Varför är glass så gott?

Åååååh, polka :love: :love: Jag förbannar detta land för att inte ha polka! :(

Polka med choklad kan vara typ det jävla godaste som finns. Åååååååh vad sugen jag blev nu.
 
@mamman Möllegården ligger mot Steninge, det är möjligt dock att vi menar precis samma då Gullbrandstorp är det som kommer näst om man då inte svänger av mot Möllegård. Jag upplever deras glass mycket lösare i konsistensen om man jämför med "vanlig" kulglass. Men jag har aldrig ätit glass i Italien, det kanske är tur då så jag inte behöver sukta efter resor dit ;)
 
@Strindlund Lemoncurd är skitgod. Lagom sur så tungan drar ihop sig gött där bak i munnen och kryddat med spröda små maränger som väger upp det sura med sött. Mmm.. :D
 
Måste bara tillägga att all italiensk glass inte är bra, man måste veta vart man ska, men då å andra sidan är det kört sen ;)
 
nexxa: Då är det nog samma, kommer från Steningehållet. Var några år sedan jag var där, så den kan ju ha blivit mjukare/lösare. Får pröva nästa gång jag är i krokarna :)

blueberry: på Rättviksglass hemsida har de något som de kallar halvsorbet som påminner om italiensk glass!

prallan: Så sant så sant. Brukar inleda semestern med att kontrollera vilken glassbar som har bäst glass och rätt smaker! Det händer att de byter ägare så det varierar. Men faktum är att man kan få fantastiskt god glass av italiensk typ i fler länder, bara man kommer lite längre söderut.

(Får inte det här med @ att fungera, så fort jag använder den raderas det som jag skrivit förut)
 
Är det någon av er som brukar få "brainfreeze" när ni äter glass? Jag är tydligen helt oförmögen att uppleva denna "sensation", oavsett mängd glass, slush eller dylikt jag trycker i mig. Vissa hävdar att det beror på att jag saknar en viss del som krävs för att drabbas av detta.. hmm.. :cautious:

Var glad för det, brain freeze är ju jätteobehagligt! :wtf:
 
Här är en till glassoman. Jag bor i Östergötland och där finns det ju en glassrestaurang... Kan säga att det blir ett och annat besök där under sommaren :angel:

Jag gillar den mesta glassen, så länge den smakar mycket. Och i staden där jag bor finns ett ställe som gör egen glass. Där är favoritkulorna lakrits, marängsviss och polka... Och melonglass är himla gott också!

Senaste glassen på glassrestaurangen:

Bor du i Östergötland så åk till Hjortkvarn! Jävlar i min himmel så god glass! Och bra mycket billigare än på smultronstället :)
 
ÅH HERREGUD JAG ÄR KÄR! Jag har världens absolut godaste glass framför mig nu. Världsbäst är den. Jag älskar mint. Jag älskar choklad. Kombinationen är oslagbar och dessutom gillar jag den här glassens innehållsförteckning.
10413918_914091528607869_1869044961_n.jpg
 
Ååh, största nackdelen med att ha flyttat från Halmstad :( Saknar Riccardos glass. Finns ingen lika god här. Perfekt var det att ta en tur ut till möllegård med hunden, promenera en av slingorna och sen var det ju helt legitimt att sleva i sig tre kulor :d

Tröstar mig med ICAs lakritsglass med lakritssås och strössel i och Sias lemoncurd nomnom. I Slöinge just vid E6 avfarten har SIA fabriksförsäljning om någon har vägarna förbi i sommar.
 
kl

Ni som köper italiensk glass, vad får ni betala? Intressant att veta vad 1, 2 och 3 kulor kostar hos er eftersom vi säljer det där jag jobbar!
 
Har precis tryckt i mig två Piggelin <3

Gällande italiensk glass så har vi "Hemlagad italiensk glass" på två ställen nära mig. Ena stället tog 47kr för 3 kulor om jag inte missminner mig och det andra tog 32.. Lite skillnad där alltså. Men det kanske inte heller är samma sort som ni säljer där du jobbar, @Strindlund
 
Vi har precis köpt en glassmaskin, så nu jäklar ska det göras glass här hemma! :d Inledde förra veckan med en jordgubb-rabarberglass och vaniljglass med chokladkross. Tyvärr innehöll receptet alldeles för mycket socker så de blev för söta (speciellt chokladkrossen), men vi ger inte upp i första taget!

Annars är jag grymt förtjust i Lilla glassfabriken i Malmö, kulglassen finns i massor av goda smaker, deras mangosorbet och och rocky road :love: Dessutom har de yoghurtglass med massor av god topping (färska bär, olika slags choklad, nötter etc) som vägs i kassan vid betalning. Snorbilligt brukar det bli!
 
Har precis tryckt i mig två Piggelin <3

Gällande italiensk glass så har vi "Hemlagad italiensk glass" på två ställen nära mig. Ena stället tog 47kr för 3 kulor om jag inte missminner mig och det andra tog 32.. Lite skillnad där alltså. Men det kanske inte heller är samma sort som ni säljer där du jobbar, @Strindlund

Ok, nä vi har glass från Bella Italia, gjord strax utanför Rom i Parmaregionen. Vi tar för en kula 25 kr, 35 kr för två kulor och 40 kr för tre stycken. Hemlagad italiensk glass låter som att den är gjord i Sverige, på Italienskt sätt. Ju mer jag äter av glassen, ju mer förstår jag varför priset skiljer sig så från tex vanlig GB. Den är verkligen smakrik! Fast jag föredrar ändå citron cocktail från GB ändå :D
 
Allvarligt talat har det ätits galet mycket isglass här den senaste månaden, isglass i stället för lunch när man inte har lust att käka pga värmen är ju toppen :D:up:
 
Vi har precis köpt en glassmaskin, så nu jäklar ska det göras glass här hemma! :d Inledde förra veckan med en jordgubb-rabarberglass och vaniljglass med chokladkross. Tyvärr innehöll receptet alldeles för mycket socker så de blev för söta (speciellt chokladkrossen), men vi ger inte upp i första taget!

Annars är jag grymt förtjust i Lilla glassfabriken i Malmö, kulglassen finns i massor av goda smaker, deras mangosorbet och och rocky road :love: Dessutom har de yoghurtglass med massor av god topping (färska bär, olika slags choklad, nötter etc) som vägs i kassan vid betalning. Snorbilligt brukar det bli!

Vi har en mindre glassmaskin av sämre kvalitet, skulle vilja ha en värsting som Per Morberg har, men då skulle jag verkligen rulla fram sedan, är jag rädd för. Är i stort behov av att gå ned i vikt, inte upp :crazy:

Var du ironisk på det fetmarkerade eller? ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 290
Senast: Exile
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 306
Senast: Enya
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 988
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp