Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast samtidigt vet man ju vilka som oftast har problem när det blir halt ....
Självgoda gubbar som tror de kan allt och unga killar som tror de är odödliga.

Men nu handlade det om principen att peka ut en grupp och tala om för den att de bör hålla sig inne/hålla sig borta och direkt eller indirekt skuldbelägga dem om inte gör som rekommenderat. Och det är alltid kvinnor som ska hålla sig undan om de inte vill bli våldtagna, det ger två signaler. Dels till kvinno att om de rör sig i vissa områden i viss klädsel så tar de risken att bli våldtagna och dels till våldäcksmän och annat slödder att kvinnor som beter sig på ovan vis ber om att bli våldtagna, hade de inte velat det så skulle de låst in sig, alltså "lovligt" byte.

Felet ligger väl i betraktarens öga.
När man på barikaderna utmålar män underförstått alla män, som förövare. Och då har jag väl som man rätt att försöka räta ut de frågetecken som finna.
Då blir man raskt anklagad för att skuldbelägga.
Det verkar som om locket ska läggas på, inga andra åsikter och inställningar ska tillåtas än dina och dina kamraters.
Kan bara säga att det då inte är underligt att stigmatiseringen och skammen ikring ämnet fortsätter.

Återigen, om du gång på gång får höra att det du säger tolkas som skuldbeläggande kanske det är du som behöver fundera på hur du uttrycker dig.

Men nu handlade det om principen att peka ut en grupp och tala om för den att de bör hålla sig inne/hålla sig borta och direkt eller indirekt skuldbelägga dem om inte gör som rekommenderat. Och det är alltid kvinnor som ska hålla sig undan om de inte vill bli våldtagna, det ger två signaler. Dels till kvinno att om de rör sig i vissa områden i viss klädsel så tar de risken att bli våldtagna och dels till våldäcksmän och annat slödder att kvinnor som beter sig på ovan vis ber om att bli våldtagna, hade de inte velat det så skulle de låst in sig, alltså "lovligt" byte.
Ja att tycka att kvinnor inte ska få ut för att inte riskera bli våldtagna är i grund samma argument som de bakom användande av tex burka.

Därför att hur ska jag som utomstående veta om de är eller inte är verkliga offer, om de förnekar det själva?
Alltså, fast nej, det där håller inte.
Vad är ett verkligt offer i din mening?

Det scenario du beskrev hade ingenting med "verkliga" eller "icke-verkliga" offer, om man ska använda din terminologi. Du skrev:
Men hur ska samhället agera, hur ska vi utomstående agera när "offret" väljer, av vilka orsaker är egalt, att stanna i förhållandet?

Jag vet ju inte hur du är funtad men jag har hela tiden blivit varnad och jag varnar hela tiden för att ungarna inte ska kliva in i bilar med främmande eller följa med främlingar. är det att begränsa rörelsefriheten?
Självklart är det det, men det finns en dimension till som du missar här.

Ska vi överföra det till dina barn (om du har några) skulle du hållit dina döttrar hemma för att inte de skulle bli slagna/trakasserade/våldtagna medan dina söner inte fått några restriktioner.

Lisa (14) - det är bäst du stannar hemma och inte går till lekparken, du vet väl att det är risk att pojkarna slår på dig. Och du, ta inte den där t-shirten och kjolen på dig i skolan, ta jeans och långärmat, och inte de nya snygga. Du uppmuntrar ju killarna att våldta dig om du har snygga kläder.
Lena (5) Håll dig borta från sandlådan och gungorna, du vet väl att killarna kan börja kasta grus på dig och börja bråka om gungorna. Inte ska du riskera att bli slagen.

Återigen, jag är fullt medveten om hur komplicerat det är, det är därför jag ser lite tvetydigt till den kritik som riktas mot andra män och samhället i den här frågan, för, återigen hur ska vi utomstående agera när kvinnan själv inte har vett, inte har förmåga att bryta sig ur ett destruktivt förhållande. Ska vi omyndigförklara henne och lyfta ur henne med våld?
Tydligen ska vi omyndigförklara henne och be henne hålla sig hemma så att ingen på stan ger sig på henne....

Ärligt talat så måste man arbeta med attityden till medmänniskor och våld.

Ja, för en individ kan det vara bekvämt att undvika vissa platser, viss klädsel, för att inte råka illa ut men genom att ge efter och komma med rekommendationerna så normaliserar vi våldet och skuldbelägger kvinnan (hade du inte gått dit- jag varnade dig). Kvinnor kan inte få män att sluta våldta, det är något som männen måste göra själv (och givetvis även kvinnor som våldtar). Det är manliga formella och informella grupper som har störst chans att lyckas med att förmå sina vänner uppföra sig. Som det är nu är det nästa n glorifierat i vissa grupper att våldföra sig på kvinnor.

Men du kan ju knappast bygga ett socialt nätverk med någon som inte vill nätverka. Och försök bygga upp självförtroende hos någon som inte vill inse sin egen situation.
Hur ska jag som helt utomstående agera?
Du kan börja med att inte nedvärdera kvinnor, att inte skuldbelägga dem för situationen osv.

Om du visar den attityd du visar här mot en person (man eller kvinna) som är fast i ett destruktivt förhållande så kommer du vara den sista denne vågar anförtro sig till.

I första läget så räcker det med att finnas till, att lyssna, att förstå och stötta.

Jag skuldbelägger inga!
Ställer mig bara frågande hur samhället ska agera.
Om inte kvinnorna själva vill eller förmår agera.
Normalt sett så är ju en människa som tar beslut som skadar henne själv att betrakta som inte beslutsfähig.
Men vi har inte lagrum att ingripa, så vad ska vi göra då?

Om det nu inte av dig betraktas som skuldbeläggning, det att kritiskt ställa frågor...
När du inser hur jävla mycket du skuldbelägger offren här, då kan du börja förstå.

Jag har med säkerhet känt till ett fall.
Och med samma säkerhet, han gör inte om det igen, inte med någon ur min bekantskapskrets.

Men problemet kvarstår ju, lämnar jag in en anmälan om misshandel att grannen pucklar på sin fru, och frun förnekar detta...var står vi då?
Jag anser att det finns en större risk och fara i att inte anmäla en pågående misshandel än att göra det. Det största problemet är inte vad som sker med dig som utomstående när du valt att göra anmälan. Om frun förnekar så förnekar hon. Förstår liksom inte din frågeställning eller vad du vill komma fram till med den.

Du förtjänar en. Första gången jag själv inte orkat ta diskussionen, men har läst igenom tråden och beundrar att du orkar! :up:

TS: Bara en snabb fråga nu när jag ändå håller på.

Tycker du verkligen att det behövs ännu en aspekt i frågan
där vi kvinnor kan bli ytterligare skuldbelagda efter ett oprovocerat överfall?
Är det på allvar något du står för eller trollar du bara. :confused:

Haha tji fick jag.

Människor har tagit sig ur liknande situationer genom bla. hjälp och stöd från omgivningen, genom att bygga upp ett socialt nätverk, få hjälp med att bygga upp sitt självfötroende osv. Att omyndigförklara någon gör henne mer beroende av andra människor. Handlar mycket om att man måste få tillbaka kontrollen över sitt eget liv, något som den destruktiva personen tagit ifrån henne.
inte ens kvinnor som levt åratal i isolerad tortyr cell är så passiv när hon lyckas att FLY.
Ofta försvarar den misshandlade kvinnan mannen med en massa ursäkter.
Min erfarenhet är att det inte går att prata sans med dessa oavsett kontaktnät. Självdestruktiva.
Om polisen kommer så säger man inte ens sanningen då. Hur ska de då kunna få hjälp när de inte vill ha den?
En tvångströja av offer mentalitet. Har hon barn är de även hennes gisslan. Skicka för 17 åtminstone bort barnen.
En bekant gjorde exakt det som SD politikern menade var att iaktta någon form av ansvarstagande. Försiktighetsprincipen. Man går inte hem till ett gäng främmande invandrare av annan kultur.
Jag har följt med svenska män hem till Strandvägen och liknande adresser och jag har aldrig behövt känna mig illa till mods. För en svensk man betyder Nej just det och det accepteras.
Ingen i min vänskapskrets har heller ens varit nära att bli utsatta så vilka är det som gör felbedömningar? Flera har skilt sig både två och tre gånger och ändå aldrig pga fysisk eller psykisk terror. Man har tappat kärleken för varandra...bara.
Hon. Mamman till 3 barn även ett litet, började i sitt partyliv med droger. Inte mycket, men invandrarkillarna försåg henne med det. Det slutade med en gängvåldtäkt och efter den fruktansvärda rättegången tog hon sitt liv.
I domstolen kan de göra väldigt mkt för att inte offren ska behöva sitta mot sina banemän och uppleva traumat om och om igen. Elisabeth Massi-Fritz har gjort ett fint arbete för utsatta kvinnor. Varför gör så få andra kvinnor förbättringar inom rättsväsendet?
Så nej. Det är inte en ökad anmälningsvilja som gjort att våldtäktsstatistiken ökat så oerhört. Muslimska kvinnor anmäler inte sina män.
Så jag anser att domstolarna är det största problemet även med att inte följa upp brott mot kontakt förbud.
I ett förhållande märker man snabbt tendenser. Har de kort stubin, alkoholproblem. Ja då drar man illa kvickt. Kommer de undan en, två och tre gånger ja då får man nog stå för sina beslut eller någon gång bestämma sig för att det är nog nu.
Kvinnan ska lita på sin intuition, men är ofta förblindad av känslorna. Därför kan kvinnan vara ett hot inte bara mot sig själv utan även mot sina barn. Man har ett stort ansvar för de val man gör i livet.
Därför kan feminism= känslostyrt liv vara ogenomtänkt.
Förr så man att männen tänkte med snoppen, men vad gör en del kvinnor? Har inte en tanke på följderna?

Jag har länge varit väl medveten om att det inte står skrivet i pannan på psykopater att de är våldtäktsmän eller pedofiler, men risken är avsevärt högre med en man från en medeltida kultur. Det visar även BRÅs statistik.
Det borde ingå i läroplanen att läsa "Inte utan min dotter". Då kan man inte säga att man varit naiv.

inte ens kvinnor som levt åratal i isolerad tortyr cell är så passiv när hon lyckas att FLY.
Ofta försvarar den misshandlade kvinnan mannen med en massa ursäkter.
Min erfarenhet är att det inte går att prata sans med dessa oavsett kontaktnät. Självdestruktiva.
Om polisen kommer så säger man inte ens sanningen då. Hur ska de då kunna få hjälp när de inte vill ha den?
En tvångströja av offer mentalitet. Har hon barn är de även hennes gisslan. Skicka för 17 åtminstone bort barnen.
En bekant gjorde exakt det som SD politikern menade var att iaktta någon form av ansvarstagande. Försiktighetsprincipen. Man går inte hem till ett gäng främmande invandrare av annan kultur.
Jag har följt med svenska män hem till Strandvägen och liknande adresser och jag har aldrig behövt känna mig illa till mods. För en svensk man betyder Nej just det och det accepteras.
Ingen i min vänskapskrets har heller ens varit nära att bli utsatta så vilka är det som gör felbedömningar? Flera har skilt sig både två och tre gånger och ändå aldrig pga fysisk eller psykisk terror. Man har tappat kärleken för varandra...bara.
Hon. Mamman till 3 barn även ett litet, började i sitt partyliv med droger. Inte mycket, men invandrarkillarna försåg henne med det. Det slutade med en gängvåldtäkt och efter den fruktansvärda rättegången tog hon sitt liv.
I domstolen kan de göra väldigt mkt för att inte offren ska behöva sitta mot sina banemän och uppleva traumat om och om igen. Elisabeth Massi-Fritz har gjort ett fint arbete för utsatta kvinnor. Varför gör så få andra kvinnor förbättringar inom rättsväsendet?
Så nej. Det är inte en ökad anmälningsvilja som gjort att våldtäktsstatistiken ökat så oerhört. Muslimska kvinnor anmäler inte sina män.
Så jag anser att domstolarna är det största problemet även med att inte följa upp brott mot kontakt förbud.
I ett förhållande märker man snabbt tendenser. Har de kort stubin, alkoholproblem. Ja då drar man illa kvickt. Kommer de undan en, två och tre gånger ja då får man nog stå för sina beslut eller någon gång bestämma sig för att det är nog nu.
Kvinnan ska lita på sin intuition, men är ofta förblindad av känslorna. Därför kan kvinnan vara ett hot inte bara mot sig själv utan även mot sina barn. Man har ett stort ansvar för de val man gör i livet.
Därför kan feminism= känslostyrt liv vara ogenomtänkt.
Förr så man att männen tänkte med snoppen, men vad gör en del kvinnor? Har inte en tanke på följderna?

Jag har länge varit väl medveten om att det inte står skrivet i pannan på psykopater att de är våldtäktsmän eller pedofiler, men risken är avsevärt högre med en man från en medeltida kultur. Det visar även BRÅs statistik.
Det borde ingå i läroplanen att läsa "Inte utan min dotter". Då kan man inte säga att man varit naiv.
Antar att du råkade citera mitt inlägg när du skulle skriva ditt.

Hur kan du hävda att "Självgoda gubbar som tror de kan allt " när jag gång på gång ställer frågan vad vi utomstående och samhället kan göra.....

Återigen, om du gång på gång får höra att det du säger tolkas som skuldbeläggande kanske det är du som behöver fundera på hur du uttrycker dig.
Så jag uttrycker mig fel, när jag ställer frågan vad utomstående och samhälle kan göra. är det då bättre att vända ryggen till och strunta i problemet? Då skuldbeläggs ju ingen i alla fall.

Alltså, fast nej, det där håller inte.
Vad är ett verkligt offer i din mening?

Det scenario du beskrev hade ingenting med "verkliga" eller "icke-verkliga" offer, om man ska använda din terminologi. Du skrev:
Ja där har du ju frågan som ingen verkar kunna besvara, hur utomstående och samhälle ska agera utan att skuldbelägga eller integritetskränka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama