Kände för att uppdatera, om någon är nyfiken.
Har gått ner 27 kg totalt nu, och väger mig en gång i veckan. Tanken är att inte väga mig så ofta, men det är svårt att låta bli. Har ingen egen våg som tur är, då hade jag vägt mig varje dag, antar jag. Arbetar så smått på att förändra tankarna där, om vikt och vägning. Tänker att efter 6 månader ska jag väga mig en gång i månaden.
Pendlar i vikt känns det som. Ena veckan kan jag gå ner 100 gram, nästa vecka 2 kg, sedan väga exakt samma, för att gå upp 200 gram och ner 1,5 kg osv. Det är svårt att följa mönster. Tror dock jag kan börja se mönster ändå, tex mens och ägglossningsveckorna är tillfällen när jag antingen går upp eller står stilla, därpå "rasar" det av mig.
Jag har också blivit mer hungrig, men det är ju 100-150 gram som är okej att äta så ibland har jag ätit 130-140 gram, och det är också då vikten inte rört på sig alternativt stigit. Motionen är på samma nivå hela tiden. Så nu har jag dragit ner till 100 gram igen, istället för två knäckemackor till frukost och kvällsmat blir det en osv. Det är ju ändå bara tre timmar till nästa mål så jag dör ju inte av hunger precis, rent teoretiskt.
Hungern är ju märklig, det står så mycket om att hungern ofta förändras vid en operation, men min har verkligen inte gjort det. Så här strax 5 månader efter operation kan jag säga att min hunger är som tidigare, som den var före operationen, inte före jag lärde mig äta normalt med flera mål om dagen. Innan jag lärde mig äta flera gånger om dagen kände jag inte av hunger på samma sätt, och den försvann efter en kort stund om jag inte åt. Sedan började jag äta 6 gånger om dagen och hungern blev oerhört tydlig, oerhört drivande och påtaglig. Efter operationen har jag känt att den har blivit ännu lite värre, jag blir absolut mätt, men 3 timmar senare är jag hungrig igen och då med besked. Och om jag inte äter mår jag riktigt dåligt och får dessutom ont i magen av hungern. anledningen till att jag ökade portionerna var att jag inte riktigt kände mig mätt på 100 gram heller så hungern kom tidigare, blev alltså skarpt och jobbigt att vänta till nästa mål för att få äta. En mycket märklig känsla som jag måste lära mig att hantera.
Äter ändå mer protein än tidigare och tänker på att få i mig just det, det är ju mer mättande också. Ibland tappar jag humöret av någon dum kommentar, som häromdagen när vi hade kycklinggryta. Jag höll på att väga upp mina 100 gram och petade ut lite extra kyckling och tog betydligt mindre ris och 18 åriga sonen (som ändå är insatt i min situation egentligen) sa "trist att du sorterar ut och tar det bästa ur grytan och lämnar resten åt oss, rätt ofint liksom", vilket fick mig att istället ta mer ris, ingen kycklinggryta alls utan bara lite sås på risen, vilket i sin tur gjorde att han sa att jag var löjlig. Vilket jag var, men ibland orkar jag inte riktigt med att bli sådär synad och kommenterad liksom. Livet kretsar så mycket om att äta rätt och välja rätt och göra rätt så när det blir kommentarer, från vem det än är, känns det som om energin bara tar slut. Ibland skulle jag bara vilja skita i allt och inte äta, som förr. Eller äta något totalt onyttigt när jag känner för det, som förr. Nu testar jag onyttigt ibland, men ytterst sällan och i sådana pyttemängder och med ett så gräsligt dåligt samvete att jag inte vet vad som är värst, samvetet, sötsuget eller att inte "få lov" att äta något gott. Det känns lite som att operationen är som ett kontrakt med mig själv om att jag ska äta nyttigt och hälsosamt och vara nyttig och hälsosam. Där ingår inte något ohälsosamt. Samvetet knackar på rejält när jag bryter mot mitt "kontrakt". Eftersom vikten är så spretig finns ingen rum för att slarva något heller.
Nå, jag har ätit kycklinggryta till lunch och middag i dag för tredje dagen i rad + att två barn åt till middag första dagen så nog fanns det så det räckte, vilket är rätt vanligt här, matlådor för att mat blir över
Ett ganska tydligt problem jag nu upptäckt är att kläder faktiskt är för stora. Det finns ju en positiv aspekt i det också förstås, men samtidigt vill jag ju inte köpa nya kläder nu, jag vill gå ner mer, måste gå ner mer, då kommer de kläderna vara för stora sedan, verkligen ett slöseri med mina pengar och naturens resurser. Ibland tänker jag att det är synd att jag inte kan sy för då hade jag sytt om kläderna så de blev mindre, så himlans svårt kan det ändå inte vara..... men jag har ingen symaskin och sy var det värsta jag visste i skolan, så nepp, inget jag ger mig på. Jag fortsätter gå i mina förstora kläder så ingen ser att jag gått ner i vikt typ, inte ens jag själv! Jag märker det på att byxorna glider ner, eller att tröjan hänger snett och vint på kroppen, jag får dra den rätt så ofta nu. Glidande byxor är dock värre, hela formen har ändrats där ju, det är en helt ny kropp som jag måste vänja mig vid, och jag hinner inte ens med förrän den ändrats igen, kläder som passade passar inte längre.
Jag tänkte dock att min kondis borde ha blivit bättre, men istället känner jag att orken inte är sådär bra som den var tidigare, jag blir fysiskt trött fortare. Mycket märklig känsla, med vikten försvann kondisen lite också. Det borde vara tvärtom. Jag borde orka mer, känna mer energi osv, istället känner jag av hundpromenaderna mycket mer än tidigare, jag är TRÖTT efter dem, kroppen är slut. Borde den inte vara nöjd över att inte släpa runt på 27 kg till som förr? Då betedde den sig inte sig så här barnsligt efter en promenad.!! Det kanske blir bättre, jag hoppas det i alla fall, känner mig rätt ur form av att pusta av samma saker som jag orkade med förr utan problem.
En annan märklig förändring jag noterat är att både mensen och humöret är mer svajjigt än förut. Kraftigare mens, mer mensvärk och humörsvängningar som märks tydligare. Undrar om det har något med min PCOS att göra, att den förändras i takt med viktnedgången? Undrar ibland hur det kommer att sluta! Minnns är jag var tonåring att jag hade jävlig mensvärk och tydlig ägglossningsvärk- och humör då också.
Ska till dietisten på vc nästa vecka och hoppas att viktnedgången är ok. Han var inte riktigt nöjd från början, det gick upp och ner redan då och jag har liksom aldrig rasat som andra, men det har ju givit resultat även om jag inte verkar följa någon rätt och riktig mall så nu är det nog lugnt!
Har gått ner från 140 till 112,9. Har en bra bit kvar. Satte målet 70 kg, vill rida på hästar, och då är även 70 kg lite högt enligt en del, men det är nästan 43 kg kvar dit så det är ju omöjligt nog för mig. Egentligen vill jag väga 50, vilket är normal vikt för min längd, men dit hamnar jag aldrig.