Varför kan inte hästköpare vara ärliga?

Exakt så är det. Säljer man till underpris är det riskabelt för hästen. Den riskerar byta ägare gång på gång och till hem man själv aldrig skulle accepterat :(

Det är OK. Du får säkert dina hästar sålda ändå, det är jag säker på.
Men verkligheten i övrigt är att många går faktiskt med på att sänka priset rakt av 5-10 000 kr redan i telefon så det är ju dumt att missa en bra häst som man NÄSTAN har råd att köpa för begärt pris, när det faktiskt visar sig att väldigt, väldigt många räknar med prutmån på sina hästar.

Anledningen till att jag signalerar min gräns redan i telefon är att jag både slösar bort min och säljarens tid om jag inte säger som det är, och att den prutmån jag talar om inte har med hästens kvalitéer att göra, utan ofta är en helt försäljningsteknisk sak från säljarens sida.

Så det har inget att göra med att jag inte begriper hästens kvalitéer (vilket i mångt och mycket är väldigt subjektivt - en bra häst kan betyda väldigt olika för olika människor).

Men jag förstår hur du menar samtidigt som jag aldrig skulle uppmana någon att INTE ringa och fråga om priset är förhandlingsbart redan i telefon eftersom det enda man kan få är ett nej - och risken att man får ett ja är väldigt stor.

Gör de?
Räknar med prutmån alltså?

Ingen seriös uppfödare jag känner.

Man ska kanske inte som köpare utgå från att man ska få en bättre häst än vad man har råd med :)

Jag tror man gör ett stort misstag om man i telefon behandlar en skum hästhandlare och en seriös uppfödare likadant. :cool:

Okej, jag känner faktiskt till en häst (som det mig veterligen inte är något fel på) som för något år sedan såldes ganska billigt men som nu är till salu igen för betydligt mer pengar än vad han kostade då. Det kan jag också tycka är fel.

Men de flesta "privatpersoner" som säljer hästar har prutmån, priset är oftast diskuterbart med rätt person som det brukar heta.

Jag tror det är stor skillnad på uppfödare och privatpersoner som säljer häst. De annonser jag har ringt på den senaste tiden har enbart varit enskilda personer, och i de flesta fall har priset varit diskuterbart.

Mycket av pruteriet skulle dessutom försvinna om folk kunde sätta ut priset i sina annonser. Står priset kan jag som köpare sortera bort en del hästar redan från början.

Jag håller absolut med om att en annons utan pris är ointressant.

Uppfödare som är vana vid att bedöma, värdera och sälja hästar kan förhoppningsvis prissätta dem bättre än privatpersoner med bara en. Det blir ju inte heller samma juridiska trygghet att köpa av en privatperson som av en solid firma. Som privatperson kan man ju ha bråttom av olika skäl och tvingas sälja till underpris. Som uppfödare har man ju hagarna kvar och kan vänta ut rätt köpare - till bådas nytta :)

I genomsnitt tar det ett år att hitta "rätt" köpare till en häst. Men det är värt den tiden, så man slipper trassel efteråt.

Jag kan tänka mig att det är skillnad att köpa från uppfödare mot att köpa från privatperson.
Hästen på mitt användari.d. köpte jag av uppfödaren direkt för det pris de begärde. Jag kände till stammen, har sett syskon till hästen och visste att jag ville ha den.

När vi var ute på hästjakt sist så var det mest till privatpersoner jag ringde. I princip alla av de jag ringde som hade prissatt sin häst 5-10 000 kr dyrare än jag hade råd med, sänkte priset direkt per telefon med förbehållet att prissänkningen gällde under förutsättning att de tyckte att hästen skulle passa oss och att ingen likvärdig person bjöd det de ville ha eller mer. Och det förstår jag givetvis. Om någon bjuder över oss så surar jag inte för det.
Givetvis ringde jag även på hästar som sattes ut för de pengar vi faktiskt hade i handen, samt billigare. Många av dem var likvärdiga (i mina ögon) med de dyrare.
En av säljarna sa att hon satt sin häst i en dyrare prisklass för att det sållade bort en del av de oseriösa köparna, men att hon eventuellt kunde gå ner i pris.

Så det där med att sälja och köpa är inte enhetligt rakt över. En del sätter ett pris som de tänker hålla på, andra lägger till prutmån, andra menar faktiskt vad de säger: de säljer till billigare pris om det dyker upp en duktig ryttare som kemin stämmer med och som kan erbjuda ett bra hem. Duktiga ryttare är inte alltid födda i rika familjer ;).

Så det gäller att checka läget vid första telefonsamtalet. Ringa på hästar som ligger både en bit över och en bit under det man tänkt ge - och respektera ett nej när man får det.

Prutmån? Jag säljer mina uppfödningar till underpris, men då kommer man till problemet att då tror folk att det är något fel på dem.. Bara för att man inte känner att man kan ta ut ett överpris med prutmån, utan vill hitta den "rätta" köparen som trivs med hästen och vice versa, och som förhoppningsvis behåller den så länge den lever...

De jag hade med att göra var de som försökte pruta ner en ridhäst per telefon (innan hästen var sedd) där priset var 25.000 kr; de ville ha den för 9.000 kr... Det kallar i alla fall jag oseriöst.

JAg diskuterar inte bud eller prutning utan att man helt enkelt inte åker och tittar/provrider häst innan man har pengar - sunt förnuft.

Om man tycker att det är väldans trist med folk som undrar över ev. flexibilitet i priset kan man ju skriva "Ej prutbart" i annonsen... Så slipper man vidare diskussion.

Om man tycker att det är väldans trist med folk som undrar över ev. flexibilitet i priset kan man ju skriva "Ej prutbart" i annonsen... Så slipper man vidare diskussion.
Ifrågasätter du prislappar i affärerna också?
Angivna priser i butikernas annonser?
Prutar du även om du ska köpa en vedtrave för X kr/kbm?
Prutar du på hovslagarens pris? Veterinärens?

Jag undrar bara varför det anses vara okej att pruta på vissa typer av varor/tjänster men inte på andra...

(jag har för övrigt ingen prutmån på de priser jag satt ut i mina annonser skulle jag annonsera MED prutmån så skulle hästarna anses vara övervärderade, vilket de inte är med de priser de har nu)

Jag prutar i affären om varan är försedd med defekter.

När jag letade häst blev jag vid ett par tillfällen kontaktad av säljaren som erbjöd sig att gå ned i pris eftersom de tyckte att jag passade bra ihop med deras häst.

Eftersom det förekommer prutning på hästmarknaden är det svårt att veta vem som har flexibelt pris eller ej utan att fråga. Därför kommer många köpare att fråga, så enkelt är det.

Vill man inte gå ner i pris säger man nej. Vill man inte bli tillfrågad om att gå ned i pris kan man meddela detta vid ett tidigt stadie, t.ex. i annonsen.

Mina hästar är redan mycket kraftigt prisnedsatta om de har "defekter".

Hur kan man på telefon förutsätta att en häst som beskrivs som frisk har en "defekt" man kan pruta på ?

Min erfarenhet är att seriösa köpare INTE prutar utan förstår en adekvat prissättning. Så börjar folk pruta i telefon utan att ens ha sett hästen får de helt enkelt inte ens komma och titta. Då slipper man som säljare lägga onödig energi på någon som ändå inte är ute efter den kvalitet man säljer.

Ifrågasätter du prislappar i affärerna också?
Angivna priser i butikernas annonser?
Prutar du även om du ska köpa en vedtrave för X kr/kbm?
Prutar du på hovslagarens pris? Veterinärens?

Jag undrar bara varför det anses vara okej att pruta på vissa typer av varor/tjänster men inte på andra...

Vissa saker är väl bara som det är.
Om du handlar på torget (iallfall i Stockholm) så kan du pruta på priset, men däremot inte på ICA. Om du köper lägenhet eller hus (nu är jag där igen!) eller bil så kan du pruta och förhandla priser vare sig det är fel på varan eller ej. Du kan faktiskt pruta på en finfin bil om du vill. Chansen att lyckas beror till stor del på ´hur stor efterfrågan är och hur snabbt säljaren vill bli av med det som ska säljas.

Det är inte upp till mig som köpare att "sluta pruta" utan det är väl upp till säljaren om den vill vara med på det eller inte. Jag tänker då inte bry mig om någon enstaka människa tar illa upp, det är deras eget val att göra så. Kan bara säga att jag inte hittills varit med om det. Några få har sagt att priset inte är prutbart och det är ju helt OK det med.

Förstår fortfarande inte varför det ska vara så knepigt och märkligt.

Mina hästar är redan mycket kraftigt prisnedsatta om de har "defekter".

Hur kan man på telefon förutsätta att en häst som beskrivs som frisk har en "defekt" man kan pruta på ?

Min erfarenhet är att seriösa köpare INTE prutar utan förstår en adekvat prissättning. Så börjar folk pruta i telefon utan att ens ha sett hästen får de helt enkelt inte ens komma och titta. Då slipper man som säljare lägga onödig energi på någon som ändå inte är ute efter den kvalitet man säljer.

Det är helt OK! Det finns ju fler hästar att titta på i Sverige så alla blir nog nöjda till slut ändå!

Lånar svarsknapp.

Jag tycker att det är skillnad på att pruta och att pruta. Om jag ska köpa häst så ringer jag aldrig till en säljare och bjuder ett lågt pris och är oförskämd. Däremot börjar jag hellre med att berätta vad för typ av häst jag söker och hur mycket pengar jag har att köpa häst för -för att sedan fråga om säljaren anser att det är lönt att jag kommer och tittar.
Jag har bara köpt häst av privatpersoner och hittills har jag inte stött på en enda som tyckt att frågan är konstig. Jag är intresserad av hästen, men vill inte ta upp säljarens tid i onödan om han/hon ändå har bestämt sig för ett pris på hästen och inte vill gå ner. Ibland säger säljaren nej, priset är fast och då är det så. Men flera gånger har säljaren sagt att jag ändå är välkommen att titta, så får personkemin avgöra om priset kan diskuteras. Nu pratar jag om ett par tusenlappar hit eller dit, jag ringer självfallet inte på hästar som är långt över min horisont. Men min erfarenhet är (nu pratar jag fortfarande om privatpersoner och inte uppfödare) att pris ofta går att diskutera. Men jag kanske har haft turen att köpa häst av personer som tycker att "rätt" säljare är viktigare än priset, självklart resonerar inte en uppfödare som lever på hästavel på samma vis som en privatperson som säljer nån enstaka häst under sin livstid. Det är knappast lönsamt.

Jag tycker inte att de säljare jag träffat brukar nedvärdera en för att man inte har pengar så att det räcker, tvärtom brukar folk uppskatta att man inte tar upp deras tid i onödan, provrider utan att vara seriöst intresserad, eller för den delen, åker och tittar på hästar som man inte har råd med. Jag ringer/mailar hellre och frågar och det tycker jag inte illa om att folk gör när jag har sålt hästar heller. Vill jag inte att de ska komma och titta så är det ju bara att säga det, huvudsaken är att de är ärliga från början. Det finns inget värre än folk som ringer och pratar massor, kommer och provrider och sen, när man lagt ner massa timmar på dem, berättar att de faktiskt inte har så mycket pengar. :crazy:

Men jag kanske har haft turen att köpa häst av personer som tycker att "rätt" säljare är viktigare än priset, självklart resonerar inte en uppfödare som lever på hästavel på samma vis som en privatperson som säljer nån enstaka häst under sin livstid. Det är knappast lönsamt.

Avel är absolut inte lönsamt. Och sällan är någon så mån om att hitta rätt köpare till sina hästar som just uppfödaren ! Men rätt köpare är helt enkelt mycket sällan en snål person som prutar på telefon och är ute efter pris före kvalitet. Det är mer effektivt att lägga ner sin tid på dem som både förstår prissättningen och har råd.

*lånar knapp*

Till alla köpare som inte förstår att ni kan bli avpolleterade om ni prutar i telefon: Som uppfödare med många hästar får man hela sommarhalvåret OTALIGA telefonsamtal. De flesta går ut på att man ska få låna en söt pålle gratis, därefter kommer de som vill ha en "billig" häst eller en "barnvänlig" och inte betala det de är värda.

I storleksordningen 1% är seriösa samtal.

Man kan helt enkelt inte lägga ned all sin tid på att prata med och visa hästar för dem som ändå inte vill betala eller som inte verkar förstå kvaliteterna hästarna har. (Nu är mina OVANLIGT söta, islänningar med extremt mycket man och vackra ovanliga färger så jag får kanske mer oseriösa samtal än tex halvblodsuppfödare)

Så jag tar mig rätt att avsluta samtal och dissa köpare som verkar okunniga och/eller som försöker pruta.

Visst finns det andra prutbara hästar för er att leta upp, men vill man ha något speciellt med kvalitet måste man vara beredd att betala för det också om man ska uppfattas som seriös.

Jag är väl medveten om att avel inte är särskilt lönsamt och det är väl en bidragande orsak till att den prissättning man satt på en häst är det som gäller, ingen prutmån. Självklart får man betala för kvalitet, det har jag heller inga synpunkter på. Jag har bara köpt häst direkt från uppfödare en gång, det jag skriver är min erfarenhet av att köpa häst från privatpersoner.
Om jag berättar för en person hurdan jag är som hästköpare, vad jag kan erbjuda för hem och vilken summa jag kan ge för hästen, så blir inte jag förbannad om någon väljer att avsluta samtalet och tacka för sig. Det är ju säljarens val. Men det är ett fåtal gånger jag fått det bemötandet, de flesta verkar tycka att man är seriös som säger direkt hur läget är. Det sparar både tid och energi för båda parter tycker jag. Jag har aldrig tittat på en häst, letat defekter och sedan prutat. Men jag har ringt på hästar några tusenlappar över min prisklass flera gånger och berättat lite om mig själv och då har hästägaren bett mig att komma och titta trots att jag inte har pengarna i handen. Ofta står det ju i annonserna att priset kan disk till rätt hem, står det p.o.k så vet man ju...

Jag skulle iallafall inte uppfatta mig själv som en oseriös hästköpare. Jag har aldrig provridit en häst jag inte är seriöst intresserad av och jag har aldrig åkt och tittat på en häst som jag inte har råd med. Det där lilla telefonsamtalet sparar ju enkelt den tiden för båda spekulant och säljare... :smirk:

Hur vet man då som köpare om säljaren i fråga anser mig oseriös om man frågar efter prisets flexibilitet? Det vet man ju inte som köpare på förhand! Ja, om inte säljaren skrivit i annonsen att priset inte är prutbart, förstås.

Det finns lika många "oseriösa" säljare som det finns köpare. Om jag ringer på en annons vet jag inte i förväg hur pass bra säljaren är att värdera sin vara, d.v.s. hästen.

...och det går alldeles utmärkt att pruta på Ica, om varorna är defekta, vissna, har kort datum eller liknande.
Nu menar jag inte att ni som säljer hästar inte förstår deras värde, men tyvärr finns både säljare och köpare som inte gör det. Det har man ingen möjlighet att veta i förväg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?