Vårdeppig eller vad kan det vara?

C

Canoó

Har fått ett problem med min häst på ganska kort tid. Han har gått i samma flock i snart två år och nu helt plötsligt gör han utfall mot några av hästarna utan anledning.

Jag har bara sett utfallen två gånger och de har varit helt oprovocerat men stallägarna har berättat för mig om fler. Vet inte vad jag ska säga att han är vid ridning, omöjlig är fel ord han är helt klart inte sig själv.

Stallägarna ringde igår och talade om att de gjort en egen hage åt honom vilket jag inte är helt nöjd med men kan han inte hålla fan på sig ska han ju inte gå med de andra.

Funderar på vad detta kan vara. Han var lite knepig förra våren med. Men det är så fruktansvärt svårt att sätta fingret på vad det skulle kunna vara.

Funderar på om det kanske kan vara någon sorts vårdepresion eller bara en svacka.

Någon som har erfarenhet av detta eller bra tips?

Sv: Vårdeppig eller vad kan det vara?

Går han med ston som brunstar?
Jag känner igen det från vår valack, han beter sig liknande mot vårt sto, särskilt vid första brunsten.
Han tycker helt enkelt att det är jobbigt.

Vårt sto passar då på att sätta sig över honom i rang, bara genom att totalt ignorera honom så att han "måste" vika sig i sitt beteende, det är fördelen med att bara ha två hästar:D

Våra hästar är väldigt lika i rang, tyvärr för det mesta men i just det här fallet ser det nästan kul ut... han kommer med öronen slickade bakåt och hon bara vänder sig om och fortsätter äta som om hon tänkte jaja:grin: håll på du.
I vanliga fall flyttar hon sig direkt om han vinklar örat;)

Det kan ju också vara att din häst blir grinig av pälsfällningen, det är ju inte ovanligt och skulle ju också förklara hans beteende.

Pälsfällningen vet jag att han reagerar på. För ca en månad sedan kom det två nya ston till stallet. Det kan vara dom som spökar lite också.

Hans utfall mot de andra är inte bara öronen bakåt och se sur ut. Han sparkar och biter dom. En gick till och med omkull vid ett utfall.

Någonting stressar honom. Det kan ju vara lite av varje som i sin tur blir stort och jobbigt för hoonm.

Står själv här med samma problem! Men har konstaterat att det är ett av stona som spökar med sin brunst... :(
Min valack har valt ut just en häst i flocken som han totalt mobbar ut, resterande är inga problem...detta är jätte jobbigt så här under bete då tanke är att hela flocken ska gå ihop men inte så mkt man kan göra än att dela på dem om det inte lugnar sig...
hoppas det löser sig för er!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 576
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 560
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar