Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror du inte att hon är smart och har tagit ett informerat beslut? Du tycker att hon borde ha valt att inte röra sig fritt i det område där hon bor?

Det låter inte jättesmart att inte se att det finns en risk genom att röra sig själv nattetid i ett sådant område, nej.
Jag tror inte att det är just våldtäktsrisken som är jättestor men jag ser det som en risk att ENSAM röra sig i ett sådant område nattetid.

Jag tycker inte att det är självklart smart att välja att röra sig ENSAM i det området vissa tider på dygnet.
Ja, jag tror att det vore smartare att undvika vissa områden under vissa tider på dygnet.

Ja, det är att inskränka i friheten.

Men personligen är jag tråkigt realistisk och väljer faktiskt säkerhet framför uppenbar risk.
Även om det oftast går bra.

Skribenten själv tycker sig ha tagit ett informerat beslut.
Bra.

Men så värst genomtänkt ur risk-synpunkt verkar det inte vara, nej.

Och nej, jag personligen skulle inte välja att trotsa en riskanalys "bara för att jag har rätt".

Jag kanske är feg.

Det låter inte jättesmart att inte se att det finns en risk genom att röra sig själv nattetid i ett sådant område, nej.
Jag tror inte att det är just våldtäktsrisken som är jättestor men jag ser det som en risk att ENSAM röra sig i ett sådant område nattetid.

Jag tycker inte att det är självklart smart att välja att röra sig ENSAM i det området vissa tider på dygnet.
Ja, jag tror att det vore smartare att undvika vissa områden under vissa tider på dygnet.

Men personligen är jag tråkigt realistisk och väljer faktiskt säkerhet framför uppenbar risk.

Bra.

Och nej, jag personligen skulle inte välja att trotsa en riskanalys "bara för att jag har rätt".

Jag kanske är feg.
Jag och @Dressyrtjejen_97 gör en annan bedömning när vi väger risk mot vår rörelsefrihet. Det betyder inte att vi gör en felbedömning, att vi är omedvetna om riskerna eller att vi är korkade.

Vi värderar vår rörelsefrihet högt (högre än du) helt enkelt.

Jag väljer en vänlig tolkning av ditt inlägg och svarar att sexualitet med avseende på kön inte är ett helt fritt val.
men någon gång i varje förhållande så gör man ett fritt val..och kan göra det, sedan håller jag med om att i många fall så har den ena parten "skolats" att anpassa sig

Fast det handlar ju inte om att skuldbelägga utan att man faktiskt ska fundera på vilka risker man tar när man gör på olika sätt. Du kan ju gå på en trafikerad gata också om du vill. Blir du påkörd så är det ju kanske inte ditt fel men likförbannat är det ju du som lider mest av det. Samma sak med en våldtäkt. Du har rätt att röra dig ute var du vill (i princip) men risken för att du då blir rånad/våldtagen är möjligtvis stor. Du tar ju då en kalkylerad risk att ändå gå där - det är inte ditt fel att du ev. blir rånad/våldtagen men likförbannat är det ju du som lider av konsekvenserna och med facit då i hand hade det ju varit bättre att undvika att gå där. För sin egen skull!

Visst kan man tycka att det är de efterblivna idiotmännen som ska hålla sig borta men it ain't gonna happen, så är det ju bara. De följer ju inte lagar/regler i övrigt så varför skulle de börja göra det nu genom att följa liknande uppmaningar?

Som polisen sa - verkligheten är inte så rolig alla gånger och det finns monster där ute - varför då inte göra sig själv en tjänst genom att undvika att gå där hur mycket rätt du än har att gå just där.

Sen är ju problemen i samhället mycket större än så och måste ju lösas - men vem vill bli en siffra i statistiken under tiden bara för att hävda sin rätt? Inte jag i alla fall.

Jag tycker inte det är rätt eller bra att det är så här men så som det ser ut just nu så är det ju det vi har att förhålla oss till.
och hur ska det fungera rent praktiskt?
ska inga kvinnor jobba kvällstid/ nattetid? Ska man säga upp sig från jobbet? och stå utan försörjning?
Hur ska man alltid kunna befinna sig bland folk och undvika tomma platser?

ska inga kvinnor jobba kvällstid/ nattetid? Ska man säga upp sig från jobbet? och stå utan försörjning?
I det aktuella fallet kunde ju kommunen konstatera att hemtjänsten inte passerade de aktuella gatorna under den tid då varningen låg så....

Klart det kan bli svårt att få livet att fungera på ett bra sätt. Personligen skulle jag möjligtvis ta bilen istället för att gå, be någon om skjuts, skaffa mig försvarsspray eller liknande. I annat fall tar jag en kalkylerad risk om jag ändå beger mig ut där jag misstänker att det kan vara farligt.
Jag skrev ju att jag inte tyckte detta var bra men att man under rådande omständigheter ända måste ha det i beaktande.

Jag tycker information räcker. Att be kvinnor hålla sig inne skickar helt tokiga signaler. Varför inte be allmänheten gå ut mer istället för att förhindra brotten?

När det gäller isar, väglag osv går en information ut om svaga isar eller halt väglag. Iaktta försiktighet. Inte uppmaning om att stanna hemma.

Och gällande att ta eget ansvar. När det gäller såna här lägen förväntas man ta ansvar för gärningsmannens handlingar också, vilket blir helt fel.

