Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart är det det, men det finns en dimension till som du missar här.

Ska vi överföra det till dina barn (om du har några) skulle du hållit dina döttrar hemma för att inte de skulle bli slagna/trakasserade/våldtagna medan dina söner inte fått några restriktioner.

Lisa (14) - det är bäst du stannar hemma och inte går till lekparken, du vet väl att det är risk att pojkarna slår på dig. Och du, ta inte den där t-shirten och kjolen på dig i skolan, ta jeans och långärmat, och inte de nya snygga. Du uppmuntrar ju killarna att våldta dig om du har snygga kläder.
Lena (5) Håll dig borta från sandlådan och gungorna, du vet väl att killarna kan börja kasta grus på dig och börja bråka om gungorna. Inte ska du riskera att bli slagen.
Nej restriktionerna var de samma. Barn/ ungdomar ska behandlas lika, ha samma rättigheter oberoende av kön.
Och när en människa är vuxen är det hon själv som har ansvaret för sina egna beslut, inte hennes vänner, inte hennes föräldrar.

Tydligen ska vi omyndigförklara henne och be henne hålla sig hemma så att ingen på stan ger sig på henne....

Ärligt talat så måste man arbeta med attityden till medmänniskor och våld.

Ja, för en individ kan det vara bekvämt att undvika vissa platser, viss klädsel, för att inte råka illa ut men genom att ge efter och komma med rekommendationerna så normaliserar vi våldet och skuldbelägger kvinnan (hade du inte gått dit- jag varnade dig). Kvinnor kan inte få män att sluta våldta, det är något som männen måste göra själv (och givetvis även kvinnor som våldtar). Det är manliga formella och informella grupper som har störst chans att lyckas med att förmå sina vänner uppföra sig. Som det är nu är det nästa n glorifierat i vissa grupper att våldföra sig på kvinnor.
Så du anser att man ska omyndigförklara, så att samhället kan gå in och styra upp det hela? Intressant.
Problemet du verkar (o många med dig) är ju det faktumet att vi lever i en sitation idag där detta förekommer.
Ska vi lämna alla dem som lever i "sura" förhållande i sticket och börja arbeta attityden till medmänniskor och våld. Ett arbete som naturligtvis är bra, men kommer att ta många generationer till.
Jag har ställt frågan, vad du/ni anser att utomstående och samhälle ska göra nu, för att förändra. Och det verkar ju ingen hittills ha kunnat svara på.

Jag anser att det finns en större risk och fara i att inte anmäla en pågående misshandel än att göra det. Det största problemet är inte vad som sker med dig som utomstående när du valt att göra anmälan. Om frun förnekar så förnekar hon. Förstår liksom inte din frågeställning eller vad du vill komma fram till med den.
Problemet är väl klart, nästa gång jag eller någon annan anmäler så och detsamma upprepas så minskar ju trovärdigheten för varje gång.
För det är ju så. Hur många ggr ser utomstående en misshandel/ ett övergrepp?
Alltså kan anmälan bara ske på misstankar. Och det håller inte.

Ingen med någon slags självbevarelsedrift skulle annat än att förneka i din närvaro (om du uttrycker dig på samma vis privat som här dvs). Ingen vill väl bli nedtryckt i skorna ännu mer.
Jaha, och hur vill du då att jag o övriga samhället ska kunna agera när den utsatta förnekar att något brottsligt skett?

Problemet är väl klart, nästa gång jag eller någon annan anmäler så och detsamma upprepas så minskar ju trovärdigheten för varje gång.

Det man faktiskt kan göra, grundat på bara misstankar, är att göra en orosanmälan till socialen. Jag tror att man kan göra det som utomstående också, faktiskt. Det går att ringa till Socialtjänsten i vederbörande kommun och diskutera.

Orosanmälningar görs ju framför allt gällande barn, men kan alltså göras även om vuxna.

Det man faktiskt kan göra, grundat på bara misstankar, är att göra en orosanmälan till socialen. Jag tror att man kan göra det som utomstående också, faktiskt. Det går att ringa till Socialtjänsten i vederbörande kommun och diskutera.

Orosanmälningar görs ju framför allt gällande barn, men kan alltså göras även om vuxna.
Bra,ett vettigt förslag. Det gör ju att paret åtminstånde får myndigheternas sökarljus på sig
Och det kan ju göras med bara en misstanke som grund. Vilket ställer sig svårare med en polisanmälan. Ska ha det i åtanke om det blir aktuellt.

Nej restriktionerna var de samma. Barn/ ungdomar ska behandlas lika, ha samma rättigheter oberoende av kön.
Och när en människa är vuxen är det hon själv som har ansvaret för sina egna beslut, inte hennes vänner, inte hennes föräldrar.
Men det ska inte gälla vuxna kvinnor? De ska uppföra sig så att de inte frestar folk att ge sig på dem? Det är bra att de uppmanas av poilisen att stanna borta från vissa områden, att inte ha utanande klädsel?

Var tog lika rättigheter vägen? Att ta egna beslut och att inte ha "föräldrar" (här symboliserade av polisen) som uppmanar dem att uppföra sig på ett visst vis?

Lagen är visserligen samma för båda könen men knappast inställningen och informella regler som förmedlas av polisen och det för att män ( nej inte alla men det är i huvudsak män) inte kan hålla sin sexualdrift i schack.

Så du anser att man ska omyndigförklara, så att samhället kan gå in och styra upp det hela?
Nej jag ironserar aver att du ger uttryck för för att det är rätt att omyndigförklara kvinnor, att tala om för dem hur de ska klä sig och var de inte får vistas om de inte vill locka män att våldta dem och hejar på när polisen försöker göra just detta. Nej, lägg inte dina åsikter på andra det är du som omyndigförklarar kvinnor och vill ta ifrån dem sina rättigheter, ingen annan i den diskussionen.

Men det ska inte gälla vuxna kvinnor? De ska uppföra sig så att de inte frestar folk att ge sig på dem? Det är bra att de uppmanas av poilisen att stanna borta från vissa områden, att inte ha utanande klädsel?

Var tog lika rättigheter vägen? Att ta egna beslut och att inte ha "föräldrar" (här symboliserade av polisen) som uppmanar dem att uppföra sig på ett visst vis?

Lagen är visserligen samma för båda könen men knappast inställningen och informella regler som förmedlas av polisen och det för att män ( nej inte alla men det är i huvudsak män) inte kan hålla sin sexualdrift i schack.
Vuxna kvinnor har samma regelverk som vuxna män, dvs att de har ansvar för sina egna handlingar och egna val. Man som kvinna får och ska göra sina val utifrån detta.
Vissa val innebär risker andra inte.
Blir någon utsatt för brott så är det förövaren som bär ansvar
Alltså har alla samma rättigheter.

Nej jag ironserar aver att du ger uttryck för för att det är rätt att omyndigförklara kvinnor, att tala om för dem hur de ska klä sig och var de inte får vistas om de inte vill locka män att våldta dem och hejar på när polisen försöker göra just detta. Nej, lägg inte dina åsikter på andra det är du som omyndigförklarar kvinnor och vill ta ifrån dem sina rättigheter, ingen annan i den diskussionen.
Och var har jag sagt att det är rätt att omyndigförklara någon?
Jag har ju istället pekat på svårigheterna för samhället att agera just därför att kvinnorna ska ha sin integritet. Men för att samhället ska kunna agera så måste kvinnan själv ta första steget och agera. Som självständig individ.

Vuxna kvinnor har samma regelverk som vuxna män, dvs att de har ansvar för sina egna handlingar och egna val. Man som kvinna får och ska göra sina val utifrån detta.
Vissa val innebär risker andra inte.
Blir någon utsatt för brott så är det förövaren som bär ansvar
Alltså har alla samma rättigheter.
Jo vi har hört dittt mantra till leda, ingen har ifrågasatt lagen bara attityderna i samhället som istället för att fördöma förövare påtalar att kvinnor kan slippa bli våldtagna om de inte frestar de stackars mänen så de riskerar att bryta mot lagen.

Så jag uttrycker mig fel, när jag ställer frågan vad utomstående och samhälle kan göra. är det då bättre att vända ryggen till och strunta i problemet? Då skuldbeläggs ju ingen i alla fall.

Det är inte de frågorna som är problemet, om du inte inser det kanske du ska läsa om vad det är människor reagerat över. Det har nämligen varit väldigt uttalat vad som är skuldbeläggande i dina inlägg.

Jo vi har hört dittt mantra till leda, ingen har ifrågasatt lagen bara attityderna i samhället som istället för att fördöma förövare påtalar att kvinnor kan slippa bli våldtagna om de inte frestar de stackars mänen så de riskerar att bryta mot lagen.
Den problematiken gäller ju inte bara kvinnor, utan alla som lever i ett samhälle där det existerar brott. MAO vi, allihop.

Det är inte de frågorna som är problemet, om du inte inser det kanske du ska läsa om vad det är människor reagerat över. Det har nämligen varit väldigt uttalat vad som är skuldbeläggande i dina inlägg.
Så jag, alla andra, samhället ska sluta ställa besvärliga frågor?
Ska vi tysta ner problematiken istället då, är det bättre?
Pratar man skulder med en svårt skuldsatt så är det obekvämt o skuldbeläggande, pratar man beroendeproblem med en narkoman så skuldbelägger man och vill man ta upp det faktum att "inskolade" kvinnor i ett förhållande där misshandel o övergrepp är legio så skuldbelägger man.
Logiskt? tja acceptabelt? nej!

Trovärdigheten ska inte minska för att man tar tillbaka sin anmälan, det är återigen ett tecken på att du behöver läsa på om hur människor påverkas i destruktiva relationer. Du får väl bara fortsätta att anmäla? Och visa att du finns kvar och vill hjälpa när kvinnan vill lämna, även om det inte är just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama