Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag som har ett adopterat syskon, har i hela mitt liv då och då fått frågan om jag inte har några riktiga syskon.

Det finns så många små tecken på att gener är allt som räknas.

Det är fan helt sjukt. Vidrigt att gener verkligen spelar så stor roll!!

Mitt standardsvar när någon frågar varför jag inte ska ha barn är:
Jag har inga tomrum att fylla i mitt liv.
Tycker det säger allt. Kan man inte bara lämna det där?

Försök att ändra ditt svar till något som inte triggar igång frågeställaren. Jag kan tänka mig att det du svarar idag, snarare leder in på försök att "övertala" dig än tvärtom. Ribbing hade några bra förslag, annars kan du tänka ut något eget som faktiskt visar att de kliver över en gräns när de kommer med sina frågor och försök till skaffabarnfrälsning.

(har inte läst hela tråden ännu)

Ibland känns det som de som är frivilligt barnfria, känner sig mer provocerande än att andra känner sig provocerade av det.
Vem är jag att döma ett sånt aktivt liksom? Det föds alldeles för många barn i världen idag av föräldrar som verkligen inte borde fått skaffa barn - jag dömer hellre där liksom. Men varför skulle jag bry mig om ditt val att avstå? Inte mina affärer liksom.
Men, du dömer ju mig som har barn, genom ditt svar om ouppfyllda tomrum - så varför skulle inte folk kunna gå igång på det?

*snipp*Därför ville jag inte ha barn förrän jag fyllde 30 och helt plötsligt kände att jag inte ville ångra att jag inte gjort det. Jag kan förstå till viss del att man inte vill ha barn, är lite imponerad över att man kan vara så säker på att man inte vill nåt man inte provat. Jag blev osäker- tänk om jag missar nåt?*snipp*

Jag ångrar hellre att jag inte skaffade barn än att ångra att jag skaffade barn.

jag stör ihjäl mig på folks eviga snattrande på Facebook om vad deras ungar hittat på senaste timmen. Men det är ju inte barnens fel egentligen.
Nej, det är ju ingens fel alls. Stör du dig på sånt får du väl jobba med dig själv, eller nåt. Eller dölja på Facebook. Du har ju sagt så många gånger att du har väldigt få vänner på Facebook och att du är inaktiv så så stort bekymmer kan det ju inte vara.

honung:

Men, du dömer ju mig som har barn, genom ditt svar om ouppfyllda tomrum - så varför skulle inte folk kunna gå igång på det?
Tänkte samma sak!

Det är den känslan jag aldrig vill känna, eller känna att jag måste omprioritera en massa :(

Jag kan tänka mig att du och säkert fler med dig tänker så. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att ha det på något annat sätt, förutom att jag gärna skulle bli mångmiljonär och slippa jobba ;)

Ibland känns det som de som är frivilligt barnfria, känner sig mer provocerande än att andra känner sig provocerade av det.

Fast vem är du att avgöra det - du har väl barn?! Själv är jag frivilligt barnfri och har aldrig en enda gång i mitt liv frivilligt tagit upp ämnet till diskussion med någon (annat än med maken förståss). Faktiskt inte ens med mina föräldrar, syskon eller bästa vänner.

Men jag har tappat räkningen på hur många plumpa kommentarer jag fått - och märk väl det har alltid handlat om personer som är ytterst flyktiga bekanta alt personer jag aldrig träffat tidigare. Visst kan jag förstå att frågan om man har barn kan vara en naturlig del i försöken att "scanna av" en person man placerats med på en större, formell tillställning t ex. Men att sedan - när mitt svar blir "nej" - i en sådan situation börja fråga ut mig om varför… då tycker jag att man klampar in på ett område som är alldeles för privat… Jag skulle ju lika gärna kunna vara en extremt olycklig barnlös - det har ju personen ingen som helst aning om - och ska man då behöva utsättas för så extremt privata och känsliga frågor i sådana sammanhang???!

Flera av personerna har dessutom inte ens dragit sig för att börja försöka övertyga mig om att jag ändå ska skaffa barn - "för när jag väl fått dem kommer de att vara det bästa som hänt mig". Intressant nog kan alltså en person, som pratat med mig mindre än fem minuter sammanlagt, avgöra detta bättre än vad jag kan göra själv…

Jag har många gånger funderat på om frivillig barnfrihet är ett av vår tids sista tabun - eftersom ett enkelt och hövligt "nej" på en fråga uppenbarligen kan provocera främmande människor att bete sig hur ohyfsat som helst...

Jag har inga tomrum att fylla i mitt liv.
Försök att ändra ditt svar till något som inte triggar igång frågeställaren.

Halvt kl

Fast jag ser egentligen inte varför ett ofyllt tomrum per automatik skulle vara något negativt menat mot personen ifråga. Om man hemskt gärna vill ha, som i det här exemplet, barn och verkligen saknar det i sitt liv, så nog kan man väl säga att det är ett tomrum man vill fylla?

Jag personligen ser i alla fall absolut inga problem med att uttrycka mig om att saknaden efter andra ting i livet skapar ett tomrum hos mig. Jag ser det inte som att det är förolämpande eller nedlåtande eller sämre på något vis, bara att jag saknar något som verkligen är essentiellt i mitt liv.

Nej, fast när man läser dessa trådar, blir man lite förvånad över vad vissa av de som är frivilligt barnlösa egentligen tror är anledningarna till att andra vill ha barn. Det verkar ibland finnas en ganska ömsesidig oförståelse....

Varför kan man inte istället bara lugna sig i beskedet att var och en tar beslut om sitt eget liv och får ta konsekvenserna av det, helt oavsett anledningar till beslutet?

Kommer inte skaffa barn. Tycker inte om någon aspekt av hela upplevelsen. Skulle gärna sterilisera mig men dessvärre kostar det 10 000 kr i mitt län att sterilisera sig.

Lägg till aspekten att det är standard att kvinnan tar störst ansvar för barnen gör det ännu mindre lockande. Karln har all rätt att gå ut under småbarnsåren utan att ens behöva tänka en tanke på att barnen ska bytas på, matas, läggas och framföralt ha uppmärksamhet. Å ja jag vet att det finns undantag på detta men just detta är standard från vad jag har sett utav mänskligheten.

Karln har all rätt att gå ut under småbarnsåren utan att ens behöva tänka en tanke på att barnen ska bytas på, matas, läggas och framföralt ha uppmärksamhet. Å ja jag vet att det finns undantag på detta men just detta är standard från vad jag har sett utav mänskligheten.

Då har du inte sett samma del av mänskligheten som jag. I min vy är det verkligen undantag att "rätten" skiljer sig mellan könen.

Nej, jag kan väl hålla med om att det inte behöver vara negativt men det kan uppfattas som otrevligt. Och om de som väljer att vara barnlösa vill slippa få kommenterar som de anser vara otrevliga så kan man ju själv försöka minimera risken att uttrycka sig okänsligt gentemot andra?

Ville jag inte ha barn skulle jag inte ens nedlåta mig till att försöka förklara för nån pappskalle som inte ger sig. Jag hade sagt att jag inte vill helt enkelt och om jag fick följfrågor skulle jag ifågasätta det "vad spelar det för roll? det är väl ändå upp till mig?". Börjar man snurra in sig i förklaringar finns alltid risken för motargument och det var väl ändå vad man ville slippa från början?

Varför kan man inte istället bara lugna sig i beskedet att var och en tar beslut om sitt eget liv och får ta konsekvenserna av det, helt oavsett anledningar till beslutet?

PRECIS!!! Jag har ALDRIG försökt övertala någon som vill ha barn att ändra sig och jag tycker jag borde kunna förvänta mig samma respekt tillbaka!

Då har du inte sett samma del av mänskligheten som jag. I min vy är det verkligen undantag att "rätten" skiljer sig mellan könen.
Och jag tittar på vabande, sjukskrivningar, vem som får alla dagislappar, vem som går på kvartsamtal, vem som jobbar deltid, vem som tar mest föräldraledighet och känner att barnskaffande blir mindre intressant för min del.

Och jag tittar på vabande, sjukskrivningar, vem som får alla dagislappar, vem som går på kvartsamtal, vem som jobbar deltid, vem som tar mest föräldraledighet och känner att barnskaffande blir mindre intressant för min del.

Fast i min närhet är det 50/50 på alla de punkterna, hos de allra flesta. Men jag lever säkert i min bubbla - för de uppgifterna stämmer liksom inte med den totala statistiken, även om den är på väg åt rätt håll.

Sedan tycker jag att det är en märklig anledning (dvs att titta på statistik och normer) till beslutet i sitt eget liv, då det är något man får "proba" och prata ordentligt om med en eventuell partner innan man skaffar barn. Om man verkligen förväntar sig att partnern inte kommer att ta sitt ansvar, förstår jag det definitivt som helt avgörande anledning.

Nej, det stämmer ju verkligen inte med statistiken. Sen vet du ju inte exakt hur alla relationer ser ut heller, känns ju märkligt att alla omkring dig har mönsterrelationer när det går emot typ all fakta och statistik. Men visst, du kanske har en unik bekantskapskrets. Du säger att det går åt rätt håll - jag kan säga att jag utan tvekan tycker att det går för långsamt.

Och jo, jag är inte så naiv att jag tror att alla andra kvinnor var dumma och valde fel snubbar, jag tror att väldigt väldigt många relationer förändras när man får barn. Man tror att det kommer att bli bra, vi kommer hjälpas åt, men istället blir verkligheten en annan. Vilket studier också visar - förhållanden blir mer ojämställda när man blir föräldrar. Så givetvis är detta nåt som jag tar in i beräkningen när jag funderar över barn; vilken sorts pappa min sambo skulle bli och hur vår relation skulle se ut. Jag har noll och inget intresse att leva ett sånt ojämställt liv som de flesta familjer jag ser omkring mig gör. Det är inte för mig och jag vill inte fastna i nåt sånt. Därför blir jag påverkad av allt jag läser om jämställdhet i Sverige, särskilt i relation till föräldraskap.

Jag håller med dig att det går för långsamt och att det finns mycket man kan göra för att snabba upp det.

Att man delar lika på ansvaret för barnen betyder inte automatiskt att man lever i ett mönsterförhållande. Även i dessa förhållanden jag pratar om har det slutat i separationer i vissa fall. Min insyn är begränsad, men baserar sig ungefär på samma parametrar som du angav tidigare. Fördelning av VAB, föräldramöten, skjutsar till idrott, föräldraledigheter... Det säger inget om jämlikheten i exempelvis hushållssarbete och helt andra parametrar.

Jag håller med dig att det går för långsamt och att det finns mycket man kan göra för att snabba upp det
Ja, det är bra sorgligt.

Det säger inget om jämlikheten i exempelvis hushållssarbete och helt andra parametrar.
Det är förvisso sant.

Jag tittar bara på det jag ser och det är i samtliga fall: mamman är primärförälder. Pappan verkar mest åka med som passagerare. Till just det säger jag tack, men nej tack.

:rofl:

Vi är i ungefär samma sits fast jag är några år äldre än dig. Han har tre vuxna barn och ett barnbarn.

Men det är ingen som sagt nåt, än.

Min gubbe har också barnbarn:). Han fick barn tidigt och det fick hans barn också.
Hans äldsta barn är 23 nästa är 22, tredje är 17 och vår är 2.
Hans äldstaa barnbarn är tre och yngsta är ett.

Fast i min närhet är det 50/50 på alla de punkterna, hos de allra flesta. Men jag lever säkert i min bubbla - för de uppgifterna stämmer liksom inte med den totala statistiken, även om den är på väg åt rätt håll.

Ja, det är nog en bubbla. Jag tycker jag lever med normalt moderna människor men nog fasen verkar mamman vara förälder nr 1 även om förälder nr 2 också kan få delta i samma utsträckning om förälder 1 och förälder 2 orkar vara vakna och envetna hela tiden. I en tidigare tråd berättade jag om reaktionerna på en pappaledighet där pappan tog för givet att han skulle göra alla saker som har med småbarn att göra, även babyrytmik, babysim, bjuda in andra småbarnsföräldrar för att snacka bajsblöjor över en grillkorv och lättöl. OJ vad engagerad han är!! Vem skulle berömma en mamma för att hon bestämmer sig för att gå en babysimkurs?

Nåja. Jämställdhetsargumentet är inte ett av mina argument (trots att jag vet att arbetsbördan med barn till största del skulle hamnat på mitt bord av olika anledningar). Men jag köper inte att samhället redan kommit så långt att det anser pappor är lika bra föräldrar som mammor. Det är en bit kvar. Kämpa på killar, skit i prestationskraven tjejer.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38