Klart det kan bli svårt att få livet att fungera på ett bra sätt. Personligen skulle jag möjligtvis ta bilen istället för att gå, be någon om skjuts, skaffa mig försvarsspray eller liknande. I annat fall tar jag en kalkylerad risk om jag ändå beger mig ut där jag misstänker att det kan vara farligt.
Jag skrev ju att jag inte tyckte detta var bra men att man under rådande omständigheter ända måste ha det i beaktande.
ja jag menar att det inte är realistiskt för alla.
Även att tex ta taxi efter krogen. Jag har flera vänner som varit med om saker i en taxibil så jag skulle vara betydligt mer orolig där. Dessutom kostar det mkt.
Dessutom att tex ta sällskap från krogen är ju svårt. Ibland passar det inte alltid om man tex måste upp tidigt.

Förslag om att tex ta taxi, ta sällskap från krogen tänker jag snarast passar för någon som är ute på krogen någon enstaka gång om året. I vissa perioder har jag varit ute 3 ggr i veckan. Och då var jag tvungen att ta de riskerna. Det funkade inte att ta taxi eller ta sällskap.

ja jag menar att det inte är realistiskt för alla.
Även att tex ta taxi efter krogen. Jag har flera vänner som varit med om saker i en taxibil så jag skulle vara betydligt mer orolig där. Dessutom kostar det mkt.
Dessutom att tex ta sällskap från krogen är ju svårt. Ibland passar det inte alltid om man tex måste upp tidigt.

Förslag om att tex ta taxi, ta sällskap från krogen tänker jag snarast passar för någon som är ute på krogen någon enstaka gång om året. I vissa perioder har jag varit ute 3 ggr i veckan. Och då var jag tvungen att ta de riskerna. Det funkade inte att ta taxi eller ta sällskap.
Det är både för o nackdelar med fria val
Hade di gamle här hemma vetat var och hur jag spenderade mina somrar så hade de nog blivit gråhåriga 30 år tidigare. Men det var mitt medvetna val.

Bra.

Jag kanske är feg.

Jag skulle tro att mitt beslut beror på att jag också är uppväxt, invand med den här situationen. Nu bor jag som sagt i de södra, lugna delarna av B**kyrka, men har haft mycket med centralorten att göra, där oroligheter (om än inte i samma skala som norra delarna) tyvärr förekommer på kvälls och nattetid. En av de mer uppmärksammade sakerna är en handgrat i kombination med piketpolisbil, som blivit ganska uppmärksammat i media... Men i alla fall. En annan är att jag känner många av de som håller på. Om vi bara tar handgranatshistorien och det åtalet (som även innefattar grovt vapenbrott, grova rån och lite annat) som ett exempel. Där var 11 personer iblandade. 1 person känner till, och har umgåtts med flera gånger. 1 av de har jag t.om. gått i samma klass som. Då kanske du förstår varför jag inte känner rädsla - varför ska jag vara rädd för mina ex. klasskompisar och deras/mina bekanta?
Där tror jag, frånsett att jag är "van" vid situationen, en stor förklaring ligger. Jag vet vilka det är som håller på, och de skulle aldrig röra mig.
Sen är jag nog allmänt lagd så också att jag inte blir rädd för minsta lilla. Jag går inte och oroar mig över saker hela tiden.

- Vill bara förtydliga att jag givetvis tar fullständigt avstånd till de ovan nämnda 11 personernas gärningar. Vill också förtydliga att jag på intet sätt är kriminell själv, jag råkar bara vara uppväxt i en kommun där många tyvärr slutar i det. -

Det finns något som heter bil.
En del av oss är pga bostadsort tvingade att använda sådan för att färdas.

varför en sån attityd?
Du kan inte alltid färdas med bil.
Det fungerar inte alltid.
Dessutom är det redan alldeles för mkt bilar i sthlmsområdet.
Det av dina inlägg jag svarade på, var ganska tillspetsat och inte helt realistiskt.

Alltså blev svaret rätt spydigt.

Nej det fungerar inte alltid att färdas med bil.
Men de flesta nattarbetande kvinnorna färdas inte på gator och torg under sitt arbetspass.
Och hemtjänsten torde ha de anställdas säkerhet högt uppe på agendan och torde inte uppmuntra en enskild anställd att färdas till fots ensam i den typen av förhållanden vi diskuterar.

Tycker det är trist att så stort fokus ligger på polisens uttalande istället för det verkliga problemet. Som att det var polisen uttalande som bara skapade en bild av en otrygg situation som inte finns? Ilskan borde istället riktas mot situationen - att på kort tid har många kvinnor överfallits på stan, vad gör vi åt det?

I och för sig kan man ju tycka att polisens uppmaning ter sig något onödig; om de bara hade informerat tydligt istället hade nog slutsatsen för många kvinnor varit densamma. Åandra sidan tycker jag det är bra att det tydliggörs: Nu har vi ett så stort antal överfall på kvinnor på så kort tid att rörelsefriheten för kvinnor får anses (än mer) begränsad, vad gör vi åt det?? Det är en helt oacceptabel situationen.
En önskvärd åtgärd hade ju varit fler poliser, framförallt synliga på stan, men även för utredningar. Utökade resurser till polisväsendet är ju dock en politisk fråga, polisen får ju förhålla sig till de resurser de har i dagsläget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama