Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?
kl*
Nu vill jag i framtiden ha barn, men verkligen inte ännu, känner att det är så mycket annat jag vill göra först. Jag är inte senior dock (24) så vem vet om något år kanske jag har ändrat mig och vill inte ha barn alls.
Jag kan dock uppleva en press om att skaffa barn nu, många av mina jämn gamla/yngre kompisar har redan ett eller flera barn och det händer att man får höra när det är dags för dig då? Och det stör mig något enormt, jag vill inte ha barn nu, men ändå måste andra fråga varför inte, barn är ju så söta, bättre skaffa barn nu så är du ju ung när dom flyttar ut osv. Ja visst jag har ett stabilt förhållande sen 4år tillbaka med en man jag verkligen älskar av hela mitt hjärta, men jag tänker inte stressa med att få barn. Jag är inte redo än och vill bli klar med skola, resa, testa bo utomlands, skaffa jobb osv först.
Har även en vän jag umgicks med mycket förr som har en liten, hon sa rakt ut till mig att man är en bättre mamma om man får barn tidigt. Det tog riktigt hårt, blev uppriktigt ledsen, som att jag skulle vara en sämre mamma för att jag väljer att skaffa barn som kanske 30+.
Förstår verkligen er allas frustration över kommentarer från andra över att ni inte vill ha barn. Herregud kan inte andra bara skita i att lägga sig i andras beslut och fokusera på sitt eget liv istället för att fälla kommentarer till andra.