Broddtramp

Stinalarsson08

Trådstartare
Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite grann men såret är inte stort alls och jag kände inte heller av något när vi red. Om han imorgon är fräsch och inte känns varm, svullen eller har feber kan man då rida som vanligt?

Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite grann men såret är inte stort alls och jag kände inte heller av något när vi red. Om han imorgon är fräsch och inte känns varm, svullen eller har feber kan man då rida som vanligt?
Generellt skulle jag säga ja men det beror lite på var såret sitter! Är det precis i kronranden där hoven växer ut och ändå har gått lite djupare än bara på ytan skulle jag nog lägga ett galoppbandage och låta hästen ta det lite lugnt ett par dagar för säkerhets skull. Är det däremot i den "vanliga huden" på ballen tex så hade jag ridit som vanligt om hästen är opåverkad.

Anledningen till att man är mer försiktig om det är precis där hoven växer ut är att horntillväxten kan störas.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 014
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama