Varför kan inte hästköpare vara ärliga?

Hästbranschen påminner stort om bilbranschen - det kryllar av köpare/säljare som direkt kan klassas med det hårda ordet "Idioter".

Båda sidor representeras av stor del förljugna experter samt förljugna supernoviser och de flesta utrustade med stor portion misstänksamhet och total avsaknad av självkritik och känsla.

Det är tufft att som "Vanlig" sälja/köpa häst eftersom man måste konfronteras med dessa oerhört påfrestande människor. När man väl köpt/sålt sin häst kan man tack och lov med mer eller mindre påverkan undvika och sortera bort de värsta typerna från hästbranschen.

När jag senast köpte häst fick jag på en vecka ca 40 mailsvar på min "köpes" internetannons.
Samtliga fick svar antingen genom mail (nej tack) eller telefon (kanske är det rätt häst) omedelbart bums. Jag svarade tom på de svar där de helt hade missat mina primära önskemål på hästen.

De videos jag krävde in, kollade jag på samma dag jag fick dem och de som inte var intressanta skickade jag tillbaka med ett tillhörande telefonsamtal dagen efter.

Jag hade ett krav på säljaren: det skulle vara en seriös uppfödare med fortsatt intresse för hästens utveckling och uttalade önskemål på köparen (mig).

Så basic och enkelt men så otroligt svårt för vissa.

Ett råd till de som letar häst:
1. I 99% av fallen så vet man efter en provridning om hästen är intressant - man behöver inte åka hem och fundera över annat än möjligen priset - säg till redan innan du lämnar säljaren hur du förhåller dig till situationen.

2. Plita ned på ett papper dina krav på hästen och dess kvalitéer - om man vet vad man letar efter så är det lättare att inse när man snubblar över rätt individ. Hur mycket pengar kan/vill du lägga på inköp av häst? Ordna pengar INNAN du börjar kontakta säljare och provrida deras hästar - roa dig hellre med att besöka Hemköp på helger med andra gratisätare.

Kommentarer som får dig att framstå som en pinsam parasit:

-"Jag skall bara sälja min häst först"

-"Jag väntar bara på att min häst skall bli utdömd"

-"Jag väntar på ett arv/försäkringspengar".

-"Jag vet inte om jag får lån än".

Angående priset:
Det är tillåtet att lägga ett bud men det är önskvärt att du kan argumentera för VARFÖR hästen inte uppnår begärd summa - detta diskuteras bäst, enligt mig, öga mot öga.

Håller med om mycket av det som skrivits här, men en del ni nämnt är lite orättvist. Har nyligen varit ute på hästköparsväng så jag känner igen mig på en del.

Sedan finns det de som börjar pruta redan innan dom har sett hästen.

Om jag har ett tak att hålla mig till vad gäller pengar, så vet jag själv att jag inte kan bjuda mer än så. Jag vet även att många säljare skriver ut ett pris med prutmån. Om jag läser en annons som låter intressant men som ligger lite över mitt tak, så frågar jag faktiskt om de kan tänka sig gå ner i pris redan innan jag sett hästen.
- Varför ska jag slösa andra människors tid genom att åka och titta på hästen om de redan från början kunnat upplysa mig om att de inte på några vilkor tänker gå ner i pris?
- Varför ska jag missa en trevlig häst där säljarna faktiskt KAN tänka sig gå ner i pris, bara för att jag inte bör, skall eller vågar fråga om det?

Jag tycker dock inte att säljarna tog illa upp när jag frågade, utan en del sa rakt av nej och samtalet avslutades, andra sa att de visst kunde gå ner i pris om vi kändes som rätt köpare och vi kunde åka och kika på hästen och prata vidare utifrån det.

Vad gäller finansiering av köpet: I vårt fall hade vi faktiskt pengar i handen, men jag har full förståelse för de som måste sälja sin ponny/häst innan de kan genomföra ett nytt köp. Det kan handla om stora summor och alla är inte gjorda av pengar.
Brukar ni t ex ha pengar i handen om ni ska köpa hus? Vi måste iallafall sälja vårt innan vi kan köpa nytt. Man kan skriva in i kontraktet att försäljningen gäller förutsatt att köparen får sitt hus sålt inom en viss tid.
Man kan göra likadant vid hästköp/försäljning, och det görs också utan att säljaren för den delen tycker att köparen är konstig eller knäpp.

Oerhört bra skrivet utifrån köparperspektivet!

När jag läser annonser (för det gör jag) så är det oerhört många som övervärderar sina hästar rent prismässigt. Det finns flera annonser bara här på Buke där priset har sänkts med tusentals kronor under tidens gång (eftersom hästen inte har blivit såld). Och då vet jag iaf i ett fall vad hästen kostade från början :o

Varför ska man utgå från att det finns prutmån? Varför inte hålla sig de hästar som finns i den prisklass man faktiskt har råd med?
När jag ska köpa saker t ex en bil så håller jag mig till vad jag har råd med. Eventuellt prutande kommer om det finns fel som jag upptäcker när jag tittar på bilen, inte innan jag sett den.
Sedan nästa sak varför överhuvudtaget åka och titta på något som man vet att man inte har råd med? Varför inte då vara lika ärlig som man är i den "fina" affären i stan och säga till säljaren jag bara tittar. Funkar i vanliga affärer hade funkat hos mig, för här är nämnligen folk väldigt välkomna bara för att titta på hästarna.

Men hur gör du när du säljer en häst, sätter du ut priset i annonsen?
Jag har svårt för de som skriver tex DYR(för det är väldigt individuellt vad man tycker är dyrt) eller inget pris alls. Då händer det ju fakiskt att man ringer på hästar som kanske ligger lite utanför vad man har budgeterat med. Men det är faktiskt många säljare som faktiskt lägger på prutmån på sitt pris. För om man tvekar över sitt intresse, så sägs det ofta att "priset kan diskuteras".

Korkade människor kommer i alla färger och former!!!! :) Jag fick deala med uppfödaren till min häst läääänge innan hon ens kläckte ur sig ett pris. I slutändan fick jag lägga ut lite mer än vad jag sagt från början... Men Jag har fått värdens vackraste lilla häst! Han är helt perfekt, skulle inte byta ut honom mot någon annan! Sååå kontentan av det hela -är det rätt så är det då är bara att vänta och inte ge upp hoppet!!!

Jag förstår även dilemmat för många som ska sälja häst. Men är det inte lite typiskt svenskt att vilja smita undan..? Slipa en eventuell konflikt?!! Allt för att slippa utsätta sig själv för en obehaglig situation... Det rättfärdigar inte beteendet men är kanske en förklaring! :D

När man läser allt detta, vilka problem det KAN vara att sälja köpa häst blir man nästan rädd...Är glad att jag köpt mina på det sätt jag har. Första hästen hade vi på foder av en arbetskamrat till mamma, hon ville från början inte sälja. Efter 1 år frågade hon om vi ville köpa henne iaf, hon tyckte att hon hade det så bra hos oss. Efter 1½år frågade hon igen och då sa vi ok, vi köper henne. Visste ju precis vad det var för häst. Denb andra köpte vi av en tjej i samma stall (tidigare stallet) vi hade varit där i 7 år och visste vad det var för häst, inte jätte impade av henne visserligen. Lånade henne och red ett 10-tal gånger och insåg ganska snabbt att detta verkligen var en trevlig häst men det fanns mycket att jobba med. Jag vet att alla inte har dessa möjligheter när de ska köpa häst men när man läser detta är mna glad att mna slipper ge sig ut i "djungeln" och leta. Dessutom är det alltid kul när förra ägaren/uppfödaren är intresserad av hur det går för hästen och kommer och hälsar på sin gamla häst emellanåt.

Har egentligen ingenting med diskussionen att göra, ville bara kommentera...

Om jag bara annonserar ut en häst brukar jag sätta ut priset i annonsen. Är det flera hästar i samma annons brukar det ibland bli lite dåligt med plats för priset.
Visst förstår jag om ringer på för dyra hästar om inte priset står i annonsen.

Med eller utan pris i annonsen så finns det folk som överskattar sina hästar, överskattar marknaden eller som faktiskt helt enkelt kan tänka sig sälja sin häst billigare om de känner att kemin stämmer i övrigt.

Jag kan inte förstå vad som är så förskräckligt med en fråga om priset direkt. Det är ju bara att svara vad man tycker: Nej, jag vill inte gå ner i pris, eller ja, priset går att diskutera.
Du som inte vill gå ner i pris säger ju bara det och end of discussion. Vad är problemet?

"Brukar ni t ex ha pengar i handen om ni ska köpa hus? Vi måste iallafall sälja vårt innan vi kan köpa nytt."

Man säljer innan man köper nytt.
Man skaffar ett lånlöfte INNAN man visar sitt intresse och börjar buda på hus.

När det gäller försäljning av hus och bilar resonerar jag som så, först till kvarn och den som inte har några pengar behöver inte engagera sig.

När det gäller försäljning av häst, behöver den som inte har pengar engagera sig men det är inte först till kvarn som gäller utan den köpare som passar bäst till hästen och passar ingen för tillfället så får hästen stanna.

Jag kan säga att jag har hittat "likvärdiga" hästar med prisskillnader på 30-40.000 kronor, med likvärdiga menar jag hästar som har presterat ungefär lika bra på tävlingsbanan.

Nu är det ju inte bara priset som spelar roll, man ska ju passa ihop med den häst man köper alltså.

Åter igen! Varför vill man ha ner priset innan man sett hästen? Det kan ju lika gärna var ett fynd som en säljare som någon har "överskattat" priset på den. Det gåt ju inte att avgöra utan att ha sett den.
Ta ett hus köp till exempel: Innan man verkligen ska köpa hus ser man till att man har pengar antingen direkt på sitt konto eller att det är klart med lån på banken. Sedan tittar man på huset innan man börjar förhandla om priset. Inte början med att ringa och fråga om man kan få ett lägre pris innan men sett huset.

Mina hästar har ingen prutmån, kanske rabatt till någon som köper flera. Vill man inte betala så stannar hästen. Men hur är det för någon som bara har en häst och av någon anledning måste få sålt den? Det är där som snikna köpare mer eller mindre kan lura till sig en bra häst. Är det som dom väntar sig när dom ringer på gamla annonser och vill sänka priset obesett?

Men hur är det för någon som bara har en häst och av någon anledning måste få sålt den? Det är där som snikna köpare mer eller mindre kan lura till sig en bra häst.

Allting handlar ju om utbud och efterfrågan, så även hästförsäljning. Varför kallar du köpare för snikna som lurar till sig hästar?
Du kanske har möjlighet att behålla hästar som du inte får sålda, men de flesta enhästägare måste ju ofta sälja undan sina hästar när dom väl sätter ut sin annons. Varför ska man som köpare betala mer än vad man behöver för en häst?

Jag tycker fortfarande att många säljare övervärderar sina hästar. Dels så finns det många som annonserar länge, med sänkt pris ju längre tiden går, dels så varierar priset på "likartade hästar" väldigt mycket.

Jag kan tänka mig att pruta på hästar, precis som på bilar, hus etc. Men jag håller med dig om att man inte bör pruta i telefon innan man sett hästen. Möjligtvis efter att ha sett en video om man bor långt bort. Man kanske ser på videon att hästen inte har de gångarter som utlovats t ex men kan ändå tänka sig den men då till ett lägre pris.

Tycker man redan när man läser en annons att priset verkar högt för det som bjuds ut så är det bara att låta bli att ringa.

Min nuvarande häst prutade jag inte på, hon var billig redan som det var men säljaren försökte sig på en liten luring tycker jag. Hon sa efter att jag varit och kollat att priset var PLUS moms men då sa jag ifrån eftersom det inte hade diskuterats innan. Jag sa att var det inte priset vi kommit överens om som gällde så skulle jag leta upp en anan häst. Lite fult av säljaren tycker jag.

Man säljer innan man köper nytt.
Man skaffar ett lånlöfte INNAN man visar sitt intresse och börjar buda på hus.

När det gäller försäljning av hus och bilar resonerar jag som så, först till kvarn och den som inte har några pengar behöver inte engagera sig.

När det gäller försäljning av häst, behöver den som inte har pengar engagera sig men det är inte först till kvarn som gäller utan den köpare som passar bäst till hästen och passar ingen för tillfället så får hästen stanna.

För att avklara husliknelsen: hur mycket pengar har du??
Om vi vill köpa ett större/dyrare hus då MÅSTE vi sälja vårt hus först. Ett lånelöfte på banken innehåller även det en klausul om att vårt hus måste säljas till minst ett visst pris för att lösa de äldre lånen och därefter lägga till det som återstår.
Inte fasen går jag och säljer mitt hus i förväg, ställer barn och man på bar backe och SEDAN letar nytt hus. Det finns aldrig någon garanti att mitt hus går att sälja till det pris jag begär, inte heller att det säljs på ett par dagar. Jag, som många andra fattiglappar måste hoppas på att allt klaffar innan ett köp går i hamn. Lyckos dig om du slipper sådant.

När det gäller köp av häst så respekterar jag den säljare som inte vill gå ner i pris, det är helt OK för mig. Men om du vill ha en ÄRLIG köpare så är det väl ärligt nog att den hugade spekulanten berättar vad den har för budgettak och sedan överlämna beslutet till säljaren - antingen tackar du nej till vidare diskussioner för att priset står fast, eller så vill du kanske ändå prata vidare för att se vad det är för en person eftersom ditt pris inte är helt och fullt fast.

Så gör du som du vill och tyck som du vill, men jag förstår verkligen inte upprördheten bakom det hela. Det gäller ju bara en fråga per telefon som för köparens del i många fall "går hem". Inte hos dig kanske, men hos många andra.

Tycker man redan när man läser en annons att priset verkar högt för det som bjuds ut så är det bara att låta bli att ringa.

Varför då?
Vad är det som är så farligt med att fråga?
Ska kanske förtydliga att jag inte satt och ringde på 100 000 kr-hästar när jag bara hade 40 000 att bjuda, utan det är frågan om kanske högst 10.000,- det skilde från angivet pris och det jag hade att ge. Och ni kan inte ana hur ofta det lät "Ja, det går säkert - det är hemmet som är viktigast och inte priset".
Sedan fanns det ju hästar jag inte skulle köpt ens för det billigare priset när jag väl såg dem, så visst finns det grova överskattare därute. Eller sådana som hoppas på att någon faller för hästen och betalar trots ett satt överpris. Alla säljare är ju inte änglar direkt.

Om man som köpare är så oinsatt att man försöker pruta på priset på riktigt bra hästar innan man ens har sett dem, då är man inte heller välkommen att titta. Varför ska jag som säljare ödsla tid på folk som inte ens har kunskap om att de priser jag satt är synnerligen skäliga? En egenskap som är ett absoult minimum hos en köpare är ju att de kan förstå hur bra hästen är, annars kastar man ju pärlor för svin.

Tim
(som säljer bra hästar dyrt och sämre mycket billigt och alltid dissar köpare som vill pruta för det lönar sig aldrig att tjafsa med sådana)

Men, Silverkedjan, då är det väl bara att säga NEJ TACK och så är problemet ur världen!

What´s the big problem?

Sitter man och irriterar sig på sådant så har man verkligen inte så mycket i livet att tänka på, tycker jag i mitt stilla sinne. Eller så kanske man inte ska vara försäljare om man inte accepterar att människor är olika. Själv accepterar jag ett nej tack utan diskussion och jag sitter inte och "dissar" den som sa så.

Varför kallar du köpare för snikna som lurar till sig hästar

Just för att som du själv skriver dom lurar till sig hästen. Ofta blir dessa hästar till salu igen till ett högre pris. Det finns oräknerliga fall även här på Buke där någon varit en ärlig säljare och släppt iväg sin häst till ett lägre pris för att sedan hitta den i annonserna till mycket högre pris. Ofta utan att eventuella fel som den första säljaren upplyst om existerar längre. Det är sådana köpare man kan kalla hästskojare och snikna dom bryr sig inte om hästen utan bara om att tjäna pengar på den.

Jag gör ju det, säger nej tack ;)

Som sagt, tycker man inte att de hästar jag har är värda det de kostar utan att ens ha sett dem, då är man inte intressant som köpare.

Det är klart att man kan säga "jag har en budget på si och så mkt, har du någon häst i den prisklassen" utan att jag blir sur. Men att säga "Jag är intresserad av DEN hästen men till ett lägre pris än du har sagt" så åker man ut som mindre vetande. Då säger man ju att man inte förstår hästens kvaliteter och att kvalitet kostar.

Jag tar mig friheten att välja köpare till mina hästar. Jag är uppfödare och inte "försäljare" ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar