Och varje gång reser du ragg och hävdar att jag skuldbelägger.
Men du kan väl inte negligera just det faktumet att man som kvinna har ett ansvar för de egna valen och sin egen riskhantering?
Blir jag rånad så är det självklart rånaren som är en brottsling.
Men det kan, jag säger kan också vara så att jag tog en dum risk genom att ta just den gatan genom just det kvarteret.
Det är inte bara en eller ens ett fåtal som tycker att du har ett skuldbeläggande sätt i de här trådarna, det här har flera användare tagit upp genom åren, vid flera olika tillfällen. Det är ett återkommande problem.
Du tjatar om kvinnors "delansvar" (som du kallar det i trådstarten) i trådar om sexuellt våld/mäns våld mot kvinnor och faktum är att du själv måste börja ta ansvar för hur du skriver och uppfattas i frågan.
Det här skrev jag till dig i en tråd om sexualbrott för snart 2 år sedan:
"Ok låt oss tala klarspråk om ansvar.
När du nu tråd efter tråd inte uppfattas som du önskar så är det hög tid att tänka över hur du skriver och vilka konsekvenser det kan få i den här typen av trådar på ett mycket allvarligt ämne.
Om du hela tiden får det påpekat från flertalet olika användare (varav många varit utsatta för det du lägger ut texten om) att du framstår som rena affischnamnet för våldtäktskultur - då är det dags för dig att se över vad du faktiskt förmedlar i dessa trådar. Inte bara hävda att du blir missförstådd, inte slå ifrån dig, utan se över de faktiska konsekvenserna av det du skriver och hur det uppfattas. Ta ansvar, som du skulle ha uttryckt det.
Om du nu inte menar att stigmatisera offren på det här sättet måste du göra något åt ditt sätt att skriva om dem. För vad får det för konsekvenser när du faktiskt framstår som betydligt mer skuldbeläggande än du vill låtsas om, vad får det för konsekvenser när våldtäktsoffer läser trådarna (många fler än de som svarar läser ju) och du framstår som skuldbeläggande och dömande?
Det är verkliga människor vi pratar om. Verkliga människor som bär på verklig smärta, det är verkliga händelser som dina futtiga ord försöker röra vid, och de läser det du skriver. Hur tänker du kring det att du (omedvetet eller inte) bidrar till att offer för sexuellt våld skuldbelägger sig själva och mår dåligt? Det är inte offret som är problemet här utan det är förövaren som till 100% bär ansvar för våldtäkten, och om du gång på gång med dina inlägg förmedlar motsatsen, att offret på något sätt bär ett ansvar för vad våldtäktsmannen gjorde, så borde det - om det inte är din avsikt - bekymra dig djupt.
Så ja, låt oss tala om ansvar, låt oss tala om ansvaret du har när du skriver i de här trådarna.
Hur tycker du att du hanterar det ansvaret när du, trots dina eventuella goda avsikter, ytterligare stigmatiserar och skuldbelägger våldtäktsoffer? Tycker du att det fungerar bra?"