Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?
Jag känner igen mig, mycket. Jag har aldrig tyckt om barn, och jag är ändå uppvuxen i en storfamilj med många småsyskon, vilket omgivningen tycker borde automatiskt leda till att mina moderskänslor ska gå bananas. Och framför allt har jag alltid fått höra att jag kommer ändra mig, "det växer bort", ungefär som att hästintresset också skulle "växa bort" bara jag blev lite mer vuxen och mogen.
Till viss del får jag väl ge dem rätt, för mitt barn-ointresse har ändrat sig lite. Jag vill fortfarande absolut inte under några som helst villkor ha egna barn. Jag är livrädd för allt vad graviditet, komplikationer, förlossningar och småbarnsår heter. Jag ser förut fullt normalbegåvade människor som blir som förbytta och helt slutar med allt det som förut var viktigt bara för att de får barn, och varje gång ryser jag och tackar min lyckliga stjärna för att det inte är jag. Jag avskyr vuxna som ska gulla och prata löjligt bara för att de pratar med en person under tio år, jag stör ihjäl mig på folks eviga snattrande på Facebook om vad deras ungar hittat på senaste timmen. Men det är ju inte barnens fel egentligen.
Det finns ett litet barn i min närhet som jag fullständigt tagit under mina vingar. Hon är tre år idag, och ju äldre hon blir, ju roligare blir hon. Hon är inte min, men vi kan ha roligt tillsammans ändå, kanske just för att det inte är mitt barn och jag mer kan vara en kompis än en tjatig förälder? Jag tycker det är roligt när hon hälsar på och att hitta på roliga saker med henne, men jag är också mycket tacksam när hon går hem, eller att jag kan "lämna tillbaka" henne till de riktiga föräldrarna om hon börjar gnälla. Jag slipper nattvak, jag slipper bajsblöjor, jag slipper allt det där jobbiga med barn. Jag skulle definitivt kunna nöja mig med att umgås med henne med jämna mellanrum, och satsa resterande tiden helhjärtat på mig, mitt jobb och min häst.
Nu har jag äntligen träffat en annan person som känner precis som jag, och föga förvånande är det en annan hästmänniska. Skillnaden är väl att hon har sambo med barn sen tidigare, jag är singel. Jag har inget direkt emot andras barn, men lättast skulle nog ändå vara att träffa en kille som inte heller vill ha barn.