Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @Haemoglobin första gången jag får en gif.
Du förtjänar en. Första gången jag själv inte orkat ta diskussionen, men har läst igenom tråden och beundrar att du orkar! :up:

TS: Bara en snabb fråga nu när jag ändå håller på.

Tycker du verkligen att det behövs ännu en aspekt i frågan
där vi kvinnor kan bli ytterligare skuldbelagda efter ett oprovocerat överfall?
Är det på allvar något du står för eller trollar du bara. :confused:

"Att Sverigedemokraterna har en skev kvinnosyn kommer inte som någon överraskning.

Riksdagsledamoten Anna Hagwall (SD) har i en SR-intervju sagt att kvinnor som misshandlas i sina relationer borde "sluta gnälla" och "gå vidare". Joel Ankar, jurist för SD i Bryssel och en av Kristina Winbergs närmaste män, menar att män slår kvinnor för att"kvinnan inte förmår ta till sig av verbal kritik". Nämndemannen Leon Rhodin (SD) har vräkt ur sig att gruppvåldtäkt är "varenda svensk sossekärrings högsta dröm".

Erik Almqvist, tidigare riksdagsledamot (SD) och numera ansvarig för partiets stora medieprojekt Samtiden, har på Twitter uttryckt åsikten att antalet våldtäkter skulle minska"om svenska tjejer var mer självbevarande".

Han är annars mest känd för sitt utfall mot en kvinna under Järnrörsskandalen på Kungsgatan i Stockholm, då han sa "Skit i den här lilla horan! Skit i henne!". Under den videofilmade skandalkvällen på Kungsgatan myntade Erik Almqvist också talesättet som SD tycks ha gjort till sitt: ”Det funkar alltid att vara ögontjänare”.

SD:s kvinnosyn är inte bara förlegad, den är hyckleri på högsta nivå."

http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/sds-kvinnosyn-ar-hyckleri-pa-hog-niva/

Ska man göra en parallell så är det likvärdigt att uppmana barnen att inte gå till platser där främmande kan bli frestade att kontakta dem som lekplatser, skolgårdar etc. Barnen uppmanas mig veterligt inte att stanna hemma.
Jag vet ju inte hur du är funtad men jag har hela tiden blivit varnad och jag varnar hela tiden för att ungarna inte ska kliva in i bilar med främmande eller följa med främlingar. är det att begränsa rörelsefriheten?

Och hur ska man veta vilka då? Om man inte undviker alla män?
De flesta övergrepp begås i relationer även om det är överfallen man pratat om.
Så återigen- hur ska man veta vilken man man inte ska ha relation med? För det syns inte på utsidan.
De vänner som blivit utsatta har blivit det av helt vanliga män. Då jag blev utsatt var en helt vanlig svensk man.
Det gick inte att gissa sig till.
Hur skulle jag/ de anpassat oss till verkligheten?
Till att börja med kan man vara konsekvent och leva efter principen, första smällen blir den sista och omedelbart o villkorslöst bryta ett förhållande när man får den första smällen.

På twitter läste jag precis att om man som kvinna ska gå efter devisen 'inte alla män' är det precis lika säkert att spela rysk roulette. ;)
Visst men då kan man ju lika gärna hänga sig per omgående, alla här vet vi ju att vi ska dö. Så farligt är ju livet....

Informera och informera och informera om att det finns hjälp att få och berätta om normaliseringsprocessen. Och argumentera emot människor som ifrågasätter kvinnor som inte "bara lämnar". För att argumentera på det sättet du gör öppnar inte direkt upp för utsatta kvinnor att söka hjälp, tvärtom faktiskt.
som jag föreslog då, gör det till ett ämne i skolan...

MEN ÄR DU DUM I HELA JÄVLA HUVUDET ELLER?
Eller för att formulera mig lite mer vårdat: hur många kvinnor tror du inleder ett förhållande med någon de tror ska mussgandla dem? Mitt ex dolde de tendenserna rätt väl i början. Och all jävla skuld i hur vårt dysfunktionella (haha vilket ordval) övergick till mängder av fysiskt våld ligger enbart på honom. Min enda skuld ligger i att jag tror gott om folk.
Man kan faktiskt undra vem, så som du går på...
Mängder av fysiskt våld tyder ju otvivelaktigt att det pågår under en längre tid.
Varför då inte leva efter principen att första smällen samtidigt blir den sista och bryta upp direkt?

:bow: Kudos till dig bumpo. Läst igenom tråden och känner:

giphy.gif
Tja det säger väl allt egentligen........

"Att Sverigedemokraterna har en skev kvinnosyn kommer inte som någon överraskning.

Riksdagsledamoten Anna Hagwall (SD) har i en SR-intervju sagt att kvinnor som misshandlas i sina relationer borde "sluta gnälla" och "gå vidare". Joel Ankar, jurist för SD i Bryssel och en av Kristina Winbergs närmaste män, menar att män slår kvinnor för att"kvinnan inte förmår ta till sig av verbal kritik". Nämndemannen Leon Rhodin (SD) har vräkt ur sig att gruppvåldtäkt är "varenda svensk sossekärrings högsta dröm".

Erik Almqvist, tidigare riksdagsledamot (SD) och numera ansvarig för partiets stora medieprojekt Samtiden, har på Twitter uttryckt åsikten att antalet våldtäkter skulle minska"om svenska tjejer var mer självbevarande".

Han är annars mest känd för sitt utfall mot en kvinna under Järnrörsskandalen på Kungsgatan i Stockholm, då han sa "Skit i den här lilla horan! Skit i henne!". Under den videofilmade skandalkvällen på Kungsgatan myntade Erik Almqvist också talesättet som SD tycks ha gjort till sitt: ”Det funkar alltid att vara ögontjänare”.

SD:s kvinnosyn är inte bara förlegad, den är hyckleri på högsta nivå."

http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/sds-kvinnosyn-ar-hyckleri-pa-hog-niva/
Nej inte sluta gnälla. Anmäla, bryta upp direkt och sedan gå vidare..

Man kan faktiskt undra vem, så som du går på...
Mängder av fysiskt våld tyder ju otvivelaktigt att det pågår under en längre tid.
Varför då inte leva efter principen att första smällen samtidigt blir den sista och bryta upp direkt?
Jag tipsar om att läsa på hur psykiskt nedbrytande och svårt det kan vara för en person att lämna ett förhållande där våld förekommer. Det är enkelt när man själv inte varit där att stå och döma varför en person inte lämnar situationen på en gång. Det kan finnas en drös olika faktorer varför det valet inte är något en människa vågar göra i första hand, speciellt om man blivit psykiskt nedbryten av en ev. manipulativ och våldsam partner i x-antal år.

Jag tipsar om att läsa på hur psykiskt nedbrytande och svårt det kan vara för en person att lämna ett förhållande där våld förekommer. Det är enkelt när man själv inte varit där att stå och döma varför en person inte lämnar situationen på en gång. Det kan finnas en drös olika faktorer varför det valet inte är något en människa vågar göra i första hand, speciellt om man blivit psykiskt nedbryten av en ev. manipulativ och våldsam partner i x-antal år.
Återigen, jag är medveten om hur nedbrytande misshandel är.
Men som du säger "förekommer" så tyder det ju på att det händer fler ggr.
Varför då inte anamma principen : första smällen = sista smällen?

Jo därför att kvinnan ofta inte inser allvaret i situationen och vill tro att det inte händer igen, och igen, och igen.....

Återigen, jag är medveten om hur nedbrytande misshandel är.
Men som du säger "förekommer" så tyder det ju på att det händer fler ggr.
Varför då inte anamma principen : första smällen = sista smällen?

Jo därför att kvinnan ofta inte inser allvaret i situationen och vill tro att det inte händer igen, och igen, och igen.....
Jag förstår inte hur du kan förenkla situationen så mycket som du gör?
Det är många faktorer som spelar in varför kvinnan inte lämnar, även om hon ser allvaret i det hela.
Du förstod ju själva principen att man blir nedbruten, vad tror du det innebär?

Därför måste man lära sig att se första varningsflaggan.

Jag förstår inte hur du kan förenkla situationen så mycket som du gör?
Det är många faktorer som spelar in varför kvinnan inte lämnar, även om hon ser allvaret i det hela.
Du förstod ju själva principen att man blir nedbruten, vad tror du det innebär?
Jag är klar över problematiken.
Men hur ska samhället agera, hur ska vi utomstående agera när "offret" väljer, av vilka orsaker är egalt, att stanna i förhållandet. Varje vuxen människa måste ju trots allt ha rätt till sitt fria val, vi varken kan eller får omyndigförklara kvinnorna och låta samhället driva saken oavsett vad kvinnan vill.

Inte lätt att vara efterklok och ''lära sig att se första varningsflaggan'' när man redan är i ett destruktivt förhållande. Det som vi diskutera just nu.

Men man lär sig förmodligen om man varit med om det innan.
Vad som talar mot vad du säger är ju att misshandlade kvinnor ofta landar i nya misshandlande förhållanden....

Absolut! kan inte sägas ofta nog.
+ att första smällen är sista smällen!!
Klart att vi alla här vill att första ska vara den sista. Eller bättre, att det inte ens händer en första gång.

Men hur många kvinnor har den styrkan om de redan är psykiskt nedbrutna?
Och hur många gånger tas ett "Nej, det räcker" på allvar i ett destruktivt förhållande, tror du?
Räknar ni inte med situationer där kvinnan känner sig hotad till livet, inte har en ekonomisk stabilitet att försörja sig själv, inte klarar av att lämna om personen är manipulativ, inte har ett socialt nätverk osvosv.

Finns som sagt så många faktorer som spelar in och det hjälper inte diskussionen när du förenklar och förminskar det komplexa och unika i varje människas liv och upplevelser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama