Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?
Jag ska inte ha barn av ett gäng anledningar. Huvudskälen är dels att jag helt enkelt inte gillar barn, dels inte är intresserad av att göra de prioriteringar och anpassningar som ett liv med barn skulle kräva. Även om de två punkterna sett annorlunda ut hade jag dock fortsatt sagt nej på grund av 1) rädsla/ovilja för att vara gravid och förlösa, även med planerat snitt, 2) eftersom mina gener inte är något att föra vidare, varken när det gäller fysik, mentalitet eller talanger (samt faktumet att jag är asiat, och tanken på ett halvasiatiskt barn som bara skulle likna mig och inte pappan stör mig), och även 3), för att jag skulle bli en hemsk förälder. Jag är alldeles för besatt av prestation och detaljer, och jag vet att jag på något plan skulle förvänta mig ett vackert, intelligent och framgångsrikt barn, eftersom allt annat skulle göra mig besviken. En sådan mamma ska självklart inget barn behöva ha.
Jag tror inte heller direkt på något prat om någon biologisk klocka, utan är övertygad om att många omedvetet som medvetet börjar känna av omgivningens och samhällets förväntningar när de når en viss ålder, på samma sätt som jag inte tror att man nödvändigtvis "växer ifrån" t.ex. en alternativ stil i tonåren, utan till någon del och ofta undermedvetet påverkas till att vilja ändra sig.
Jag fyller snart 25, och upplever tyvärr att min ångest över min ställning i barnfrågan blir större för var år, inte minst eftersom jag är uppvuxen och bor på landet, där det är vanligt förekommande och helt okontroversiellt att skaffa barn innan man fyllt 20. Har därtill dåligt samvete över att inte ge mina föräldrar ett barnbarn, då jag är ensambarn. I ärlighetens namn är jag faktiskt genuint rädd att jag ska falla för pressen - som sagt, jag är väldigt mån om att prestera och uppfylla andras förväntningar på mig - och börja vika mig och ändå överväga barn, och av det skälet tänker jag sterilisera mig nästa år och eliminera risken för att få några idiotiska infall om 5-10 år. Jag vet att ett liv med barn skulle göra mig olycklig, och jag tänker göra exakt vad jag kan för att aldrig hamna där.
Men absolut, det provocerar. Jag har inte förstått meningen med livet, jag kommer att ångra mig, jag har bara inte träffat rätt man än, jag kommer att bli ensam och olycklig, jag kommer inte bli vuxen förrän jag ynglat av mig, jag är inte en riktig kvinna innan jag varit gravid, etc. etc. Har aldrig egentligen bemödat mig med att bemöta argumenten IRL, jag stångar bara envist på med mitt "nej, jag ska sterilisera mig" och stänger av hörseln. Vill folk inte förstå tänker jag inte försöka övertala dem, det är inte jag som har ett problem liggande hos mig,
Klart det är ett egoistiskt val att inte skaffa barn. Klart det är ett lika egoistiskt val att skaffa barn.
Klart att inget gör något av valen mer fel.