Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det av dina inlägg jag svarade på, var ganska tillspetsat och inte helt realistiskt.

Alltså blev svaret rätt spydigt.

Nej det fungerar inte alltid att färdas med bil.
Men de flesta nattarbetande kvinnorna färdas inte på gator och torg under sitt arbetspass.
Och hemtjänsten torde ha de anställdas säkerhet högt uppe på agendan och torde inte uppmuntra en enskild anställd att färdas till fots ensam i den typen av förhållanden vi diskuterar.
Nej det är inte tillspetsat.
Jobbar du på krogen ska du hem från arbetsplatsen på natten.
jag har aldrig pratat om hemtjänsten

Det finns också de som inte har bil. Eller de som vill ta en öl och ändå inte bli vpldtagen efteråt.

Ja.
Men bilförslaget handlade om dem som jobbar och de är sannolikt inte påverkade av öl.
De som druckit öl kan lämpligen ta sig hem med sällskap, eller åka taxi. Om de vill undvika att hamna i riskabla situationer, förstås.
Har man inget emot att hamna i en riskabel situation så får man självklart välja att gå ensam bland ett aggressivt fullt gäng eller under vilka förhållanden man vill.

Jag vill påminna om att polisen rekommenderat försiktighet.
Man har inte förbjudit någon att gå ensam eller att gå överhuvudtaget.

Men man har pekat på att det finns extra risker och att det då är lämpligt att bete sig försiktigt.

Tycker det är trist att så stort fokus ligger på polisens uttalande istället för det verkliga problemet. Som att det var polisen uttalande som bara skapade en bild av en otrygg situation som inte finns? Ilskan borde istället riktas mot situationen - att på kort tid har många kvinnor överfallits på stan, vad gör vi åt det?

I och för sig kan man ju tycka att polisens uppmaning ter sig något onödig; om de bara hade informerat tydligt istället hade nog slutsatsen för många kvinnor varit densamma. Åandra sidan tycker jag det är bra att det tydliggörs: Nu har vi ett så stort antal överfall på kvinnor på så kort tid att rörelsefriheten för kvinnor får anses (än mer) begränsad, vad gör vi åt det?? Det är en helt oacceptabel situationen.
En önskvärd åtgärd hade ju varit fler poliser, framförallt synliga på stan, men även för utredningar. Utökade resurser till polisväsendet är ju dock en politisk fråga, polisen får ju förhålla sig till de resurser de har i dagsläget.
Don't kill the messenger
eller skjut inte på pianisten.......

Och varje gång reser du ragg och hävdar att jag skuldbelägger.
Men du kan väl inte negligera just det faktumet att man som kvinna har ett ansvar för de egna valen och sin egen riskhantering?

Blir jag rånad så är det självklart rånaren som är en brottsling.
Men det kan, jag säger kan också vara så att jag tog en dum risk genom att ta just den gatan genom just det kvarteret.
Det är inte bara en eller ens ett fåtal som tycker att du har ett skuldbeläggande sätt i de här trådarna, det här har flera användare tagit upp genom åren, vid flera olika tillfällen. Det är ett återkommande problem.
Du tjatar om kvinnors "delansvar" (som du kallar det i trådstarten) i trådar om sexuellt våld/mäns våld mot kvinnor och faktum är att du själv måste börja ta ansvar för hur du skriver och uppfattas i frågan.

Det här skrev jag till dig i en tråd om sexualbrott för snart 2 år sedan:

"Ok låt oss tala klarspråk om ansvar.

När du nu tråd efter tråd inte uppfattas som du önskar så är det hög tid att tänka över hur du skriver och vilka konsekvenser det kan få i den här typen av trådar på ett mycket allvarligt ämne.

Om du hela tiden får det påpekat från flertalet olika användare (varav många varit utsatta för det du lägger ut texten om) att du framstår som rena affischnamnet för våldtäktskultur - då är det dags för dig att se över vad du faktiskt förmedlar i dessa trådar. Inte bara hävda att du blir missförstådd, inte slå ifrån dig, utan se över de faktiska konsekvenserna av det du skriver och hur det uppfattas. Ta ansvar, som du skulle ha uttryckt det.

Om du nu inte menar att stigmatisera offren på det här sättet måste du göra något åt ditt sätt att skriva om dem. För vad får det för konsekvenser när du faktiskt framstår som betydligt mer skuldbeläggande än du vill låtsas om, vad får det för konsekvenser när våldtäktsoffer läser trådarna (många fler än de som svarar läser ju) och du framstår som skuldbeläggande och dömande?

Det är verkliga människor vi pratar om. Verkliga människor som bär på verklig smärta, det är verkliga händelser som dina futtiga ord försöker röra vid, och de läser det du skriver. Hur tänker du kring det att du (omedvetet eller inte) bidrar till att offer för sexuellt våld skuldbelägger sig själva och mår dåligt? Det är inte offret som är problemet här utan det är förövaren som till 100% bär ansvar för våldtäkten, och om du gång på gång med dina inlägg förmedlar motsatsen, att offret på något sätt bär ett ansvar för vad våldtäktsmannen gjorde, så borde det - om det inte är din avsikt - bekymra dig djupt.

Så ja, låt oss tala om ansvar, låt oss tala om ansvaret du har när du skriver i de här trådarna.

Hur tycker du att du hanterar det ansvaret när du, trots dina eventuella goda avsikter, ytterligare stigmatiserar och skuldbelägger våldtäktsoffer? Tycker du att det fungerar bra?"

I det aktuella fallet kunde ju kommunen konstatera att hemtjänsten inte passerade de aktuella gatorna under den tid då varningen låg så....
jag pratar inte om hemtjänst.
jag har jobbat på hotell och krogen. och pga bostadssituationen i sthlm så bodde jag i vad som betraktas som "farligare förorter" enligt vissa. Då ska man efter arbetspasset hem på natten.

Förresten.

Jag tror att vi alla här är eniga om att det är fel att det finns människor (oftast män men i allt ökande omfattning även kvinnor) som rånar och misshandlar andra människor.
Vi tycker alla att det är fel att det finns människor (oftast män) som våldtar andra människor (oftast kvinnor).

Men trolla bort den dåliga delen av verkligheten kan vi i dagens läge inte.

Alltså handlar det om att förhålla sig till situationen.

I mina ögon är det väldigt långt från konstruktivt eller effektivt att "bara" säga att "det är fel! Det är fel att någon ska inskränka..."

Ja, det är fel.
Men så ser situationen idag ut. Och vi måste förhålla oss till detta.
Ett i mina ögon klokt sätt att förhålla sig till den verkligheten är att undvika att försätta sig i onödigt riskabla situationer.

Vad som anses vara en onödigt riskabel situation, skiljer säkerligen mycket från person till person.
Och där får väl var och en göra sin egen riskbedömning.

Jag tycker dock att det är barnsligt att bli arg på en polis som i en speciell situation, går ut och rekommenderar försiktighet utifrån flertalet otrevliga händelser - där polisen de facto jobbar för att undanröja/mildra situationen.

Det är lite roligt för mig att läsa denna tråden. :D
För det känns som vissa här inte förstår hur vissa människor lever i en stad.
dvs vissa lever ett liv där man är ute på krogen eller till sent på natten flera gånger i veckan. Man kanske jobbar på krogen eller har någon annan arbetsplats där man jobbar till sent.
Att ha bil i en stad är för många aldrig aktuellt.

Att då ge förslag som att man ska inte gå hem ensam från krogen, eller inte röra sig själv ute på natten blir nästan skrattretande för mig. Eller att man ska ta bil.
För många människor ser livet ut så...man ÄR ute på nätterna. Man rör sig själv ute på nätterna. Jag har levt så under vissa år. Och jag älskade det livet...

Den här diskussionen påminner mig om en familj jag satt bredvid på tunnelbanan. Mannen sa förskräckt;
"tänk så många unga kvinnor som är ute såhär sen själva.. Varför då? Det är ju inte som att man måste vara ute såhär sent..."

Tilläggas ska att klockan var typ nio en söndagskväll....

:D

Det är inte bara en eller ens ett fåtal som tycker att du har ett skuldbeläggande sätt i de här trådarna, det här har flera användare tagit upp genom åren, vid flera olika tillfällen. Det är ett återkommande problem.
Du tjatar om kvinnors "delansvar" (som du kallar det i trådstarten) i trådar om sexuellt våld/mäns våld mot kvinnor och faktum är att du själv måste börja ta ansvar för hur du skriver och uppfattas i frågan.

Det här skrev jag till dig i en tråd om sexualbrott för snart 2 år sedan:

"Ok låt oss tala klarspråk om ansvar.

När du nu tråd efter tråd inte uppfattas som du önskar så är det hög tid att tänka över hur du skriver och vilka konsekvenser det kan få i den här typen av trådar på ett mycket allvarligt ämne.

Om du hela tiden får det påpekat från flertalet olika användare (varav många varit utsatta för det du lägger ut texten om) att du framstår som rena affischnamnet för våldtäktskultur - då är det dags för dig att se över vad du faktiskt förmedlar i dessa trådar. Inte bara hävda att du blir missförstådd, inte slå ifrån dig, utan se över de faktiska konsekvenserna av det du skriver och hur det uppfattas. Ta ansvar, som du skulle ha uttryckt det.

Om du nu inte menar att stigmatisera offren på det här sättet måste du göra något åt ditt sätt att skriva om dem. För vad får det för konsekvenser när du faktiskt framstår som betydligt mer skuldbeläggande än du vill låtsas om, vad får det för konsekvenser när våldtäktsoffer läser trådarna (många fler än de som svarar läser ju) och du framstår som skuldbeläggande och dömande?

Det är verkliga människor vi pratar om. Verkliga människor som bär på verklig smärta, det är verkliga händelser som dina futtiga ord försöker röra vid, och de läser det du skriver. Hur tänker du kring det att du (omedvetet eller inte) bidrar till att offer för sexuellt våld skuldbelägger sig själva och mår dåligt? Det är inte offret som är problemet här utan det är förövaren som till 100% bär ansvar för våldtäkten, och om du gång på gång med dina inlägg förmedlar motsatsen, att offret på något sätt bär ett ansvar för vad våldtäktsmannen gjorde, så borde det - om det inte är din avsikt - bekymra dig djupt.

Så ja, låt oss tala om ansvar, låt oss tala om ansvaret du har när du skriver i de här trådarna.

Hur tycker du att du hanterar det ansvaret när du, trots dina eventuella goda avsikter, ytterligare stigmatiserar och skuldbelägger våldtäktsoffer? Tycker du att det fungerar bra?"
Du anser att jag stigmatiserar, därför att jag för fram åsikter som inte passar dig.
Det är knappast att stigmatisera offret när jag skriver att förövaren bär fullt ansvar för sina handlingar, sina val eller hur?
Det är väl tämligen klart vad jag menar med det eller hur?
När jag sedan tar upp den självklarheten att alla vuxna är ansvariga inför sig själva för sina val.
Så kan det heller inte sägas stigmatisera ngn grupp eftersom jag talar om allas ansvar.
Ingen kan väl hävda att en kvinna bär ansvar om hon råkar ut för en överfallsvåldtäkt.
Det ansvaret ligger hos förövaren.

Däremot , och det är , vad du reagerar över, så har kvinnan ett egenansvar (Som alla har)
att se över sitt eget riskbeteende, att bli gatusmart.
Och att dra sig ur förhållanden så fort tecknen finns att det börjar innehålla våld.
Men det är ett ansvar enbart gentemot henne själv. i egenintresse.

Jag som man har samma ansvar gentemot mig själv.

Sedan har vi alla ansvar gentemot varandra, att följa de lagar o regler vi fastställt.

Det är så jag ser på ansvar, hur ser du på det?

Däremot , och det är , vad du reagerar över, så har kvinnan ett egenansvar (Som alla har) att se över sitt eget riskbeteende, att bli gatusmart.
Och att dra sig ur förhållanden så fort tecknen finns att det börjar innehålla våld. Men det är ett ansvar enbart gentemot henne själv. i egenintresse.

Och där har vi det igen, victim blaming. I äkta patriarkalisk anda.

Nej, det är inte kvinnans sak att dra sig ur ett våldsamt förhållande, det är mannens sak att inte börja slå!

Och där har vi det igen, victim blaming. I äkta patriarkalisk anda.

Nej, det är inte kvinnans sak att dra sig ur ett våldsamt förhållande, det är mannens sak att inte börja slå!
Vad var det snuten sade?
I den bästa av världar...
Fakta är att det finns män som begår övergrepp, som misshandlar.
Ska man då drömma om en värld utan dessa män eller ska man agera utifrån den verkliga situationen?
Visst får du fortsätta drömma om en sådan värld.
Men brott har alltid funnits, och kommer nog alltid att finnas
Så för ens egen skull ska man nog anpassa sina val till den verkligheten.

@landsbygdsbo

När du hävdar att kvinnor har ett ansvar inför sig själva att göra rätt val så skuldbelägger du indirekt kvinnor som gör "fel" val enligt dina värderingar... Att lägga det "ansvaret över sina val" som du vill lägga på kvinnor är ungefär som att säga "Det är inte ditt fel att du blev våldtagen, men det är ditt fel att du bäddade för det....".

Det är elakt. Victim Blaming. Att du inte lägger av med detta trotts att flera kvinnor genom åren har talat om för dig hur det du vräker ur dig påverkar oss och skadar oss - Det är ännu elakare. Förtryckande. Mansplainande.

Jag är helt oförstående till hur du inte kan inse att: Vi vet mer om att vara kvinna än vad du vet. Vi vet mer om vilka risker vi lever med. Vi behöver ingen lektion i att vara "street smart" för det har vi fostrats i sedan barnsben och fått mycket praktisk träning i genom åren... Kvinnor är fullt kapabla att göra sina egna riskanalyser. Om du brydde dig om oss kvinnor så skulle du lyssna på oss - Inte försöka uppfostra oss.

Vad var det snuten sade?
I den bästa av världar...
Fakta är att det finns män som begår övergrepp, som misshandlar.
Ska man då drömma om en värld utan dessa män eller ska man agera utifrån den verkliga situationen?
Visst får du fortsätta drömma om en sådan värld.
Men brott har alltid funnits, och kommer nog alltid att finnas
Så för ens egen skull ska man nog anpassa sina val till den verkligheten.
Ok. Men om man ska göra som du vill och anpassa sig till verkligheten så innebär det att man som kvinna då inte ska ha kontakt alls med män.
Men då är man väl en rabiat feminist enligt dig..

Ok. Men om man ska göra som du vill och anpassa sig till verkligheten så innebär det att man som kvinna då inte ska ha kontakt alls med män.
Framförallt bör ju kvinnor till det yttersta undvika att ha nära relationer med män, eftersom det är män som kvinnor har nära relationer till som står för en oproportionerligt stor andel av allt våld mot kvinnor.

Jag känner ett djupt obehag inför lantisens härjningar i det här ämnet. Inläggen från hans håll på temat genom åren, tillhör utan tvekan det mest obehagliga jag har läst, alla kategorier.

Vill inte du ha ngn kontakt så ska det naturligtvis respekteras. Det har väl knappast med feminism att göra.
Men samtidigt ska de som vill ha kontakt respekteras.
Fria val under eget ansvar, vilket jag har hävdat hela tiden ;)
Petruska, din obehagskänsla är intimt förknippad med att vi har diametralt motsatt uppfattning om många saker.
Vilket säger enormt mycket om din respekt för olika åsikter. Den respekten eller rättare sagt bristen på respekt för olika åsikter ogillar alla som är uppriktigt intresserade av demokrati.

Så jag kan bara hoppas att känslan håller sig ;)

Vill inte du ha ngn kontakt så ska det naturligtvis respekteras. Det har väl knappast med feminism att göra.
Men samtidigt ska de som vill ha kontakt respekteras.
Fria val under eget ansvar, vilket jag har hävdat hela tiden ;)
Petruska, din obehagskänsla är intimt förknippad med att vi har diametralt motsatt uppfattning om många saker.
Vilket säger enormt mycket om din respekt för olika åsikter. Den respekten eller rättare sagt bristen på respekt för olika åsikter ogillar alla som är uppriktigt intresserade av demokrati.

Så jag kan bara hoppas att känslan håller sig ;)
Nu svarade du inte på frågan.
Du säger att man ska anpassa sig till verkligheten. Då borde kvinnor anpassa sig till verkligheten och sluta träffa män då.

Nu svarade du inte på frågan.
Du säger att man ska anpassa sig till verkligheten. Då borde kvinnor anpassa sig till verkligheten och sluta träffa män då.
Det förutsätter ju att verkligheten är den att alla män våldtar och misshandlar. Både du och jag vet ju att så inte är fallet alltså faller din argumentering...som tur är ;)

Det förutsätter ju att verkligheten är den att alla män våldtar och misshandlar. Både du och jag vet ju att så inte är fallet alltså faller din argumentering...som tur är ;)
Nej det är ditt resonemang som faller!
det är män som våldtar. En kvinna som inte vill bli våldtagen ska enligt ditt sätt att resonera undvika alla män så slipper man bli våldtagen,

Du har alltid en begränsad rörelsefrihet. Det finns alltid en risk att ngt händer.
Är det då bättre att inte bli informerad och oanande utsätta sig för en risk eller som jag anser, informera om risken och överlåta till var och en att göra sitt eget val med tillgänglig information.?

Skillnad på information och uppmaning. Dumförklara inte kvinnor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama