Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
OBS det är inte alla män som våldtar inte ens en stor minoritet. så..mina argument håller
Och hur ska man veta vilka då? Om man inte undviker alla män?
De flesta övergrepp begås i relationer även om det är överfallen man pratat om.
Så återigen- hur ska man veta vilken man man inte ska ha relation med? För det syns inte på utsidan.
De vänner som blivit utsatta har blivit det av helt vanliga män. Då jag blev utsatt var en helt vanlig svensk man.
Det gick inte att gissa sig till.
Hur skulle jag/ de anpassat oss till verkligheten?

Har ej läst hela tråden, men vad är detta?
Är alla män farliga? Varför tror kvinnor att de kan ändra på den potentiellt farlige mannen? En utmaning? Utmaning betyder olösligt problem i min ordbok.
Jag gillar män, men har alltid valt utefter hur jag interagerar med dem. Llb menar nog om man nu är så tanklös att man väljer en man med potentiellt våldsbenägenhet så har man fritt val att stanna eller gå.. Många kvinnor dras till farliga spännande män. Det är inget nytt.

Polisens varningar Hör till de nya männen som attackerar främmande kvinnor helt oprovocerat o dessutom i gäng. De med en HELT annan syn på kvinnan.

"kvinnan är som ditt fält. Beträd den när helst du önskar". Jo det står i koranen.
Otrogna ej beslöjade kvinnor utan manligt beskydd är lovligt byte. Därför sker nu detta från norr till söder. Badhusvåldtäkterna/ trakasserierna på unga tjejer är ännu ett symptom. Dessa män har aldrig sett en kvinna som inte är täckt från topp till tå.
Var är nu feministernas engagemang för dem? Helt osynliga,tysta och skyller på svenska män. Groteskt.
Gissa varför BRÅ sedan 10 år har slutat att redovisa VILKA män som står för för lejonparten av allt våld.
På vilket sätt är detta ett svar till mig? Jag delar inte din kvinnosyn, inte din syn på islam och inte din syn på feminism. Jag ser inte heller kopplingen mellan ditt inlägg och det du citerar.

Har ej läst hela tråden, men vad är detta?
Är alla män farliga? Varför tror kvinnor att de kan ändra på den potentiellt farlige mannen? En utmaning? Utmaning betyder olösligt problem i min ordbok.
Jag gillar män, men har alltid valt utefter hur jag interagerar med dem. Llb menar nog om man nu är så tanklös att man väljer en man med potentiellt våldsbenägenhet så har man fritt val att stanna eller gå.. Många kvinnor dras till farliga spännande män. Det är inget nytt.

Polisens varningar Hör till de nya männen som attackerar främmande kvinnor helt oprovocerat o dessutom i gäng. De med en HELT annan syn på kvinnan.

"kvinnan är som ditt fält. Beträd den när helst du önskar". Jo det står i koranen.
Otrogna ej beslöjade kvinnor utan manligt beskydd är lovligt byte. Därför sker nu detta från norr till söder. Badhusvåldtäkterna/ trakasserierna på unga tjejer är ännu ett symptom. Dessa män har aldrig sett en kvinna som inte är täckt från topp till tå.
Var är nu feministernas engagemang för dem? Helt osynliga,tysta och skyller på svenska män. Groteskt.
Gissa varför BRÅ sedan 10 år har slutat att redovisa VILKA män som står för för lejonparten av allt våld.
Jag är nog inte den ende som blivit utsatt för ett övergrepp av en "helt vanlig man"
Jag blir lite trött på pratet om kvinnor dras till farliga män. Många av oss gör inte det. Men har ändå råkat ut för ett övergrepp.
Med ditt resonemang gjorde jag "rätt". Dvs valde en "snäll man" utan våldstendenser men blev ändå utsatt. Så det är inte så enkelt att det bara går att undvika vissa män så blir man inte utsatt.

Det förutsätter ju att verkligheten är den att alla män våldtar och misshandlar. Både du och jag vet ju att så inte är fallet alltså faller din argumentering...som tur är ;)

På twitter läste jag precis att om man som kvinna ska gå efter devisen 'inte alla män' är det precis lika säkert att spela rysk roulette. ;)

Men underligt nog så stannar ju många kvar många år efter de första smällarna.
vad ska samhället göra åt det?

Informera och informera och informera om att det finns hjälp att få och berätta om normaliseringsprocessen. Och argumentera emot människor som ifrågasätter kvinnor som inte "bara lämnar". För att argumentera på det sättet du gör öppnar inte direkt upp för utsatta kvinnor att söka hjälp, tvärtom faktiskt.

Jag är nog inte den ende som blivit utsatt för ett övergrepp av en "helt vanlig man"
Jag blir lite trött på pratet om kvinnor dras till farliga män. Många av oss gör inte det. Men har ändå råkat ut för ett övergrepp.
Med ditt resonemang gjorde jag "rätt". Dvs valde en "snäll man" utan våldstendenser men blev ändå utsatt. Så det är inte så enkelt att det bara går att undvika vissa män så blir man inte utsatt.

Och man kan göra som jag. Gå på en gata helt utan en tanke på någon man alls och ändå bli överfallen... Jag har då rakt inte dragits till min gärningsman, det var uppenbarligen han som drogs till mig.

Så var sjätte man är våldtäktsman...? Det tycker jag inte låter sannolikt.
Att var sjätte man (minst!) någon gång under sitt liv beter sig gränsöverskridande/kränkande mot någon/några kvinna/-or med avseende på sexualitet, skulle jag gissa är lågt räknat. (Även om jag tror att en majoritet av de männen, begår de här handlingarna i relativt unga år. Handlingarna blir sedan mindre vanliga - eller mindre övertydliga.)

Men är inte poängen just att det är omöjligt att gissa vilken man som kommer att kränka en eller rentav visa sig farlig, och vilken man som inte kommer att visa sig sådan? Att det är det som är likheten med rysk roulett? (Inte att var sjätte man en kvinna möter kommer att våldta eller mörda henne, för det är ju inte fallet, då hade det ju inte funnits några kvinnor.)

Att var sjätte man (minst!) någon gång under sitt liv beter sig gränsöverskridande/kränkande mot någon/några kvinna/-or med avseende på sexualitet, skulle jag gissa är lågt räknat. (Även om jag tror att en majoritet av de männen, begår de här handlingarna i relativt unga år. Handlingarna blir sedan mindre vanliga - eller mindre övertydliga.)

Men är inte poängen just att det är omöjligt att gissa vilken man som kommer att kränka en eller rentav visa sig farlig, och vilken man som inte kommer att visa sig sådan? Att det är det som är likheten med rysk roulett? (Inte att var sjätte man en kvinna möter kommer att våldta eller mörda henne, för det är ju inte fallet, då hade det ju inte funnits några kvinnor.)
Med den vida definitionen tror jag också att andelen män är rimlig, öppnar man sedan upp för de övriga sammanhang där en person (läs: en man) kan bete sig kränkande mot en annan (läs: en kvinna) så blir utfallet nog närmast hundraprocentigt.

Och det är möjligt att det var just oförutsägbarheten som var poängen i metaforen, fast då tycker jag att den var illa vald. En av sex är just en av sex, vilket innebär en tydligt definierad sannolikhet/frekvens.

Svensk våldtäktskultur:banghead:
Nej det är inte svenska män som polisen varnar för hur gärna du än önskar stt så är fallet.

Kvinnor som ™fastnar™ i destruktiva förhållanden. Är de i hjälplöst tillstånd?
Det beror ofta på missbruk eller ideologiska skäl.
Försök inte att klistra på mig en massa epitet bara för att jag är av annan åsikt.

Tolkningsföreträde by proxy.
Det är av en anledning som vi inte tillåts tolka boken.
Salman Rushdie och alla som på något sätt kränker de lättkränkta blir hotade till livet. Du kan aldrig konvertera Från islam! De handlar med kvinnor i valutan kameler. IS i USD.
Jag har hört talas om många tjejer vars pappor blivit erbjudna 200 kameler för dem. Vita kvinnor har alltid varit åtråvärda som sexslavar. 3000 blonda spanska kristna flickor såldes till harem där svarta slavar som kastrerats vaktade dem med svärdet. Bilden av idyllen haremet är en lögn. 1400 brittiska flickor har hållits som sexslavar i deras eget land nu på 2000-talet av pakistanier, men från er här hör man bara förnekelse o skuldbeläggande på svenska män.
Manshat utan dess like.
The tears of islam. 280 miljoner döda. 110 i Afrika varav Nordafrika bebos av
araber. Ursprungsbefolkningen Utrotades eller förslavades.Stormuftin och Hitler samarbetade hur man skulle "lösa judeproblemet". För hundra år sedan dödades en miljon kristna armenier.
Läs koranen, haditherna och surorna själva istället för att höra någon gravt förskönad version som av Hjärpe
Ungern, Polen, Tjeckien, Slovakien kan sin historia. De vet varifrån hotet alltid har kommit. Tyskland har även denna gången varit den destabiliserande faktorn för EU tillsammans med Sverige. Ungern var först med att inse varthän det barkade. Här hade vi inte någon risk och konsekvens analys utan körde rätt in i kaklet o sen påstog att " VI" har varit naiva.
Du får inte föra in en koran i Japan. Av en anledning. Kina har stora problem med sin muslimska andel. Så och Indien, Filippinerna och även vi. Utomlands så ser man på Sverige som ett skräckexempel. Inte som en stormakt. Vi tar inte hit de svältande barnen i Afrika, utan unga tränade deserterade soldater.60% är militärer! Över 80% är män från Afghanistan, hela MENA o nordafrika.
Islam kan aldrig reformeras eftersom profetens liv och ord är allahs lag.
De lever kvar på 600-talet.som t o m Wallström uttryckte o fick då hela den muslimska världen mot sig=oss.

Ett enormt skuldbeläggande av svenska män. Utomlands så rodnar man över lögnen.
Men det är klart. Alla som bara sätter sin fot på svensk mark kallas numera för svenskar.

Vi borde oroa oss för the bigger picture när både Sveriges och Norges armechefer menar att vi är i krig inom 1-2 år.
Om man läser här så ser man solklara bevis på vuxenmobbing av stora horder kvinnor mot några få män.Man är inte saklig utan kletar ständigt så många fula epitet på dem som man bara kan.
Diskussionsteknik när argumenten inte håller. Tro jag det att de åker på en smäll till sist. Vilken man orkar med att ständigt bli förnedrad av Heniskor. De som anser att Hen är korrekt och alla är könlösa.
Nej alla är inte lika, men ändå ska alla inta samma konsensus. Sjukt Vi gillar olika. Nej det gör man inte!
Alla som inte håller med ska förtryckas och spottas på. Respekt för olika åsikter finns inte överhuvudtaget.
Hur ska barnen kunna lära sig att uppföra sig när föräldrarna föregår med uselt exempel?
Bara i Sverige har man myntat ett uttryck som är grundat på en felaktig översättning. Läs vad det står i FN resolution. Dignity. Värdigheten är helt väck pga av det. Splittring och hat har vi fått istället.

Tacka vet jag 60-talets flumperiod. Peace mina vänner. Make love not war:love::heart

Senast ändrad:
Med den vida definitionen tror jag också att andelen män är rimlig, öppnar man sedan upp för de övriga sammanhang där en person (läs: en man) kan bete sig kränkande mot en annan (läs: en kvinna) så blir utfallet nog närmast hundraprocentigt.

Och det är möjligt att det var just oförutsägbarheten som var poängen i metaforen, fast då tycker jag att den var illa vald. En av sex är just en av sex, vilket innebär en tydligt definierad sannolikhet/frekvens.
Jag formulerade mig vidare än jag tänkte, faktiskt. Det jag tänkte på specifikt var våld och hot.

Förvisso inte främst sexuella övergrepp, men olika former av våld/hot/skrämmande beteende i samband med att en kvinna gör slut med en man (efter förhållanden), har ungefär hälften av alla kvinnor jag känner upplevt, enligt försiktiga bedömningar. (Jag har frågat lite halvsystematiskt i olika sammanhang.) Jag lever då, och är uppväxt med, ett rätt tryggt medelklassliv där våldstendenserna överlag är relativt få, detsamma gäller för flertalet av mina vänner. Trots det är den här erfarenheten så pass vanlig. Oftast i unga år, dock. Eftersom det här gäller så många kvinnor, måste det helt enkelt gälla många män också. Klart fler än en av sex, rimligtvis.

Jag är inte säker på att "rysk roulett" måste/ska tolkas som "en av sex". Jag tolkar det mer allmänt som ett spel med slumpen, utan exakta siffror. Tror nog att båda varianterna kan anses som likvärdigt "korrekta" tolkningar.

Ja

Förvisso inte främst sexuella övergrepp, men olika former av våld/hot/skrämmande beteende i samband med att en kvinna gör slut med en man (efter förhållanden), har ungefär hälften av alla kvinnor jag känner upplevt, enligt försiktiga bedömningar.

Det låter väldigt illa.

Men jag tror att det är vanligare idag med verbala våldsamhet i samband med separation jämfört med när jag växte upp (å andra sidan var det över huvud taget ganska ovanligt med separationer när jag växte upp).
Rent generellt används ett grövre språk "idag" jämfört med för 15-talet år sedan. Fler svordomar, fler slarviga uttryck som egentligen innehåller hot.

Utan att avse att göra männen till offer, så undrar jag över den motsatta statistiken. Jag har fått för mig att det idag inte heller är ovanligt att den manlige parten får ta emot både hot och våld från den kvinnliga parten i samband med separationer/avslutande av förhållanden.
Jag tror dock att hoten uttrycks på olika sätt beroende på vem som kommer med dem.
Mannen hotar antagligen kvinnan (tänker just nu på verbala hot) medan kvinnan nog i större utsträckning hotar mannen med att göra sig själv illa för att kunna hålla honom kvar.

Uschiamej, inte ett roligt område att diskutera.

Bland mina bekanta har det förekommit relativt få separationer och de flesta har varit med bibehållen respekt för den andra parten. Så långt jag hört, vill säga.

Det låter väldigt illa.

Men jag tror att det är vanligare idag med verbala våldsamhet i samband med separation jämfört med när jag växte upp (å andra sidan var det över huvud taget ganska ovanligt med separationer när jag växte upp).
Rent generellt används ett grövre språk "idag" jämfört med för 15-talet år sedan. Fler svordomar, fler slarviga uttryck som egentligen innehåller hot.

Utan att avse att göra männen till offer, så undrar jag över den motsatta statistiken. Jag har fått för mig att det idag inte heller är ovanligt att den manlige parten får ta emot både hot och våld från den kvinnliga parten i samband med separationer/avslutande av förhållanden.
Jag tror dock att hoten uttrycks på olika sätt beroende på vem som kommer med dem.
Mannen hotar antagligen kvinnan (tänker just nu på verbala hot) medan kvinnan nog i större utsträckning hotar mannen med att göra sig själv illa för att kunna hålla honom kvar.

Uschiamej, inte ett roligt område att diskutera.

Bland mina bekanta har det förekommit relativt få separationer och de flesta har varit med bibehållen respekt för den andra parten. Så långt jag hört, vill säga.
Men alltså separationer och din generation? Hur gammal är du? Jag är femtio år gammal. Jag använde uttryck som göra slut och i unga år i mitt inlägg. Det känns kort sagt som att vi pratar om helt olika saker.

I min generation var det vanligt att man hade lite olika förhållanden när man var ung, oavsett om man därefter levt med samma partner länge eller inte.

Det är dock rätt välbelagt att en av risksituationerna när det gäller både våld och sexuella kränkningar, är just när kvinnan/tjejen gör slut med mannen/killen. Mitt umgänge bekräftar det.

Detta var intressant och bekräftar det jag tänkt på förut. Dvs de män som ropar högst om att skydda kvinnor.. tja...
http://www.expressen.se/nyheter/sds-taktik-tysta-egna-sex-offren-i-partiet/

"SD: interna rapport, där kvinnor som vittnat om sextrakasserier i partiet avfärdas som sjuka, klängiga, berusade och för att ha ett omoraliskt leverne. Målet med rapporten var att kvinnorna inte ska polisanmäla eller berätta om sextrakasserierna i pressen."

"Det säger allt om partikulturen i SD... den här rapporten från säkerhetsavdelningen definierar själva kärnan i SD:s partikultur, därför att SD:s främsta intresse är inte Sverige, det är inte svenska kvinnor - SD:s främsta intresse det är att få MAKT, att få inflytande och på vägen för att få makt och inflytande så offrar man ALLA, inkl i det här fallet kvinnliga företrädare som utsätts för olika former av sexuella övergrepp av män i partiet. "

Vem f-n röstar på de här idioterna? Må alla kvinnor polisanmäla.

Men alltså separationer och din generation? Hur gammal är du? Jag är femtio år gammal. Jag använde uttryck som göra slut och i unga år i mitt inlägg. Det känns kort sagt som att vi pratar om helt olika saker.

I min generation var det vanligt att man hade lite olika förhållanden när man var ung, oavsett om man därefter levt med samma partner länge eller inte.

Det är dock rätt välbelagt att en av risksituationerna när det gäller både våld och sexuella kränkningar, är just när kvinnan/tjejen gör slut med mannen/killen. Mitt umgänge bekräftar det.

Jag tänker på min föräldrageneration; det var väl de som när jag växte upp, hade långvariga relationer.

Ja, det var vanligt i min generation när vi var unga att ha förhållanden och avsluta dem. Men det var rätt sällan det var värst mycket gråt och tandagnisslan. Faktiskt.
Och de personer jag umgås med har inte så många separationer bakom sig utan lever i rätt "gamla" förhållanden.

Syrran separerade för ca ett år sedan (det var dåvarande sambon som tog initiativet). De hade levt ihop i ca 20 års tid och det var första samboförhållandet för båda. Så ser det ut för de flesta i min bekantskapskrets.
enstaka separation, långa förhållanden.

statistiken talar väl för att kvinnor är dåliga på riskanalyser då de inlåter sig i förhållanden där de misshandlas ?
MEN ÄR DU DUM I HELA JÄVLA HUVUDET ELLER?
Eller för att formulera mig lite mer vårdat: hur många kvinnor tror du inleder ett förhållande med någon de tror ska mussgandla dem? Mitt ex dolde de tendenserna rätt väl i början. Och all jävla skuld i hur vårt dysfunktionella (haha vilket ordval) övergick till mängder av fysiskt våld ligger enbart på honom. Min enda skuld ligger i att jag tror gott om folk.

MEN ÄR DU DUM I HELA JÄVLA HUVUDET ELLER?
Eller för att formulera mig lite mer vårdat: hur många kvinnor tror du inleder ett förhållande med någon de tror ska mussgandla dem? Mitt ex dolde de tendenserna rätt väl i början. Och all jävla skuld i hur vårt dysfunktionella (haha vilket ordval) övergick till mängder av fysiskt våld ligger enbart på honom. Min enda skuld ligger i att jag tror gott om folk.
:bow: Kudos till dig bumpo. Läst igenom tråden och känner:

giphy.gif

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama