valet på folk med referenser OCH god ekonomi.Det ska ju också kännas rätt när man säljer.Rätt person till rätt häst är viktigt.

Nej man behöver INTE vara en usel människa för att man inte har pengar i handen.Men har man själv lagt ut 20-25 000 kr på att föda upp ett föl,så vill man åtminstone ha igen sina pengar istället för att agera bank åt andra.

Vill man köpa häst på avbetalning finns det de som anordnar detta och då kan man vända sej dit tex handelsstall med finansieringsmöjligheter.Hur som helst är det ett slags bankalternativ det med...det är bara att man får betala mer för den tilltänkta hästen än vad den hade kostat vid ett normalt banklån.Så valet står en ju fritt....

Sedan kan man ju bli lite fundersam på VARFÖR en köpare INTE KAN ta banklån.

Att stå med pengar i handen när man ska köpa häst talar oftast för att mangjort klart sin planering för att köpa häst sedan länge.Visst kan skenet bedra,men inte så ofta som jag då tvärtom hört de stackars människor som lämnat ut hästar i god tro på avbetalning och som får in en kanske två avbetalningar och sedan slutar pengarna komma in.

Till slut ska det kanske börja bråkas om att de inte vill fortsätta betala för att hästen blivit halt pga av vårdslös ridning tex.Hästar är inga ting...det är levande djur.Allt kan hända och när något händer så är folk ofta väldigt fräcka och oförskämda och agerar som om de trott att hästarna skulle vara robotar.I regel är det så,har man betalat vettigt för sin häst så är folk oftast räddare om sitt djur...sjukt men sant.Ju lägre pris, ju större risk att hästen får ett liv som en handelsvara utan värde.

Eftersom du svarar med sådan ironisk ton så antar jag att du kanske är en utav dem som faktiskt sitter och ringer runt till folk som ska sälja häst medveten om att du faktiskt inte har de pengarna i handen och kanske inte kan skaffa fram det heller...varför reagerar du annars som om du vore träffad av just det vi diskuterar så starkt och varför ligger argumentens tonvikt på att det finns "schyssta köpare utan pengar i handen"...för det första har man inga pengar - ja då är man ingen potensiell köpare heller. :p

för det första har man inga pengar - ja då är man ingen potensiell köpare heller.
:bow: :bow: :bow:

De gånger jag själv köpt häst har jag alltid haft pengar i handen, sen om det varit mina egna eller hoplånade spelar ingen roll! Jag skulle aldrig ens drömma tanken att säljaren skulle leka bank åt mig eller lämna ut en häst på prov. Jag har heller ingen förståelse för de som absolut ska pressa sina nyinköp redan första veckan, istället för att låta hästen i lugn och ro bekanta sig med omgivningarna, rutiner, människor och hästar. Vårt senaste inköp reds inte alls de första dagarna utan blev istället ompysslad i lugn och ro så vi fick bli bekanta med varandra, innan vi började med att bara rida ut och se på omgivningarna.

Skulle jag någonsin köpa en islänning är Tim den jag skulle vända mig till, skulle jag sen bli godkänd som köpare till någon häst som hon anser kunde passa, är pruta det sista jag skulle göra! :idea:

Men vänta nu - bara för att man prutar behöver det inte betyda att man inga pengar har, eller tycker ni seriöst så?

Om vi säger att en häst kostar 80.000 och man lyckas pruta ner den till säg 65.000 så kan man ju se det som att man då har 15.000 över för att köpa en schysst sadel.

Vissa här verkar ju tro att den som prutar har lagt fram sina sista pengar och inget mer har medans den som betalar utan prut har så mycket och mer därtill. Är det verkligen så här ni resonerar?
Självklart vill väl alla ha så bra saker som möjligt för ett så bra pris som möjligt. Köparen vill köpa bra billigt medans säljaren vill sälja bra dyrt.

Ni verkar tycka att säljaren i detta fallet är smart och inser hästens rätta värde medans köparen är en idiot som inte ser ett bra tillfälle och säkert inte har några pengar ändå :mad: Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av...

Hade inte tänkt läga mig i mer, men...here I go...

Håller med dig helt och hållet, Zoya och även dig, Puppan.

Här är det en del som bara kan se svart eller vitt. Antingen har du pengar och är en bra hästmänniska, eller så prutar du och är en dålig hästmänniska, vilket är ett väldigt naivt synsätt.
Ska säga att för egen del har jag haft häst även när jag pluggade och var närmast halvpank, men innan jag såg till mig själv så hade hästen allt den skulle kunna tänkas behöva. Det eventuella hästvett man har, har inget med pengar att göra. Jag vet rika människor som inte har ett uns djurkänsla men ändå kan köpa dyra djur på stående fot. För dem är dyrt=bra och det är väl klart att en sådan skulle kunna tänkas ta en häst sådär direkt utan att tänka på saken, hala upp checkhäftet etc, om någon säger att den är bra. Men det betyder inte att omvårdnaden skulle bli bättre än vad en medelsvensson med känsla för djur skulle kunna uppbringa.

Sedan finns det förstås fattiga korkade människor likväl som det finns rika och smarta.

Just nu är denna diskussion en smula ointelligent och det säger jag utan att veta vad ni har på banken :smirk:.

Säljaren har rätt att välja bland köparna och tacka nej till prutning. Köparna har rätt att ställa frågor och till och med pruta på osedd häst - OM MAN VILL.
Vad man lyckas med eller inte lyckas med, har bl a att göra med tillgång och efterfrågan, ekonomisk situation hos såväl köpare som säljare.

Social komptetens kommer man långt med och ett vänligt sätt att bemöta ALLA sorters människor renderar fler spekulanter än ett arrogant och besserwissrigt sätt.

Du behöver inte gilla alla människor, inte godta deras förslag, inte sälja häst till dem - men att tro dig vara förmer, döma andra utan att veta något om dem - det säger mer om dig själv än du skulle vilja dela med dig av.

Nänä stopp och belägg!

Vi diskuterar bra hästar till redan satta rimliga priser här!Det är när folk vill pruta på dessa som man blir märkbart irriterad.

Att pruta på en dyr häst om du kan få en likvärdig för 15000 kr mindre är väl valet självklart.Att pruta när det finns en rimlig anledning för det och inte kan anses som oförskämt i det läget är okej, men inte annars.

Social komptetens kommer man långt med och ett vänligt sätt att bemöta ALLA sorters människor renderar fler spekulanter än ett arrogant och besserwissrigt sätt.

Jag är då aldrig otrevlig mot någon som ringer,jag säger bara som jag tycker här på detta forum.Att pruta på en häst som ligger på rimlig nivå enligt marknadsvärdet DET ÄR FRÄCKT....ja rent av OFÖRSKÄMT.

Du behöver inte gilla alla människor, inte godta deras förslag, inte sälja häst till dem - men att tro dig vara förmer, döma andra utan att veta något om dem - det säger mer om dig själv än du skulle vilja dela med dig av.

Det är ingen som tror sej vara förmer här, men jag har lärt mej mycket om folk DEN HÅRDA VÄGEN.Det betyder dock INTE att jag drar ALLA över en och samma gräns...

Skulle vilja se citat på vad det är just för något som man bockar för i inlägget... :smirk:

Om vi säger att en häst kostar 80.000 och man lyckas pruta ner den till säg 65.000 så kan man ju se det som att man då har 15.000 över för att köpa en schysst sadel.

Om man ringer på en häst som är värd betydligt mer än 80000, och är lågt prissatt just för att säljaren vill kunna välja ut rätt köpare, tycker du då det är smart att på telefon innan du ens sett hästen försöka pruta ner det redan låga priset 15000 till?
Så klart du hellre vill ha en sadel extra, men säljaren har ju då rätt att dissa dig som okunnig eftersom du uppenbarligen inte vet att hästen redan är billig.

Jag tycker inte man ska betala överpris för hästar. Jag har själv ibland köpt hästar för mindre än vad de utannonserats för.

Men det är inte läge att diskutera priset förrän man SETT hästen och kan argumentera för att den inte är värd det utannonserade priset. Eller så kan man lägga ett bud på flera hästar tillsammans och på så vis komma ner litegrann.

Det vi diskuterar är de här telefonprutarna som bara snackar och inte har några pengar. Och tycker man kan pruta på ett redan lågt pris utan att det finns något att pruta på.

Min erfarenhet är att jag helt enkelt alldeles för sällan skulle kunna vaska ut någon i mitt tycke seriös köpare i den kategorin för att det ska vara värt att lägga tid på dem. Fortsätter man samtalet avslöjar de sig ofta också som väldigt okunniga om rasen eller hästar överhuvudtaget eller som hobbyhästhandlare ute efter ett "klipp" att sälja vidare efter en tids utnyttjande i verksamhet. En kunnig person har också ofta grepp på en vettig prisbild.

Jag är då aldrig otrevlig mot någon som ringer,jag säger bara som jag tycker här på detta forum.Att pruta på en häst som ligger på rimlig nivå enligt marknadsvärdet DET ÄR FRÄCKT....ja rent av OFÖRSKÄMT.

Att du ens ids elda upp dig och lägga in sådana värderingar som fräckt och oförskämt om någon bjuder under det som *du* anser är under marknadsvärdet!
Du säger bara nej tack och försöker inse att det finns många, många säljare som faktiskt skriver upp priset på sina hästar och räknar med prut. Hur i hela friden ska jag veta vilka som är seriösa eller oseriösa?
En sk oseriös säljare kan likväl sitta på en väldigt fin häst, som faktiskt går att pruta på.

Jag sk*ter faktiskt i hurdan säljaren är - seriös eller oseriös om kriteriet för detta består i att denne går med på prutning eller ej. Om jag letar häst vill jag ha största möjliga utbud att välja mellan, och när jag väl ska till att köpa så ska hästen likväl gå igenom klinikbesiktning + att ett juridiskt giltigt kontrakt ska skrivas. För min del är jag lika säker eller osäker oavsett. En helt okunnig hästköpare kan däremot falla i många gropar, men som ni själva konstaterar så är det en risk sådana tar om de är ute och letar häst.

Att du ens ids elda upp dig och lägga in sådana värderingar som fräckt och oförskämt om någon bjuder under det som *du* anser är under marknadsvärdet!

Jag kanske har varit med så pass länge att jag faktiskt har lite hum om vad en häst är värd och vad som är skäligt att betala för en häst.

Du säger bara nej tack och försöker inse att det finns många, många säljare som faktiskt skriver upp priset på sina hästar och räknar med prut

Kanske det,men att skriva ett högre pris än vad hästen är värd och att räkna med att pruta…ja då är vi nästan inne på ”hästhandlarnivå”.Menar du att en hästköpare skulle vara mer nöjd om den får köpa en häst för 30 000 om de fått pruta ner den från 40 000 även om hästen från början värdemässigt borde varit annonserad för 30 000? I och för sej kan det ju stämma med den svenska fåfängan kanske.

En helt okunnig hästköpare kan däremot falla i många gropar, men som ni själva konstaterar så är det en risk sådana tar om de är ute och letar häst.

Ja men den som är helt okunnig som hästköpare, förväntar jag mej har förståndet nog att vända sej till en mera erfaren person för råd och hjälp inför ett hästköp.Det är ju trots allt så att man har tänkt att ha sina nya vän förhoppningsvis i flera år framöver. ;)

Finns ingen anledning att citera ett helt inlägg, eller hur. Om du inte förstår det hon skriver så får du väl läsa det igen. ;)

Vi diskuterar bra hästar till redan satta rimliga priser här!Det är när folk vill pruta på dessa som man blir märkbart irriterad.

Hmm, vem avgör om priset är rimligt? Säljaren eller köparen? Tillgång och efterfrågan?

OBS! Jag hör inte till telefonprutarna, med undantag för en annons där säljarens beskrivning av hästen i mitt tycke inte överensstämde med priset.

Prutade inte heller på plats på den häst jag köpte ifjol. Det finns säkert många som skulle ha gjort det, korsning i "värdelös" mittemellan storlek. Jag tyckte att uppfödaren hade satt ett skäligt pris utifrån de kostnader de hade haft för hästen och den uppväxt och utbildning han hade fått. Förmodligen blev det en förlustaffär för dem ändå.

Jag har tidigare tyckt att du varit lite väl kategorisk emot att folk försöker pruta, men jag förstår dig precis tack vare alla som argumenterar emot. Om det är sånt här du behöver brottas med så är det lättast att lägga ner med en gång och ägna sig åt folk som inte vänder ut och in på sig för att hitta goda skäl till att kunna pruta på allt.

Jag undrar vad alla de som argumenterar att hästen är precis ovanför deras maxpris och de därför ringer ändå för att det kanske går att pruta. Har man så liten marginal så att man inte själv kan höja taket om man hittar den verkliga drömhästen när man väl hittar den, ja då finns det inte några stora marginaler för hästhållningen heller.

Jag kan bara prata för mig själv....

Som köpare blir jag irriterad över alla annonser utan pris. Jag vill kunna ringa på de hästar jag anser mig ha råd med. Det har alltså hänt att jag ringt på hästar som ligger ovanför mitt maxpris, då har jag sagt att det tyvärr är för mycket pengar. Är det en privatperson som säljer så får man då ofta svaret att priset är diskuterbart med rätt person. Jag har aldrig börjat ett telefonsamtal med att pruta....

Många av de som säljer hästar (nu har jag mestadels pratat med privatpersoner) lever i en drömvärld när det gäller sina hästars värde. Varför skulle annars det finnas annonser där priset sänks med tio-tusentals kronor ju längre annonsen finns ute?

Jag förstår inte varför köpare som betalar utan att orda anses bättre än andra? Vad är det som säger att de som svarat i den här tråden har en vettig prissättning på sina hästar?

Hästmarknaden handlar ju om utbud och efterfrågan. Jag skulle ju börja ifråga min prissättning om jag som uppfödare/säljare ständigt får folk som vill pruta på priset. Kanske man ligger fel prismässigt då?

Själv har jag betalat det begärda priset för de hästar jag köpt. Barnens ponny fick vi några tusen billigare utan att vi prutade, vi ansågs vara rätt köpare.

men hur vet man att priset som är satt är rimligt då? Väldigt många säljare övervärderar sina hästar å det rejälaste!
När jag var i unghästköparsvängen för några år sedan så ringde många på min köpesannons med sin "kanonhästar" som var så ädla och högrsta och med supergångarter. När sedan videon damp ner i brevlådan kunde man inte tro att det var samma häst man några dagar tidigare pratat om :smirk:

Kollar man t ex i ridsport så verkar alla saluhästar vara svårklassämnen, konstigt bara att Malin, Royne, Rolf-Göran etc har så svårt att hitta bra hästar :smirk:

Sedan är det ju så att säljaren kanske tycker att hästen är värd mer än vad köparen tycker den är värd, naturligt då att man försöker pruta.

Sen är det väl så att alla hästar är väl bara värda det som någon är beredd att ge för dem, det är tillgång och efterfrågan som styr :p

Om man ringer på en häst som är värd betydligt mer än 80000, och är lågt prissatt just för att säljaren vill kunna välja ut rätt köpare, tycker du då det är smart att på telefon innan du ens sett hästen försöka pruta ner det redan låga priset 15000 till?
Så klart du hellre vill ha en sadel extra, men säljaren har ju då rätt att dissa dig som okunnig eftersom du uppenbarligen inte vet att hästen redan är billig.

Men hur vet man att 80' är lågt då? Säljaren kanske tycker det medans köparen tycker det är dyrt och att hästen bara är värd 65'. Köparen hade förväntat sig att se en häst värd 80' och är beredd att lägga det på en häst, kommer sedan ut och möts av en häst som inte riktigt är vad som h*n trott men är beredd att köpa den för säg 65', är köparen då okunnig? Enöigt säljaren är h*n väl det eftersom h*n anser att dennes häst är värd 80' eller mer medans köparen antagligen tycker att säljaren är okunnig då denne satt ett enligt köparen alldeles för högt pris.

Men det är inte läge att diskutera priset förrän man SETT hästen och kan argumentera för att den inte är värd det utannonserade priset.

Det håller jag helt och fullt med om, eventuellt att man kan pruta efter att ha set t ex video men inte bara genom en annonstext.

Det vi diskuterar är de här telefonprutarna som bara snackar och inte har några pengar. Och tycker man kan pruta på ett redan lågt pris utan att det finns något att pruta på.

Så telefonprut = inga pengar? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar