Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?
Tjatar folk på gravida kanske? Om att de kommer få ett helvete med en unge som skriker hela natten osv, de kanske skulle tänka om, tänk om de ångrar sig??
Måste bara berätta vad som hände mig på en nätverksträff via jobbat när jag var gravid med andra barnet. Vid lunchen säger den som sitter närmast mig:
- Ja, jag hoppas ni har tänkt igenom det här nu....
- ???
- Jaa, jag menar, det är ju inte samma sak att ha en som att ha två.
- Nej, det förstår vi nog, men det är ju ganska många föräldrar som klarat av det före oss så det ska nog gå vägen!
- Jamen.... jag menar.... det är ju inte alltid så lätt att vara mamma till två, den ena vill ha uppmärksamhet och den andra...
- ....? Ja, nu är ju vi två engagerade föräldrar så det ska nog lösa sig. Det är ju inte som att jag blir ensam med jobbet.... Dessutom är det lite sent att ångra sig nu *tittar ner på min stora mage; jag var kanske i 6:e månaden*.
- Jaaa, nej, jag menar inte SÅ, men...
- Hur menar du då?
Sen släpptes ämnet. Men jo, tydligen så "tjatar" en del folk även på gravida.
Och insinuerar jag vet inte vad. Jag kan MÖJLIGEN förstå denna persons "oro" om jag vore väldigt väldigt ung eller om jag väntade 4:e eller 5:e barnet. Men, det var min andra graviditet, jag var 41 år gammal, i en fast relation och ger nog inte intryck av att vara inkapabel direkt.
-----------------------------
Till ämnet: jag har råkat ut för antydningar och ibland frågor rätt ut "ska du inte ta och...." när jag var omkring 28-35 eller så. Sista gången jag fick frågan (tror det var den fräckaste frågan någonsin, en ganska vagt bekant frågar rätt ut i stort sällskap "jo, förresten Björk... du behöver inte svara om du inte vill, men hur kommer det sig att inte du har några barn?". OM jag nu inte ville svara; hur många idéer hade ploppat upp i de andras huvuden då? "å, stackars henne, hon vill nog, men KAN inte" eller "hon kanske hatar barn" eller ..... Nu svarade jag någorlunda ärligt den gången.)
Sen fick vi barn, första när jag var 38, andra vid 41.