Varför är glass så gott?

Jag har gått och fastnat för B&J jag också. Jag har väl även tidigare tyckt att visst, de har väl ett par ok smaker liksom, men det var ju innan jag smakade deras Dough-Ble Impact ... Så saaaatans god (och jag tycker vanligtvis inte ens om vaniljglass)! Jag är glad att jag bara har en halv frys!

Och helgen har jag verkligen lyckats tillbringa i glassens tecken: Har ätit glass till lunch både i går och i dag - modell gigantisk våffelstrut med kulglass. Med smaker som dammsugare, brownie och creme brûlée. Jag hade lätt kunnat leva på det sommaren ut, tror jag. :o
 
Brainfreeze, åh min käre gamle vän! När man hugger in på en rejäl slush och suger tag ordentligt i sugröret och man känner hur hela hjärnan liksom knastrar till ordentligt och drar igång en lång och kraftfull ilning som känns enda in i hjärnbalken. Där har ni en beskrivning, ni som inte upplevt!
 
Så underbart, en tråd om glass! Här måste jag också kommentera även om jag just inte hör till ungdom annars. :) Har man en gång funnit Häagen-Dazsglassen, så är det svårt att gå tillbaka till GB-varianten. Men i nödfall så slinker den också ner. För oss som är så gamla att vi åt GB-glass redan på 1970- eller -80talet, funderar jag ibland på hur de skulle smaka om man jämförde med dagens produkter. Det kan vara ett nostalgiskt minne, men nog var det "riktigare" ingredienser då och därmed också godare glass? Piggelin håller däremot måttet, isglassen funkar alltid den med!

Jag längtade och argumenterade verkligen för att till exempel Tiptop skulle återinföras i sortimentet och hoppade högt av glädje när den skulle komma tillbaka - men sedan var det en stor besvikelse att smaka, varken glassen eller nougatfluffet eller chokladöverdraget smakade lika gott som förut. Det är tur att jag bor såpass ute på landet så att jag inte har någon fantastisk försäljare av italiensk glass i närheten, det hade varit skadligt för min fysiska hälsa.

Däremot har jag länge tänkt att jag någon gång ska besöka Möllegård utanför Halmstad och tokfrossa en stund där. Kör jag fort och packar en redig kylväska, så kanske jag klarar att få med något hem också innan det smälter bort alldeles. Någon som har erfarenheter därifrån?
 
@Lillgrådis Det var den italienska glassen på Möllegård jag skrev om i mitt inlägg :D jag varnar dig dock för att du kommer besatt och jämföra all glass i framtiden med deras ;)
 
Jag har försökt att undvika den här tråden i några dagar, men what the hell. :D
Jag älskar glass, det finns alltid glass hemma.

Världens glass från Sia glass är fantastiska.
Älskar Lemoncurd, Macadamia och Walnut från den kollektionen. :love:

Ben & Jerryfavoriter:
Phis food, half baked, peanut butter cup, chocolate fudge brownie. I den ordningen.

Föredrar choklad och nötiga smaker, men sportar till det med fruksmaker emellanåt. Provar också gärna "konstiga" smaker när tillfälle ges. Är inte så förtjust i isglass och sorbet, men gillar splitglass som ananassplit och päronsplit.

Köper jag vanlig hederlig glass ur på macken så blir det gärna klassiker som cornetto, nogger eller sandwich. Är för övrigt helt crazy när det gäller GBs vanilj med chokladkross. Mums!
I Karlstad finns ett café som gör egen glass, där varierar smakerna från dag till dag – men det är alltid fantastiskt gott :love:

Min bästa glassupplevelse någonsin var basilikaglass som serverades på ett bröllop. HOLY SCHMOLY vad fantastiskt det var!
 
Här är en till som alltid har glass hemma! Till min absoluta favorit hör Lejonet och Björnens saffransglass :love: Blir inte bättre än så! Alla deras smaker är helt fantastiska, riktigt krämiga så som jag vill ha dom. Gillar annars varken B&J eller Häagen-Dazs glassarna så mycket, även om jag då och då köper Peanut Butter Cup från B&J och HD har jag inte testat på flera år så kanske ska ge dom en chans igen.

Annars köper jag oftast SIAs glass, håller verkligen med om deras "världens glass"-serie som är supergod! Tycker SIA gör väldigt bra glass för att vara så pass billigt. Daimstrut, Magnum mandel, Cornetto i olika smaker och TipTop är annars glassar som hänger med hem och för ett par veckor sedan testade jag och sambon Hemglass hemkörning! Livsfarligt, bara gå in på deras hemsida, lägga det man vill ha i varukorgen och så kommer dom hem med allt dagen efter. :D Billigt och fraktfritt när man köpt glass för 250:- (som att det ens är svårt att komma upp i den summan?!). Är dock lite besviken på Hemglass efter att dom ändrat receptet på Hollywoodstruten som alltid var min favorit som liten. Var typ den enda strutglass som hade mjölkchoklad i botten och nu är det inte alls samma choklad, betydligt mindre daimkulor i också.

Åker jag in till stan är det obligatoriskt att gå till glasshuset eller ännu hellre AHs, som har en bättre saffransglass.
 
Varför är glass så gott? Jo det är en blandning av socker och fett vilket är som en medfödd "drog". I våra gener finns att vi vill ha fett och snabba kolhydrater. Jämför modersmjölk som tidigt präglar oss för den söta smaken. (Smör och socker var för sig är ingen hit, men tillsammans är det godis). (Oj, upptäckte att LillaMusse tagit upp samma sak)

Tror dock inte att jag skulle gilla din favoritsort. Ö h t så är jag inte så förtjust i moderns svensk (av amerikansk typ) glass. För mycket godis och för lite glass enligt min smak. Favoritsorter är "grönt äpple" och "blodgrape". Men det ska vara lätt italiensk glass. och någon sådan har jag inte hittat i Sverige, inte ens den som har tillverakts av italienare. De har varit tvungna att anpassa sig till hur svenskar vill ha glassen, dvs hård, fet och söt :(

B&J tycker jag är snudd på äckligt söt, innehåller dessutom alltid en massa ickeglass.
 
Tror dock inte att jag skulle gilla din favoritsort. Ö h t så är jag inte så förtjust i moderns svensk (av amerikansk typ) glass. För mycket godis och för lite glass enligt min smak. Favoritsorter är "grönt äpple" och "blodgrape". Men det ska vara lätt italiensk glass. och någon sådan har jag inte hittat i Sverige, inte ens den som har tillverakts av italienare. De har varit tvungna att anpassa sig till hur svenskar vill ha glassen, dvs hård, fet och söt :(

Jag tycker att Rättsviksglass gör glass som påminner och smakar väldigt mycket som italiensk glass:
http://www.rattviksglass.se/ De har även smaken grönt äpple, vilken är helt krispig och underbar :)
 
@nexxa Det var lite det jag misstänkte... :p Kom på en annan speciell glassupplevelse från ett besök i Istanbul förra året, glass med rosensmak. Trodde det skulle vara något sötsliskigt som var färgat i knallrosa men jäklar! Ljust fin rosa färg och WHAM så smakade det bara rosor på ett helt otroligt sätt när man fick den i munnen. Klart minnesvärd glassupplevelse.
 
Häagen dazs strawberry cheesecake :bump::banana::love: Så underbart goood!! (Från en som inte annars e spec förtjust i glass ska även tilläggas) ;)
Sen har jag även upptäckt att tror det e sia (?) med smak av godis även e en riktig mums upplevelse :d
 
Är jag den enda i hela världen som INTE gillar glass?! Haha.

Blir alltid så himla fascinerad av att se hur exakt alla utan undantag verkar vara totalt galna i glass, ffa Häagen-Dazs eller B&J. Jag menar, andra "allmänt" älskade ting såsom kaffe, godis eller pizza finns det alltid gott om folk som inte gillar, men jag kan faktiskt aldrig minnas att jag stött på någon mer utöver mig själv som tycker att just glass av alla former och smaker är rätt... äckligt, faktiskt.
 
@Lillgrådis Det är farligt när man liksom hittat glassens rolls royce. Åt kulglass nere på torget och den smakade skit i jämförelse, rent ut sagt :p
Rosensmak låter ju som något udda jag gärna provat!
 
@Riley Min två år yngre bror äter oftast nästan bara isglass och dissar alla smaskiga varianter av B&J tex. Men för ett par veckor sedan såg jag honom äta såndär mjölkfri variant. Blev chockad och såg ut såhär: :eek::eek::eek:
 
@nexxa Haha, ska jag tolka det som att normalt folk inte gillar mjölkfria varianter och att det således är något jag borde testa? :D
 
@Lillgrådis Det var den italienska glassen på Möllegård jag skrev om i mitt inlägg :D jag varnar dig dock för att du kommer besatt och jämföra all glass i framtiden med deras ;)
Var ligger Möllegård? Prövade för några år sedan glass gjord av italienare utanför Halmstad, någonstans i närheten av Gullbrannstorp tror jag att det var. Blev gruvligt besviken. Fel konsistens och få smaker (från en lång bruttolista, men vad hjälper det?). De hade en liten trädgård med grusplan och utemöbler. Eftersom jag då precis kommit hem från Italien var skillnaden påtaglig. Läste någonstans att de varit tvungna att anpassa sig efter vad svenska kunder vill ha (dvs mkt mer fast konsistens)
 
Här är en till glassoman. Jag bor i Östergötland och där finns det ju en glassrestaurang... Kan säga att det blir ett och annat besök där under sommaren :angel:

Jag gillar den mesta glassen, så länge den smakar mycket. Och i staden där jag bor finns ett ställe som gör egen glass. Där är favoritkulorna lakrits, marängsviss och polka... Och melonglass är himla gott också!

Senaste glassen på glassrestaurangen:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 290
Senast: Exile
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 398
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 306
Senast: Enya
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 988
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp