Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oavsett vilket perspektiv du sätter på det så kommer det aldrig vara så att vi väljer åt andra, eller jag hoppas inte det iaf. Vill du att det ska väljas åt andra?

Nej jag vill inte att andra ska välja åt mig , det är bla fasen därför jag är feminist!

3d02f05d-39af-4eff-b108-a5447398eef1

5Augusti2012

Om du inte lägger massa tid på smink följer du såklart inte normen där, men säkert påverkas du av könsnormen på något annat sätt. T ex i yrkesval eller fördelning av hushållssysslorna.

Det kanske de flesta gör.
Det kanske jag gör.
som ensamstående kvinna som äger en jordbruksfastighet och har ett traditionellt manligt höginkomstyrke och ligger i högre delen av löneskalan i mitt landsting. Sköter sysslorna på gården som måste göras: snickeri, elda med ved. Sköta bilen.
Lägger mer tid och jobb på "gårdsarbete" än matlagning, städning.
Inredning är ointressant så mina gardiner har mamma valt och sytt (båda mina föräldrar är hjälpsamma).
Pappa har hjälpt mig där jag går bet utomhus, men då har jag lärt mig en hel del som jag behöver kunna fixa själv sedan.
Sminkar mig inte, går inte till frissan. Köper kläder så sällan som möjligt och då mer praktiskt än modemedvetet.
Kör fyrhjulsdriven dieselbil.

Var ser du min roll inom köns-stereotypin?
Möjligen i att jag inte är för stolt för att ta emot hjälp när jag inte klarar situationen själv, förstås.
Och jag har inte medvetet valt att bryta mot någon norm: jag har valt att leva så som jag vill ha det.
Det är liksom inte av protest som jag låter bli smink: jag tycker att det får duga som det är, och att det inte är viktigt om jag målar ansiktet eller inte. Har heller inte motivation eller tålamod att ägna tid åt något så oviktigt som mitt utseende.
Håret är följaktligen halvlångt så det går att fläta ihop. När det blir för risigt, eller långt, får en kompis ta köks-saxen.

Men som sagt, vi kan säkert inte undgå könsnormsstrukturen som tvingar oss att gå i figurnära moderiktiga kläder, sminka oss och frisera oss och välja köns-traditionella yrken med lägre lön än männen.

Jag är nog en person som aldrig någonsin skulle bemöta någon annan med förakt.
Alltså, det är ju inte JAG som fördummar någon. Det gör personen så bra själv.

Menar du allvar?
Du gör det ju gång på gång.
Inte i den här tråden, men i andra trådar.
På det här forumet.
Du uttrycker dig med jämna mellanrum oerhört förminskande gentemot andra skribenter.
Du gör det genom trådstarten här där du implicit påvisar att de som inte kallar sig feminister är dumma.

Nej. Någon förfäktar en korkad åsikt = korkad.

Jag tycker om lakrits. Det innebär inte att jag anser att de som inte tycker om lakrits är korkade. Däremot, om någon säger att de gillar inte lakrits, för om man äter det blir man svart och teleporteras till Afrika, då skulle jag säga att man är lite korkad. Inte för att jag inte tycker likadant, utan för att det är korkad och orimlig idé.

Så, för att fortsätta där du började:
att inte kalla sig feminist är att vara korkad?

Det måste vara bekvämt att tänka som du.

Hon länkar och kallar ingen här för något. Hon visar på att "De brukar kallas..". Inget mer, inget mindre. Du läser in felaktigheter..
Om jag skriver "De brukar kallas för patriarkatets dörrvakter "
Då menar jag ngt med det.
Folk läser in ngt i den meningen..vad jag står för.
Den som inte inser detta är rätt naiv.

Genom att klistra på ett epitet på meningsmotståndare som är klart nervärderande visar man sin egen ståndpunkt + hur man respekterar andras åsikter.

Så, för att fortsätta där du började:
att inte kalla sig feminist är att vara korkad?

Att inte tycka att feminism är bra för att man inte förstått ordet är på gränsen till korkat. Allt annat är åsikter, och jag må tycka att det är korkat att tycka att jämställdhet är dåligt, men det är också en åsikt.

Jag tycker feminism är dåligt men jämställdhet mellan könen är bra blir som att säga , jag tycker lakrits är äckligt men jag tycker lakrits är gott. Osammanhängande och totalt motsägelsefullt.

Att inte tycka att feminism är bra för att man inte förstått ordet är på gränsen till korkat. Allt annat är åsikter, och jag må tycka att det är korkat att tycka att jämställdhet är dåligt, men det är också en åsikt.

Jag tycker feminism är dåligt men jämställdhet mellan könen är bra blir som att säga , jag tycker lakrits är äckligt men jag tycker lakrits är gott. Osammanhängande och totalt motsägelsefullt.

Du missar nyansen.
Att inte KALLA SIG feminist behöver inte betyda att man ogillar feminismen.

valet att inte kalla sig feminist kan ha flera grunder och ett par grunder har vi sett här och de grundrna har till viss del varit likartade: vissa individer som kallar sig feminister, beter sig på ett tråkigt sätt.

I mina ögon har vi ett par sådana exempel i den här tråden.
Individer som - ungefär som du här, faktiskt - talar om att de som inte håller med, är korkade.

Det finns studier som visar att svarta och vita får olika resultat på intelligenstester också.

Dels så är hjärnan plastisk och påverkas av det liv vi lever (dvs, om män lever på ett sätt och kvinnor på ett annat, så blir deras hjärnor olika), dels så även om så vore, att män i genomsnitt har mer av en egenskap och kvinnor mindre, så innebär ju det inte att alla män har den egenskapen mer än alla kvinnor. Alltså finns det ingen anledning att utgå från att om man träffar en kvinna kommer hon inte ha den egenskapen, och alltså ingen anledning att skapa och upprätthålla könsstereotyper.
Har du läst den? det står bla att det dom inte vet om det har någon betydelse att dom ser olika ut, så kan ha lika lite betydelser att hjärna ser olika ut som att bäckenet ser olika ut i hur vi beter oss.

Du missar nyansen.
Att inte KALLA SIG feminist behöver inte betyda att man ogillar feminismen.

valet att inte kalla sig feminist kan ha flera grunder och ett par grunder har vi sett här och de grundrna har till viss del varit likartade: vissa individer som kallar sig feminister, beter sig på ett tråkigt sätt.

I mina ögon har vi ett par sådana exempel i den här tråden.
Individer som - ungefär som du här, faktiskt - talar om att de som inte håller med, är korkade.

Jag tyckte precis att jag behöll den nyansen genom att inte beröra om man vill kalla sig feminist eller inte.

Vissa pacifister beter sig idiotiskt, men det är väl inte skäl att låta bli att vilja ha fred och kalla sig pacifist? Vissa liberaler har märkliga åsikter, ska jag överge att kalla mig det som bäst speglar mina åsikter?

Varför låta ett extremt fåtal begränsa något väldigt positivt?

Det var en fråga till de som inte vill kalla sig för feminist, inte någon attack till de personerna. Kände du dig attackerad? Hur?

Läs om din trådstart.
Du skriver att för dig är det självklart att "alla" egentligen är feminister. Där har du lagt ribban för vad som är rätt. Det är "sunt förnuft" och "något som alla borde vara".
"Vill någon inte kämpa för ett jämställt samhälle så behöver den inte."

Så varför vill man inte kalla sig det som är självklart? Däri ligger attacken.

Du skriver att du är nyfiken, men det är inte en öppen fråga utan en fråga som utifrån ditt inledande stycke är tydligt ifrågasättande och du har redan där talat om att du tycker att de har fel som inte kallar sig feminister.

Det är en attack utifrån att du först lägger ribban för vad som är rätt och riktigt. De som inte är/kallar sig feminister saknar sunt förnuft enligt ditt inlägg.

Varför låta ett extremt fåtal begränsa något väldigt positivt?

Därför att det är det där fåtalet som tar stor plats på den offentliga scenen. Det där fåtalet som uttrycker sig på extrema sätt som jag inte vill förknippas med.

Dock: att själv välja alternativ i vardagen som möjligen motarbetar "könsmaktsstrukturen" och att uppmuntra andra att göra detsamma, är inte så tokigt.
Även om man inte vill etikettera sig själv.

Jag tycker att det är lite synd att just de där med extremt uttryckssätt får ta sig så stort utrymme i debatten, för det förstör debattklimatet lite.
De extrema uttryckssätten skapar protester "i onödan" och försätter fokus till uttryckssätten tycker jag.

Exempel - igen:
"Alla män är potentiella våldtäktsmän".
Jag tror att man möjligen inte menar det bokstavligt.
Men det är väldigt svårt att inte invända mot ett så extremt uttalande.
Därmed hamnar fokus i diskussionen fel. För det blir tjafs mellan dem som använder det svepande sättet att uttrycka sig, och dem som tycker att det är en överdrift. Fokus blir på överdriften i stället för på problemet.

Likaså "Jag är rädd varje dag när jag åker tunnelbana".
Säkert sant för individen som uttrycker det.
Men inte en riktigt rimlig rädsla.
Alltså blir fokus på att rädslan inte är riktigt rimlig.

Så genom att uppmuntra vissa individer som tagit eget initiativ till att vara frontfigurer, genom att berömma och dela inlägg från sådana individer, skapar man en del fokusförskjutningar.

I mina ögon.

För mig verkar feminism ha blivit väldigt uppblåst på senaste åren, tjejer börjar dricka sin egna mens och andra saker som jag uppfattar lite extrema själv (inte för att jag har något emot detta!!), men känns personligen som att ordet feminism har blivit en extremistisk titel att sätta på sig själv. Och jag känner mig inte som en extrem person. Jag personligen ser mig mer som en naturalist, humanist, än en feminist.

Men jag är inte så insatt i feminismen mer än att jag ser tjejer som färgar håret, klipper håret som de behagar och gör sin röst hörd. Vissa verkar ha en hel del hat inom sig som de yttrar högt och tydligt.

Känns inte så friskt då.

Jag gillar inte negativitet och hat. Jag gillar lugn ---- men även rättvisa. Och ibland kanske man måste vara lite starkare, lite högljuddare, lite mer extrem för att göra sin röst hörd och synas i denna värld av oändligt med informationsflöde och identitetersfrågor.

Men jag anser inte mig själv vara feminist, dock har jag åsikter om att ifall t.ex. en kvinna och man utför ett jobb lika effektivt och har samma kompetens så förtjänar de samma lön. Att barn som är nyfödda inte ska omskäras, att kvinnors och barns kroppar ska respekteras och inte ses som objekt eller rättigheter. Lite sådant.

Så går mina tankar iaf.

För mig verkar feminism ha blivit väldigt uppblåst på senaste åren, tjejer börjar dricka sin egna mens och andra saker som jag uppfattar lite extrema själv (inte för att jag har något emot detta!!), men känns personligen som att ordet feminism har blivit en extremistisk titel att sätta på sig själv. Och jag känner mig inte som en extrem person. Jag personligen ser mig mer som en naturalist, humanist, än en feminist.

Men jag är inte så insatt i feminismen mer än att jag ser tjejer som färgar håret, klipper håret som de behagar och gör sin röst hörd. Vissa verkar ha en hel del hat inom sig som de yttrar högt och tydligt.

Känns inte så friskt då.

Jag gillar inte negativitet och hat. Jag gillar lugn ---- men även rättvisa. Och ibland kanske man måste vara lite starkare, lite högljuddare, lite mer extrem för att göra sin röst hörd och synas i denna värld av oändligt med informationsflöde och identitetersfrågor.

Men jag anser inte mig själv vara feminist, dock har jag åsikter om att ifall t.ex. en kvinna och man utför ett jobb lika effektivt och har samma kompetens så förtjänar de samma lön. Att barn som är nyfödda inte ska omskäras, att kvinnors och barns kroppar ska respekteras och inte ses som objekt eller rättigheter. Lite sådant.

Så går mina tankar iaf.
Det där med att dricka mens, var inte det ngn som tänkte att det var nyttigt?
Vad har det med feminism att göra?

Jag såg det bara fladdra förbi på FB så är inte insatt, men uppfattade inget om att det var det i ngt slags jämställdhetsarbete?

Att anse att lika vilkor är bra..det ställer nog de flesta upp på. Men att reglera hur styrelser i politiska försammlinar, ekonomiska föreningar eller AB ska se ut. Det får inte regleras av andra än medlemmarna/ägarna genom val. Alltså kan jag vara för jämmlikhet men inte vara feminist. Eftersom en så stor andel av de som säger sig vara feminister är för just den formen av reglering...som exempel

Känns inte så friskt då.

Så går mina tankar iaf.
Oj, du har missat hela feminismkonceptet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar