Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad vi du ha istället då?
Ska frånta kvinnor rätten att välja/ansvar eller ska kvinnor har rätten att välja/ansvar. för ute i verkliga livet hör dessa två, ansvar o rätten att välja ihop?

Jag anser, och det står jag för, Att varje vuxen människa ska ha rätt till egna val och naturligtvis det ansvar detta val innebär.

Ja? Jag har aldrig påstått något annat? Jag har vänt mig emot att du pratar om att kvinnor har ett ansvar "mot sig själva" när det gäller våldtäkter.

Jag tror alla här kan vara överens om att det skulle naturligtvis vara betydligt bättre om risken för övergrepp o misshandel vore 0% oavsett vilka val man träffade.

Sedan är det betydligt färre här som verkar förstå att PM;s uttalande bygger på en helt annan verklighet, nämligen den verklighet vi lever i här och nu.

Och då anser jag det fel att kritisera honom för att han ger människor bättre underlag för sina egna val o riskanalyser.

Att anse att han behöver göra det kan med rätta beskrivas som vidrigt, men knappast det att han gör det.

Ja? Jag har aldrig påstått något annat? Jag har vänt mig emot att du pratar om att kvinnor har ett ansvar "mot sig själva" när det gäller våldtäkter.
Suck, jag talar om att alla, även kvinnor har ett ansvar gentemot sig själva vad det gäller sina egna val.
Ingen väljer väl att bli våldtagen? Alltså kan ingen kvinna ställas till ansvar för de val gärningsmannen gjort.

Men, i alla fall de jag träffat, som varit utsatta för misshandel/övergrepp ältar ofta frågan om att de skulle träffat andra val det aktuella dygnet.

Jag tror alla här kan vara överens om att det skulle naturligtvis vara betydligt bättre om risken för övergrepp o misshandel vore 0% oavsett vilka val man träffade.

Sedan är det betydligt färre här som verkar förstå att PM;s uttalande bygger på en helt annan verklighet, nämligen den verklighet vi lever i här och nu.

Och då anser jag det fel att kritisera honom för att han ger människor bättre underlag för sina egna val o riskanalyser.

Att anse att han behöver göra det kan med rätta beskrivas som vidrigt, men knappast det att han gör det.

Själv tänker jag mig att alla kvinnor är plågsamt medvetna om i vilken verklighet vi lever i. Det är nog inte det som är problemet, utan att vissa män har svårt att förstå att vi redan gör riskanalyser konstant och inte behöver få höra fler gånger att ansvaret vilar på oss.

Suck, jag talar om att alla, även kvinnor har ett ansvar gentemot sig själva vad det gäller sina egna val.
Ingen väljer väl att bli våldtagen? Alltså kan ingen kvinna ställas till ansvar för de val gärningsmannen gjort.

Nej, så långt är vi överens. Det är själva grejen att du känner dig tvungen att gång på gång påpeka kvinnans ansvar för sina val i trådar om våldtäkter som blir jävligt konstig.

Själv tänker jag mig att alla kvinnor är plågsamt medvetna om i vilken verklighet vi lever i. Det är nog inte det som är problemet, utan att vissa män har svårt att förstå att vi redan gör riskanalyser konstant och inte behöver få höra fler gånger att ansvaret vilar på oss.
Så du menar på allvar att det vore bättre om polisen inte talade om var risken för övergrepp och när är större?

Nej, så långt är vi överens. Det är själva grejen att du känner dig tvungen att gång på gång påpeka kvinnans ansvar för sina val i trådar om våldtäkter som blir jävligt konstig.
Och varje gång reser du ragg och hävdar att jag skuldbelägger.
Men du kan väl inte negligera just det faktumet att man som kvinna har ett ansvar för de egna valen och sin egen riskhantering?

Blir jag rånad så är det självklart rånaren som är en brottsling.
Men det kan, jag säger kan också vara så att jag tog en dum risk genom att ta just den gatan genom just det kvarteret.

Så du menar på allvar att det vore bättre om polisen inte talade om var risken för övergrepp och när är större?

Nej? Det är precis vad jag INTE skrivit. Jag har skrivit att det är vad jag tycker att polisen ska göra, men att de INTE ska gå ut med rekommendationer om att kvinnor inte ska gå ut ensamma. Det här är ju en helt lönlös diskussion.

Och varje gång reser du ragg och hävdar att jag skuldbelägger.
Men du kan väl inte negligera just det faktumet att man som kvinna har ett ansvar för de egna valen och sin egen riskhantering?

Blir jag rånad så är det självklart rånaren som är en brottsling.
Men det kan, jag säger kan också vara så att jag tog en dum risk genom att ta just den gatan genom just det kvarteret.

Varför känner du ett behov av att ta upp det i trådar om våldtäkt? Varför tar du inte upp det varje gång du skriver inlägg i andra trådar?

Nej? Det är precis vad jag INTE skrivit. Jag har skrivit att det är vad jag tycker att polisen ska göra, men att de INTE ska gå ut med rekommendationer om att kvinnor inte ska gå ut ensamma. Det här är ju en helt lönlös diskussion.
Polisen har lagt ökade resurser på händelserna, men eftersom deras resurser är ändliga så kan de inte lägga llt på just detta. Och då gör PM rätt, som för att minska risken för fler offer, informerar om riskerna..

Varför känner du ett behov av att ta upp det i trådar om våldtäkt? Varför tar du inte upp det varje gång du skriver inlägg i andra trådar?
Känner inget behov att ta upp just våldtäkter. Kände bara "ett vad var det jag sade" när jag hörde vad polisen sade.
och för "drevets" del, nu har ni ju även ett ansikte att skälla på. Polismästarens ;)

I de andra trådarna behandlas andra ämnen.

Och i den här tråden har det ju börjat fixeras vid skuldbeläggning istället om, som ts skrev information och nyttan av den.

Polisen har lagt ökade resurser på händelserna, men eftersom deras resurser är ändliga så kan de inte lägga llt på just detta. Och då gör PM rätt, som för att minska risken för fler offer, informerar om riskerna..

Och själv tycker jag att han gör fel eftersom han rekommenderar kvinnor att begränsa sitt rörelseutrymme. Längre än så kommer vi nog inte komma.

Och själv tycker jag att han gör fel eftersom han rekommenderar kvinnor att begränsa sitt rörelseutrymme. Längre än så kommer vi nog inte komma.
Så morsan min var dum, som begränsade mitt rörelseutrymme då hon förbjöd mig att fiska på opålitliga vårisar?
Då ansåg jag nog det, men nu med tilltagande ålder o förnuft är jag nog böjd att hålla med henne....

Kloka Katarina Wennstam förklarar problemet det så bra...

I det här fallet så gillar jag egentligen andemeningen i Katarinas text men så mycket var ju bara dåligt underbyggda argument. Det är knappast farligare för en kvinna att vara hemma än att gå på ensampromenader i en ganska liten stad där det skett en mängd övergrepp på kort tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama