Tror du inte att hon är smart och har tagit ett informerat beslut? Du tycker att hon borde ha valt att inte röra sig fritt i det område där hon bor?Du har inte läst Dressyrryttare 97 inlägg, va?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror du inte att hon är smart och har tagit ett informerat beslut? Du tycker att hon borde ha valt att inte röra sig fritt i det område där hon bor?Du har inte läst Dressyrryttare 97 inlägg, va?
Tror du inte att hon är smart och har tagit ett informerat beslut? Du tycker att hon borde ha valt att inte röra sig fritt i det område där hon bor?
Jag och @Dressyrtjejen_97 gör en annan bedömning när vi väger risk mot vår rörelsefrihet. Det betyder inte att vi gör en felbedömning, att vi är omedvetna om riskerna eller att vi är korkade.Det låter inte jättesmart att inte se att det finns en risk genom att röra sig själv nattetid i ett sådant område, nej.
Jag tror inte att det är just våldtäktsrisken som är jättestor men jag ser det som en risk att ENSAM röra sig i ett sådant område nattetid.
Jag tycker inte att det är självklart smart att välja att röra sig ENSAM i det området vissa tider på dygnet.
Ja, jag tror att det vore smartare att undvika vissa områden under vissa tider på dygnet.
Ja, det är att inskränka i friheten.
Men personligen är jag tråkigt realistisk och väljer faktiskt säkerhet framför uppenbar risk.
Även om det oftast går bra.
Skribenten själv tycker sig ha tagit ett informerat beslut.
Bra.
Men så värst genomtänkt ur risk-synpunkt verkar det inte vara, nej.
Och nej, jag personligen skulle inte välja att trotsa en riskanalys "bara för att jag har rätt".
Jag kanske är feg.
men någon gång i varje förhållande så gör man ett fritt val..och kan göra det, sedan håller jag med om att i många fall så har den ena parten "skolats" att anpassa sigJag väljer en vänlig tolkning av ditt inlägg och svarar att sexualitet med avseende på kön inte är ett helt fritt val.
men är inte rörelsefriheten avhängigt av information, bla så att man vet vart man ska gå?Jag och @Dressyrtjejen_97 gör en annan bedömning när vi väger risk mot vår rörelsefrihet. Det betyder inte att vi gör en felbedömning, att vi är omedvetna om riskerna eller att vi är korkade.
Vi värderar vår rörelsefrihet högt (högre än du) helt enkelt.
och hur ska det fungera rent praktiskt?Fast det handlar ju inte om att skuldbelägga utan att man faktiskt ska fundera på vilka risker man tar när man gör på olika sätt. Du kan ju gå på en trafikerad gata också om du vill. Blir du påkörd så är det ju kanske inte ditt fel men likförbannat är det ju du som lider mest av det. Samma sak med en våldtäkt. Du har rätt att röra dig ute var du vill (i princip) men risken för att du då blir rånad/våldtagen är möjligtvis stor. Du tar ju då en kalkylerad risk att ändå gå där - det är inte ditt fel att du ev. blir rånad/våldtagen men likförbannat är det ju du som lider av konsekvenserna och med facit då i hand hade det ju varit bättre att undvika att gå där. För sin egen skull!
Visst kan man tycka att det är de efterblivna idiotmännen som ska hålla sig borta men it ain't gonna happen, så är det ju bara. De följer ju inte lagar/regler i övrigt så varför skulle de börja göra det nu genom att följa liknande uppmaningar?
Som polisen sa - verkligheten är inte så rolig alla gånger och det finns monster där ute - varför då inte göra sig själv en tjänst genom att undvika att gå där hur mycket rätt du än har att gå just där.
Sen är ju problemen i samhället mycket större än så och måste ju lösas - men vem vill bli en siffra i statistiken under tiden bara för att hävda sin rätt? Inte jag i alla fall.
Jag tycker inte det är rätt eller bra att det är så här men så som det ser ut just nu så är det ju det vi har att förhålla oss till.
I det aktuella fallet kunde ju kommunen konstatera att hemtjänsten inte passerade de aktuella gatorna under den tid då varningen låg så....och hur ska det fungera rent praktiskt?
ska inga kvinnor jobba kvällstid/ nattetid? Ska man säga upp sig från jobbet? och stå utan försörjning?
Hur ska man alltid kunna befinna sig bland folk och undvika tomma platser?
och hur ska det fungera rent praktiskt?
ska inga kvinnor jobba kvällstid/ nattetid? Ska man säga upp sig från jobbet? och stå utan försörjning?
ja jag menar att det inte är realistiskt för alla.Klart det kan bli svårt att få livet att fungera på ett bra sätt. Personligen skulle jag möjligtvis ta bilen istället för att gå, be någon om skjuts, skaffa mig försvarsspray eller liknande. I annat fall tar jag en kalkylerad risk om jag ändå beger mig ut där jag misstänker att det kan vara farligt.
Jag skrev ju att jag inte tyckte detta var bra men att man under rådande omständigheter ända måste ha det i beaktande.
Det är både för o nackdelar med fria valja jag menar att det inte är realistiskt för alla.
Även att tex ta taxi efter krogen. Jag har flera vänner som varit med om saker i en taxibil så jag skulle vara betydligt mer orolig där. Dessutom kostar det mkt.
Dessutom att tex ta sällskap från krogen är ju svårt. Ibland passar det inte alltid om man tex måste upp tidigt.
Förslag om att tex ta taxi, ta sällskap från krogen tänker jag snarast passar för någon som är ute på krogen någon enstaka gång om året. I vissa perioder har jag varit ute 3 ggr i veckan. Och då var jag tvungen att ta de riskerna. Det funkade inte att ta taxi eller ta sällskap.
Det låter inte jättesmart att inte se att det finns en risk genom att röra sig själv nattetid i ett sådant område, nej.
Jag tror inte att det är just våldtäktsrisken som är jättestor men jag ser det som en risk att ENSAM röra sig i ett sådant område nattetid.
Jag tycker inte att det är självklart smart att välja att röra sig ENSAM i det området vissa tider på dygnet.
Ja, jag tror att det vore smartare att undvika vissa områden under vissa tider på dygnet.
Ja, det är att inskränka i friheten.
Men personligen är jag tråkigt realistisk och väljer faktiskt säkerhet framför uppenbar risk.
Även om det oftast går bra.
Skribenten själv tycker sig ha tagit ett informerat beslut.
Bra.
Men så värst genomtänkt ur risk-synpunkt verkar det inte vara, nej.
Och nej, jag personligen skulle inte välja att trotsa en riskanalys "bara för att jag har rätt".
Jag kanske är feg.
Ja jag håller med, modig och självsäker är bra. Men samtidigt ska man inte vara dumdristigEgentligen tycker jag precis tvärtom...
Jag tycker vi borde uppmuntra folk att röra sig mer ute! Så det blir fler människor i omlopp!
och hur ska det fungera rent praktiskt?
Det handlar om att det inte ska vara folktomt.Ja jag håller med, modig och självsäker är bra. Men samtidigt ska man inte vara dumdristig
varför en sån attityd?Det finns något som heter bil.
En del av oss är pga bostadsort tvingade att använda sådan för att färdas.
Det finns något som heter bil.
En del av oss är pga bostadsort tvingade att använda sådan för att färdas.
Det av dina inlägg jag svarade på, var ganska tillspetsat och inte helt realistiskt.varför en sån attityd?
Du kan inte alltid färdas med bil.
Det fungerar inte alltid.
Dessutom är det redan alldeles för mkt bilar i sthlmsområdet.