Då så tycker jag att man kan ta och visa sitt ekonomiska sinne genom att se till att spara ihop dess pengar på några månader.
Kan man inte spara 5'000:- på 5 månader, hur skall man då klara av att ha en häst?
Då har du ju missat poängen med det jag skrivit.
Jag har en budget. Ponera 50 000 kr.
Då ringer jag - och nu har jag personligen hållt mig främst till privatpersoner som annonserar, främst för att de flesta annonsörer faktiskt är privatpersoner och inte näringsidkare - på de hästar som jag anser är intressanta och vars pris anges upp till 55-60 000 kr.
Skulle jag spara ihop till 55 000 kr så skulle jag ringa på hästar upp till 65 000 kr.
Varför?
För att de allra flesta säljare faktiskt genast går med på att pruta 5-10 000 förutsatt att man verkar passa för hästen.
Om någon av dem säljer en bra häst till underpris så lär de få napp bland folk som ger det pris de begärt så då går jag automatiskt bort med mitt underbud.
Många blir dock inte av med sina hästar riktigt så fort som de tänkt sig och går därför ner i pris, en del överskattar sina hästar och märker att ingen vill betala det pris de satt, andra är inte så intresserade av några tusenlappar hit eller dit, utan kollar till spekulanterna främst.
Därför: jag får ett större utbud av hästar att välja mellan och jag är inte ute efter att lura av någon hästar till underpris (för jag vet att pärlorna går för rätt pris ändå i regel) men jag vill ha största möjliga utbud att välja på, utifrån den sorts häst jag vill ha med de meriter jag vill ha.
Så, mitt ekonomiska sinne och status är det inget större fel på, men alla har en övre gräns och jag skulle som sagt ringa på de som ligger en bit över min, oavsett var min gräns går. Jag vet nämligen att det finns ett utbud av hästar som kommer att bli prissänkta bara man frågar.
Och, än en gång: hur någon kan ta illa upp för en fråga som besparar oss alla tid, det förstår jag inte.
Jag skulle nog snarare ondgöra mig över de som inget säger men där det sedan kryper fram att pengar saknas efter flera samtal och eventuell provridning. DET kan jag förstå är irriterande. Men att inte begripa sig på enkel tillgång/efterfrågan, det är märkligt bland folk som säger sig ha uppfödning och vana att sälja hästar.