Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad som talar mot vad du säger är ju att misshandlade kvinnor ofta landar i nya misshandlande förhållanden....
Talar inte ett dugg mot vad jag säger. Om man hamnar i en ny situation som är destruktiv så har man ju förmodligen inte lärt sig se varningssignaler? På tal om varningssignaler så behöver de möjligtvis inte yttra sig på en gång. En första smäll kan vara hur oprovocerad som helst. Men som sagt, du missar hur komplicerat och unikt det kan se ut.

Men du får ju gärna ta friheten och starta kurs för kvinnor som varit i ett destruktivt förhållande för det verkar som att du är expert i ämnet. Tala gärna om för dessa kvinnor hur de ska se signalerna. Generalisera allas situationer och implementera dina tips så det passar alla, hur komplex än situationen ser ut - Då har du ju löst ett världsproblem.

Senast ändrad:
Talar inte ett dugg mot vad jag säger. Om man hamnar i en ny situation som är destruktiv så har man ju förmodligen inte lärt sig se varningssignaler? På tal om varningssignaler så behöver de möjligtvis inte yttra sig på en gång. En första smäll kan vara hur oprovocerad som helst. Men som sagt, du missar hur komplicerat och unikt det kan se ut.

Men du får ju gärna ta friheten och starta kurs för kvinnor som varit i ett destruktivt förhållande för det verkar som att du är expert i ämnet. Tala gärna för dessa kvinnor hur de ska se signalerna. Generalisera allas situationer och implementera dina tips så det passar alla, hur komplex än situationen ser ut - Då har du ju löst ett världsproblem.
Återigen, jag är fullt medveten om hur komplicerat det är, det är därför jag ser lite tvetydigt till den kritik som riktas mot andra män och samhället i den här frågan, för, återigen hur ska vi utomstående agera när kvinnan själv inte har vett, inte har förmåga att bryta sig ur ett destruktivt förhållande. Ska vi omyndigförklara henne och lyfta ur henne med våld?

Vad som talar mot vad du säger är ju att misshandlade kvinnor ofta landar i nya misshandlande förhållanden....
Återigen, jag är fullt medveten om hur komplicerat det är, det är därför jag ser lite tvetydigt till den kritik som riktas mot andra män och samhället i den här frågan, för, återigen hur ska vi utomstående agera när kvinnan själv inte har vett, inte har förmåga att bryta sig ur ett destruktivt förhållande. Ska vi omyndigförklara henne och lyfta ur henne med våld?
Människor har tagit sig ur liknande situationer genom bla. hjälp och stöd från omgivningen, genom att bygga upp ett socialt nätverk, få hjälp med att bygga upp sitt självfötroende osv. Att omyndigförklara någon gör henne mer beroende av andra människor. Handlar mycket om att man måste få tillbaka kontrollen över sitt eget liv, något som den destruktiva personen tagit ifrån henne.

Jag tror inte alls att du är fullt medveten om normaliseringsprocessen, då hade du inte uttryckt dig som du gör. Det är inte bara att lämna och det beror inte på att kvinnor "tror gott" om männen utan att det pågått en process innan första slaget som du inte verkar kunna sätta dig in i. Därför föreslår jag att du inte diskuterar saken eftersom det inte hjälper de kvinnor som lever i destruktiva förhållanden att höra att de borde gått vid första slaget.

Julgrisen,
Så du menar att de borde stanna ytterligare då?

Men frågan kvarstår ju, Vad anser du, som uppenbarligen anser att du kan mer än mig om den här saken, Vad anser du att vi utomstående, att samhället ska göra då?
Bara titta på? För ngt annat kan vi knappast göra innan anmälningen landar hos polisen.....

Människor har tagit sig ur liknande situationer genom bla. hjälp och stöd från omgivningen, genom att bygga upp ett socialt nätverk, få hjälp med att bygga upp sitt självfötroende osv. Att omyndigförklara någon gör henne mer beroende av andra människor. Handlar mycket om att man måste få tillbaka kontrollen över sitt eget liv, något som den destruktiva personen tagit ifrån henne.
Men du kan ju knappast bygga ett socialt nätverk med någon som inte vill nätverka. Och försök bygga upp självförtroende hos någon som inte vill inse sin egen situation.
Hur ska jag som helt utomstående agera?

Men du kan ju knappast bygga ett socialt nätverk med någon som inte vill nätverka. Och försök bygga upp självförtroende hos någon som inte vill inse sin egen situation.
Det var ett exempel. Ett självförtroende kan definitivt inte byggas upp med fördömanden, den saken är säker. Om du med säkerhet vet om att nån du känner blir misshandlad är polisanmälan ett alternativ.

Jag har med säkerhet känt till ett fall.
Och med samma säkerhet, han gör inte om det igen, inte med någon ur min bekantskapskrets.

Men problemet kvarstår ju, lämnar jag in en anmälan om misshandel att grannen pucklar på sin fru, och frun förnekar detta...var står vi då?

Det bästa du kan göra är att
a) sluta skuldbelägga kvinnor
b) sluta avkräva andra människor lösningar på problem som du själv inte ens begriper.

Min uppriktiga tro är att det bästa du kan göra är att fortsättningsvis hålla tyst i de här frågorna. Så testa det, du!

Julgrisen,
Så du menar att de borde stanna ytterligare då?

Men frågan kvarstår ju, Vad anser du, som uppenbarligen anser att du kan mer än mig om den här saken, Vad anser du att vi utomstående, att samhället ska göra då?
Bara titta på? För ngt annat kan vi knappast göra innan anmälningen landar hos polisen.....

Nej, men eftersom du själv inte inser vad det handlar om att leva i ett destruktivt förhållande tycker jag att det är svårt att diskutera lösningar med dig. Det finns ganska mycket hjälp att få i samhället, jag jobbar med det varje dag.

Men @landsbygdsbo - uppenbarligen har du ju inte förstått vad normaliseringsprocessen innebär. Du kallar de kvinnliga offren för "offer", med citationstecken. Antyder att de inte alls är offer, bara för att de inte agerar som du vill att de ska göra. Du visar absolut noll förståelse för den psykiska misshandel dessa offer har utsatts för. Du visar ingen medkänsla alls för dessa människor. Hade du förstått vad normaliseringsprocessen innebär, så skulle du inte uttala dig sådär. När du uttalar dig som du gör nu gör du bara skada.

Det bästa du kan göra är att
a) sluta skuldbelägga kvinnor
b) sluta avkräva andra människor lösningar på problem som du själv inte ens begriper.

Min uppriktiga tro är att det bästa du kan göra är att fortsättningsvis hålla tyst i de här frågorna. Så testa det, du!
Jag skuldbelägger inga!
Ställer mig bara frågande hur samhället ska agera.
Om inte kvinnorna själva vill eller förmår agera.
Normalt sett så är ju en människa som tar beslut som skadar henne själv att betrakta som inte beslutsfähig.
Men vi har inte lagrum att ingripa, så vad ska vi göra då?

Om det nu inte av dig betraktas som skuldbeläggning, det att kritiskt ställa frågor...

Men @landsbygdsbo - uppenbarligen har du ju inte förstått vad normaliseringsprocessen innebär. Du kallar de kvinnliga offren för "offer", med citationstecken. Antyder att de inte alls är offer, bara för att de inte agerar som du vill att de ska göra. Du visar absolut noll förståelse för den psykiska misshandel dessa offer har utsatts för. Du visar ingen medkänsla alls för dessa människor. Hade du förstått vad normaliseringsprocessen innebär, så skulle du inte uttala dig sådär. När du uttalar dig som du gör nu gör du bara skada.
Som jag vill?
Utifrån sett befinner sig en individ i en situation som uppenbarligen är skadlig.
Vad vill du att samhället ska, inom de lagliga ramar vi har, vad ska samhället göra för att få henne (det är ju den enda möjligheten) att ta beslutet att bryta upp?

För polisen har ju haft icke sanktionerade register över kvinnor som anmält och tagit tillbaka anmälan i omgångar..

Jag skuldbelägger inga!
Ställer mig bara frågande hur samhället ska agera.
Om inte kvinnorna själva vill eller förmår agera.
Normalt sett så är ju en människa som tar beslut som skadar henne själv att betrakta som inte beslutsfähig.
Men vi har inte lagrum att ingripa, så vad ska vi göra då?

Om det nu inte av dig betraktas som skuldbeläggning, det att kritiskt ställa frågor...
Jo, ditt eviga tjat om hur kvinnor ska agera fungerar skuldbeläggande. Helt enkelt.

Det finns inget lagrum som hindrar dig från att låta bli att lägga ut texten på det vis som du gör. Många kvinnor har ju förklarat för dig hur felaktigt det landar.

Jo, ditt eviga tjat om hur kvinnor ska agera fungerar skuldbeläggande. Helt enkelt.

Det finns inget lagrum som hindrar dig från att låta bli att lägga ut texten på det vis som du gör. Många kvinnor har ju förklarat för dig hur felaktigt det landar.
Suck, om man inte ställer frågan hur tusan vill du då att vi utomstående ska veta hur vi ska agera?
Självklart känns det obekvämt, eftersom frågorna belyser individens tillkortakommande.
Men samhället kan knappast agera på intuition, man måste ha klara besked.

Som jag vill?
Utifrån sett befinner sig en individ i en situation som uppenbarligen är skadlig.
Vad vill du att samhället ska, inom de lagliga ramar vi har, vad ska samhället göra för att få henne (det är ju den enda möjligheten) att ta beslutet att bryta upp?

För polisen har ju haft icke sanktionerade register över kvinnor som anmält och tagit tillbaka anmälan i omgångar..
Varför kallar du dem för "offer" inom citationstecken?

Suck, om man inte ställer frågan hur tusan vill du då att vi utomstående ska veta hur vi ska agera?
Självklart känns det obekvämt, eftersom frågorna belyser individens tillkortakommande.
I ditt fall är de individuella tillkortakommandena så extremt stora, att jag inte hoppas på att du kan göra något bättre än att undvika att diskutera problemet.

I ditt fall är de individuella tillkortakommandena så extremt stora, att jag inte hoppas på att du kan göra något bättre än att undvika att diskutera problemet.
Felet ligger väl i betraktarens öga.
När man på barikaderna utmålar män underförstått alla män, som förövare. Och då har jag väl som man rätt att försöka räta ut de frågetecken som finna.
Då blir man raskt anklagad för att skuldbelägga.
Det verkar som om locket ska läggas på, inga andra åsikter och inställningar ska tillåtas än dina och dina kamraters.
Kan bara säga att det då inte är underligt att stigmatiseringen och skammen ikring ämnet fortsätter.

Vad tänker du själv att samhället kan göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama