Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?
Nej, det stämmer ju verkligen inte med statistiken. Sen vet du ju inte exakt hur alla relationer ser ut heller, känns ju märkligt att alla omkring dig har mönsterrelationer när det går emot typ all fakta och statistik. Men visst, du kanske har en unik bekantskapskrets. Du säger att det går åt rätt håll - jag kan säga att jag utan tvekan tycker att det går för långsamt.
Och jo, jag är inte så naiv att jag tror att alla andra kvinnor var dumma och valde fel snubbar, jag tror att väldigt väldigt många relationer förändras när man får barn. Man tror att det kommer att bli bra, vi kommer hjälpas åt, men istället blir verkligheten en annan. Vilket studier också visar - förhållanden blir mer ojämställda när man blir föräldrar. Så givetvis är detta nåt som jag tar in i beräkningen när jag funderar över barn; vilken sorts pappa min sambo skulle bli och hur vår relation skulle se ut. Jag har noll och inget intresse att leva ett sånt ojämställt liv som de flesta familjer jag ser omkring mig gör. Det är inte för mig och jag vill inte fastna i nåt sånt. Därför blir jag påverkad av allt jag läser om jämställdhet i Sverige, särskilt i relation till föräldraskap.