@Enya bra jobbat. Och jag skulle bara försiktig med att lyssna på vad folk på buke ger dig för råd angående om vad du ska äta och dricka. Du har ju en läkare och dietist som har lagt upp ett program för dig, så en random bukefalist kan komma med råd som för dem själva är bra men för dig blir rent bakvända.
Tack!
Förstår hur du menar!
Samtidigt har jag fått bra hjälp av just bukefalister i min trådar, och även tex
@Trott som talat förstånd med mig när det var på väg att bli typ ätstörning av det när dietisten uttryckte att jag bara skulle dricka vatten och att det var oroväckande att jag de tre första veckorna inte hade rasat utan först bara gått ner 2 kg på två veckor och tredje veckan stod stilla. Det var även hennes papper jag fick kopia av som gjorde att det lossnade med maten- med vad jag rent faktiskt KAN äta, i mina papper är det så mycket regler och förbud, i hennes uttrycks det som en stor bredd på hur man kan äta och vad, även med bilder och exempel, där tas upp utmärkta mellanmål och "sällanmat" också. En enorm kontrast mot mina "regler" där det uttrycks "ät inte yoghurt och fil med smak, ät inte sötade och feta produkter, ät inte godis och kakor, ät inte friterade produkter, ät inte fet sås, ät inte fet pålägg, ät bara nyckelhålsmärkt bröd, drick vatten, ät inte fett kött osv". Så svårt att hantera de rekommendationerna, även om jag vet vad nyttig mat är och hur man bör äta så fick jag liksom panik. Det var så mycket förbud att jag inte kunde se klart ens.
Så det är helt klart
@Trott jag har att tacka för att hon fick mig på rätt köl, som skickade bilder på sin mat och talade om för mig att man måste leva också. Och hon har ju gått ner i vikt OCH hon lever! Trots att hon ätit pommes någon gång, beasås till och med osv. Så de råden hon fått fungerar. Det är i hennes papper jag kikar när jag behöver råd numera, inte i mina egna, för i hennes står ju mer vad jag kan äta och inte vad jag inte kan äta.
Dietisten på mottagningen sa när jag hade som svårast att få i mig vatten och jag frågade om jag kunde dricka något annat, måste ju finnas juice eller något som är rätt ok och inte så söt, "drick vatten och ät ett äpple bredvid". Sköterskan som pratade med mig en tid senare sa att jag kunde dricka en sockerfri juice, det var viktigt med vätska annars riskerade jag att bli inlagd, psykologen på synmottagningen rekommenderade proviva som var sockerfri (tror jag). När jag berättade det för dietisten på vc, som annars har haft en vettig syn så var det också ett helt annat svar- absolut inte juice. Vatten!! Bara vatten. Det är samma dietist som undrar om jag inte fått råd att öka på huvudmålen till 2-2,5 dl per gång, men det har jag inte, jag ska enligt rekommendation från mottagningen äta mina 100 gram så länge det går. Minns att läkaren jag träffade vid inskrivningssamtalet sa att jag skulle äta 100 gram i resten av mitt liv, när hon förklarade om min operation. Så det är olika från person till person jag pratar med.
Som någon skrev, alla dietister och läkare är inte bra, alla verkar tycka olika. Tyvärr. Det gör det svårt att veta vem man ska lyssna på.