Nä men faktum är...har man inte god ekonomi så har man sämre förutsättningar att kunna ge sin häst det som behövs.
Dessutom jag slänger inte iväg mina hästar hur som helst.Jag sätter rimliga priser och därefter kan jag välja bland de intresserade spekulanterna VEM som jag anser är lämpligast att ta hand om min uppfödning.Alltid i princip faller valet på folk med referenser OCH god ekonomi.Det ska ju också kännas rätt när man säljer.Rätt person till rätt häst är viktigt.
Nej man behöver INTE vara en usel människa för att man inte har pengar i handen.Men har man själv lagt ut 20-25 000 kr på att föda upp ett föl,så vill man åtminstone ha igen sina pengar istället för att agera bank åt andra.
Vill man köpa häst på avbetalning finns det de som anordnar detta och då kan man vända sej dit tex handelsstall med finansieringsmöjligheter.Hur som helst är det ett slags bankalternativ det med...det är bara att man får betala mer för den tilltänkta hästen än vad den hade kostat vid ett normalt banklån.Så valet står en ju fritt....
Sedan kan man ju bli lite fundersam på VARFÖR en köpare INTE KAN ta banklån.
Att stå med pengar i handen när man ska köpa häst talar oftast för att mangjort klart sin planering för att köpa häst sedan länge.Visst kan skenet bedra,men inte så ofta som jag då tvärtom hört de stackars människor som lämnat ut hästar i god tro på avbetalning och som får in en kanske två avbetalningar och sedan slutar pengarna komma in.
Till slut ska det kanske börja bråkas om att de inte vill fortsätta betala för att hästen blivit halt pga av vårdslös ridning tex.Hästar är inga ting...det är levande djur.Allt kan hända och när något händer så är folk ofta väldigt fräcka och oförskämda och agerar som om de trott att hästarna skulle vara robotar.I regel är det så,har man betalat vettigt för sin häst så är folk oftast räddare om sitt djur...sjukt men sant.Ju lägre pris, ju större risk att hästen får ett liv som en handelsvara utan värde.
Eftersom du svarar med sådan ironisk ton så antar jag att du kanske är en utav dem som faktiskt sitter och ringer runt till folk som ska sälja häst medveten om att du faktiskt inte har de pengarna i handen och kanske inte kan skaffa fram det heller...varför reagerar du annars som om du vore träffad av just det vi diskuterar så starkt och varför ligger argumentens tonvikt på att det finns "schyssta köpare utan pengar i handen"...för det första har man inga pengar - ja då är man ingen potensiell köpare heller.