Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker polisens uttalande är vidrigt, jävligt illa, totaldumt osv. osv. Kan knappt sätta ord på det! :banghead: :rage: :nailbiting:
Håller också helt och fullt med GW i det han sa i förrigår på Veckans Brott "Det vore ju rekommendabelt om polisen kunde hålla sig ute, snarare än kvinnorna inne".
Tycker också att denna utveckling, om det visar sig vara del i en trend, är mycket skrämmande.

Trots att jag bor i en allra högsta grad "osäker", svartlistat och allmänt hatad kommun (börjar på B, innehåller ordet "kyrka" och ligger söder om Sthlm) är jag inte det minsta rädd för att gå ut. Bor visserligen i den södra delen, men har inget problem med de centrala delarna heller. Är öht inte rädd för att något ska hända mig. Är kvinna, 18 år gammal och under snittet både till längd och vikt sett, förövrigt.

@landsbygdsbo om du nu verkligen måste ut när det är blixthalka så kanske du inte vill höra att du är så jävla dum som ger dig ut i halkan. Ibland FINNS det inga alternativ och då måste du ut i halkan. Och nej, det är inte en rimlig parallell du gör heller. Om du blir påkörd av en annan bilist eller om du får din personliga integritet och intimitetssfär kränkt är far from same same.

Vilken realistisk alternativ åtgärd föreslår du?

Jag håller med om att detta är problematiskt.

Jag vill inte heller bli hindrad från "normalt liv" men jag skulle ändå inte gärna "riskera" att gå ensam på gatorna i Östersund eller någon annan tätort på sen kväll eller natt, särskilt inte på nätterna.
Eftersom jag vet att det inte är ovanligt med fylla och bråk då och jag vill inte utsätta mig för onödiga risker.

Att bete sig försiktigt kan ju handla om annat än att undvika att gå ut. Man kan umgås ute och vara ute i krogsvängen och ändå bete sig försiktigt: ta taxi hem eller ha sällskap. Undvika att ta emot drycker som man inte själv kunnat övervaka hela tiden.
Sådana saker är exempel på att iaktta försiktighet, som jag egentligen har uppfattat att polisen rekommenderade.

Jag ser det faktiskt inte som en inskränkning att ha sällskap ute på torg och gator sena kvällar.

Du är ansvarig för dina egna val.
Väljer du ett högriskval så har du naturligtvis rätt till det.
Skulle du utsättas för ett övergrepp så är naturligtvis gärningsmannen ansvariga för sina handlingar.

Men du skulle inte kunna skylla på polisen eller världen i övrigt på det du råkat ut för.
Du kan och ska skylla på gärningsmannen, han är ansvarig för sina val.
Problemet är att det högriskvalet du gjorde öppnade dörren för gärningsmannen och du är den som får lida mest av hela händelsen.
Därför bär du, inför dig själv ett ansvar för dina val. Inte inför någon annan.

Varför skulle jag skylla på polisen? Det låter väldigt märkligt oavsett om jag blir utsatt i hemmet eller ute. och återigen att jag har ett ansvar inför mig själv låter exakt som att jag är ansvarig för det som händer mig. Om du inte menar det kanske du ska tänka på hur du uttrycker dig.

Tycker polisens uttalande är vidrigt, jävligt illa, totaldumt osv. osv

På vilket sätt är det vidrigt och dumt att rekommendera försiktighet med att utsätta sig för situationer med ökad risk?

Som sagt: rekommendationerna har handlat om att iaktta försiktighet, inte att stanna hemma.
Och just nu har det förekommit onormalt många brott mot ensamma kvinnor utomhus i området.

Att berätta vad som hänt och var men INTE ge några "rekommendationer" som begränsar halva befolkningen? Det är väl ändå ganska självklart, det är ju så det brukar gå till?

Menar du att polisen borde låta bli att rekommendera försiktighet?

Kan inte låta bli att tänka på parallellen, som tidigare tagits upp, med att rekommendera äldre att inte släppa in främmande människor i bostaden (eftersom det finns människor som rånar gamlingar), eller rekommendera att barn inte ska prata med främlingar och liknande.

Varför är inte dessa exempel lika upprörande?

Som sagt; man har inte rekommenderat kvinnor att inte gå ut; man har rekommenderat att man beter sig försiktigt.

För att vi lever i ett patriarkat som bl a innebär att kvinnor redan är begränsade i den offentliga miljön jämfört med männen. Då ska man vara jävligt försiktig med att spä på den här begränsningen.

Men fortfarande - vad är alternativet då? Nu ser det ju ut som det gör på gatorna, polisresurserna minskar i rasande takt och våldslystna män är en grupp som bara verkar öka. Vad är då alternativet, realistiskt, till att inte ge rekommendationer av detta slag?

För att vi lever i ett patriarkat som bl a innebär att kvinnor redan är begränsade i den offentliga miljön jämfört med männen. Då ska man vara jävligt försiktig med att spä på den här begränsningen.

Visst.

Menar du att man i stället med berått mod ska strunta i att rekommendera försiktighet och hoppas på guskelov att ingen mer blir utsatt?

För om man inte får uppmana till försiktighet i en viss situation så innebär det ju att man lämnar folk att tänka själva (vilket vi vet att många människor faktiskt inte gör)?

Självklart ska polisen försöka sätta dit förövarna.

Självklart vore det bra med många poliser ute på gatorna för att minska "buset" men i verkligheten finns det inte så många poliser som KAN patrullera gatorna över en hel stor stad och på landsbygden och vid varje krog.

Jag är inte helt säker på att du är realistisk.
Åtminstone om du väljer att vandra omkring i oroliga områden ensam nattetid.

Har aldrig varit i norra B**kyrka nattetid, men väl centralorten i dito kommun på kvällstid när det varit mörkt. Aldrig känt obehag in för det, faktiskt.
Särskilt med tanke på den nödvärnslag som finns, hade jag utan tvekan försvarat mig. Och för det anser jag mig inte behöva vare sig pepparspray eller nycklar. Kalla mig naiv, men jag tror öht inte att risken att något skulle hända mig är så stor ens.

Men fortfarande - vad är alternativet då? Nu ser det ju ut som det gör på gatorna, polisresurserna minskar i rasande takt och våldslystna män är en grupp som bara verkar öka. Vad är då alternativet, realistiskt, till att inte ge rekommendationer av detta slag?
Som skrivits flertal gånger i tråden redan: informera om vad som hänt utan att uppmana kvinnor att begränsa sig (låt dem göra riskanalysen själva).

På vilket sätt är det vidrigt och dumt att rekommendera försiktighet med att utsätta sig för situationer med ökad risk?

Som sagt: rekommendationerna har handlat om att iaktta försiktighet, inte att stanna hemma.
Och just nu har det förekommit onormalt många brott mot ensamma kvinnor utomhus i området.

I praktiken säger man ju indirekt att kvinnor inte bör vistas ute ensamma, vilket är tvärfel. De kunde stannat vid informationen "det har hänt många överfall i dessa områden", utan att behövt lägga till värderingar i det.

Varför skulle jag skylla på polisen? Det låter väldigt märkligt oavsett om jag blir utsatt i hemmet eller ute. och återigen att jag har ett ansvar inför mig själv låter exakt som att jag är ansvarig för det som händer mig. Om du inte menar det kanske du ska tänka på hur du uttrycker dig.
Vad vi du ha istället då?
Ska frånta kvinnor rätten att välja/ansvar eller ska kvinnor har rätten att välja/ansvar. för ute i verkliga livet hör dessa två, ansvar o rätten att välja ihop?

Jag anser, och det står jag för, Att varje vuxen människa ska ha rätt till egna val och naturligtvis det ansvar detta val innebär.

Visst.

Menar du att man i stället med berått mod ska strunta i att rekommendera försiktighet och hoppas på guskelov att ingen mer blir utsatt?

För om man inte får uppmana till försiktighet i en viss situation så innebär det ju att man lämnar folk att tänka själva (vilket vi vet att många människor faktiskt inte gör)?

Självklart ska polisen försöka sätta dit förövarna.

Självklart vore det bra med många poliser ute på gatorna för att minska "buset" men i verkligheten finns det inte så många poliser som KAN patrullera gatorna över en hel stor stad och på landsbygden och vid varje krog.
Vi vet att många kvinnor redan är väldigt försiktiga och begränsade i det offentliga. Jag tror inte att någon kvinna behöver en särskild extra uppmaning att vara rädd för övergrepp i det offentliga, faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama