Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Man får ju hoppas..för jag är duktigt sugen på att radda upp alla mina motargument jag har till att skaffa barn, men då är det kanske bäst att låta bli ;)

Om du känner ett behov av att göra det för mig, så gör gärna det.

Okej....
Min poäng är att jag tycker inte det är okej att skaffa barn bara för att man kan, utan det bör vara genomtänkt och vettigt.

Det blir som någon slags kontrollerad avel då?

Vågar man fråga vem det är som ska kontrollera det?

Det där med tiden förstod inte jag heller innan jag fick barn, efter det så har känt att jag måste ha slösat bort extremt mycket tid innan barnen kom :D

Jag har 2 egna barn och 2 bonusbarn (alla i åldern 5-7),heltidsjobb, gård, 2 hästar och 2 hundar. Jag hinner med för att jag måste. Det blir också lättare ju större barnen blir och det hjälper att vi är två och att vi båda tar ansvar för varandras barn.

Det är tiden med vänner som fått ta mest stryk, men då de flesta av de själva har barn så har de full förståelse. Vi har precis lika roligt när vi väl träffas ändå. Vi har bara väldigt mycket mer att prata ikapp oss om när vi ses nu än vi hade förr :D

Fast visst är tiden mer begränsad, det gäller att planera och prioritera :)

Det blir som någon slags kontrollerad avel då?

Vågar man fråga vem det är som ska kontrollera det?
Den som skaffar barn bör väl helst ha tänkt igenom det och inte bara yngla av sig med vem som helst, dvs skaffat ungar bara för att de har en livmoder och inte några egna intressen utom sig själv.
Jag, å andra sidan, har mött många människor som jag har velat ha barn med!
Hett tips, självkontroll och preventivmedel. O_o

(Alltså, kvinnor RÅKAR ju inte bara ha en livmoder! Det är ingen slump! Det är inte så att man liksom har lyckats roffa åt sig en livmoder i någon slags allmän "villervalla"!)

Om man inte får bestämma det själv, hur ska man då veta vem man får "yngla av sig med"!?

:rofl:

Vi är i ungefär samma sits fast jag är några år äldre än dig. Han har tre vuxna barn och ett barnbarn.

Men det är ingen som sagt nåt, än.

Får man vara ofin att fråga varför du valde att sterilisera dig?
Är det just pga du inte vill ha barn?

Jag har nämligen själv gått i de tankarna om att göra det i framtiden om jag känner samma som nu då jag inte ser någon mening med att ha en massa hormoner som spökar i kroppen varje månad..Är så trött på att bli så hormonstint att jag inte känner igen mig själv och humörsvägningar som heter duga :crazy:
Det är så mycket onödig energi som försvinner ur min kropp.

Jag valde sterilisering just för att inte riskera att bli gravid. Tyvärr hjälper ju inte en sterilisering mot kroppens egna hormonhiss:(

Problem med läsförståelsen ser jag. Bara för att man är kvinna och fertil finns ingen anledning att bli gravid med vem som helst, hett tips från coachen. :meh:

Nu skriver du samma sak en gång till och det hjälper inte min förståelse.

Det här "vem som helst", det är väldigt diffust.

Det finns liksom ingenstans man gå och kolla upp vem som är "vem som helst" och vilka som då eventuellt är godkända och alltså INTE "vem som helst"!

Om jag inte får lita till mitt eget omdöme och mina egna känslor hur ska jag då kunna veta vem som är "godkänd" eller "icke godkänd"?

Man kanske ska känna honom längre än en vecka och välja honom för att han är, inte bara en spermiebank.

Den enda som pratar om godkänd och icke godkänd är du själv. Om du inte klarar av ditt eget resonemang så är det inte mitt problem.

Det där är bara en provokation för att du inte har någonting vettigt att säga.

Fiorano, jag har samma tankar som dig, fast mina tankar rör kvinnor istället för män (är 40-). Jag har alltid tänkt att det är betydligt vanligare att män inte vill ha barn än att kvinnor inte vill det, men jag har inte gjort någon stor undersökning av det så jag kan ha helt fel.

Athena, jag vill inte ha barn och visst händer det att människor känner behov av att påpeka att jag är en idiot på grund av detta. Eftersom jag är evig singel så kommer inte samtalsämnet upp så ofta, det är ju inte så meningsfullt att säga till mig att jag borde skaffa barn så länge jag inte har någon att skaffa dem med.

Trots att jag inte vill ha egna barn så skulle jag kunna tänka mig att vara ihop med en kvinna som har barn så länge de inte är allt för små och jag slipper att fungera som en fadersfigur.

Jag tror att människor behandlar singelkillar annorlunda än de behandlar singeltjejer. Som singeltjej har jag ofta fått antydningar om att det är "dags" för mig att "skaffa" barn.

Nu skriver du samma sak en gång till och det hjälper inte min förståelse.

Det här "vem som helst", det är väldigt diffust.

Det finns liksom ingenstans man gå och kolla upp vem som är "vem som helst" och vilka som då eventuellt är godkända och alltså INTE "vem som helst"!

Om jag inte får lita till mitt eget omdöme och mina egna känslor hur ska jag då kunna veta vem som är "godkänd" eller "icke godkänd"?

Jomen, jag kan slänga mig i säng med några karlar, kanske samtidigt? Och ha oskyddat sex med dem. Förhoppningsvis kan vi se det som ett (flera?) ONS. Om jag sen blir gravid, är det ganska slumpartat vem som är fadern.

Det undrar jag också.
Jag förstår absolut inte hur man ffa har tid med sig själv, barn, sambo, intressen, vänner, djur och jobba heltid..jag fattar inte! Hur tusan fördelar man upp dygnets alla timmar och kan ge sig själv till samtliga plus att kunna klämma in egentid ?!

Hur kan de med barn få mer timmar till sitt dygn än övriga?

I vissa fall handlar det om prioriteringar ja, men i många fall så har ju folk allting plus hus osv..nä jag förstår bara inte..hur hinner och orkar man??.

Det gör man såklart inte, åtminstone inte medan barnen är små. Hålögda småbarnsföräldrar är väl kanske inte de mest högpresterande på jobbet, och väldigt många jobbar ju också deltid för att hinna och orka. Och de som jobbar heltid har sällan mycket tid att lägga på vänner och fritidsintressen. Barn tar tid, helt enkelt, och den tiden måste ju tas nånstans ifrån. För dygnet får såklart inte fler timmar, har man haft fullt upp innan så kommer man få stryka en del saker.

Ja, det är ett rätt hett ämne, barn eller inte barn. Innan vi fick den lille krabaten hade jag inte reflekterat över hur stor del av samhället som ändå är uppbyggt kring just barn. De finns ju överallt! Allting är anpassat för att barn ska kunna medföras, plats på bussen för barnvagn, skötbord på toan i köpcentret, barnstolar på alla restauranger, och barnmeny också.

Jag är väl lite halvblind men jag har faktiskt inte sett allt detta förut.

Lägg till det dagis, skolor, barnbidrag och föräldrapeng som vi alla betalar för med våra skattepengar. Barnen är en stor del av vårt gemensamma livsrum och vår gemensamma framtid, oavsett om man har egen eller inte.

Att säga nej till barn är, i det perspektivet, att kliva utanför samhället. Att tydligt säga att hit men inte längre tycker jag samhället och civilisationen kan nå. Om en myra plötsligt satt sig ner och sagt att "nej, nu räcker det med barr till stacken,", hade nog de andra myrorna undrat vad det var för fel på den stackaren. Så jag tror att ifrågasättandet av barnlösa går lite djupare än bara, "det är den ultimata lyckan".

För det är det ju inte, det är skitjobbigt 50% av tiden, halvjobbigt 30% och roligt/mysigt ca 20%, säger man det så får man också onda ögat. Jag ångrar mig inte på något sätt och tanken på ett par till har föresvävat mig, men det är verkligen inte lätt.

Lite flummiga reflektioner så här på morgonen.:)

Jag har 2 egna barn och 2 bonusbarn (alla i åldern 5-7),heltidsjobb, gård, 2 hästar och 2 hundar. Jag hinner med för att jag måste.

Det är den känslan jag aldrig vill känna, eller känna att jag måste omprioritera en massa :(

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar