Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du kan beslå mig med att hävda, som du säger("-Vill du få ännu en anledning att säga att kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna") då är du inte dålig, eftersom jag aldrig hävdat det.
Men det är klart, en skapar ju argument att argumentera emot, tydligen hör du till den gruppen.

Jag vet att du kanske inte har sagt det rakt ut, men det har varit svårt att tolka det som något annat. Men visst, om du inte menar det, vad menar du då med att kvinnor har ett delansvar?

Det är faktiskt victimblaming att säga att gå inte ut. Eftersom det implicerar att offret får skylla aig självt.
Å faan, så om väderleksrapporten varnar för blixthalka så skuldbelägger det mig om en annan bil sladdar in i min bil?

Jag vet inte hur du är funtat, men jag vill självklart ha så mycket information som möjligt när jag träffar ina val.
Och då kan det ju vara bra att veta att Ågatan är igenkorkad pga halka , då kan jag istället välja en annan väg.

Jag vet att du kanske inte har sagt det rakt ut, men det har varit svårt att tolka det som något annat. Men visst, om du inte menar det, vad menar du då med att kvinnor har ett delansvar?
Så nu har vi nått dithän , att du har tolkat att jag har sagt ;)
Trevligt.

Vad jag sade då och vad fortfarande gäller är:
Varje individ är ansvarig för sina egna handlingar och sina egna val.
Därför är självklar en våldtäktsman alltid ansvarig för de val och de handlingar han/hon utfört.
Om sedan en kvinna/man väljer att ta en risk, så är ingen annan än hon/han själv ansvarig inför sig själv för det valet.
Vem skulle annars vara det?
Det är bara barn och omyndigförklarade som inte har ett eget ansvar för sina val.

@landsbygdsbo om du nu verkligen måste ut när det är blixthalka så kanske du inte vill höra att du är så jävla dum som ger dig ut i halkan. Ibland FINNS det inga alternativ och då måste du ut i halkan. Och nej, det är inte en rimlig parallell du gör heller. Om du blir påkörd av en annan bilist eller om du får din personliga integritet och intimitetssfär kränkt är far from same same.

Så nu har vi nått dithän , att du har tolkat att jag har sagt ;)
Trevligt.

Därför är självklar en våldtäktsman alltid ansvarig för de val och de handlingar han/hon utfört.
Om sedan en kvinna/man väljer att ta en risk, så är ingen annan än hon/han själv ansvarig inför sig själv för det valet.
Det är bara barn och omyndigförklarade som inte har ett eget ansvar för sina val.

Ja, och eftersom du fortsätter att ta upp detta i trådar om våldtäkter har jag svårt att förstå vad du menar annat än att kvinnan är lite medskyldig till våldtäkten. Varför är det annars viktigt för dig att påpeka att hon är ansvarig för sitt val? Och vad innebär att "ta en risk"?

@landsbygdsbo om du nu verkligen måste ut när det är blixthalka så kanske du inte vill höra att du är så jävla dum som ger dig ut i halkan. Ibland FINNS det inga alternativ och då måste du ut i halkan. Och nej, det är inte en rimlig parallell du gör heller. Om du blir påkörd av en annan bilist eller om du får din personliga integritet och intimitetssfär kränkt är far from same same.
Har polismästaren uttryckt detta "-t du är så jävla dum som ger dig ut)
Tro faan att jag vill veta om det är halt ute.
Kunskap är för de flesta ngt positivt, tydligen inte hos alla....

Ja, och eftersom du fortsätter att ta upp detta i trådar om våldtäkter har jag svårt att förstå vad du menar annat än att kvinnan är lite medskyldig till våldtäkten. Varför är det annars viktigt för dig att påpeka att hon är ansvarig för sitt val? Och vad innebär att "ta en risk"?
Men vänta nu, var har tagit upp att kvinnan är medskyldig?

Jag repeterar gärna eftersom du tycks ha bommat

Men vänta nu, var har tagit upp att kvinnan är medskyldig?

Jag repeterar gärna eftersom du tycks ha bommat

Jag sa inte att du sagt det, jag sa att jag inte kan utläsa något annat än det av det du skriver. Det hjälper inte att du upprepar det. Dessutom undrar jag fortfarande vad som är en risk?

Gjordes det då? Polismästaren konstaterade ju bara att de flesta av oss anser det naturligt att varna barnen för främmande eller de gamla för att släppa in obekanta så han (och jag) anser det vara befogat att varna för vissa platser o vissa tidpunkter.

Jag har inte sett klippet men läste detta i tidningen:
"Just nu rekommenderar vi framför allt kvinnor som rör sig ute sent på nätterna att helst inte göra det utan ordna skjuts eller fler människor går i grupp".

Tack för det lilla vackra påhoppet @landsbygdsbo men jag tycker väldigt mycket om kunskap. Jag tror tull och med att ju mer kunskap du har desto bättre val kan du göra.

Jag ska ge dig en mer lämplig parallell att fundera på. Våldtäkt vs misshandel på stan en vanlig kväll. Och tycker polisen att män, oftast i ung vuxenålder, ska hålla sig inne för att minimera risken som du så fint uttrycker dig? Svaret på det är nej. Som vanligt i den här typen av kriminalitet så är det kvinnan som ska ta ansvar inte bara för sig själv utan för de män som inte har en fungerande impulskontroll/maktönskan/felkoppling. Det är det jag, och så många med mig, vänder oss emot.

Jag sa inte att du sagt det, jag sa att jag inte kan utläsa något annat än det av det du skriver. Det hjälper inte att du upprepar det. Dessutom undrar jag fortfarande vad som är en risk?
Du tolkar det du läser och anser därmed att jag säger att.
OK det står dig fritt.
Men det är ju bra att vi är överens om att jag INTE skrivit att den våldtagna kvinnan får skylla sig själv.

Sedan när du kommer till nästa sak som PM tar upp nämligen riskmedvetenhet och riskbeteende så finns där saker man kan belysa.
Det är, genom att vara medveten om riskerna och handla utefter den medvetenheten så minskar man risken att råka illa ut.
Det kan vara allt från att bära hjälm o ryggskydd när man rider till att ta en taxi istället för att gå hem ensam på fyllan (gäller både män o kvinnor)
Och då är du inne på vad jag talade om tidigare, att alla har ett personligt ansvar för sina egna val.

Du tolkar det du läser och anser därmed att jag säger att.
OK det står dig fritt.
Men det är ju bra att vi är överens om att jag INTE skrivit att den våldtagna kvinnan får skylla sig själv.

Sedan när du kommer till nästa sak som PM tar upp nämligen riskmedvetenhet och riskbeteende så finns där saker man kan belysa.
Det är, genom att vara medveten om riskerna och handla utefter den medvetenheten så minskar man risken att råka illa ut.
Det kan vara allt från att bära hjälm o ryggskydd när man rider till att ta en taxi istället för att gå hem ensam på fyllan (gäller både män o kvinnor)
Och då är du inne på vad jag talade om tidigare, att alla har ett personligt ansvar för sina egna val.

Så det är en risk att gå hem från krogen?

Tack för det lilla vackra påhoppet @landsbygdsbo men jag tycker väldigt mycket om kunskap. Jag tror tull och med att ju mer kunskap du har desto bättre val kan du göra.

Jag ska ge dig en mer lämplig parallell att fundera på. Våldtäkt vs misshandel på stan en vanlig kväll. Och tycker polisen att män, oftast i ung vuxenålder, ska hålla sig inne för att minimera risken som du så fint uttrycker dig? Svaret på det är nej. Som vanligt i den här typen av kriminalitet så är det kvinnan som ska ta ansvar inte bara för sig själv utan för de män som inte har en fungerande impulskontroll/maktönskan/felkoppling. Det är det jag, och så många med mig, vänder oss emot.
Men då är vi ju överens då, det är bra att PM informerar ;)

Lyssnar du på vad PM säger så tar han specifikt upp riskgruppen ensamma män på fyllan utanför krogen, så snuten ligger ett steg före dig

Så det är en risk att gå hem från krogen?
För vissa grupper.
Medelålders fulla män som går ensamma hem från krogen råkar oftare ut för misshandel o rån än andra, alltså är det en riskgrupp eller om man så vill ett riskbeteende, för den här gruppen.

Därför försöker jag alltid att stanna så länge som möjligt de få ggr jag går på krogen ;)

Men då är vi ju överens då, det är bra att PM informerar ;)

Lyssnar du på vad PM säger så tar han specifikt upp riskgruppen ensamma män på fyllan utanför krogen, så snuten ligger ett steg före dig

Rekommenderar han männen att inte gå ut utan att fä skjuts eller gå tillsammans med andra män?

För vissa grupper.
Medelålders fulla män som går ensamma hem från krogen råkar oftare ut för misshandel o rån än andra, alltså är det en riskgrupp eller om man så vill ett riskbeteende, för den här gruppen

Okej, och vad innebär det för dig att jag är ansvarig för mitt val att gå hem själv från krogen? Jag fattar ju själv att jag har en egen vilja och att jag väljer att gå hem om jag vill, men vad menar du att det har med våldtäkter att göra?

Rekommenderar han männen att inte gå ut utan att fä skjuts eller gå tillsammans med andra män?
Han tog upp ämnet i samband med riskbeskrivningar.

Han sade, att i den bästa av världar så skulle naturligtvis inte dessa rekommendationer behövas.
Men nu lever vi i e annan verklighet.
Och tänk efter, vad skulle pressen skriva om PM inte sagt ngt och ytterligare tjejer råkat illa ut?

Okej, och vad innebär det för dig att jag är ansvarig för mitt val att gå hem själv från krogen? Jag fattar ju själv att jag har en egen vilja och att jag väljer att gå hem om jag vill, men vad menar du att det har med våldtäkter att göra?
Du är ansvarig för dina egna val.
Väljer du ett högriskval så har du naturligtvis rätt till det.
Skulle du utsättas för ett övergrepp så är naturligtvis gärningsmannen ansvariga för sina handlingar.

Men du skulle inte kunna skylla på polisen eller världen i övrigt på det du råkat ut för.
Du kan och ska skylla på gärningsmannen, han är ansvarig för sina val.
Problemet är att det högriskvalet du gjorde öppnade dörren för gärningsmannen och du är den som får lida mest av hela händelsen.
Därför bär du, inför dig själv ett ansvar för dina val. Inte inför någon annan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25