Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner väl typ samma, därför jag poängtera att jag inte är emot det och läste aldrig artikeln men den var i samband med ett inlägg om feminism. Har själv funderat på ifall det skulle ha främjande hälsoaspekter men nu tror jag att det är bättre att bli t.ex. vegan.

Säkerligen, förklarade bara min syn på det hela. Har inte fått någon som förklarat det för mig eller varit på någon föreläsning utan det är primärt via sociala medier. Sedan har det väl hamnat i diskussion om det (positiv diskussion) några gånger genom livet men förstår inte riktigt hysterin som finns just nu..
Men jag förstår inte. Du tycker att feminister är extrema för att en kvinna i ett annat sammanhang (som inte var kopplat till feminism) dricker mens?
Och denna märkliga koppling gjorde du för att du såg rubriken i samband med något som en feminist skrev?

:confused:

Jo jag är medveten om det..det finns ju olika grader i helvetet. Men ismer brukar ju leda till att rörelserna drivs ut till det absurda. Vi ska naturligtvis arbeta för jämlikhet. lika lön för lika jobb och samma rätt och samma skyldighet vad det gäller jobb, studier och annat.
Men då tillhör SaP den extrema gruppen av feminister då? " I förra veckan kom beskedet från regeringen att de kommer lägga fram ett lagförslag om könskvotering till börsbolagsstyrelserna för omröstning i riksdagen" Publicerad: 2016-09-13
Jag har visserligen aldrig påstått att det skulle vara extremt att vara för kvotering?
Men jag påpekade att det inte står för alla eller ens majoriteten av feministerna, därför blir det konstigt att säga typ "jag vill inte vara feminist för jag gillar inte kvotering". Man kan vara feminist utan att vara för kvotering, även om det finns feminister som tycker kvotering är bra.

Det är väl inte så mycket att övertyga, som att konstatera ett faktum. "Jag äter inte kött, men vegetarianer är galningar som bränner slakterier. Jag tycker inte man ska starta bränder, så jag är inte vegetarian, jag är ickeköttist." "Ehm, att vara vegetarian betyder inte att man bränner slakterier, det betyder att man inte äter kött. Äter du inte kött är du vegetarian."
Jag tycker du kommer med klockrena jämförelser, synd att så få kommenterar dessa.

Detta håller jag helt med om!

Problemet med den här tråden är ju att TS och ytterligare någon, försöker göra just det där med att övertyga andra att kalla sig feminister.
TS och en del andra försöker förstå varför människor tycker olika. Det är väl inget konstigt?

Jag förstår frågeställningen fullt ut. Som feminist är det svårt att förstå hur man kan blunda för många problem i världen. Dock ligger väl svaret i både kunskap och grundläggande värderingar, tillsammans med lite miljöfaktorer.

TS och en del andra försöker förstå varför människor tycker olika. Det är väl inget konstigt?

Jag förstår frågeställningen fullt ut. Som feminist är det svårt att förstå hur man kan blunda för många problem i världen. Dock ligger väl svaret i både kunskap och grundläggande värderingar, tillsammans med lite miljöfaktorer.

Frågeställningen hade kunnat vara intressant om den inte ständigt ställdes på aggressiva sätt.

Annan reflektion:
intresse är väl grundläggande faktorn.

Om jag lever på landet i "långtbortistan" ser jag inte tunnelbanan i Stockholm som särskilt intressant eller relevant för mig och mitt liv.
Det är mer sannolikt att jag engagerar mig i var eventuella busshållplatser finns placerade i den aktuella lokaltrafiken.

Ibland får man välja sina "stridsområden".
För mig kanske det är mer relevant att försöka få människor att påverka sin livssituation som är skadlig för deras mentala hälsa (tänker exempelvis på kvinnor som lever i destruktiva förhållanden som får dem att må psykiskt dåligt - behöver inte vara fysisk misshandel utan kan handla "bara" om en känsla av maktlöshet) än att grubbla så mycket på om kvinnor behöver förhålla sig till män på festivalområden.

Alla kanske inte har intresset att fundera över de där jättestora övergripande problemområdena som är nästan omöjliga att åtgärda/påverka.
Man kanske inte vill skapa fruktlösa konfliktsituationer där man ändå inte kommer någonstans annat än till ytterligare retorik.
Man kanske hellre gör sina egna val i det lilla och - i den mån man tycker att man bör/ska/vill ändra världen - försöker stötta andra i att göra liknande val.
Om dessa andra nu tycker att "mitt sätt" är något att eftersträva.
För det är ju inte så säkert att jag är någon förebild.

Jag har visserligen aldrig påstått att det skulle vara extremt att vara för kvotering?
Men jag påpekade att det inte står för alla eller ens majoriteten av feministerna, därför blir det konstigt att säga typ "jag vill inte vara feminist för jag gillar inte kvotering". Man kan vara feminist utan att vara för kvotering, även om det finns feminister som tycker kvotering är bra.

Problemet är ju att förmågan att ta till sig och att respektera andras åsikter tenderar att minska med ett stigande engagemang i feminismen.

De flesta är egentligen rörande ense om vissa grundregler.
Lika lön, samma rättigheter etc etc,

Men sedan, när man stöter på patrull i diverse församlingar så poppar det upp argument och förslag som egentligen inte hör hemma inom demokratiska ramar.
Jag är inte feminist. Jag är demokrat. Jag tycker det räcker. Inom det demokratiska begreppet så som vi känner det idag ingår indivdens lika värde, lika rättigheter och lika skyldigheter. Punkt!

Egentligen är det väl inte så konstigt att många förknippar feminism med den politik som Fi står för? Det är ju de som har synts och hörts mest i den offentliga debatten, och även faktiskt tagit sig rätten att inom ganska snäva ramar uttrycka vem som kan kalla sig feminist eller inte. Det kan göra det svårt för den som inte vill förknippas med den politiken att kalla sig feminist, även om man står för SAOLs definitionen av ordet.

Det är väl lite samma sak som att ordet Sverigevän egentligen borde vara ett positivt ord för alla, men eftersom rasisterna har lagt beslag på uttrycket, vill ingen ickerasist förknippas med uttrycket, oavsett hur mycket man älskar Sverige.

Jag tycker du kommer med klockrena jämförelser, synd att så få kommenterar dessa.

Instämmer!

Lite spinoff, men jag orkar verkligen inte gå in den här diskussionen, och har dessutom en poster att skriva och tentor att rätta (vilket gör att jag inte borde vara här över huvud taget) men hatten av till @Mabuse @MiniLi @Singoalla @Wysiwyg @FrauleinLeo och alla andra som orkar ta den här tröttsamma och märkliga diskussionen.

Det är väl lite samma sak som att ordet Sverigevän egentligen borde vara ett positivt ord för alla, men eftersom rasisterna har lagt beslag på uttrycket, vill ingen ickerasist förknippas med uttrycket, oavsett hur mycket man älskar Sverige.

Förvisso, och en helt rimlig jämförelse! Dock skulle jag ju inte svara "nej" på frågan om jag är Sverigevän.

- "Är du Sverigevän?"
- "Nej!"

Det blir ju jättekonsigt :p Självklart är jag Sverigevän. Dock kanske jag hade svarat "Såklart jag är det, men inte på samma sätt som SD menar" på frågan. Likväl som man kan svara "Såklart jag är feminist, men inte på samma sätt som Fi menar".

Men jag förstår inte. Du tycker att feminister är extrema för att en kvinna i ett annat sammanhang (som inte var kopplat till feminism) dricker mens?
Och denna märkliga koppling gjorde du för att du såg rubriken i samband med något som en feminist skrev?

:confused:
Nej det är inte orsaken, det var bara ett dåligt exempel på något som är utöver det ovanliga, som kan anses extremt. Ett annat exempel är de kvinnor som galopperade runt i stockholm för att protestera mot patriarket. Inget fel med det men lite annorlunda. Sedan en profil är väl Lady Dahmer som jag såg upp till förut men vet inte vad som hänt nu. Andra exempel kan väl vara olika protester där de uppvisar sina nakna kroppar. Har sett diskussioner där det snabbt blomstrar upp manshat och ord som "mansplaina" förstår jag mig inte på riktigt varför det existerar. Eller ord som "cis-man"... Känns typ som folk bara vill sätta etiketter på varandra. No me gusta.

Tycker inte alla feminister är extremister bara så du vet, och tycker dessa saker är rätt extrema ja. För mig som är någon som inte har djupdykt i feminismen och undersökt utan endast stött på det i mitt vardagliga liv så uppfattar jag ordet feminist som en rörelse där det finns mycket variation och en hel del saker jag inte förstår mig på. Känns rätt så instabilt.

Vilken hysteri?

Jag tror att om sociala medier är ens främsta källa till att basera sig en åsikt bör man nog fundera på att hitta andra källor med fakta.
Ska vi ta feministiska initiativet som jag antar vill ha jämställt mellan könen, men själva har majoriteten som kvinnor i sitt parti? En utvald ledare som sprang ifrån polisen pga. rädsla för rasism? Hmm. Men du har rätt, det finns bättre källor en det som läggs upp på sociala medier.

Jag baserade min text endast på hur jag uppfattat det hittills och jag själv befinner mig mycket i sociala medier. Jag är inte aktiv inom politik eller protester eller hänger på caféer så det är i stort sätt den enda informationskällan jag har när jag genomför min vardag och inte aktivt letar information om något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel